Liten är här - frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

En dag för tidigt (8 juni) kom hon som ett litet yrväder, snabb som ögat ut ur mammas mage, och söt som socker, vår lilla prinsessa, Elins lillasyster :heart:.

Så här i början, de första veckorna, får det bli lite som det vill med tider och så, och vi njuter och motar bort överlevnadsångest med att mata på minsta pip, somna och mysa i famnen osv. Det funkar bra och hittills har vi haft det väldigt lugnt och tyst med en trött liten tjej som sover mycket (upp till fyra timmar) och äter däremellan - men DÄR kommer frågan vi ställer oss just nu... Hon äter så himla kort tid, hon suger fint och får mat i sig (märks inte minst på att hon bajsar mycket) men det går så fort, (några minuter) sen är hon nöjd och vill genast sova igen.

Kan det vara så att hon verkligen får tillräckligt med mat i sig? Att mjölken, nu när den börjat rinna till under dagen idag, är så fet och att det kommer så mycket - jämfört med igår då det mest droppade lite - så att det helt enkelt räcker för att täcka ett "mål"?

Ska vi bara låta det vara så här, om hon är nöjd med det, och ser det som att det är ok under smekmånaden? Och sen försöka styra upp tiderna om si så där tre veckor och försöka införa längre vakenpass då och korta ner sovandet? Eller bör vi vara oroliga för att hon äter för lite och sover för mycket?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

GRATTIS!! Tjoho!

Alex var och är ruskigt snabb att äta. Om jag trugade idogt kunde jag få honom att ligga MAX fem minuter, och då hade jag rapat, lagt till och rapat igen flera varv. Sov som en sten och blev synnerligen fet och nöjd ändå. Idag kan han ligga något längre, men en matning tar aldrig mer tid än 10 minuter. Rätt praktiskt när man har två, kan jag ju tycka.

Så, truga lite, om inte annat för hennes välbefinande, men vet att vissa är ruskigt snabba.
Ewa

Inlägg av Ewa »

STORT grattis till lillasyster :heart: :heart: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack :heart:

Ok, jag kanske inte behöver nojja så mycket över det ändå, och sen kommer ju vikten ändå visa om vi är åt rätt håll, och det får vi veta på måndag. Skönt att höra att det finns fler snabbisar i alla fall :wink: .

Sen jag skrev har lillskruttan faktiskt förlängt ätandet lite, och kan ligga och mysäta ett riktigt bra tag ibland, så hon verkar variera sig lite. Men hon är defintitivt snabbare än storasyster.

Annars njuter vi i fulla drag här hemma, och jag vill lova att det är den välsignade standardmodellens förtjänst, även om vi inte kör schema nu, så känns det så skönt att ha något att hålla sig till, att sikta på, och veta vart man ska. Matpassen blir såklart inte 1,5 så här i början, och sovpassen som sagt längre än 2,5, men det märks att saker och ting liksom automatiskt rättar in sig mot det, om man försöker hålla målen stora och truga i riktigt mycket mat. Skrik har vi inte hört mycket av, mer än vid missnöje vid blöjbyte, vid uppvaknande och mamma är lite slö med att komma igång :roll: eller så, annars inget, och därför kan vi också unna oss att njuta, hela familjen.

Elin är stolt storasyster, och pysslar om sin lillasyster och ger snutte, leksaker, stoppar om täcket, pussar, klappar, bär (med lite söttning av mamma eller pappa) och är så gosig och söt mot henne :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Massor av grattis!!!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Elle

Inlägg av Elle »

GRATTIS till juvelen :heart: Njut av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Sen jag skrev första inlägget har saker och ting förändrats, kan man säga. De där långa sovpassen ser vi inte mycket av nu, eller inte alls rättare sagt, och ätandet är mer utdraget.

