Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Stora förändringar för Lille O

Inlägg av Katten77 »

Hej!
Har tidigare haft en tråd på Späda och Små: Hjälp jag har skapat ett snuttemonster. Nu är det dags för kurning av min älskling och startar därför en tråd här.

Bakgrund:

Fram tills Lille O var ca 3,5 mån sov han i samma säng som mig. Han ammades till sömns och hade mitt bröst som napp hela nätterna. I början tyckte jag det funkade kanon men tiden gick och han vaknade oftare och oftare och började bli frustrerad över att det kom mjölk ur nappen… :( Jag hittade Annas forum och med hjälp och stöd från er flyttades han för ca 3 veckor sedan (vid 4 mån ålder) över till en sovvagn (fortfarande i vårt sovrum), började sova på mage med larm och fick ett tydligt dagsschema. Han började även med smakportioner i samma veva. Tyvärr fegade jag ur :oops: och behöll två nattmål – han ammas alltså fortfarande kl 21 och 03. Natten ligger mellan 18-06 då vi inte gått över till vintertid ännu, med många uppvak i vargtimman 05-06. :sleep:

Vid flytt till sovvagnen införde vi ramsan, och jag tycker att han svarar relativt bra på den så länge han inte är alltför upprörd eller arg. Läggningarna har blivit trevligare och tar för det mesta mellan 0-7 min: ibland är han tom glad och somnar helt tyst eller efter lite småsnack. :thumbsup: Ibland blir det gråt men det låter mest som frustration över att det är tråkigt att lägga sig och varför kan han inte somna direkt…

Vi har haft en kort men intensiv resa ner i vagningsträsket i samband med flytten till sovvagn. :shock: Vi såg dock till att backa upp därifrån så fort vi bara kunde. Numera består läggning av skak i handtag + ramsa x4. Vagna har jag inte behövt göra på ett tag, numera känner jag mig tillräckligt trygg med ramsan och att den ska räcka.

Tyvärr skarvar han något oerhört och framför allt efter 30 min. 20- och 45-skarvar uppstår bara ibland. Han har mycket svårt att somna om efter en skarv och det blir långdragna gråt och gnällsessioner. Eftersom han blir 5 mån om en vecka har jag valt att göra ett nytt schema som baserar sig på 15h sovtid fördelat 12-30-2-30 för att få så få skarvar som möjligt att arbeta med.

Han äter bra om dagarna. Jag har mycket mjölk och vill hålla fast vid amning så länge som möjligt. Efter lurarna brukar jag amma direkt, sedan är det dags för mat (inom en timma). Han brukar då äta 5-7 msk grönsakspuré och katrinplommonpuré (gör egen puré som jag fryser in i istärningsfack) utblandat med lite mjölk och fett (varierar mellan smör, rapsolja och olivolja). Därefter erbjuds han bröstet igen men det brukar inte vara intressant. Har märkt att hans koncentration och tålamod tryter vid matningar och håller därför gärna ner antalet riktiga måltider till 2 st (har testat 3 perdag men som sagt, det tar sådan tid och han tycker det blir tråkigt). Jag vet att man brukar rekommendera att man FÖRST ger mat och sedan amning, men jag vill gärna hålla det i omvänd ordning då amningen blir en mysig stund direkt efter sovstunden och jag vill vara säker på att amningen fortsätter fungera. Ska inom kort även introducera fler fruktpuréer samt kött/kyckling. Förutom de 2 måltiderna får han ett extra mål med lite mosad banan med smör samt lite amning precis innan lunchluren (som alltså skarvas varje gång!), för att vara säker på att han är ordentligt mätt.

Vi försöker vara ute sammanlagt 1h om dagen (minst). Ligga på mage i gräset, gå i skogen, känna på träd osv.
Social tid i form av att ligga på köksbänken när vi förbereder mat, läsa varsin bok liggandes på golvet eller i soffan, vara med när mamma målar en möbel, sitta i babysittern när mamma gör sig vacker i badrummet ;) osv.

Dags för lite förändringar:

:!: Nu börjar det bli dags att flytta över till spjälsäng i egna rummet då vi stör varandra om nätterna. I samband med det vill jag ta bort båda nattmålen då de har börjat få honom att vakna av och till inför målen (och jag vill såklart att vi båda ska få en lååång nattsömn). Spjälsängen står klar och väntar på honom, det enda som saknas är mörkläggningsgardiner från Textilonnet).

:!: Passar även på att ändra schemat till 15h sömn samt flytta nattsömnen så den hamnar 19-07 istället.

