Kan inte tänka klart
Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m
Jag vet inte om det är jag som krånglar till allt, men jag har så svårt att få till tiderna :-k Vill helst inte rucka på morgonpassen, alltså att han är vaken från 7-8 och sen sover 2h för det har alltid fungerat klockrent (eftersom han verkar vara just en morgontröttis) Dessutom orkar han inte vara vaken mer än 1,5 h på dagarna, blir så gnäligt om jag försöker med två timmar (fortfarande
) Om nu hans nattinsomning störs av den allt för sena 45-minutaren, vet jag inte hur jag ska lösa hans tider ](*,) Känns som allt blir fel...
Kan inte tänka klart
Kan inte tänka klart
Mamma till Wayne född 10-08-28
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Behâll morgonpassen om de funkar fint!
Du skulle ju kunna lägga honom lite tidigare än 20 om han har svârt för tvâ timmar där pâ kvällskvisten? Och sâ fâr du lite extra sömn pâ schemat för att kompensera den förkortade sista luren.
Ge det nâgra dagar och utvärdera sen. Och vila själv när han sover, powernaps kan vara grymt effektiva för mammor ocksâ
O:)
Du skulle ju kunna lägga honom lite tidigare än 20 om han har svârt för tvâ timmar där pâ kvällskvisten? Och sâ fâr du lite extra sömn pâ schemat för att kompensera den förkortade sista luren.
Ge det nâgra dagar och utvärdera sen. Och vila själv när han sover, powernaps kan vara grymt effektiva för mammor ocksâ
-
chokladkaninen
... och du, 11h natt + 2h morgonlur + 2h lunchlur + 45 min emlur blir ju 15h45 min, precis lagom för nån som är 2,5 mån gammal? Den extra 20-minluren på kvällskanten kan du kvitta mot nattmålet, ingen av dem "räknas" egentligen som vaken- resp sovtid.
Så du kan känna dig lugn med att det blir lagom mycket sömn på schemat. Och annars finns ju marginalkvarten... 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
-
Clara Cecilia
Hej! Jag undrar bara en grej om det här med SM, jag brukar ha svårt att få i min pojk fyra rätters inom en timme, då han inte vill ta bröstet direkt efter en omgång med mat... Gör det något om han äter sin kaffe och kaka för sent tillexempel? Han brukar bli gnällig om jag lägger honom vid bröstet för tätt inpå en rätt. :-k
Sen undrar jag när tycker ni att det är dags att spika ett schema? Kan man vänta tills fyra månader eller är det för sent?
Hej så länge!
Sen undrar jag när tycker ni att det är dags att spika ett schema? Kan man vänta tills fyra månader eller är det för sent?
Hej så länge!
-
allakantralla
Ang det där med bvc så har jag bett bvc om en tid som passar oss, och det har nästan aldrig varit några problem. Annars har jag skarvat lite här och lite där.
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Hej mamawayne!mamawayne skrev:Hej! Jag undrar bara en grej om det här med SM, jag brukar ha svårt att få i min pojk fyra rätters inom en timme, då han inte vill ta bröstet direkt efter en omgång med mat... Gör det något om han äter sin kaffe och kaka för sent tillexempel? Han brukar bli gnällig om jag lägger honom vid bröstet för tätt inpå en rätt. :-k
Till att börja med har du ju alltid marginalkvart på tiderna, så tänker i alla fall jag. Så det är ju inga som helst problem så länge han äter inom 1h15min! Om du behöver låta målet dra ut ännu längre på tiden så skulle jag testa det några dagar och se hur det påverkar det efterföljande målet. Anledningen till att man vill "hålla ihop" målet så att det inte pågår under alltför lång tid är ju att knodden ska hinna bli hungrig innan nästa mål. Så OM han äter bra nästa mål (vilket man i sin tur vet utifrån hur han sover, sover han bra så har han ätit bra, typ) trots att du låtit målet dra ut på tiden så är det ju inget problem. Tänker jag.
Jag har en kille på fyra månader ganska precis och vi har inte infört schema. Det beror visserligen på att han är en oerhörd tröttis (orkar bara ca 7h20min vaken per dygn...
Den stora fördelen med ett schema är att när barnet väl vänjer sig vid tiderna så blir han/hon trött när det är dags att sova, och är pigg när det är dags att vara vaken, liksom hungrig när det är dags att äta. Så regelrätt schema som är hugget i sten och hänger på väggen hemma eller inte, det är rutinerna som är det viktiga för att vardagen ska flyta smidigt, och då bör dagarna se ungefär likadana ut. För många är det lättast att uppnå med hjälp av ett schema. (Sen kan avsteg då och då vara helt problemfritt, särskilt när barnet har en bra sömnbuffert pga de vanliga rutinerna med rätt mängd sömn).
Så tänker jag. Det finns säkert andra varianter och erfarenheter.
Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tack Nemita för svar!
Okej då behöver jag kanske inte skynda mig att spika nåt ännu. Till en följdfråga då: gossen min brukar ha sin andra dagslur från ca 12.00 till 14.00, är vi ute och går och han sover i vagnen brukar han förstås sova så gott ända till kl två, är vi inne klarar han knappt 1,5 h... han vaknar i skarven och jag vagnar, han sover kanske en liten stund till och vaknar igen osv, då brukar jag ta upp honom och låta honom "ta igen" sömnen till nästa lur som blir 1,5 h istället för 45 min. Är det okej att göra så eller gör det honom förvirrad tro?? jag ändrar ju inte antal timmar sömn. Vad säger du?
Kram på dig!
Okej då behöver jag kanske inte skynda mig att spika nåt ännu. Till en följdfråga då: gossen min brukar ha sin andra dagslur från ca 12.00 till 14.00, är vi ute och går och han sover i vagnen brukar han förstås sova så gott ända till kl två, är vi inne klarar han knappt 1,5 h... han vaknar i skarven och jag vagnar, han sover kanske en liten stund till och vaknar igen osv, då brukar jag ta upp honom och låta honom "ta igen" sömnen till nästa lur som blir 1,5 h istället för 45 min. Är det okej att göra så eller gör det honom förvirrad tro?? jag ändrar ju inte antal timmar sömn. Vad säger du?
Kram på dig!
Oj, en svår fråga tycker jag. Jag har läst om flera som gjort så som du gör och där det har fungerat bra. Andra avråder och menar att ju mer barnet får "styra" eller själv initiera väckningen, desto större risk för skarvar. Principen när man resonerar så är ju att om barnet litar på att mamma/pappa väcker när det är dags att vakna så sover de lugnt och behöver inte dubbelkolla om det är dags att vakna. Ju mer de själva initierar slut på luren desto oroligare lurar, menar man.
Jag tror därför att det kan vara svårt att ge ett allmänt råd som fungerar för alla. Du måste nog fundera på hur viktigt det verkar för just din knodd att du ständigt väcker. Det ÄR viktigare för vissa än för andra, enligt min erfarenhet.
När min kille skarvade mycket på långluren så tog jag promenader över skarven i ett par veckor i streck och sen hade lillen liksom vant sig vid att sova länge. Men det var lättare på våren/sommaren än det kanske är nu för dig.
Kram!
Jag tror därför att det kan vara svårt att ge ett allmänt råd som fungerar för alla. Du måste nog fundera på hur viktigt det verkar för just din knodd att du ständigt väcker. Det ÄR viktigare för vissa än för andra, enligt min erfarenhet.
När min kille skarvade mycket på långluren så tog jag promenader över skarven i ett par veckor i streck och sen hade lillen liksom vant sig vid att sova länge. Men det var lättare på våren/sommaren än det kanske är nu för dig.
Kram!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.