Shn i Metro idag och i morgon!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fina artiklar och skribenten ska ha hatten av! Verkligen! Men de verkligt stora hjältarna i det här sammanhanget tycker jag ändå föräldrarna till barnen är. Som reste hela vägen, som hjälpte sin barn, som gav oss förtroendet.
Som gav Metro förtroendet och som valde /vågade berätta hur det var och är för dem.
Hatten av och tack för att ni visar hur odramtiskt detta med sömn kan vara och hur oproblematiskt och värdefullt det är att hjälpa sina barn till god sömn!
Så HURRA för er. Utan er, inga diplomerade kurare (som kan sprida ringar på vattnet och hjälpa MÄNGDER av bebisar och föräldrar till skön sömn), inga sjusovande bebisar och inget reportage!

Hurra för kurmammor och kurbebisar! Och hurra för sömn. Nu kallar kudden på mig :lol: :lol:
Kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: =D> O:) :heart: =D> O:) :heart: =D> O:) :heart: =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Jag läste artikeln i Metro och blev så glad! Så fin artikel!
Desto ledsnare blev jag när jag loggade in på Facebook och ser att en vän till mig uppmanade alla att skriva på det här uppropet: http://upprop.nu/NLOW
Så tråkigt att de aldrig får nog, belackarna. Att det finns massor av föräldrar som kan vittna om att SHN fungerar spelar tydligen ingen som helst roll. Den som kurar sitt barn "torterar" det och "ignorerar" barnens försök till kommunikation (citationstecken eftersom det är så totalt befängt!). Jag har försökt bemöta men det är i stort sett lönlöst. De vill inte förstå, kanske för att de då skulle behöva erkänna att de hade fel?
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Idag har jag fått papperstidningen hemskickad av en god vän, och det är ju alltid roligare att läsa i den "riktiga" tidningen :D Jag säger det igen: reportaget är verkligen jättefint!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Underbart reportage!
Och ang uppropet: hon som är initiativtagare kan knappast ha läst artiklarna speciellt noga. Hon hävdar att endast 1 av 4 fick bra sömn efteråt. Skulle gissa att väldigt många som skrivit under har trott på hennes ord istället för att läsa artiklarna själva. Tragiskt.

Kram till Anna och Fanny! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Katten77 skrev: Hon hävdar att endast 1 av 4 fick bra sömn efteråt.
:D Upprorsmakaren läste uppenbarligen bara första artikeln, som skildrade kurstarten. Uppföljningen dagen efter, som var gjord tre månader senare, visade på 100% lyckosamt resultat.

Det är så det är, ju: man läser med de glasögon man tar på sig. Dimmiga, illasinnade eller bara dumma. Eller - klara :wink: :lol:

Så skip the tjafs, säger jag bara :roll: Det ljusa, underbara, fantastiska är ju att de små barnen fått och får sin goda sömn :P :P :P :P

Hur mycket gnäll och misstänkliggöranden och felaktigheter och förtal (vissa på) Familjeliv.se än ägnar sig åt - och Gud vet varför; någon barnavälvilja kan det ju knappast handla om :shock: - så kvarstår faktum:

:arrow: De fyra små barnen som Metro följde sover nu ostört, tryggt och gott, hela nätterna igenom, 11 tim - 11,5 tim respektive 12 tim sammanhängande.

:arrow: De fyra små barnen äter med god aptit, skrattar och ler, njuter av ett gott liv, njuter och avnjuts själva - dagligen och stundligen O:) O:) :-({|= O:) O:)

Så vad är problemet :?:

Inget :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Det finns också människor där ute som faktiskt får upp ögonen för kuren tack vare artikeln.

Jag läste på gravid.se härom dagen att en tjej helt ändrat sin uppfattning efter att ha läst artiklarna. Hon skrev att nu ville hon också kura sin bebis! :D

De finns alltid människor som väljer att se saker på sitt sätt. Oavsett fakta. Oavsett vad som verkligen sägs, eller skrivs. :( De är ingen idé att slösa sin energi på dem. De är oftast inte villiga att lyssna.

MEN det som är så underbart roligt det är att det känns som om det börjat bli en attityd förändring ändå. Fler och fler är nyfikna på forumet, kuren, Barnaboken. :D Så upplever i alla fall jag det! Och en sån här fin artikel, hjälper ju ännu fler att hitta rätt! De som vill se, alltså! :wink:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Folk kan ju tänka själv. Heldigvis får man leta LÄÄÄÄNGE på forumet innan man hittar att man inte får byta lakan eller bajsblöjor, och man hittar inte alls att det är en regel. Det var ju enstaka fall!

Paula Dahlberg måste ha ett fattigt liv, som kan ägna så mycket tid åt dessa få kräk-lakan och bajsblöjor...

Heja Anna, du vet att du är före din tid. Det kommer som att bli som med tvättmaskinen. Folk kommer fråga sig: Hur klarade man sig förr i tiden utan SHN??
Hege

Inlägg av Hege »

Man kanske inte får skriva ut hennes namn.... Men hon gör ju det med Anna, så då kanske hon inte har något emot att omnämnas här??

Annars får Torsmamma ta bort det.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hege skrev:Heja Anna, du vet att du är före din tid. Det kommer som att bli som med tvättmaskinen. Folk kommer fråga sig: Hur klarade man sig förr i tiden utan SHN??
Amen.

Sen att SHN riskerar att falla i glömska den dag Standardmodellen blivit (er)känd är en annan historia :D
LiMa

Inlägg av LiMa »

Sarisparis skrev:
Hege skrev:Heja Anna, du vet att du är före din tid. Det kommer som att bli som med tvättmaskinen. Folk kommer fråga sig: Hur klarade man sig förr i tiden utan SHN??
Amen.

