Skarvstrul, eller?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Salvi01

skarvstrul,eller..

Inlägg av Salvi01 »

Hej Sofin

Ville bara säga att jag har läst din tråd och är i precis samma sits...

Har en äldre son som vi körde SHN på när han var 6 mån, han hade STORA problem med sömnen..men det funkade att lära honom sova. Nu har vi en kille på 3 mån som inte heller vill sova..

Vi har vagnat i snart 3 veckor och dagarna blir inte bättre..Flyttade över till spjälsäng i går och idag var värre än någonsin..han har aldrig sovit mer än 30-35 min i sträck dagtid och idag var det ännu värre..vaknade efter 5-20 min konstant..tänker precis som du, vad gör vi för fel????

Har skrivit under tråden "sömnproblem för 2,5 mån kille" ifall du undrar. Och gråta, ja,det gör vi ofta i vår familj, bebis och vuxen..usch vad tungt det är.

Jag håller tummarna för dig och hoppas att du meddelar när du lyckas! :)

MVH

Salvi
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
sofin

Inlägg av sofin »

Nä, usch, usch, usch, jag är så frustrerad!!!! Varje dag vaknar jag upp, motiverad. "Idag ska bli en bra dag, idag sover hon över skarven, såklart!". Upp och hoppa, mat i överflöd, vi diskar, städar, lämnar storebror på dagis, gullar, äter mer mat, byter blöja, fixar och donar..

Men nä, inte sjutton sover hon över någon förbannad skarv. Och inte sjutton blir det bättre någon gång. Nä, det blir bara värre! Somnar gör hon lätt men vaknar, stup i kvarten. Till och med inför kvällen nu, i skrivande stund har hon vaknat i tre omgångar... och hon har fortfarande inte somnat, hör hur hon ligger och bökar där inne.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tyckte det här är jättejobbigt. Varje gång jag tar upp en rödgråten liten unge ur vagnen går något sönder inom mig. Men älskade lilla vän, jag vet ju inte något annat sätt. Det FINNS inget annat sätt än att hon ska sova själv i vagnen, inget annat sätt som kan funka för mig/oss. Och jag KAN inte släppa att hon ska sova enligt något slags schema, att sova lite "vid behov" känns helt enkelt inte rätt, alls.

Så alternativet är, ingenting. Det är SHN/Standardmodellen som gäller. Jag har läst så att ögonen svider, pluggat och jag har ju för sjutton lyckats med sonen. Så vad är det som inte stämmer. Efter mer än 2,5 månaders insatser så blir det ju bara mer karusell av det hela. Jag försöker hålla attityden, utåt sett, där vacklar jag inte. För som sagt, det ska funka.. punkt.. men åååååh så skönt det skulle vara om hon någon gång kunde sova i alla fall ETT sömnpass, det spelar ingen roll om jag måste vagna över skarven i en halvtimme.. BARA DET GÅR!!!!

Rullande vagn UTOMHUS verkar funka okej, men bara om den ALLTID rullar. Nåde mig om jag stannar vid ett övergångsställe eller liknande. Ja, förutom de första 20 minutrarna på luren då, för då är hon i princip oväckbar. Men jag kan ju inte alltid vara ute och promenera när hon ska sova, det pallar jag inte. Igår och idag gungade jag vagn från att hon sovit 20 minuter, för att undvika att hon vaknade över huvud taget. Det gick åt skogen. Efter 40 minuters i vagnen skrek hon i högan sky ändå...

Jag vet inte hur jag ska lyckas med det här. Och jag vet egentligen inte om ni har något mer råd att ge för jag VET ju egentligen hur jag ska göra. Men ändå så går det inte!

Och jag kan inte hjälpa att jag på något sätt tänker att det är något ANNAT fel. Men för sjutton det går inte i mer mat... idag åt hon faktiskt en hel smakportion gröt, uppepå ersättningen... Och något annat "fel" kan jag inte komma på.

Som sagt, jag är så himla frustrerad. När hon väl har somnat inför natten så skjuter jag på att gå och lägga mig och när jag väl gör det har jag en klump i magen och det tar mig ett tag att samla krafter inför natt och morgondag. Vilket gör att jag också sover för lite.

Hon vaknar också numera runt 23 och är i princip omöjlig att få att somna om, vi har iofs bara hållt på i 1,5 timme och sen gett upp och hämtat en flaska ersättning. Varpå hon somnar och sen vaknar vid tretiden och går inte att få att somna om igen. Ny flaska ersättning och sen sovs det till 5:20, prick.. Sen strax efter 6 brukar hon slumra in igen tills klockan är 7 och det är morgon för storebror och en sömning liten vaknar av storebrors hoppande i sängen bredvid. Kort sagt så sover hon SÄMRE nu än vad hon gjorde när hon var 2 månader gammal.