:!: Av Chokladkaninen fick jag tipset att köra från Lathundens natt nr 2 och att använda ramsan som huvudverktyg (buff och solfjäder vid kris, har dock aldrig gjort dem tidigare). Som en slags minikur.

Har nu lite frågor inför kurandet...
Vi vill vara bombis på att manchetterna sitter ordentligt fast innan vi drar igång! ;)

:?: Under kurningens första natt (Lathund natt 2), är det viktigt att bekräftelseramsan får sista ordet? (Han blir ju så ARG om jag säger en bekräftelse när han tystnat) Eller ska jag ramsa upplysningsvis x4 (och ev låter den övergå till bekräftelse om han tystnar) och låta honom sköta resten själv?

:?: Hur hanterar jag vargtimman under kuren?

:?: Vargtimman efter kurning? (Pangramsa x4 (kräver ingen bekräftelse om han inte tystnar?) och hög musik, sedan inget mer fram till väckning? Men hur gör jag om han tystnar 10 min för att sedan börja gråta igen? Jag tolkar det som att han somnar och vaknar igen, behöver han en ny Pangramsa då?

:?: Hur klär ni bebisen i spjälsängen? Pyjamas eller body? Bör jag ”boa” runt honom med ett stort täcke eller liknande så det blir lite mindre yta? En av anledningarna till att jag vill flytta över till spjälsäng är att jag tycker han blir varm i vagnen, speciellt på magen.

:?: Tror ni att det funkar med 12-timmarsnatt när man ammar och har 2 st matmål enligt schemat nedan (eller 3 om man räknar bananmoset)? Vad är mest mättande: att ha ett grötmål samt ett vanligt smakismål med potatismos som bas? Eller ett mål som ibland är smakisar och ibland gröt, samt ett mål som alltid är potatismos?

:?: Idéer och tips kring schemat?

07:00 - 08:00 "Amning, Morgontvätt, Ensamlek, Amning"
08:00 - 08:30 Lek och social tid
08:30 - 09:00 Sova 30 min
09:00 - 10:00 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Laga och äta lunch, Amning"
10:00 - 11:00 Utelek
11:00 - 11:30 "Mosad banan, toppas med amning"
11:30 - 13:30 Sova 2 h
13:30 - 14:30 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Amning"
14:30 - 16:00 "Lek och social tid, Utelek"
16:00 - 16:30 Sova 30 min
16:30 - 17:30 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Laga och äta middag, Amning"
17:30 - 18:20 Lek och social tid
18:20 - 19:00 "Bad, Pyjamas, Kvällsslurk (amning)"
19:00 - 07:00 Skratt, Sova natt

Tacksam för all input och tips jag kan få. :heart: Det blev ett långt inlägg det här, hoppas att någon orkade läsa alltihop ;)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit :heart:

Japp, det var långt med nu är det läst. :wink:
Jag håller med chokladkaninen att minikur från dag 2 skulle bli det optimala för er! :thumbsup:

Så till dina frågor.
Under kurningens första natt (Lathund natt 2), är det viktigt att bekräftelseramsan får sista ordet? (Han blir ju så ARG om jag säger en bekräftelse när han tystnat) Eller ska jag ramsa upplysningsvis x4 (och ev låter den övergå till bekräftelse om han tystnar) och låta honom sköta resten själv?
Ja, det är viktigt! Bekräftelseramsan ska alltid ha sista ordet! Senare när lillkillen lyssnar på samsan och tystnar då du säger den då kan det vara läga att dra ihop ramsan och bekräftelseramsan. Men nu i början är det viktigt att han tar till sig det här med ramsa och vad det betyder/innebär. Så bekräfta du!
Hur hanterar jag vargtimman under kuren?
Under kuren är ju för dig "bara" två morgornar. Du ramsar som vanligt då, men undviker trafik!
Vargtimman efter kurning? (Pangramsa x4 (kräver ingen bekräftelse om han inte tystnar?) och hög musik, sedan inget mer fram till väckning? Men hur gör jag om han tystnar 10 min för att sedan börja gråta igen? Jag tolkar det som att han somnar och vaknar igen, behöver han en ny Pangramsa då?
Nej, en pangramsa (upplysningsramsa) sakligt glatt i förbigående. Sen husljud, musik eller Nada (inget) fram till morgon. Han får reagera igen, men inget mer verktygande från din sida mer än lite stök och bök :wink: Om du väljer att göra husljud eller spela musik eller bara göra inget så gör du likadant varje morgon. :wink:
Hur klär ni bebisen i spjälsängen? Pyjamas eller body? Bör jag ”boa” runt honom med ett stort täcke eller liknande så det blir lite mindre yta? En av anledningarna till att jag vill flytta över till spjälsäng är att jag tycker han blir varm i vagnen, speciellt på magen.
Det tror jag att jag svarat på innan någonstans va :-k
Ronja ha pyjamas eller body samt ett hyfsat varmt täcke.
Sen har jag ju gjort två U:n av två ihoprullade vuckentäcken och med hjälp av dem gjort en mindre oval i vilken Ronja sover. Hon drunknade ju nästan i spjälsängen annars :lol: Ronja gillar att ligga lite trängre och det funkar fin-fint för oss!!
Tror ni att det funkar med 12-timmarsnatt när man ammar och har 2 st matmål enligt schemat nedan (eller 3 om man räknar bananmoset)? Vad är mest mättande: att ha ett grötmål samt ett vanligt smakismål med potatismos som bas? Eller ett mål som ibland är smakisar och ibland gröt, samt ett mål som alltid är potatismos?
Det tror jag alldeles säkert! Vi har ett grötmål och ett grönsaksmål. Fr.o.m. igår la jag till ett grötmål till så att Ronja har tre mål mat. Men det är så olika hur man gör. Jag tycker det känns naturligt att ha samma sorts mat vid samma tillfälle, alltså för vår del grönsakspuré vid 14 och gröt vid 17 och nu även gröt vid 10. Men jag tror inte det har någon betydelse för sömnen egentligen :wink:
Som det tycks här hemma så är potatismos (uppfettad) mer mättande än pulvergröt, Pulvergröt är mer näringsrik än både potatismos och vanlig "hemmagröt" (då den är näringsberikad), vanlig "hemmagröt" är mer mättane än pulvergröt, men pulvergröt är mumsigast av allt :wink: :lol:

