: vad gör man? Hur har ni andra gjort, som har lyckats rädda de första tre åren?
Det handlar helt klart om prioriteringar. Hur provocerande det än kan låta.
Sedan vi fick barn har den ömma modern inte jobbat alls utanför hemmet (dvs ingen inkomst bredvid ev. FP) och jag har gått ner i arbetstid (50, 64, 75%) för att investera i familjen. Föräldradagarna har vi varit sparsamma med.
Trots detta så sparar vi pengar.
Det kan påpekas att både jag och modern jobbar (vanligtvis) inom skola/barnomsorg.
Ingen av oss tjänar mycket pengar. Vi är medelinkomsttagare.
Annars vore det lätt för mig att tala om prioriteringar,, om jag själv lyfte 40,000/månaden. Så är inte fallet. #-o
Ibland kan det vara så att man har så mycket skulder sedan innan som måste betalas (Lån på bil. båt, hus, sommarstuga). Då kan det vara svårt ekonomiskt.
Jag skattar mig lycklig att vi inte har andra lån än studielån.
Det gäller att se över hur man lever. Det är lätt att tro att man som familj kan behålla gamla vanor.
VI har:

Ingen "egna" pengar, ingen fickpeng eller månadspeng. Den som vill köpa något (ett par jeans, en tröja, en tidning) uttrycker det och får önskan uppfylld inom sin tid, dvs när ekonomin tillåter.

Inga förnyade prenumerationer på tidningar

Slutat snusa (8000;-/år)

slutat köpa vin/öl/läsk

inte prioriterat att bygga om sovrummet NU. Det kan vänta.

INTE prioriterat att åka utomlands NU. Det kan vänta.

slutat äta ute varje helg.

inte köpt en större lägenhet.

slutat köpa dagstidningar

INTE dragit in på mat. Den får kosta.
Det låter säkert präktigt

.
Men det går att prioritera om man verkligen, verkligen vill.
Gå till din bank och berätta era önskemål, de kan hjälpa till med en ekonomisk översikt.
Man kan göra som Anna, chansa att man inte blir sjuk och ta ut mindre dagar. Eller spara på dagarna. Du har rätt att vara henna tills barnet är 18 månader. Sen kan du vara hemma på FP. 22-23 dagar i månaden "räcker" för att behålla SGI:n.
Eller föda fler barn