Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Anna09 skrev:Har ni Barnaboken? Fantastisk bok om de små juvelerna och vad som händer i dem när de blir äldre och äldre, större och större. :wink: Det är må-bra-läsning av högsta kaliber.
Jajjemen, den har jag! Har faktiskt börja läsa den på inrådan av Lurvisen också :D

Idag "fyller" tjejerna 7 månader! :heart: :heart:

Ikväll tog nattningen 5 minuter! :!:
Skrattet till god nattet är fortfarande lite knepigt men vi kämpar på.

Det har ätits dåligt under dagen och Eyra har varit SUPERTRÖTT! Så trött att hon bara trötthets grät sig genom tiden mellan första och andra vilan :( Inget jag gjorde hjälpte. Hon somnade till och med till i min famn. Jag lät henne sova exakt 5 minuter (vet att jag läste någonstans att det var ok) men tjorvigt och kikigt har det varit hela dagen, och nu till kvällen hade hon feber. Det har jag ju iofs bara väntat på :?

Jag har en fundering ang vårat schema. :-k Just nu är natten mellan 19,30-07,30. Vi funderar på att flytta det till 19,00-07,00 för barnen är så vanvettigt trötta redan vid 18,30. Vi har ju kört schemat i 3 veckor nu. (Började veckan innan kuren med själva schemat)

Sen en fråga ang mornarna. Jag har tagit till mig den superbra texten du Acnaib klistrade in till mig, TACK för den :thumbsup: Många vettiga saker där. Men Tili vaknar lite innan 7, i ca 20 minuter är det lite frågor följt av lite gnäll. Jag ramsar EN gång och gör sedan husljud. Men det vill sig inte. Jag kan inte spela för hög musik heller, då stör vi grannarna :? Igår och i morse trissade hon upp sig så mycket de sista 10 minuterna innan god morgon så jag till slut ställde mig i rummet brevid och visslade och glatt sjöng barnens favorit sånger. Då lugnade hon sig iaf så pass att jag kände att jag kunde gå in och göra God morgon. Är det fel av mig att göra så? Hon är ju fortfarande lite snyftig då, men skriker iaf inte. Och hon har verkligen inte velat lugna ner sig enbart av husljuden. :-k

Tusen tack för all input och glada tillrop! Det gör SÅ mycket! \:D/
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Heja Heja! :thumbsup:

Jag tror ni lungt kan justera om till 7-19. 8) /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej!

Här går det framåt i små steg, men framåt går det tack och lov! :D
Insomningen tar fortfarande sin lilla tid (ca 10min) Kan tänka mig att det har med Skrattet till godnattet att göra. Dom är förbannat svårflörtade våra små. :roll:

Men jag måste fråga om råd nu, för enda sen start har mornarna krånglat. INTE vargtimman utan att minst ena tösen vaknar ca 45 minuter innan God morgon och bara vrålar! :cry:
Har läst och läst och läst och förstått att man inte ska gå in, utan Pangramsa och göra husljud. Och det är precis vad vi har gjort men det hjälper inte!!! :evil: Vi kan inte spela musiken högre än vi gör eftersom vi har grannar att ta hänsyn till också. Hon bara fortsätter tjuta som en brandsiren (inte ledsen bara förbaskat upprörd) detta förstör hela morgonen! Alla är arga sura och griniga hela dagen för att det ska behöva starta så här :( vissa dagar har jag ställt mig och visslat och sjungit barnens favorit sånger för att de iaf ska lugna sig mycket att man kan göra God morgon, men det känns ju inte heller rätt. De här mornarna känns helt åt fanders, både barnen och vi är tok griniga och sura för att dagarna börjar så här rutten :( Snälla, råd och input?

