Jag igen...
Nu blev jag lite irriterad innan jag hann tänka efter - igen - och eftersom jag vet hur det låter - jaHA, ni prioriterar HUSET före SONEN, så tror jag nog att svarar mig själv, först.
När vi - för två år sedan bestämde oss för att bygga - hade vi varit ute på boendemarknaden i 1,5 år. Jämfört, räknat och funderat. Vi gick och tittade på boende i olika stadsdelar. Vi gick och tittade på begagnade hus och funderade på att köpa och renovera. Och till vår stora förvåning kom vi fram till, att skillnaden mellan att hyra och att köpa/betala själv inte var så stor - om man inte köper hus vid havet eller så. Då betalar man för tomten, inte huset.
OM vi skulle valt att bo i lägnhet och verkligen, verkligen få en såpas mycket lägre hyra att det skulle kännts och märkts av, så skulle det varit att välja en sk orolig stadsdel. Där är hyrorna billigare. Men då var det jag som sade: det är inget alternativ. Jag vet precis hur provokativt det låter. Men, ser ni, jag växte upp - bodde i 16 år - i en sådan stadsdel, och följande hade jag då i huvudet när jag sade mitt nej:
Innan jag var fyra, så visste jag...
1) Var snifaren bodde
2) Var blottaren bodde (han stod i sin trädgård vår som vinter och gjorde vad, ska jag kanske inte säga...)
3) Var pyromanen bodde (enkelt, vår trappuppgång, där brann det ofta)
4) Var alkoholisterna hängde
och kunde följdaktligen välja min väg, när jag skulle någonstans.
När jag var sju, kände jag presonligen flickan som hade blivit knivmördad på gatan, en vanlig onsdag.
Också när jag var sju, valde jag inte den röda jackan, som både mamma och jag tyckte var fin, för att den skulle ju herregud synas som ett utropstecken i både grässlänten och i skogen, om jag var tvungen att gömma mig snabbt. Så jag var Förnuftig, och valde den gröna. Som en soldat, som kan sin terräng. Och så vidare och så vidare.
Skolan? Jag tror inte vi går in på det, jag blir så arg.
Som de flesta andra som tillbringat sin barndom med att Överleva Området, önskar jag något annat för mina barn. Så jag prioriterar både området vi bor i, och huset. Hugo skall
inte växa upp som jag!