Idéer och tips kring schemat?
Sovtiderna på schemat ser prima ut(30 min är ju egentligen ingen riktigt sömnrytm, men det vet du ju. Alternativt kanske du kan ha 45 min på förmiddagen och 20 min på eftermiddagen.)
Du har väldigt tätt mellan vissa mål, bara två timmar. :-k AW rekomenderar att man har minst 3 timmar mellan målen så att lilla magen hinner vila och hinner bli hungrig täll nästa mål, så man kan äta mycket och sedan kan sova gott. Jag skulle rekomendera att du ser över måltiderna lite och försöker att ha minst 3 timmar mellan dem.
Kanske kunde dessa schematankar passa er:
07:00 - 08:00 Amning
08:30 - 09:00 Sova 30 min (eller 45)
10:00 - 11:00 Amning och gröt
11:30 - 13:30 Sova 2 h
13:30 - 14:30 Amning och "Lunch"
16:00 - 16:30 Sova 30 min (eller 20)
16:30 - 17:30 Amning och senare lite småplock till middagen. Exempelvis lite skorpa, eller majskrok eller potatismosklickar
18:20 - 19:00 Kvällsslurk (kanske kan du tänka dig att börja med välling här, eller blanda ersättningspulver/vällingpulver med urpumpad bröstmjölk istället för med vatten. Det blir rena knock-out-effekten :wink: )
19:00 Skratt, Sova natt

Vad tror du om det?!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Bianca, tack för ditt snabba svar på mitt lååååånga inlägg :D Det var uthålligt av dig att orka läsa ända till slutet! :lol:

Anledningen till att jag frågade om bekräftelseramsan är att han KAN ju ramsan nu och vet vad den betyder (vi körde motsvarande minikur när vi flyttade till sovvagnen). Numera när jag ramsar kan jag ofta dra samman påminnelse och bekräftelse eftersom han lyssnar och tystnar. Men ibland ger han sig inte och då brukar jag nöja mig med den ramsan, dvs inte fortsätta "tjata" tills han tystnar. Men det är alltså Back To Basics som gäller nu under minikuren? :-k

Javisst, jag frågade ju dig om klädsel i din Ronja-tråd... :oops: :mrgreen: Tack för ditt svar igen! :D

Extramålet med banan är infört alldeles nyligen på inrådan från Chokladkaninen. Tanken är att han ska vara fulltankad inför den besvärliga lunchluren som AAAAAALLTID krånglar. Sedan ska det målet ska bort igen inom ett par veckor, bara luren börjar fungera. [-o<

Gör nog som du och lägger ett grötmål och ett purémål (med potatismos och grönsaker). Ett av målen innan lunchluren och ett innan natten, får spåna lite på vilket som ska ligga var. Majskrokar och osockrade skorpor står på inköpslistan! :)

Skulle vara skönt att slippa införa ett flaskmål som kvällsslurk men om jag märker att han sover dåligt när vi plockar bort nattmålen så är det absolut värt att pröva! :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja men då så! :lol: Du besvarar dina egna frågor så bra!!
Jag har itne läst hela snuttetråden så där finns säkert mycket info som jag missat, som tex. bananmålet :P Kör på det om det är en ordination :wink: :thumbsup:

Om han kan ramsan och vet vad den betyder, tystnar när du säger den så är det ju inget som hindrar att ni drar ihop den! Men om han börjar skrika igen så kanske du får bekräfta en extra gång, just den gången bara.

