Skarvstrul, eller?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofin

Skarvstrul, eller?

Inlägg av sofin »

Hej!

Nu är vår lilla tvåa Minna här :D Nu är hon knappt 7 veckor gammal och jag har ett par frågor.

Vi har standardmodellat redan från början och det har funkat finfint hittills, om man bortser från lite magkrångel som strulade till det till och från. Jag helammar inte utan hon får alltid en flaska efter att ha ammat en liten stund.

Nu har hon börjat vakna i 45 minuters skarvarna och är heeeeelt omöjlig att få att somna om. Hon vaknar, gnölar, bökar och skriker tillslut upp sig. Vi går och vagnar och hon lugnar ner sig. Sen "sover" hon i några minuter och så börjar karusellen om igen. Vet inte om hon verkligen sover de där minuterna eller om hon bara ligger och blundar. Igår vagnade vi av och till i en timme men hon somnade aldrig ordentligt. Och det brukar typ vara så det går till, senaste veckan i alla fall. Så, vad ska vi göra?

:arrow: Mat får hon så mycket som bara går i men tillslut kniper hon ju ihop lilla munnen och surar ihop om man försöker locka med flaskan.

:arrow: Vi har backat och backat för att försäkra oss att vi inte fastnat i vagnträsket...

:arrow: Vi har provat att byta upp storleken på napphålet men hon får inte i sig mer mat för det.

:arrow: Hon är lite pruttig och så men inte överdrivet så jag tvivlar på att det är magen som ställer till det hela.

:arrow: Eftersom hon är helt hopplös att få att somna om i vagnen (hon sover såklart på mage med larm) så har hon då och då fått sova i bärsjalen istället. Då sover hon som en liten gris i typ tre timmar i sträck.

:arrow: Till natten har vi försökt få henne att sova i vagnen och hon somnar ju fint (som vanligt) men vaknar efter 45 minuter och vägrar att somna om. Men får hon sova bredvid mig i sängen slocknar hon och sover halva natten och vaknar runt 4 för lite nattmål. Efter nattmålet är hon så trött så hon somnar i vagnen utan problem och sover sen tills morgonen kommer vid 7/8 beroende på när storebror får för sig att komma in och härja :D

Så, har ni några tips för att få ordning på skarvarna?

Jag läste nyss runt lite här på forumet och såg att någon annan fått tips att ta upp i skarven och mata lite extra och sen ner i vagnen och fortsätta sova. Så det provade vi nyss, det gick i typ 10 ml så speciellt hungrig är hon ju inte!? Och i skrivandes stund har vi vagnat av och till en kvart sen hon fick extraslurken...

Hjääääälp :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Sofin, välkommen till SoS och grattis till Minna (vilket fint namn!) :)

Mina tankar går åt att skarvarna har börjat nyss så kan de ha med ökningsperioden som kommer här runt 7-8 veckor. Man förebygger genom att mata så mycket de vill, och lite till, under vakenpassen.

Den andra tanken är om hon har hunnit bli lite övertrött innan läggdags. Iofs kommer skarven efter 45min men det kan vara bra att ha i åtanken då övertrötthet kan leda till mer skarvande.

Den tredje tanken är att Minna vill ha varmt och ombonat omkring sig, eftersom hon snarkar gott i sjalen.
Testa att lägga en av dina tröjor i hennes vagn, bona om med täcken/filtar så att hon nästan ligger som i en kokong.
(Vår Smula tyckte ett tag om att bli lindad).

Den fjärde tanken är att ni kan hjälpa henne över skarven genom att gott och lugnt börja vagna en si så där 10min innan skarven kommer, så att hon liksom inte riktigt hinner vakna till där, och fortsätta tills hon sover gott och tungt igen. Där får ni kika på henne och se när det sker.

Och till sist, förfära inte för många är de där småa som skarvar under den klassiska 45-minuten och det är en grej de så småningom växer ifrån; även om det känns hopplöst under tiden den pågår.
sofin

Inlägg av sofin »

Tack för snabbt svar!!