Allt är snurrigt... kanske ändå att vi sänder lite dubbla signaler. I och med att jag fått rådet att "vagna över" skarven så är det det vi försöker med på natten. Och det funkar ju ibland, men man får hålla på lääänge. Är det fel gjort av oss? Ska man vänta tills hon verkligen skriker och då vagna kort, kort, tills hon lugnat ner sig (eller tills hon är tyst? Ibland ligger hon och liksom mumlar bara). Ge mig basics, kanske har jag för många alternativ snurrandes i mitt huvud.

Godnatt! För nu, hör och häpna, sover hon nog och jag ska passa på att krypa ner i sängen jag också. I morgon är en ny dag och vi tar nya tag. Förhoppningsvis har jag sovit bra då också och orkar med lite mer.
sofin

Inlägg av sofin »

Salvi01: TACK, TACK, TACK för ditt inlägg!!! Känns skönt att det är fler i samma sits. Jag hänger med i din tråd och skickar pepp, vi ska väl lyckas med det här snart va?

Läste igenom din tråd och fick rätt många uppslag, och då tror jag faktiskt inte att Minna få i sig tillräckligt med mat. Men shit vad jag trugar och det GÅR inte i mer. Jag får prova i morgon att byta till ännu större napp, men det lär resultera i mer kräks bara. Hon är expert på att samla på sig rapar och det går inte att få ur henne dom om dom inte blivit av lite "storlek" så att säga.

Hon brukar äta mellan 120-150 ml varje mål, det är alltså 5 mål per dygn och det är ju inte alls i NÄRHETEN av 1 liter. Men som sagt, provar napp 3 i mina Dr Browns flaskor, det står ju från 6 månader på dem men det är väl värt ett försök. Vad gör man annars? Man kan ju inte direkt tvångsmata?!

Jag har noterat att hon verkar äta bättre av tetrorna med ersättning, jag har ett gäng sådana så kanske ska jag prova med dom i morgon. Det är ju faktiskt lite annan konsistens på dem, kan ju hända att hon föredrar dom.

Jag har för övrigt börjat med smakisar redan och hon verkar ha hajjat hur man gör när man äter för jag fick i henne ungefär en matsked gröt igår och det var bara tredje gången hon fick "mat". Så där tror jag att det kommer gå bra i alla fall.

Spjälsäng kan ju vara en idé också, får försöka få sambon att montera ihop den så kan vi prova dagslurarna där istället.

Tillsvidare biter jag ihop och kämpar vidare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag tycker att du verkar ha mycket goda idéer själv :D

Härligt att hon gillar smakisarna! Gröt har gjort underverk för mina killars sömn sâ det lâter ju mycket lovande. Och banan? Särskilt innan lurarna (klassiskt skarvknep). Se bara till att bananen inte är för omogen, dâ kan man lillan bli hârd i magen.

Jag tror ocksâ att spjälsängen kan vara en god idé, lite svängrum brukar vara uppskattat. Men tveka inte att "boa in" sängen lite, en hel ocean behövs ju inte. Om du tittar i Acnaib's trâd sâ hittar du en massa bäddningstips pâ sidan 11.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 668#255668

Ser framemot fortsättningen, lycka till :D
sofin

Inlägg av sofin »

Försöket med mer mat gick ju åt skogen. Morgonmålet blev hör och häpna 190 ml men efter det blev hon sur på flaskan så i slutändan fick hon väl nästan i sig mindre än vad hon brukar. Men vad gör man!? Om hon i bästa fall får u sig 700 ml på ett dygn, nöjer man sig med det eller vad mer för knep kan jag ta till förutom riktig mat?

Igår och idag kräktes hon jättemycket av gröten, troligtvis är det för att hon sitter upp så länge och hon är ju inte jättestadig än. Lite smått undrar jag om hon kan vara allergisk mot mjölkprotein eller laktos? Känner mig dåligt insatt i det men kräks gör hon ju i alla fall ganska mycket, inga kaskader men ändå... Hur vet man? Kan man ta reda på det på något sätt utan att byta ersättning?

Och i natt vaknade hon kl 3 och tyckte det var morgon.... Gäääsp!! Som sagt, det blir inte bättre här inte utan snarare sämre...