Skippa flaskmålet till en början då. Det kanske blir aktuellt senare, om behov finns. Det kanske inte alls är säkert!! :wink:

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vi befinner oss just nu mitt i lunchluren och den är värre än någonsin :( Han sov 30 min och har nu skrikit och gråtit av och till under 40 min.
I morse konstaterade jag att han var trött redan kl 07 och jag fick hålla honom vaken till 07.30 när han skulle ha sin 30-lur. Därefter var det 2,5h vakentid på schemat men han var så trött att han grät efter 2h.
Så jag börjar undra om han inte är en sådan Tröttis att han behöver 4 lurar istället för 3??? Eller beror detta på vargtimmarna månne?

Det skulle kunna se ut så här:
07.00 God morgon
08.00-08.30 Morgonlur
10.00-10.30 Förmiddagslur
12.30-14.00 Lunchlur
16.00-16.30 Eftermiddagslur
19.00 Sova natt

Någon som har erfarenhet av ett 4-lurars upplägg?
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Otroligt.... Samma sak med lunchluren idag. Sova exakt 30 min och sedan skrik och gråt om vartannat i 90 min!!! Han är alldeles svettig och andfådd :cry:

Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa honom med dessa skarvar. Idag åt han en portion gröt och en timma senare (precis innan lunchluren) åt han en halv banan med margarin och katrinplommon, samt ammade! Och ÄNDÅ sover han inte!!!

Vad ska jag göra annorlunda?
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Katten77 skrev:Otroligt.... Samma sak med lunchluren idag. Sova exakt 30 min och sedan skrik och gråt om vartannat i 90 min!!! Han är alldeles svettig och andfådd :cry:

Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa honom med dessa skarvar. Idag åt han en portion gröt och en timma senare (precis innan lunchluren) åt han en halv banan med margarin och katrinplommon, samt ammade! Och ÄNDÅ sover han inte!!!

Vad ska jag göra annorlunda?
Hej! Jag vet att de inne på SoS ibland rekomenderar att man vagnar över skarven. Jag har själv aldrig gjort det men det kanske kunde fungera för er?! Du går alltså in några minuter innan han brukar vakna och så vagnar du över skarven så han inte vaknar till så mycket utan förhoppningsvis sover vidare.
Detta är ju inget "kur-verktyg" men kanske kunde det fungera för er.
En tanke bara.

Bianca
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Åå Katten :heart: Jag vet ju inte vad du ska göra men lider med dig så. Jag vet exakt hur det känns, I´m living it :cry:

Men jag vet att ni snart är över detta, du kommer få råd, hitta ett sätt, och det kommer funka.

Ni har kommit så otroligt långt =D> Ni fixar även detta!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Bianca för tipset! Imorgon ska jag testa att gå in 5-10 min innan och dra vagnen. Håller tummarna att det funkar. Känns som att han fastnat i ett mönster - han vaknar i 99 fall av 100 efter ca 30 min och det är ju inte så lyckat.

Funderar även på att införa välling innan lunchluren. Kanske blir knockout då?

Tack Majbrittsanna för dina peppande ord! :heart: Just nu är dagslurarna verkligen en katastrof och Oliver är såååååå trött om dagarna. Stackars liten... :( Idag bjöd jag honom på 20 min i selen direkt efter lunchluren - han somnade på mindre än en minut! :shock:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej!

Ja det är så himla trist om dagarna när de små är så trötta, svårt att göra något bra av dagen då tycker jag.. Enda rätta är att göra som du gjorde, ge en extra-lur.

Loa blir ALLTID trött en halvtimma innan hon ska sova.. så där så att man får kämpa för att hålla ihop henne. Det underlättar inte direkt heller Skrattet-till-gonattet :lol: Det beror ju, tror jag, på att hon inte sover sina 15h som hon ska.. och säkert så också för Lille O.

