Har tidigare haft en tråd på Späda och Små: Hjälp jag har skapat ett snuttemonster. Nu är det dags för kurning av min älskling och startar därför en tråd här.
Bakgrund:
Fram tills Lille O var ca 3,5 mån sov han i samma säng som mig. Han ammades till sömns och hade mitt bröst som napp hela nätterna. I början tyckte jag det funkade kanon men tiden gick och han vaknade oftare och oftare och började bli frustrerad över att det kom mjölk ur nappen…
Vid flytt till sovvagnen införde vi ramsan, och jag tycker att han svarar relativt bra på den så länge han inte är alltför upprörd eller arg. Läggningarna har blivit trevligare och tar för det mesta mellan 0-7 min: ibland är han tom glad och somnar helt tyst eller efter lite småsnack. :thumbsup: Ibland blir det gråt men det låter mest som frustration över att det är tråkigt att lägga sig och varför kan han inte somna direkt…
Vi har haft en kort men intensiv resa ner i vagningsträsket i samband med flytten till sovvagn.
Tyvärr skarvar han något oerhört och framför allt efter 30 min. 20- och 45-skarvar uppstår bara ibland. Han har mycket svårt att somna om efter en skarv och det blir långdragna gråt och gnällsessioner. Eftersom han blir 5 mån om en vecka har jag valt att göra ett nytt schema som baserar sig på 15h sovtid fördelat 12-30-2-30 för att få så få skarvar som möjligt att arbeta med.
Han äter bra om dagarna. Jag har mycket mjölk och vill hålla fast vid amning så länge som möjligt. Efter lurarna brukar jag amma direkt, sedan är det dags för mat (inom en timma). Han brukar då äta 5-7 msk grönsakspuré och katrinplommonpuré (gör egen puré som jag fryser in i istärningsfack) utblandat med lite mjölk och fett (varierar mellan smör, rapsolja och olivolja). Därefter erbjuds han bröstet igen men det brukar inte vara intressant. Har märkt att hans koncentration och tålamod tryter vid matningar och håller därför gärna ner antalet riktiga måltider till 2 st (har testat 3 perdag men som sagt, det tar sådan tid och han tycker det blir tråkigt). Jag vet att man brukar rekommendera att man FÖRST ger mat och sedan amning, men jag vill gärna hålla det i omvänd ordning då amningen blir en mysig stund direkt efter sovstunden och jag vill vara säker på att amningen fortsätter fungera. Ska inom kort även introducera fler fruktpuréer samt kött/kyckling. Förutom de 2 måltiderna får han ett extra mål med lite mosad banan med smör samt lite amning precis innan lunchluren (som alltså skarvas varje gång!), för att vara säker på att han är ordentligt mätt.
Vi försöker vara ute sammanlagt 1h om dagen (minst). Ligga på mage i gräset, gå i skogen, känna på träd osv.
Social tid i form av att ligga på köksbänken när vi förbereder mat, läsa varsin bok liggandes på golvet eller i soffan, vara med när mamma målar en möbel, sitta i babysittern när mamma gör sig vacker i badrummet
Dags för lite förändringar:
Har nu lite frågor inför kurandet...
Vi vill vara bombis på att manchetterna sitter ordentligt fast innan vi drar igång!
07:00 - 08:00 "Amning, Morgontvätt, Ensamlek, Amning"
08:00 - 08:30 Lek och social tid
08:30 - 09:00 Sova 30 min
09:00 - 10:00 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Laga och äta lunch, Amning"
10:00 - 11:00 Utelek
11:00 - 11:30 "Mosad banan, toppas med amning"
11:30 - 13:30 Sova 2 h
13:30 - 14:30 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Amning"
14:30 - 16:00 "Lek och social tid, Utelek"
16:00 - 16:30 Sova 30 min
16:30 - 17:30 "Amning, Blöjbyte, Lek på golvet, Laga och äta middag, Amning"
17:30 - 18:20 Lek och social tid
18:20 - 19:00 "Bad, Pyjamas, Kvällsslurk (amning)"
19:00 - 07:00 Skratt, Sova natt
Tacksam för all input och tips jag kan få.