För att komma upp i hyfsade mängder mat har vi faktiskt återinfört ett mål vid ca 23 för då vaknar hon alltid. Rätt eller fel? I alla fall är det VÄLDIGT svårt att få henne att somna om utan mat där.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Sofin,
jag har suttit här ikväll och läst igenom hela din tråd!

(Ett råd, sätt dig och läs den noga från början, Verkligen läs den och framförallt svaren du fått på vägen. Dom är Bra.)

Det jag ser - så där direkt - är att du är full av goda intentioner och jobbar på - men att du motsäger din flicka hela tiden genom ex först vagna, sen ta upp och använda bärsjalen, som du verkar gjort mycket?

(Jag förstår helt och fullt att du vill att hon ska sova, missförstå mig inte där.)

Jag tycker att det är dags för total omstart för dig.
Flickan är 4 månader nu eller hur?

:!: Läs igenom Standardmodellen och kolla schemat för 4 månaders ordentligt en gång till!

:!: Dags för mat och välling. Det går inte att vagna bort hunger och det är det som alltid trasslar i skarvar, förutom övertrötthet.

Potatismos, sötpotatis, Smör, morgonvälling, kvällvälling, palsternacka, massor av banan, passerad morot och majs etc. Mata tills hon säger säger stopp definitivt och fråga sen en gång till. Och sen en gång till..

Och SEN fyll på med bröst/flaska 15 minuter före alla läggningar för säkerhets skull.

:!: Attityden är allt när du presenterar mat, laga mat med henne, ät med henne, prata om vad ni äter, stek så det luktar bacon i köket (typ..) !

:!: Utevistelse - (På egen tur, inte bara på väg till förskola el dylikt) Ut med vagnen, Sen upp på armen i höstvinden och titta på bark och löv, prata med gamla tanter och små hundar, berätta allt för henne!

:!: Minst två träningspass per dag på golvet - lägg dig brevid henne (med lysande ögon) kravla, kolla, peta, låt henne undersöka dig.

:!: Gör allt arbete i hemmet/affären tillsammans med henne och kära sonen, bjud in honom på allvar att delta i allt som rör hennes skötsel (ointresserad eller ej, jobbet gör man ihop!)

Skippa sjalen nu, säger jag. Hon är 4 månader och kan definitivt sova själv.

Läs alla länkar du fått igen och bestäm dig, så där djupt inne i dig - nu är det dags att sova.
(Men Mata först!)

(Min lilla skippade alla nattmål första gången av sig själv vid 3,5 och min stora pojke vid 5 månader så det beror på don och person säger jag)

Vagn eller spjälsäng tror jag inte spelar så stor roll egentligen, beslutet ligger faktiskt hos dig, hur knäppt det än kan låta efter så mycket jobb och trassel. Men du måste bestämma dig om du vill, verkligen, vill att hon ska sova i egen säng och genomföra det.

Jag skriver det här helt av egen erfarenhet - Lilla L skarvade tills jag matade tillräckligt (och det behövdes mer än jag trodde ) och slutade vagna.

(Jag började tröttna på skarvarna! och gick ut och gick i två veckor på lunchluren, sen fick jag skoskav och kände nu räcker det...)

Mer is i magen och lugn i händerna, rara du. :heart:

Mata allt du kan i 2 veckor med ny mat och välling.
Upplev världen tillsammans och var utomhus massor.
Utvärdera Sen.

Ok?

:heart: :heart:

C :lol:
Mamma till V 2008, L 2010
sofin

Inlägg av sofin »

Uppfattat!! Och faktiskt är det min plan att göra så :D

Måste bara förklara att har jag väl lagt henne i vagnen så lägger jag henne INTE i bärsjalen om hon vaknar i skarven, det gjorde jag bara några gånger i början. Har jag bestämt vagn så blir det vagn hela luren. Däremot kan hon få ta en hel lur i sjalen om jag vill vara bombis på att hon sover ordentligt, så att hon är lugn och fin vid dagishämtning tex :P

Idag gick det i en halv banan, det verkar hon älska! Men flaskan har hon haft svårt för, vet inte om hon också börjar bli sjuk (storebror har feber) för hon har ätit kanske en tredjedels ersättning mot vad hon brukar. Det blir väääldigt arga protester om jag försöker truga. Kan också vara att hon blev lite förvirrad när jag bytte upp nappstorlek, hon satte ju mest i halsen... obehagligt antar jag. Men jag har försökt fylla på med banan och gröt och lite mer har det gått i. Hon gapar, slänger sig och skrattar efter bananen, hihi.