Frågan jag ställer mig just nu är hur vi ska göra med magläget... Från första stund la vi på mage med larm, och det funkade super i början, men efter någon vecka kändes det inte lika självklart. Vi har upplevt det som att hon vid uppvak (typ 45 min) lägger all sin energi på att vända på sig - hon ligger och guppar med huvudet och svänger det från sida till sida och kämpar med små armarna för att hjälpa till... vilket - tror vi - gör att hon har svårare att sova över en skarv. Vi har börjag lägga på sidan istället, och då har det varit lättare att söva om. Så, hur göra? Ta kommandot och visa att det ÄR magläget som gäller eller ge efter och fortsätta lägga på sidan?

Sen en annan sak. Vi har en del skrik på eftermiddagar, och vi kan inte tolka det som annat än ont i magen. Det är mycket fis och rap och hon spänner kroppen som en liten båge, magen är stenhård. Hon har inte problem med hårt bajs, det verkar snarare vara mycket luft i magen. Vi ger Sempers magdroppar och även minifom men hittills utan resultat. Eller kan det bero på att det blir lite för tätt mellan målen eftersom hon nästan aldrig sover mer än 2 timmar och direkt vill ha mat efter uppvak? Men det vet jag inte hur vi ska komma ifrån, för det är omöjligt att dra på matandet för hon vill verkligen ha mat DIREKT efter 2 timmar. Eller ska vi bara se det som att tarmarna inte riktigt har stabiliserat sig och att vi får ge det lite tid och köpa eftermiddagsskriket ett tag till?
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och grattis med lillasyster.

Er lilla dotter har börjat att skarva! 45 minutersskarven. Det är en klassiker, sà att hon vevar med armar och guppar med huvudet har nog inte sà mycket med hur hon ligger, men att hon vaknar av skarven. Ni kan vagna över skarven sà hjälper ni henne att sova gott. (Det är nu vagnträsket brukar komma, sà tänk pà att vagna sà lite som möjligt och backa sedan.)

Ang. magont sà làter det som hon är övertrött.
Ge henne en liten powernap, en 20 minutare sà orkar hon kvällen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok, vi testar magläget igen och jag skjuter vargarna :D . För OM eftermiddagsstrulet nu har med magen att göra så är det ju trots allt bäst att ligga och fisa på magen :wink: .

Ja kanske övertrött... jag har själv funderat på det. Ska införa en 20-minutare.
miniz

Inlägg av miniz »

Hoppas det löser sig! Om hon skriker för att hon är överttrött kan hon fà ont och luft i magen av det ocksà... Här har det varit gnöl och gnäll med alla om de hinner bli övertrött, sà en liten lur gör susen.

Kram.
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Och massor med mat sàklart. Jag làg och skulle sova lur och plötsligt tänkte jag pà din lilla bebis och tänkte att hon fàr ju inte gà (ligga) runt och vara hungrig. :D

Ge henne mat ännu precis när hon vill ha det, hon är ju pluttiliten.
Att vänta pà maten hinner ni med.
Snart, sedan.

Kram.
fem älsklingar
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja mat i massor får hon, så mycket det går ner :roll: , så jag litar på att hon är mätt och vagnar några drag vid skarvarna om det behövs.

Det har varit bättre med skrikandet de snaste dagarna, det handlar nog rätt mycket om övertrötthet. Vi har lagt henne tidigare, INNAN skrikandet kommit igång eller precis när vi ser att det börjar dra åt det hållet, och hon verkar nästan lättad över att bli lagd i vagnen istället för att vi ska gå runt och försöka trösta i famnen eller massera magen :wink: . Dessutom har vi börjat lägga henne vaken, och det funkar över förväntan. Några drag med vagnen behövs ibland inte alls, och ibland lite mer och ibland lite mindre :D .