Sen att SHN riskerar att falla i glömska den dag Standardmodellen blivit (er)känd är en annan historia :D
Jag håller med. Den riktigt stora revolutionen vore ju om SM blev stående rekommendation på BVC :shock: . Då skulle inga barn behöva kuras, eftersom de aldrig skulle dra på sig några större sömnbesvär. För mig som mamma till en 8:a månaders är det fullkomligt obegripligt att inte alla i mammagruppen gör på detta sätt. Kalle är den enda bebisen i gruppen (mig veterligen) som inte har haft några sömnproblem. Vi är lika tacksamma varje kväll vid 19 då vi lägger en glad bebis som vi vet kommmer sova gott till nästa morgon. Då vi kan ägna kvällen åt att prata med varandra, fixa i lägenheten, se på tv och annat som gör att man laddar batteriena och orkar vara en alert förälder dan därpå.

Supertrist med uppropet... Men det verkar som sagt bygga på okunskap och illvilja.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
plutteli

Inlägg av plutteli »

Först av allt: Med tanke på att mitt namn är fullt tydligt vad gäller uppropet så kan ni använda det bäst ni vill, jag försöker knappast vara anonym ;-)

Därefter: Jag har ett fullspäckat liv, att finna de exempel som jag tar upp i uppropet tex har inte krävt mer än 5 minuter på detta ert forum att finna, så såå svårt är det faktiskt inte att hitta tex "inte byta blöja" råden, läser ni själva vad ni skriver här eller?

Vad gällde resultatet från "Kurhelgen" eller vad ni vill kalla det:
Stella: Det enda av barnet som utifrån artikeln inte haft några bekymmer efter helgen.
Olof: Sover bra på nätterna men strul på dagarna, har redan haft fnurr på "sömntråden" en gång på tre månader...
Leo: Tog flera veckor efter hemkomst innan det började funka, föräldrarna var redo att ge upp.
Rune: Fortfarande ingen "minutlång läggning" och det tog tid innan det löste sig med tidiga uppvak.

Så ja, jag anser att det är ETT barn som verkligen fick bra resultat av själva helgen, de andra barnen lyckades inte av olika orsaker och i vissa fall var det ju ren utveckling som gjorde att barnet kunde sova bättre och inte kurande i sig. I uppropet har jag inte skrivit något annat än om resultatet av själva helgen.
En stor majoritet av de som skrivit på uppropet vet jag dessutom att de HAR läst artiklarna, att de tänker som jag är knappast mitt fel ;-) Jag har f.ö inte skrivit ett ord i uppropet om någon tortyr....

Avslutningsvis kan jag säga att jag också är tacksam över att ha ett barn som sover från 19 på kvällen till 07 på morgonen och somnar alldeles på egen hand, men tänka sig, jag har varken kört SM eller SHN och nej, det har inte varit fråga om ren tur heller. Alla gör vi på olika vis och ert sätt är inte det enda rätta för att få friska glada barn som utvecklas och sover nätterna igenom!

(F.ö skriver jag i uppropet att vi som skriver under inte tror att föräldrar inte kan tänka själv, i min FB grupp står det tydligt att det inte är fel att använda sig av BB eller SHN i sitt föräldraskap...men tja... vi läser med de glasögon vi vill, eller hur var det nu?)

Inte för att jag tror att ni kommer ta till er en enda bokstav av vad jag skrivit här, men jag kan iaf bemöta kritik, tänk om ni kunde det också!
Mamma till S 080818 och V 110126
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tänker inte bemöta din kritik, det känns lite bortkastat med dyrbar tid :wink: Jag har bara en liten fundering: vad vill du med uppropet? Skicka AW till månen? Utplåna oss tusetals föräldrar som vistas här på forumet? Sätta oss i fängelse? Det är INTE ironiskt frågat, utan helt ärligt så är jag bara förvånad :shock: . Visst tycker jag mindre om vissa saker, jag har t ex provat på viktväktarna några gånger men jädrar vad det inte funkat - ska jag skriva protestlistor mot dem då för att... ja, vad?

:? :? :?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

plutteli skrev:Avslutningsvis kan jag säga att jag också är tacksam över att ha ett barn som sover från 19 på kvällen till 07 på morgonen och somnar alldeles på egen hand, men tänka sig, jag har varken kört SM eller SHN och nej, det har inte varit fråga om ren tur heller. Alla gör vi på olika vis och ert sätt är inte det enda rätta för att få friska glada barn som utvecklas och sover nätterna igenom!
Jamen, det är ju underbart! Good for you. Och ditt barn. Jag håller helt med dig om ovanstående. Alla vägar som bär till Rom med livsglädje och tillit i behåll är jag för. Barnaboken är min väg! :heart:

Vänliga hälsningar Jannika
plutteli

Inlägg av plutteli »

miar70 skrev:Jag tänker inte bemöta din kritik, det känns lite bortkastat med dyrbar tid :wink: Jag har bara en liten fundering: vad vill du med uppropet? Skicka AW till månen? Utplåna oss tusetals föräldrar som vistas här på forumet? Sätta oss i fängelse? Det är INTE ironiskt frågat, utan helt ärligt så är jag bara förvånad :shock: . Visst tycker jag mindre om vissa saker, jag har t ex provat på viktväktarna några gånger men jädrar vad det inte funkat - ska jag skriva protestlistor mot dem då för att... ja, vad?

:? :? :?
Tycker det står rätt tydligt i uppropet vad det är jag och de som skriver under önskar av det hela....
Mamma till S 080818 och V 110126
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"