Men jag vill inte chocka hennes lilla mage med alltför mycket "mat" på en gång. Det hade säkert gått i mer banan om jag hade matat på...

Förra natten var också lite småstrulig och hon vaknade innan 6 och somnade inte om, vilket resulterade i en toktrött liten unge redan kl 8. Äsch, det blev lite tokigt idag, inte har hon ätit bra direkt men sovit har hon i alla fall. I sjalen :?

Missförstå mig inte nu, för sova i egen säng det SKA hon göra. Men jag måste ha ork att genomföra också. Jag laddar och matar på med annat än ersättning, för med ersättning verkar hennes gräns ligga på ca 160 ml i bästa fall, oavsett hur mycket/länge/hur jag matar.

Nu.. god natt :D
sofin

Inlägg av sofin »

Nu sover hon i spjälsängen och erbjuds mat med påfyllning av ersättning två gånger om dagen. Somnar om i spjälsängen gör hon också, inte själv men med hjälp av buff i rumpan och solfjäder. Förkyld är hon men hon sover varken sämre eller bättre på grund av den. Lite bättre har det nog blivit sen spjälsängsinförandet.

Men på dagen vaknar hon efter en halvtimme och kräks... Tror ni jag är trött på kräkor vid det här laget? När hon vaknar så åker ju lilla huvdet upp, jag ramsar och hon lugnar faktiskt ner sig. Men sen kräks hon och då måste jag in och torka bort för det är rätt mycket. Och sen är det buffa som gäller.

Visst brukar kräkningarna bli bättre när det börjar bli mer fast mat? Ersättningen verkar hon inte gilla så mycket längre så vi får envisas ordentligt för att få i henne det. Hon är ju bara 4,5 månad så inte kan man börja ge ordentligare mat än? Hur länge tror ni att lilla magen behöver på sig att vänja sig? Hon äter ca en halv burk puré och sen lite efterrätt på det (vanligtvis banan eller katrinplommonpuré). Men skulle jag envisas skulle det nog gå i mer, men det känns inte helt okej att ersätta ett mål med ersättning mot enkla puréer, det är ju inte direkt näringsmässigt rätt.

Vi ska öva på att somna själv för det gör hon inte riktigt nu, även fast det inte behövs så värst mycket buffning.
Clara Cecilia

Hej igen!

Bra med spjälsäng. Bra att ni ska börja öva på att somna själv.

Och ja kräkningarna kommer bli markant mycket bättre med fast föda.
Vid 4,5 månad så kan du erbjuda precis så mycket som hon vill ha! Lilla magen längtar efter mat!
Näringsmässigt behöver du inte oroa dig alls tycker jag.

Jag citerar mig själv :lol: i ett tidigare svar till dig:

"Dags för mat och välling. Det går inte att vagna bort hunger och det är det som alltid trasslar i skarvar, förutom övertrötthet.

Potatismos, sötpotatis, Smör, morgonvälling, kvällvälling, palsternacka, massor av banan, passerad morot och majs etc. Mata tills hon säger säger stopp definitivt och fråga sen en gång till. Och sen en gång till.."

:heart:

Clara
sofin

Inlägg av sofin »

Ååååååh vad jag är trött på allt kräks!!!! :D

Varje lur idag har börjat finfint med en pratande bäbis när jag lagt ner och gått ur rummet (istället för skrikande som innan). Sen ligger hon där och babblar, arga protester ibland men efter några minuter verkar hon lugna ner sig och det blir liksom lite sömnigt prat istället. Men sen kräks hon.. och då blir det ju inte alls speciellt gosigt att ligga i sängen längre. Jag går in och torkar bort och flyttar till en torr fläck varpå stora gallskriket sätter igång. Då buffar jag... men efter det så biter inte ramsan och det är buffa och buffa som gäller, avsluta med en solfjäder en liten stund och sen sover hon.

Men jag kan inte sluta upp med att förbanna det där kräkset! Tänkt vad skönt om hon hade somnat själv?