Övertrött kan nog vara en bra tanke.. vi har försökt att hålla igång henne i så nära två timmar som möjligt men hon brukar börja blinka strax efter 1,5 så vi får väl prova att lägga henne lite tidigare istället då :) Ska man satsa på 1,5 timme vaken och två timmar sova då eller hur tänker man? Kanske 1,5 vaken och 2,5 sova då? Annars blir ju natten tidigare, eller senare beroende på hur många lurar man tar, eller?

Ska också prova att bylsa in henne till natten så får vi se om det funkar bättre :D Hoppas, hoppas! För en gammal tröja kan jag ju avvara, hehe. Skarvarna började när hon var 6 veckor gammal förresten, men det kan väl vara en ökningsperiod ändå. Trodde inte att man märkte dem lika tydligt när de flaskmatades?! Men det får väl inte plats tillräckligt i hennes lilla mage kanske :?

Tack för pepp också, jag vet att det brukar bli bättre. Det blev det ju för storebror, tog några veckor men sen fixade han skarvarna själv. Problemet nu var ju att hon faktiskt aldrig somnade om ordentligt?

Men förresten, efter att vi tagit upp och hällt i de där 10 ml på morgonluren så sov hon sött vidare efter ca 20 minuters vagnande av och till. Så totalt inkl vagningen blev det 2,5 timme. Inte helt fel så jag ser ljuset i tunneln :lol:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Det där svaret hjälper mig också! Tack kalaskakan! :)
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nimrah, glad att jag kunde komma med inputs till dig också :wink: :D

Sofin, 1,5 vaket och 2-2,5 sova låter ju också toppen för en sån liten som Minna. Att natten blir tidigare eller senare - ja så blir de tills bebisen är större och mer har visat sina tendenser till preferenser som man sedan tillsammans med bebisen styr upp ett schema efter.

Och jo, öknngsperioden brukar visa sig oavsett man ammar eller flaskar, de skriver båda mina flaskmatade barn under på :)
sofin

Inlägg av sofin »

Hej och hå, nu är det svettigt här hemma :P

Igår vändes världen uppochner när vi åkte iväg på namngivningskalas mitt i bästa mat-tiden enligt lilla Minna. Jag försökte få i henne lite granna så hon inte skulle få världens hungerattack i bilen, tänkte att jag kunde fylla på med mer när vi kom fram, med resultatet att hon somnade på väg till kalaset och gick inte att väcka. Så, lilla fröken fick sova i bärsjalen.

45 minuter ungefär sov hon och vaknade sen, vrålsur. Tog mig ett tag att lugna ner henne men hon fortsatte att gnälla så jag tänkte att hon nog var hungrig och gjorde i ordning en flaska ersättning. Hon åt typ 30 ml. Inte hungrig...

Det var VÄLDIGT livat på kalaset och stackars liten Minna har aldrig varit med om liknande. Vi kom hem igen vid kl 16 och (kalaset började 13) och hon kunde fortfarande varken sova eller äta ordentligt (snuttade lite på bröstet bara). Men orolig och grinig var hon. Vid 17:30 lyckades jag ÄNTLIGEN få henne att somna. Tyvärr inte i vagnen utan PÅ mig, i vagnen hade hon legat och vi hade försökt vagna henne till sömns men det går väl inte så bra egentligen när man inte är tvärmätt.

