D och standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
spanjorskan

D och standardmodellen

Inlägg av spanjorskan »

Hej, jag har en liten kille som just fyller 4 veckor. Jag har några frågor och funderingar som jag hoppas att jag kan få lite hjälp med. Jag har läst Barnaboken ett par gånger innan vi fick D, men saker som verkade självklara i teorin känns inte alltid så självklara i praktiken :-)
Vi har haft en underbar smekmånad där vi har ätit, sovit och gosat. Enda bulan på vägen har varit en mage med lite ont (hoppas att det har med mitt mjölkintag att göra, har bytt till havremjölk och tagit bort andra mjölkprodukter helt) som har gjort att en del nätter och dagar blivit lite trassliga.

Nu undrar jag över följande saker:
D är ganska trött på förmiddagen och första målet enligt SM blir därför kort, kanske 1-1.5h. Sedan sover han en vända och den luren blir också kortare – ofta runt timmen. Framåt kvällen är det tvärtom – då kan han lätt vara uppe 3 timmar och ändå inte vilja sova. Under andra månaden, hur mycket ska jag ‘bråka’ med honom på förmiddagen för att hålla honom vaken, och hur mycket ska jag insistera på att han sover ‘färdigt’?

Eftersom D fortfarande är ganska oförutsägbar känns det svårt att gå ut på promenad med honom. Om han vaknar och blir hungrig vill han ha mat DIREKT, annars blir han snabbt väldigt upprörd. MÅSTE man gå ut på promenader med en sån liten kille? Jag är ganska nöjd med att vara hemma och mysa, men jag är lite rädd att han inte får den stimulans han behöver... Jag vet att Anna säger att ‘världen måste vara få vara liten innan den blir stor’ så jag undrar just om D kan vara nöjd med att hänga med mig och pappa ett tag till innan vi måste ut i världen? Det känns som att ‘alla’ springer runt med sina små bebisar på stan och i parken och om man inte gör det är man konstig liksom.

Napp – vill jag helst inte använda, eftersom jag själv hade den för länge och blev retad...och D verkar inte ha något extra stort sugbehov. Däremot tänkte jag att det kanske kunde vara en ide att ha en på lut just när man fastnar någonstans och inte kan amma direkt...just för att han inte ska behöva bli otröstlig hos läkare och på vägen hem från platser...vad tror ni om den iden?

Magen – nu har som sagt magen ställt till det lite ibland och gjort att D vaknat inom en timme dag och natt och velat äta mer. När det är sådana här små problem, kan man sätta SM lite på undantag tills allt är bättre, och i sådana fall, vart börjar man igen? Där man avbröt eller där man skulle ha varit om man följt SM utan avbrott? Jag vill liksom inte bråka med honom när magen redan bråkar.

Hoppas att mina frågor inte är alltför virriga. Jag kan inte skylla på sömnbrist, för D sover mellan 2.5 och 4 timmar i stöten de flesta nätterna, och eftersom både pappa och jag är hemma får jag alltid en siesta någon gång under dagen...

Tack till alla/spanjorskan
D 100901 (v41+1)
chokladkaninen

Re: D och standardmodellen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Spanjorskan! :D

Välkommen hit till forumet och grattis till lillkillen! :D

Jag gör ett försök med dina frågor! :wink:
spanjorskan skrev: Enda bulan på vägen har varit en mage med lite ont (hoppas att det har med mitt mjölkintag att göra, har bytt till havremjölk och tagit bort andra mjölkprodukter helt) som har gjort att en del nätter och dagar blivit lite trassliga.
:idea: Vi rekommenderar magläge med larm (kan köpas/hyras på internet om det är svåra att få tag i där man befinner sig; www.andningslarm.se) för alla småttingar. De sover bättre på det viset. 8) Men det är särskilt nyttigt för såna som har trassliga magar. Så fundera på det om du inte redan har honom på magen. :D
spanjorskan skrev:
D är ganska trött på förmiddagen och första målet enligt SM blir därför kort, kanske 1-1.5h. Sedan sover han en vända och den luren blir också kortare – ofta runt timmen. Framåt kvällen är det tvärtom – då kan han lätt vara uppe 3 timmar och ändå inte vilja sova. Under andra månaden, hur mycket ska jag ‘bråka’ med honom på förmiddagen för att hålla honom vaken, och hur mycket ska jag insistera på att han sover ‘färdigt’?
:idea: Spontant gissar jag att han inte får i sig tillräckligt med mat under det första målet - hinner han kanske bli lite övertrött? En möjlighet är att lägga en 5-minlur mitt i vakenpasset (här visar Anna hur man lugnar en bebis som ännu inte somnar helt själv: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -solfjader), kanske efter matningsomgång 1&2, så att han får lite nya krafter och kan äta sin efterrätt ordentligt. :lol:

I övrigt tycker jag att du gott kan vänta lite till med insisterandet och nöja dig med att försiktigt styra och sträva mot regelbundna tider (dvs rytmen 1,5-2h vaken/2-2,5h sova). Enl vad jag läser får jag intrycket att ni fortfarande har en del överlevnadsångest kvar? I så fall trumfar det alla önskemål om ordning & reda än så länge. :D

På kvällen är det vanligt att de små orkar med ett längre vakenpass - men risken är ju alltid att de blir övertrötta och kvällstrassliga. Så försök trycka in en 5- eller 20-minlur under det sista vakenpasset. :wink:
spanjorskan skrev:
Eftersom D fortfarande är ganska oförutsägbar känns det svårt att gå ut på promenad med honom. Om han vaknar och blir hungrig vill han ha mat DIREKT, annars blir han snabbt väldigt upprörd. MÅSTE man gå ut på promenader med en sån liten kille? Jag är ganska nöjd med att vara hemma och mysa, men jag är lite rädd att han inte får den stimulans han behöver... Jag vet att Anna säger att ‘världen måste vara få vara liten innan den blir stor’ så jag undrar just om D kan vara nöjd med att hänga med mig och pappa ett tag till innan vi måste ut i världen? Det känns som att ‘alla’ springer runt med sina små bebisar på stan och i parken och om man inte gör det är man konstig liksom.
:idea: Vid ung 3-4 mån börjar bebisarna på allvar intressera sig för omvärlden. Innan dess går man ut mest för sin egen skull! :D Så känn ingen som helst stress över det - att lille D vaknar skrikande är ett tecken på att han inte har tagit sig över sin överlevnadsångest ännu, så prioritera att mata så fort han vaknar ännu ett tag. O:)
spanjorskan skrev:
Napp – vill jag helst inte använda, eftersom jag själv hade den för länge och blev retad...och D verkar inte ha något extra stort sugbehov. Däremot tänkte jag att det kanske kunde vara en ide att ha en på lut just när man fastnar någonstans och inte kan amma direkt...just för att han inte ska behöva bli otröstlig hos läkare och på vägen hem från platser...vad tror ni om den iden?
:idea: Jag tycker nog att man antingen har napp (till 4-5 månader är det absolut inget problem att ha det om barnet verkar uppskatta det, sedan tar man bara bort den! :D) eller så har man det inte. Så se ovan och prioritera hellre överlevnadsångesten.
spanjorskan skrev:
Magen – nu har som sagt magen ställt till det lite ibland och gjort att D vaknat inom en timme dag och natt och velat äta mer. När det är sådana här små problem, kan man sätta SM lite på undantag tills allt är bättre, och i sådana fall, vart börjar man igen? Där man avbröt eller där man skulle ha varit om man följt SM utan avbrott? Jag vill liksom inte bråka med honom när magen redan bråkar.
:idea: Utan att veta hur det ser ut hos er så funderar jag på om det verkligen är magen, och inte överlevnadsångesten, som ställer till det hos er? :? Det ligger en ökningsperiod vid ca 3 veckor då barnet vill öka sitt matintag (och mammans mjölkproduktion) så om äta-varje-timme-grejen är ny gissar jag på att det är den ni ser. 8) Här är våra bästa amningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Men, mer generellt är mitt bästa tips ändå: tag det lugnt. :wink:
Du hinner börja styra upp er tillvaro tids nog! :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23046
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Hej Chokladkaninen (och alla andra) och tack för feedback! Vi har flyttat och haft oss så jag har inte haft mycket tid framför datorn.
Svaren hjälpte mycket och livet är ganska enkelt och härligt! D sover på mage med larm (har alltid gjort), all överlevnadsångest är stillad och nätterna är ganska lugna. Vi har inte börjat med napp för D verkar inte behöva den och jag vill inte ‘täppa till munnen’ på honom när han ändå aldrig skriker ;-)
Det enda som strular just nu (D fyllde 2 månader igår) är dagslurarna. De blir sällan längre än 45 minuter, och verkar till och med bli kortare. Resultatet är förstås en mycket trött kille som inte kan ha roligt resten av tiden...
Han äter ungefär var 3:e till 3.5 timme. På förmiddagarna orkar han sällan vara uppe mer än 1.5 timme, men framåt eftermiddagen blir det lite längre vakentid. Vi fyller dagarna med gos, golvtid och annat skoj, men tupplurarna strular. Jag har provat att gå ut och gå under vilan, men det har inte hjälpt. Har provat att vagna men det funkar sällan. Har provat ‘wake-to-sleep’ som har funkat någon gång ibland.
Är det här typiskt för åldern? Och har någon något tips på vad jag kan göra?
Tack snälla!
D 100901 (v41+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Spanjorskan :D