Kämpa på bara snart är ni i hamn!! :wink: :thumbsup:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Nä, det drabbar verkligen hela dagen när de inte fått tillräckligt med sömn :(
Nu har jag iaf klätt fönstren på folie som du föreslog! :thumbsup: Så i morgon får han sova sina lurar i beckmörker :D

En kul grej är iaf att Oliver har haft riktigt bra aptit både igår och idag - har inte behövt kämpa så med matningen utan han gapar glatt :)

Kram!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Katten77 skrev:klätt fönstren på folie
Bra svenska av mig, haha! :shock: :lol:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon! Här är man uppe med tuppen (och vargarna....)

Lille O vaknade redan 04:30 i morse, suck. ](*,) Och jag min tomte fick tillfällig sinnesförvirring och har varit inne TVÅ GÅNGER hos honom!!! ](*,) #-o Känner efter i mörkret så att han inte är för varm eller kall (han ser mig INTE). Här måste jag hitta min Attityd och säkerhet så att jag inte är därinne och trafikerar - annars får vi aldrig ordning på vargtimmarna... (när jag varit inne och stoppat om honom brukar det bli tyst i ca 10 min innan han vaknar till och börjar gråta igen)

Jag tycker som sagt att det är klurigt det här med hur varmt jag ska bädda. Vi har svalt i sovrummet, ca 18 grader. Den senaste veckan har han haft en långärmad body men inatt blev det pyjamas då jag tänkte att han kanske blir kall om benen. Två tunna fleecefiltar över sig. Han sover bra till vargtimman. När jag plockar upp för amning kl 03 brukar jag tycka att han känns normalvarm, kanske lite sval på huden på benen. Men när jag tar upp på morgonen är han varm, ibland svettig - framför allt på mage och bröst - men det beror nog på att han legat och gråtit? :-k
Hmmm.... känns som om jag besvarar min egen fråga här. Måste ju vara lagom varm om han sover bra ända till 5-tiden...? Att han sedan gapar sig varm är inget jag kan styra över.

Hur som helst - from nu får det vara slut med trafiken i hans rum på morgonen. Jag har tidigare hanterat vargtimman med pangramsa, husljud och musik men det har inte gett någon större effekt vad jag märkt. Kanske dags för ny taktik: Pangramsa och inget mer?

Igår klädde jag sovrumsfönstret med folie så nu är det garanterat beckmörkt därinne, även dagtid. Hoppas hoppas hoppas att det hjälper med skarvarna på lunchluren.
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Katten, godmorgon, eller nja typ dags för lunch nu med våra (högst ofrivilliga) dygnsvanor :? :D

Du är så himla gullig, tack för all omtanke, intresse och pepp! Jag blir varm i hjärtat :heart:

:idea: Jo.. ang. bäddning så tänkte jag bara berätta hur jag har gjort. Jag har också kört med fleecefiltar innan men jag tyckte det blev svettigt för Loa hur svalt jag än hade i rummet. Så jag bytte till ett (ganska tunt) täcke med bomullspåslakan. Som man själv sover i typ. Och jag tycker det ventilerar mycket bättre, känns mycket fräschare och skönare för henne. Naturmaterial liksom :) För oss funkar det mycket bättre, kanske kan vara värt att prova. Under täcket har hon bomullspyjamas och sockar.

Du, nu är det jag som håller mina tummar och tår för er Lille O´s lunchlur: Jag hoppas och tror att foliet gör tricket :thumbsup: Var glad att du får i honom ordentligt med käk iaf.. så att han har förutsättningarna. Det är lättare sagt än gjort här hemma :roll:

KRAM Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna! Tack för tipset med täcket! :thumbsup: Oliver har ett påslakan som jag sytt av ett gammalt örngott till filtarna, ska se om jag kan byta ut filtarna också. Jag hittade två virkade täcken som jag testar med just nu. Får se vad han tycker om det. :) Han ska ju flytta över till spjälsäng inom kort, ska köpa ett riktigt täcke till honom då.

Uj uj han har varit kinkig nu på förmiddagen. :( Åt inte så mycket gröt som igår men lite iaf. Fick även i honom ca 30 ml välling (premiär idag!) samt 1/3 banan med margarin och katrinplommonpuré, samt en liiiten amningsslurk. Blev inte mycket av Skrattet eftersom vi blev lite sena med luren då jag ville knöla i honom så mycket som möjligt. Han ska sova 10:30 men hamnade inte i säng förrän 10:37 så han var gaaaanska trött och icke-road. :sleep: Han mumlade i 5 min innan det blev tyst därinne. Nu närmar sig första 30-skarven, åååååh vad jag hoppas att han inte vaknar!! [-o<

AAAAAARRRRGGHHH!!!! ](*,) ](*,) ](*,) Nu vaknade han! Tog alltså 36 min... Jag blir TOKIG!!! Min stackars lilla räka... :cry:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"