Sen sov hon oroligt på mig ca 2,5 timme och allt var frid och fröjd när hon vaknade (trodde jag). Hon sörplade i sig en hel flaska som hon brukar och somnade sen relativt gott på kvällen vid tiotiden. Vaknade sen strax innan ett och var vrålhungrig så det var bara att göra i ordning en flaska. Men sen blev det snurrigt, hon låg och morrade och gnölade av och till ända till kl 5. Hon somnade om själv emellan. Inte ville hon ha någon ersättning vid femtiden men somnade om efter lite kort vagning. 6:30 vaknade hon med ett vrål och då var jag så trött så då fick hon komma och sova hos mig, eller sa jag sova!? LIgga och knöla och kittla mig i sidan var det mer ;)

Och så idag har hela dagen varit ett stort kaos det med.. trots att vi bara varit hemma. Hon sover en liten, liten stund och går inte att få att somna om. När hon väl vaknar snuttar hon på händerna, är missnöjd och pickar med lilla nästan i bröstet när man har henne i famnen. Hungrig tror man och gör i ordning käket, varpå det bara äts lite, lite. Och somnar gör hon ju inte heller!!

:arrow: Hur sjutton gör man för att komma i ordning igen? Nu är hon liksom för trött för att äta och för hungrig för att sova verkar det som.. det är inte lätt att vara liten! Och inte lätt att var mamma och pappa heller just nu :) Hon blir tröstad när hon får komma till bröstet men då blir det ju en liten snutt bröstmjölk som säkert bara spär på hela karusellen.

Det känns liksom inte rätt att låta henne ligga och gnälla och gnöla i vagnen, hon är inte ledsen direkt men låter lite olycklig. Vi vagnar lite då och då och hon lugnar ner sig men somnar aldrig helt.

Tips?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Snuttkarusellen är inte så skoj! 8) För att komma ur den får man ibland rucka på principen: Först äta - sedan sova. Det gör man genom att mata - barnet äter bara en liten skvätt, då håller man vaken, försöker mata igen, lägger in en 5- eller 20minlur, försöker mata igen etc, tills man bedömer att barnet är mätt. Då lägger man, och så insisterar man på 2h sömn, vagna om ifall det krävs. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
sofin

Inlägg av sofin »

Okej, nu har vi kommit ur snuttkarusellen i alla fall. Men vi har inte fått någon ordning på 45-minuters skarvarna. Jag har tänkt ut en liten plan för dagen och vill gärna få lite feedback på den om ni tror att det är rätt :)

:arrow: I princip varje gång hon vaknar i skarven kommer det lite kräks. Och då blir det ju lite tokigt för då måste mamma torka bort det och vika upp en torr sida av lakanet. För sova i en blöt fläck är det värsta lilla fröken vet :) Och tyvärr så vaknar hon ju till lite mer då... Vi rapar, och rapar, guppar, studsar, klappar och försöker allt för att försöka få ut eventuella tvära små rapar. Men det verkar inte funka. Andra tips?

:arrow: En tanke är att hon trots allt få i sig lite för lite mat. Så idag tänker jag börja mata direkt när hon vaknar och fortsätta erbjuda flaskan eller bröstet ända tills nästa sovpass. Tidigare har vi liksom matat när hon börjat bli hungrig (dvs grinig), trugat lite när hon verkar ha ätit klart och sen nöjt oss med det.

:arrow: Och sen funderar jag på det där med vagningen. När de är så här små, är det fel att vagna lite när man lägger ner dom även fast dom inte skriker? Lite sådär tills att hon näääästan sover. Eller är det lägga ner i stillastående vagn och ruska i handtaget som gäller?

:arrow: Vi har provat att börja vagna innan skarven för att förebygga men det funkar inte alls det heller. Vi har lyckats typ två gånger med att ta upp henne och ge henne flaskan, hon åt bara typ 10 ml iofs, men sen när vi lade tillbaks henne så somnade hon om efter lite vagning.

:arrow: Igår vaknade hon till och med i bärsjalen efter 45 minuter, det har aldrig hänt förut?!

:arrow: Är det dumt att ta upp henne och stoppa henne i sjalen istället om vagningen i skarven inte tar (säg att vi försöker vagna om i typ 45 minuter). Det har jag också provat några gånger och det funkar varje gång, hon somnar om efter typ 5 minuters små protester. Och bättre att hon sover än att hon sover själv i vagnen va?