Vad härligt ni verkar ha det :heart: Underbart med lugna nätter och stillad överlevnadsângest, bra jobbat :thumbsup:

Ja, skarvar kan ställa till det och de har nog med mer sömncykler (45 minuter är en klassiker) än âlder att göra. Jag tror att du behöver hitta en strategi att hâlla dig till sâ att lillan förstâr att det är tänkt att man ska somna om. Sover han i vagn, sâ är ju vagningen onekligen det som ligger lättast till hands.
Har du sett Annas filmklipp hur man vagnar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning

Jag har inte hört uttrycket 'wake-to-sleep', vad menas med det? :roll: :D
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Hej Sarisparis och tack för svaret!

Jo jag tycker nog att jag har koll på vagningstekniken...men vår vagn är inte alls lika ‘gungig’ som den i klippet så det är möjligt att det gör lite skillnad antar jag.

Jag antar att jag får fortsätta att vagna och hoppas att ‘poletten trillar ner’ för D snart. Det är så trist (mest för honom själv) när han är övertrött och kinkig...

Hur gör man de gånger han inte KAN somna om? Vagnar man tills vilan skulle varit slut? Ibland blir han så arg och ledsen att jag tycker att jag måste ta upp honom. Då brukar jag köra lugnt gos tills vilan skulle varit slut...kan det vara något eller ‘ska’ man hitta på något annat?

“Wake-to-sleep” är en metod från The Baby Whisperer som en kompis hade stor framgång med vid skarvar. Man halvväcker barnet ett par minuter innan skarven så att det inte kommer upp i lättaste sömnen utan istället dyker ner djupare. Har funkat någon gång för mig men inte alltid.

Tack igen!
D 100901 (v41+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack för din förklaring av wake-to-sleep, det hade jag aldrig hört talas om :D Personligen tycker jag att det ger lite dubbla budskap, att väcka för att barnet ska sova :roll:
Här är ett citat frân TorpSara som jag gillar om just vagning (allt för att inte fastna i nâgot vagningsträsk 8) ). Där hittar du ocksâ ett tips mot skarvar.

TorpSara skrev:
Sen vagnar du, OCH ramsar. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Jag har ingen egen erfarenhet av vagning, men det finns det mânga som har sâ fler tips kanske dyker upp :D
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Tack igen!

Med wake-to-sleep så väcker man förstås inte barnet helt...men jag förstår vad du menar. Jag fortsätter vagna (tror att jag är ganska bra på att inte vagna för mycket och det funkar bra på kvällen) tills dygnsrytmen sitter i kroppen på D. Det är väl det där med tålamodet – man vill ju så gärna att allt ska funka direkt!