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag tycker det går bra för er! Jättebra! Titta di över axeln och se på den enorma resa ni gjort på så kort tid! Inte illa va?! :wink:
Hur reagerar den andra lilla älsklingen när den andre vrålar? Vaknar hon? Om hon inte störs så kanske det inte gör så mycket om "tös 1" (ursäkta, men vet ju inte vem det är som vaknar för tidigt) vrålar lite?! :roll: :oops: :wink: Hon kommer snart att inse att det är hu så mycket skönare att sova hon oxå, om inget händer när man skriker. "Om mamma visslar min favvosång när jag vrålar som mest, ja - då vrålar jag ännu högre imorgon om hon verkar vilja avstå favvovisan då" :wink:

Ni kommer klara det där! Jag looooovar! Det är bara ett litet litet steg kvar! Där borta, runt det där hörnet just där väntar njutningen, för er alla fyra!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Acnaib skrev:Hej!

Hur reagerar den andra lilla älsklingen när den andre vrålar? Vaknar hon?
Ja, efter ca 15 minuter vaknar hon också. Så det brukar vara rena skrikfesten här på morgonen...
Acnaib skrev: "Om mamma visslar min favvosång när jag vrålar som mest, ja - då vrålar jag ännu högre imorgon om hon verkar vilja avstå favvovisan då" :wink:
Jo, absolut, jag förstår det, men snälla jag behöver ett kokret råd hur jag ska göra! I dag har hon gallskrikigt sen 05,30!!! Jag pangramsade 1 gång. Tillslut hade hon arbetat upp sig något extremt! Gallskrek som en galning och var så himla förtvivlad! Gick in och krissolfjädrade, det resulterade bara i att hon först vart lugn och nöjd, men så fort jag släpte solfjäderna vrålade hon värre än någonsin!! :cry:

Och nej, jag ska inte sjunga, MEN VAD SKA JAG GÖRA ISTÄLLET!?!?!? Dom lyssnar ju inte till husljuden eller musiken och då är alternativet att ta upp dom skrikandes...

Kurstart 20101025
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Dags för åtgärd tycker jag.

Minikur av morgon kanske. Gallskrika skall ingen göra! :shock:

Morgon 1: IN vid första uppvak, Håll fjäder tills sovande. Bekräfta tyst ut. Så gör du hela första morgonen. Vaknas det inom 30 min före morgontiden, gör ingenting.

morgon 2: In vid första uppvak (mer än 30 min före), håll fjäder till lugn, bekräfta ut.

Morgon 3: här sover hon troligtvis, men annars är det pangramsa utanför dörren som gäller.

Tankar kring detta?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Anna09 skrev:Dags för åtgärd tycker jag.

Minikur av morgon kanske. Gallskrika skall ingen göra! :shock:

Morgon 1: IN vid första uppvak, Håll fjäder tills sovande. Bekräfta tyst ut. Så gör du hela första morgonen. Vaknas det inom 30 min före morgontiden, gör ingenting.

morgon 2: In vid första uppvak (mer än 30 min före), håll fjäder till lugn, bekräfta ut.

Morgon 3: här sover hon troligtvis, men annars är det pangramsa utanför dörren som gäller.

Tankar kring detta?
Enda tanken var just att när jag gjorde solfjädern i morse tills hon vart lugn så började hon gråta så fort jag släpte solfjädern. Men det kanske blir annorlunda om man gör det vid varje uppvak första dagen?

Annars Låter det jättebra! Det ska jag göra! Tack ska du ha! :D

Glömde tillägga att hon varit jätte stökig hela natten :? detta trotts ett underbart fungerande Skrattet till godnattet igår kväll. :roll:

Jag antar att vargtimmen fortfarande gäller? Dvs en ramsa och sen låta vara?

*Tvi tvi i nävarna nu ska det sovas hela natten! :D *

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Toratenshi skrev: Jag antar att vargtimmen fortfarande gäller? Dvs en ramsa och sen låta vara?
Nej, när ni minikurar så menar Anna09 att ni ska solfjädra vid minsta pip även i vargtimmen första morgonen. :wink: och andra morgonen en solfjäder vid första pip även om det är i vargtimmen. Men vaknar hon inom 30 innan morgon så gör ni inget.

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Acnaib skrev:
Toratenshi skrev: Jag antar att vargtimmen fortfarande gäller? Dvs en ramsa och sen låta vara?
Nej, när ni minikurar så menar Anna09 att ni ska solfjädra vid minsta pip även i vargtimmen första morgonen. :wink: och andra morgonen en solfjäder vid första pip även om det är i vargtimmen. Men vaknar hon inom 30 innan morgon så gör ni inget.