Likadant är det ju i skarven där vid 30 minuter.. vaknar, pratar, bökar, kräks, gallskriker... Och det sura är att jag inte kan stå kvar där ute och tro att det bara är ilskna protester och alltså ramsa på med gott humör. Går jag in och tittar blir det ju mer skrik bara för att jag går in, oavsett kräks. Kanske får köpa en webbkamera och rigga där inne, eller nåt :D

Jaja.. det är ju inte så mycket att göra åt, ville bara beklaga mig lite. Och lite framsteg är det ju i alla fall! Från skrikande bebis vid sovstund till pratande :D

:arrow: Och så en fråga. När jag buffar från skriket efter kräkset, ska jag buffa tills hon är helt tyst eller tills hon slutar skrika? Hon ligger liksom och smågnäller ett ganska bra tag och nu buffar jag på tills hon tystnar, men det kanske är dumt? Vill ju inte fastna i nåt buff-träsk också.
Clara Cecilia

Hej, mitt i kvällsbestyr,
bara en kort hälsning,
kära du, jag vet! många med oss har stått där och trott att det där eviga kräkandet aldrig ska över. Men det kommer det, tro mig.

Mat. Stadig mat.
Det var i alla fall vår lösning. Testa gärna en rejäl banan sist av allt - det lägger sig som ett lock över det där andra.

Det kommer bli bättre. Med mat! :lol:

(Sen att man behöver byta halva garderoben som aldrig mer luktar riktigt rent igen är ett mer angenämt problem)

Kram Clara
:heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sofin! :D

Jag tycker att du bara ska buffa tills hon slutar skrika. Avsluta med en solfjäder medan du känner i din egen mage hur skönt det ska bli för henne att få sova. :D Visst riskerar du att det blir skrik igen, men du ger henne också chansen att öva på att få somna själv, trots kräks.

Du vet allt om vikten av att rapa redan va? Men för säkerhets skull: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vladika

Inlägg av vladika »

hej hej,
har läst hela din tråd. Sitter i väldigt mycket lik sits som dig, har också en liten på 10 veckor som skarvar nåt fruktansvärt plus en trotsig tvååring som ska ha uppmärksamhet, ska till dagis, som vill "hjälpa till" men ibland röjer till det bara ännu mer (fast det säger jag aldrig till henne...;-) ). Det är helt enkelt en tuff vardag, där man lätt blir smått hysteriskt (eller mycket för den delen...).
Du är absolut inte ensam om det.
Jag har också försökt få in min bebis på SM, dock inte från början, utan från hon var ung 5 veckor, med mindre framgångar. Precis som din Minna sover min flicka också problemfritt under natten, det är dagsovandet som inte är som det ska. Jag försökte allt möjligt och omöjligt för att få henne på någorlunda regelbundet schema, men jag blev bara stressad av att inte lyckas.

Nu sista dagarna fick jag nog. Jag skiter i att få henne sova sina två timmarpass, jag låter henne helt enkelt styra själv, förutom att jag får ju fortfarande vagna över skarvarna, och ibland får jag då ta upp henne efter de här 45 minuter. Jag också håller mig till de stora målen, ger henne jättemycket mat under den tiden hon är vaken, jag både ammar och ger flaska, jag ger henne vad hon tål...., mer än man själv skulle tro hon kan få i sig.
Jag tänker att hon kanske hittar sin egen rytm själv, jag ger henne helt enkelt en månad, och sen får vi se. Jag kände stor press på mig av att klara 2-2 schema, med alla mål och så och sammanhängande nattsömn så jag bara blev stressad. Nu när jag väl skiter i det, så går det helt plötsligt mycket bättre. Och hon är också mycket gladare faktiskt. Det blir ifs inget förutsägbart under dagarna, hon sover ju när hon vill (det går ju oftas 1,5 timme mellan lurarna och sen sover hon allt mellan 45 minuter till 3 timmar. Förutsägbarheten var nånting jag innan strävade efter, men skitsamma, det löser sig med tiden, bättre det här än min egen uppjagning och stress.
Skippa duktigattityden, det gjorde jag och det hjälpte mig och min bebis oerhört. Vill man för mycket, då låser sig liksom allt och i stället går ingenting som man vill.

Ursäkta språket, jag är inte svensk, så därför.

Tänk så, att om några år blir altingen mycket mycket bättre.... :lol:

många kramar och omtankar
v.
sofin

Inlägg av sofin »

vladika: Tack för dina ord! Och det var väl inget fel på språket alls!!

Men nu ska jag berätta :P

Jag har proppat lilla Minna full med mat! Från att jag började blanda ersättningen med välling till kvällen så vägrar hon ren ersättning så det blir 50/50 blandning mest hela tiden. Kanske inte det bästa men jag tror nog hon överlever.

Till lunch får hon minst en halv burk grönsaks/rotfruktsmos med en massa smör i. Och sen nästan lika mycket till med fruktpuré på det. Och så en slurk ersättningsvälling för att runda av det hela.