Men jag vet inte om hon liksom blir van vid att sova i sjalen då och vägrar vagnen på grund av det.. men det måste funka att alternera sjal och vagn, annars kommer lämningarna av storebror på dagis bli mycket krångligare än vad jag tänkt. Vi har ingen syskonvagn och tanken är att lilla Minna åker sjal och storebror åker vagn till dagis.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sofin,

Du kommer säkerligen att fâ en massa fina proffssvar pâ dina frâgor, ville bara tipsa i farten om en stâ-platta till barnvagnen.
Vâr storebror gillar verkligen att stâ och âka, och lillebror kan dâ âka vagn i lugn och ro. Om vi ska iväg lite längre brukar jag även ha med bärsele (ergobaby) sâ att jag kan möblera om vid behov :
- lillebror i vagn och storebror pâ ryggen i ergobabyn
- storebror i vagn och lillebror pâ magen i ergobabyn

Smidigt 8)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sofin! :D

Minna är nästan 2 månader, va? :D Då börjar det bli dags att
1) skippa insomningsslurken - försök hålla måltiderna inom 1h 15 min nu, och låt henne gärna vara lite på mage innan du lägger henne så kanske kräkset hinner komma upp innan hon ska sova. 8) Du har sett raptråden under favoriter, va?
2) börja öva på att somna själv. :D Så ja, jobba på att dra ned på vagnandet nu och använd Skak i Handtaget och husljud.
3) sluta fylla på i skarvarna. Magen måste få vila mellan varven!

I det här stadiet skulle jag nog fortfarande ha prioriterat sömn över att besegra skarvarna, så att sova färdigt i sjal kan duga.... :oops: men gränsen går nånstans vid 2 mån, så gör det inte till en vana! :wink: Jag tror att skarvandet kommer att lösa sig när ni kan äta mer koncentrerat. Och när hon blir van att somna själv kan hon ju också somna om själv!

:idea: Visst håller du henne VAKEN under vakenpassen? Småslumrande under vakenpassen brukar vara en rejäl bov bakom skarvande.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
sofin

Inlägg av sofin »

Hej! Tack för bra info!

:arrow: Den där insomningsslurken har hon typ aldrig velat ha ändå så den är redan skippad :) Och hon är i princip alltid på mage när hon inte äter, alternativt på någon axel men det brukar inte komma upp rapar ändå, tyvärr.

:arrow: Måltiderna hålls nästan inom 1 timme, hon får ju mest flaska så det går i och sen är det nobben resten av vakentiden. Ska ta och hoppa över eventuella påfyllningar bara då.

:arrow: Somnar själv gör hon faktiskt ganska ofta, ett par drag då och då för att hon ska somna ibland bara. Hon är riktigt duktig :D

:!: Idag tyckte jag att hon var lite snörvlig och vi har haft besök av förkylda barn så i förebyggande syfte körde jag upp vagnens framhjul på ett par tidningshögar och faktiskt så sov hon över skarven, nästan av sig själv. Jag vagnade EN gång bara :D :D :lol: Visserligen fick jag torka tre stycken kräkor men kanske är det så att det inte är lika obehagligt i lilla magen att sova i uppförsbacke? Och det kom upp en liten rap en gång också. Jag hoppas att det är anledningen till skarvandet.

Även nu på kvällen så sov hon över skarven med bara ett par vagningar till hjälp, eller jag ska väl inte ropa högt än för vi vagnade för några minuter sen bara.

Men håll tummarna!!
sofin

Inlägg av sofin »

Puh, nu blir det tänka av!

Idag var det tillbaks till verkligheten då sambons semester är slut och storebror ska tillbaka till dagis. Så nu måste jag börja tänka schema :D

Storebror får gå på dagis mellan 9-15 och tanken är väl att han ska vara där ungefär så. Vi har ju ingen stress dit på morgonen och beroende på lilltjejen så hämtar hon och jag storebror när det känns bra på eftermiddagen.

