4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej :)

:?: Ikväll tar vi bort kvällsmålet och kör alltså 12 h natt. Vilken natt-taktik i lathunden går vi in på då, eftersom vi ju måste minikura bort det? Natt 2...?

Natten som gick var väl ok men långt ifrån bra. Ramsade vid 5-6 tillfällen mellan 23.15-06.45. Dock kändes det som hon lyssnade mer på ramsan, det var inga långa sessioner varje gång. Ändå vaknade hon ju igen efter alltemellan 15 min och 1h 30 min :(

Jaja vi laddar med nya friska tag inför kvällen :thumbsup:

Kram Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna

Hej :)

:?: Ikväll tar vi bort kvällsmålet och kör alltså 12 h natt. Vilken natt-taktik i lathunden går vi in på då, eftersom vi ju måste minikura bort det? Natt 2...? Det blir ju lite rörigt för oss.. en minikur mitt i "kuren" :? men det är ju inte så mycket att göra.. vi kan ju inte fortsätta köra på nåt som kanske ställer till det för oss?

Natten som gick var väl ok men långt ifrån bra. Ramsade vid 5-6 tillfällen mellan 23.15-06.45. Dock kändes det som hon lyssnade mer på ramsan, det var inga långa sessioner varje gång. Ändå vaknade hon ju igen efter alltemellan 15 min och 1h 30 min :(

Jaja vi laddar med nya friska tag inför kvällen :thumbsup:

Kram Anna
majbrittsanna

Ojoj :oops: min uppkoppling som sagt :D
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God morgon! :D (Eller nu kanske det räknas som förmiddag egentligen :-k)

Jag hade gått rakt på natt två men varit beredd att kanske få buffa lite under enbart det uppvaket vid 22-tiden. Då älsklingen kommer vara extra förvirrad, eftersom det ju borde vankas käk då. :wink: :P
Lyssna på frågorna. Behövs buffning där så tycker jag ni kan buffa då. Om inte, ja då är det bara att tacka och ta emot :wink:

Men du... Det är ju inte alls säkert att hon vaknar vid 22. Hon kanske tycker det är så skönt att äntligen få sova att hon sover över det målet av sig själv. Vem vet... :D

Lycka till i natt!! Kram

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Hej :D

Tack för dina snabba svar :heart: :heart:

Det låter som en plan, vi kör på detta!!

Igår kväll sov hon i ett mellan 19.10-22, det kändes såååå fel att ta upp en djupt sovandes liten unge då. MEN det var igårkväll, idag är en ny kväll och bara Loa vet hur den blir :? :)

Kram!! Anna
majbrittsanna

:?: En till fråga...

När det gäller dagslurarna.. När bebisen tystnar till gonatt- eller påminnelseramsan, så att man drar ihop den med bekräftelsen.. men sen börjar gnöla lite (som inte kräver någon påminnelse) ska man ge en bekräftelse igen då det blir tyst ??
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Nej, det gör inte jag. Om jag dragit ihop ramsorna och Ronja bökar och gnölar lite till efteråt så låter jag henne reda ut det själv. Jag bekräftar inte igen. Men om hon däremot skriker upp sig så jag måste påminna igen, då bekräftar jag, eller drar ihop, vilkte som passar för stunden.
Blev du nåt klokare? :-k

Så spännande det ska bli ikväll. Ser fram emot att läsa rapport imorgon! :D

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Lycka till ikväll nu, Anna! Håller både tummar och tår. Tror att det här kommer gå kanon. Finns nog goda chanser att det blir precis som Bianca skriver - att hon själv hoppar över målet :D

I morgon bitti sitter jag klistrad här och avvaktar rapporten ;) (förmodligen redan kl 05 eftersom Prinsen behagar vakna då, men då är förhoppningsvis inte DU vaken ;))

Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det närmar sig nattamat, eller inte :wink:
Jag håller alla tummar och tår!

Hörs imorgon!

Nattinatt!
Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Nu är fröken Nyfiken här och undrar hur natten gått? Hoppas att det blev en succé! :)
(Här har natten gått bra men vargtimman kom tidigare än någonsin... Redan kl 04:30! :shock: :x)
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Bianca! Catarina! Ni är så snälla att jag får tårar i ögonen :heart: :heart: :heart:

Jo så här blev det: Snuttan sov från 19.00-03.40 :shock: Jag var så förvånad så ni kan inte tro det! Hon gav visserligen ifrån sig ett pip vid 22, men tystnade med ramsa. Och sen var det uppenbarligen någon som var tacksam att (äntligen) bli lämnad ostörd :D

Sen har man ju varit vaken sedan 03.40 med ramsade av och till. Vid 05 började hon skrika upp sig så att jag gick in och buffade kort och bestämt varpå hon var tyst någon halvtimma. Från 06.15 sov hon dock.

Ja kära nån, varför har man ägnat sig åt dessa halvmesyrer dömda att misslyckas kan man ju fråga sig. Nåja.. det har visserligen bara gått en natt, men den gav oss självförtroende att vi är på rätt väg iaf :D Tack Bianca för att du ifrågasatte kvällsmålet :heart:

:?: En fråga bara.. Vargtimmarna under kuren, då förhåller vi oss "som vanligt" eller?? MAn väntar med pangramsa till efter uppföljningsveckan? Eller har jag missuppfattat??

Tusen tusen tack för er omtanke och stöd :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Men du SER!!!! \:D/ =D> Grattis till en strålande natt! Det där kommer att gå som en dans!!!

Om jag förstått saken rätt så hanterar man vargtimman som vanlig natt under kuren. Men med pangramsa uppföljningsveckan och i fortsättningen.

Kram!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hmm skarv här efter 45 min av middagsvilan som annars funkat i 5 dagar nu :( Efter en kvarts skrik somnade hon nu om mha dammsugaren.. :?
majbrittsanna

:?: En fundering gällande den beryktade vargtimmen.. Vi har ju startat en minikur mitt i en kur, så vet inte riktigt hur vi ska göra med pangramsan..? I "storkuren" är vi ju på dag 6, i "minikuren" dag 2. Vad tycker ni, dags för pangramsa??

Kram Anna
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och GRATTIS!!
Så roligt! :D Så glad jag blir, underbart!!

Ang vargtimmen så hanterar ni den som natt 4 och framåt, (för det är ju där ni är, även om ni minikurar vid kl 22 - eller inte :wink: )alltså med upplysningsramsa vid första uppvak och sen inget mer. Klistrar in ett svar som TorsMamma skrivit i en annan tråd, där står mycket matnyttigt!
TorsMamma skrev: Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!!

Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!
Ang. skarven på middagsluren så är det inte så konstigt. Hon sov mer i natt och tror att hon sovit tillräckligt, är utvilad. Hon är snart på banan även dagtid igen.

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"