Mellanmålet blir lite tokigt eftersom vi ska iväg och hämta brorsan på förskolan men det går i ungefär en hel smakisportion med gröt även om det egentligen är lite för tidigt för mat då. Sen när vi kommer hem igen så får hon lite ersättningsvälling.

Om vi har bananer hemma så brukar hon få lite banan samtidigt som vi äter middag (men hon verkar bli dålig i magen av det?!) och sen ersättningsvälling till kvällen.

Det tog väl en vecka innan vi började få i henne dessa mängder men förra fredagen chockade hon oss med att somna vid 19 och sen sova till 2:30 utan att vakna. Hon som vaknat minst 4 gånger innan kl 21 förut!!! Då fick hon lite mat för vi har inte orkat oss på att jobba bort nattmålet. Och sen sov hon till 6:55!!

På lördagen sov hon första luren på 1,5 timme utan att skarva alls :thumbsup: Och lur två klarades av med två snabba besök in till spjälsängen med lite buff i rumpan på 30-minuters skarven. Sen dess har hon sovit helt okej faktiskt, hon skarvar men GÅR att få att somna om. Bara det gör ju att jag hoppar högt av glädje :D

Igår var vi ute och flängde och hon fick bara ersättning hela dagen, till natten vaknade hon två gånger innan hon somnade ordentligt för natten. Och skvarvade rejäält på eftermiddagsluren. Så jag tror nog på att det är maten som gör det :D

Jag är fortfarande arg på det förbaskada kräkset!!
För när hon vaknar i skarven så kräks hon och vi får gå in och torka. Sen är hon jätteledsen ett tag, vi buffar och så övergår hon till gnälligt men vi fortsätter buffa för det brukar komma upp lite kräks till som hon behöver "klara av" innan hon kan somna om. När kräksandet är klart däremot slutar vi buffa, solfjädrar en liten stund och sen somnar hon oftast snällt om. Vi kan få gå in en snabbis till efter ca 5 minuter men det brukar gå snabbt.

Så dagslurarna verkar det som om vi får ordning på! I spjälsängen i alla fall, hon verkar inte gilla vagnen. Så kanske att den teorin att hon tycker det är för trångt stämmer. Men jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig då för första luren har vi lagt kl 9 och efter 9 får storebror lämnas på förskolan. Hon måste ju sova den i vagnen, annars kommer vi dit lagom till lunch och då känns det ju onödigt. Det är knappt att det funkar ens i rullande vagn längre.

Det kanske är dumt att försöka skjuta luren till 9:15, eller vad tror ni? För då skulle jag kunna lämna storebror prick 9 och sen hoppa in i bilen och köra hem och bädda ner på momangen. Hon verkar inte alltför trött på morgonen så hon lär inte bryta ihop men.. äh, vad tror ni? Ingen vore lyckligare än jag om vi slapp ta den luren ute i vagnen nu när det är så kallt. Vi får nämligen inte in vagnen i lägenheten pga dum yttertrapp och jag kan ju inte gärna lämna henne ute på gatan och gå in och sätta mig själv. Och så oroar jag mig såklart lite granna också med alla tjocka vinterkläder, magläge i vagn och utan andningslarm.

Vårt schema ser ut så här:
7:00 morgon
9:00 sova 1,5
12:30 sova 1,5
16:00 sova 20 min
19:00 gonatt

Och så är det det där med mornarna,
hon vaknar mellan 5 och 6 och tycker att det är morgon och det tycker inte jag, sådeså! Jag är urdålig på att söka på det här forumet så jag vore jättelycklig om någon kunde tipsa om en bra tråd med tips om hur man får i ordning dem? Jag har inhandlat plastsäckar och målsättningen är att få upp dom i kväll eller senast i morgon kväll.
sofin

Inlägg av sofin »

Jo, just det!! Glömde ju det jag EGENTLIGEN skulle fråga om :D

Hon verkar ju skarva på 30 min och 1 timme... ska jag då förutsätta att hon är en sån liten unge som mår bra av att sova 30 min istället för 45 och lägga schemat efter det? När hon var pytte så skarvade hon på 45 min så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka? Det är ju dags för en liten 5-månaders justering snart.

Och så glömde jag svara angående raparna och ja.. vi rapar.. och rapar.. men det kommer kräks även 3 timmar efter en måltid. Typ sisådär var 10:e minut på vakentiden. Inte alltid mycket men tillräckligt för att hon ska tycka det är jobbigt (det är bara i samband med matning som det kommer mycket).
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"