Bekymret just nu är nätterna. Det är sååå svårt att få henne att äta tillräckligt innan hon blir för trött och somnar. Hur sjutton håller man henne vaken på natten? Jag vill ju markera att man SOVER på natten (utöver effektiv matning och ev blöjbyte) och inte håller på med massa annat, och så håller jag själv på med massa bök för att få henne att vakna.... Lite tvetydigt :? På nattmålen, som brukar bli två stycken, äter hon mycket mindre än under dagen (jag har bra koll för jag flaskmatar) och vissa gånger så lite som 30 ml, sen sover hon som en gris och är omöjlig att väcka. Det enda som har funkat är att lägga i vagnen, där blir hon missnöjd efter en stund, jag plockar upp [-X :oops: och kan ge mer mat, som då mottages utan problem. Men så kan man ju inte hålla på :( , hur gör ni med tröttisar på natten????
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lobilina! :D

Det làter ju inte som om hon är jättehungrig där pà natten. :lol: Jag skulle nog, med tanke pà överlevnadsàngesten, vilja ràda dig att ha is i magen ett tag till och fortsätta som du gör, dvs att truga sà mycket som känns rimligt (inte mer! :mrgreen: Màlet är ju att nattamaten sàsmàningom bara ska ta 20 min.) och se fram emot att hon snart kommer att sova över det nattmàlet - det ger sig i takt med att dagarna fàr fastare struktur. Bra jobbat att ni börjar öva pà att lägga henne vaken. :wink:

Sà se tiden an, snart sitter 6-timmarsnatten! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag har också tolkat det så, att hon inte är särskilt hungrig på natten. Men samtidigt envisas hon (som förresten fått ett namn nu - Klara!) med att vakna efter ca en timme om hon bara fått i sig 30-40 ml. Det verkar krävas minst 60 för att hon ska stå sig två timmar, och det är sällan jag lyckas med det. Så när hon då vaknar efter en timme, ska jag intala mig att hon ändå är mätt och vagna? Eller ta upp och ge mer?

För övrigt havererade senaste natten rejält. Hon åt för en gångs skull riktigt mycket, 120 ml :shock: , trots att dagen hade bjudit på massor med mat. Kanske ökningsperiod nu? Hon är fyra veckor i morgon, och jag har för mig att andra ökningsperioden infaller nånstans vid 3-4 veckor? Hur som helst, efter de 120 ml sov hon två och en halv timme, sen dags för mat igen, och då nästan lika mycket, omkring 100 ml tror jag men SEN blev det kräk i massor och jag fick byta pyjamas och kudde och allt efter att jag hade lagt ner henne. Och efter det var det omöjligt att få ordning på sömnen. Jag vagnade men det bet inte :( och tillslut tog jag upp henne :oops: eftersom jag fick för mig, lite dimmig av sömnbrist, att hon var alldeles för liten för att vagna :? . Hon var nog vaken totalt tre timmar i sträck i natt, och efter det sov hon bara en timme, så morgonen och förmiddagen idag har fortsatt i samma kaotiska anda, med snutteätning och snuttesovning :evil:. Efter några vändor på det viset tror jag att vi är på banan igen, hon har ätit mycket och varit vaken tillräckligt länge och sover nu gott.

Men min fråga är egentligen, med anledning av natten, om jag behöver tänka som jag gjorde i natt, att hon är för liten för att vagna när hon skriker som besatt? Vi började ju standardmodella Elin från 7-8 veckor, så jag har liksom ingen SM-erfarenhet från så här låg ålder :?
Lobilina

Liten är här - SM från start

Inlägg av Lobilina »

Nä nu är det riktigt illa.... Det blev ingen ordentlig sömn förut heller, när jag skrev senast. 45 minuter, sedan omöjligt att söva om. Och så har det fortsatt efter det, med mat däremellan, ibland mer ibland mindre. Men oavsett hur mycket jag får i henne (ibland motsvarande mängd som brukar räcka för en 2-2,5-timmarssömn) så blir det bara 45 minuter sovande, och massa skrik vid vagning vilket slutar med att jag tar upp och hon äter mycket IGEN.

De senaste dagarna har det funkat så himla bra, nästan inget vagnande alls, och så har hon sovit så gott så gott, och länge. Men idag funkar det verkligen inte alls, hon kommer liksom aldrig riktigt till ro.

Kan det vara ökningsperioden???? Och hur hanterar jag det i så fall, med mat så fort hon ber om det, oavsett sömnen?

Eller värmen????
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"