Ok, då borde jag sluta nojja om bajset, och hoppas att magen stabiliserar sig snart

.
Men en annan sak. Vi har haft rätt struliga läggningar dagtid under några veckor. Både långluren och eftermiddagsluren är jätteskrikiga vid läggning, och hon kan ligga och skrika från och till, mer eller mindre (men på senare tiden allt mer), i upp till 30-45 minuter. Hon somnar ju till slut, men sen kommer uppvaket efter 45 minuter, och här skriks det också en del innan hon somnar om (vilket hon allra oftast gör, som tur är).
Både morgonluren och kvällsläggningen funkar bra, oftast bara lite gnöl eller något skrik, men det hanterar hon själv (särskilt på kvällen, då det funkar oförskämt bra).
Vet inte vad detta beror på... Har rannsakat mig själv och kunnat konstatera att:

magen är proppis

vi skrattar innan läggning

massor med saker händer under vakentiden, antingen ute eller inne, hon är där det händer grejer och hjälper till på sitt lilla sätt
Det jag kan tänka mig är att hon är FÖR trött, och borde läggas tidigare, för hon har visat sig vara en riktig liten tröttis. Men hur mycket kan man egentligen begränsa vakentiden? Kan man lägga en 5-månaders redan efter 1,5 timme, eller till och med efter 1 timme? Det känns ju som väldigt lite vakentid tycker jag.
En annan tanke som slagit mig är att hon är för pigg

. Av just samma anledning då, fast tvärtom, att hon är vaken för kort tid. Men det stämmer ju inte med eftermiddagsluren, där hon också är svårsövd, och vakentiden är mycket längre, alltid minst 2 timmar.
Så här ser tiderna ut:
07 gomorgon
08 sova 1,5 timme
11.30 sova 2,5 timme
16.00 sova 45 minuter
19.30 gonatt
Idag har det helt havererat. Jag la henne vid ca 11.20, hon skrek till 12 när jag satte på jättehög musik, då blev hon tyst och somnade troligtvis. Men nu hörde jag henne igen, skrikande

. Blä.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.