Bianca
Aha! Tack för förklaringen :oops:

Kurstart 20101025
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... och fösta morgonen släpper du inte fjädern förrän hon sover :!: :shock:

Då signalerar du vad solfjädern innebär - att man nu kan sova så gott.

Men sedan backar du, och fjädrar tills ett stabilt lugn infinner sig, just för att du inte skall fastna i "måste fjädra för att hon skall lugna sig/somna"-träsket....

du är säkert med... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Bonustips: hur går det med maten? :D Ibland kan en stadigare sorts välling t ex ge den där sista knuffen mot 12h-natten! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Anna09 skrev:... och fösta morgonen släpper du inte fjädern förrän hon sover :!: :shock:

Då signalerar du vad solfjädern innebär - att man nu kan sova så gott.

Men sedan backar du, och fjädrar tills ett stabilt lugn infinner sig, just för att du inte skall fastna i "måste fjädra för att hon skall lugna sig/somna"-träsket....

du är säkert med... :wink:
Japp, det är jag, tack för input! :D Fnular lite på hur det blir om hennes syster vaknar under tiden (inte helt ovanligt) :-k Nå, får ta det problemet om det uppkommer.
chokladkaninen skrev::idea: Bonustips: hur går det med maten? :D Ibland kan en stadigare sorts välling t ex ge den där sista knuffen mot 12h-natten! 8)
:-k Hmm just nu äter dom 2dl av sempers Godnatt välling ris och vete. Majsvällingen vi började med ratade dom hårt, och vanlig havrevälling tar vi det lungt med eftersom maken har glutenallergi i familjen. Men dom verkar gilla den dom får och jag gissar nog på att det dom får räcker eftersom det brukar vara lite "bonus" i raparna efteråt :roll: :wink:

Tack snälla för alla råd! :D Vad skulle man göra utan er? :heart:

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej! Hade tänkt at börja Mini kura igår, snacka om att bli snopen när tösabiten vaknade 20 minuter innan god morgon och bara babblade. :shock:

Idag där emot, har det vaknat 25 minuter innan godmorgon, och tja skriker som sagt. vad gör man då?

Anna09 skrev: Vaknas det inom 30 min före morgontiden, gör ingenting.
Men som sagt, dom skriker så illa :cry:

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Först vill jag bara få säga hur glad jag är att den här kuren har börjat fungera! 2 dagar i rad har tjejerna sovit 11½ timma i sträck! :D \:D/ Helt underbart, trots lite morgon trassel. :roll:

Men nu tror jag det kommer gå åt pipan.
Tili kräktes enormt mycket i kväll så pass att jag insåg att även klockan 2 lunchen kom upp. :( Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och de sa åt mig att ge henne vätske-ersättning var 5 minut i minst 3-4 timmar innan vi ger något annat alls. Hon skulle alltså blivit lagd 19,15 men vi har henne fortfarande uppe för att få i henne vätska. Hon verkar så hungrig och törstig för hon biter tag i skeden och verkligen suger i sig varenda droppe. Vi tänkte pröva att ge henne mellan 50-80 ml välling efter 20,00 om hon fortfarande inte kräkts. Sedan försöka lägga henne.

Det viktigaste för mig är ju att hon ska må bra och få i sig vätska nu för att återställa vätskebalansen. Frågan är, hur mycket åt pipan går schema och natt pga det här? Någon som har erfarenhet av magsjuka små?

Hade hon ”bara” vart sjuk hade vi ju lagt henne som vanligt, men nu är jag rädd för att hon inte har fått i sig tillräckligt med vätska och hon har ju definitivt inte kunnat få sin nattslurk. Och hon är så trött…
:cry:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Åh så tråkigt att hon blivit magsjuk! Jag har själv ingen erfarenhet av så små magsjuka men kan tänka mig att det måste vara jobbigt.
Försök få i henne vätska, precis som du säger, det är viktigast. Därefter kommer sömnen. Man frisknar till snabbare om man får vila, mycket vila!
När älsklingarna är friska igen så tar ni vid där ni slutade.

Krya på de små!

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"