Jag tänker att det vore smidigast om Minna kunde passa på att ta en av lurarna på väg till dagis och en på väg hem från dagis. Så blir det inte så krångligt med mat mitt i alltihopa för den lilla, det är ändå ca 10-15 minuters promenad enkel väg och beroende på storebrors humör kan det ju bli lite längre. I alla fall i dagens läge är Minna inte speciellt nöjd att ligga själv i vagnen, vaken, i över 5 minuter.

Så jag behöver lite feedback på mitt schema. Vad tror ni om det? 16 tim och 15 minuters sömn, men jag tycker nog att hon är en liten tröttis så det borde funka.

7:00 vaken 1,5 h och mat
8:30-10:30 sova 2 h
10:30 vaken 2 h och mat
12:30-15:00 sova 2,5 h
15:00 vaken 2 h och mat
17:00-17:45 sova 45 min
17:45 vaken 2,5 h och mat
20:00 Nattslurk och godnatt, 11 timmars natt
ca 04:00 nattmål
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

2,5 timme är ganska lång lur då på lunchen, det är min spontana tanke. MEN, vissa barn gillar de där långa lurarna och då är det ju inga problem. Bara att genomföra. En veckan innan man utvärderar och gör eventuella förändringar.

Uppdatera gärna!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
sofin

Inlägg av sofin »

Ja, alltså om vi bara kunde få henne att sova över 45-minuters skarven skulle jag ju kunna prova med det där schemat. Men.. det är svårt så in i bomben konstaterar jag nu efter tre veckors försök. :? De gånger hon sovit över skarven har vi gjort precis som förut, jag kan inte klura ut vad vi har gjort just den dagen som lyckades så bra?

Vet inte vad jag ska göra för det är dagislämningar och hämtningar och jag har liksom inte tid att stå och vagna i all evighet. Och ungen sover ju faktiskt inte heller när jag behöver gå och vagna så det blir ju inte speciellt bra hur som.

Napp, snutte, rullande vagn.. inget funkar förutom bärsjalen. Så den blir det. Hela dagen lång och pysen är nöjd (men inte min rygg). Till natten somnar hon i vagnen, alldeles själv med kanske något lite vagnhjälp, sen vaknar hon efter 45 minuter men är man snabb med en liten flaska och sen ställer in henne och vagnen i sovrummet där det är mörkt och tyst så sover hon faktiskt till ca 4.

Som sagt, jag vet inte vad jag ska göra för att vagna om funkar inte. Vi har backat och backat ifall hon vant sig vid vagnandet, men då borde hon väl inte somna så snällt själv?

Försöker klura ut anledningar till att hon skarvar själv men.. här är mina tankar, kanske är någon som kan hitta nåt där?

Vi har ännu inte börjat med något schema, har ett jag önskar som jag skrev i förra inlägget. Vi försöker följa 2-2 rytmen och ser till att hon är vaken i princip 8 timmar per dygn. Hon verkar vara en tröttis så det blir lite mindre än så, men minst 1,5 timme är hon vaken varje gång. Det blir helt enkelt sova när hon börjar klippa med ögonen och vara lite sådär tröttgnällig.

Jag är lite fundersam till att hon äter så pass "sent" på natten. Oftast är hon färdigäten vid 5. Vi har ingen speciell tid som vi väcker henne. Men när vi då vaknar vid 7 så är hon ju inte jättehungrig och äter inte jättebra innan hon vill sova igen vid 8:30. Kan det ställa till det?

Äh, jag vet inte. Vi gör nog ett försök till i helgen när vi inte har några tider att passa. Men tills dess blir det sjalen, sådeså :P
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

En tanke;

Stressar dagis dig? Alla tider som skall passas, hon skall sova inom den och den minuten annars hinner ni inte, storebror är trött på vägen hem, vill inte gå mm. Det blir ett väldigt kämpande för dig. Då blir man stressad. Och barnet. Måste storebror gå på dagis? Det är naturligtvis upp till er. Men han är ju liten än, tänker jag. Och ni är ju hemma, du och lillasyster.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"