Men, min andra fråga – vad gör jag med tiden han skulle ha sovit om jag inte lyckas få honom att sova 1.5 eller 2 timmar?
D 100901 (v41+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Spanjorskan skrev:
Det är väl det där med tålamodet – man vill ju så gärna att allt ska funka direkt!
Mycket, mycket vanligt! :wink:

Spanjorskan skrev:
Men, min andra fråga – vad gör jag med tiden han skulle ha sovit om jag inte lyckas få honom att sova 1.5 eller 2 timmar?
Hur har ni det med rytmen rent allmänt? Gâr du i schematankar? Berätta mer om hur era dagar ser ut sâ bollar vi vidare. :D
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Hej och tack Sarisparis!

Skulle vara jättebra om du (och andra) ville säga vad du/ni tycker om mitt schema. Vi sneglar väl lite på schema kan man säga men tar dagen lite som den kommer samtidigt. D fixar inte ett 2-2 schema ännu . Speciellt på morgonen är han väldigt trött, så jag brukar köra mat 3:e/3.5:e timme ungefär.

Mitt ideala schema skulle väl se ut lite så här:

07:00 God morgon! Mat, gos, byte enligt SM.
08:30 Sova 2 timmar
10:30 SM 1.5 timme
12:00 Sova 1.5 timme
13:30 SM 2 timmar
15:30 Sova 1.5 timme
17:00 SM 3 timmar - börjar med mat och umgänge, sedan tupplur (20 min), bad, pyjamas, mat och nattning
20:00 God natt!
23:00 Nattslurk för att ta sig en bit genom natten

D vaknar fortfarande runt 02-03 för mat och han är HUNGRIG då. Jag har inget emot att amma honom på natten så jag har tänkt att vänta med att ta bort nattmålet. Han får bli lite större först...
D 100901 (v41+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Ditt schema ser jättebra ut! Hos oss har morgonpassen alltid varit lite kortare ocksâ.
Tänk pâ att detta är nâgot att sträva efter, inte ett strikt facit som mâste hâllas pâ minuten.
I ditt ställe skulle jag inte heller fundera sâ mycket pâ nattmâlet nu, utan istället satsa pâ att strukturera dagarna. Dâ finns det en god chans att nätterna ordnar sig av sig själva framöver. Jag har aldrig medvetet gâtt in för att ta bort nattmâl, de har fallit bort när dagarna blivt riktigt välfyllda sâ att säga.

Njut vidare :heart:
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Tack Sarisparis,
Det var så jag hade tänkt, men det känns skönt att få det bekräftat ;-)

Vi kör på och om vi behöver mer hjälp hör vi av oss.
Kramar!
D 100901 (v41+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, tveka inte att höra av er! Vi vill veta hur det gâr :D
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Hej igen!
Sitter pa lanad dator sa har inga prickar eller ringar - hoppas att inlagget inte ar for svart att lasa...

Ville bara saga att jag tycker att allt gar ganska bra! Vi har foljt schemat ovan och det mesta har funkat. Problem har varit andra 2-timmarsluren dar det har blivit en jakla massa vagnande, och det som jag tror ar kvallstrassel. Var lilla buse blir overtrott och arg och ledsen runt 18-tiden och vill inte nagot. Vi forsoker fa honom att ta en 20-minuterslur, men ofta tar det en halvtimme att fa honom att lugna sig sa det kanns lite fel.

Nu i dagarna har D fyllt 3 manader, och vi insag att han nog ville vara vaken mer sa vi har uppdaterat schemat.

Det som galler ar:

08:00-09:45 God morgon! Mat, samvaro.
09:45-10:30 Tupplur
10:30-12:30 Ut och handla med mamma, mat nar vi kommer hem vid 12-tiden (ofta lite tidigare eftersom han inte ar van vid 4 timmar mellan maten annu)
12:30-14:30 Tupplur
14:30-16:30 Samvaro, mat runt 15:30, hjalpa mamma i koket pa filt eller babysitter
16:30-17:15 Tupplur
17:15-20:00 Samvaro, mat runt 18:30, bad och pyjamas, kvallsslurk 19:30 och i sang 20:00
23:00 Nattslurk

Allt funkar ganska bra (speciellt som vi bara har kort det nya schemat ett par dagar) men vi har samma kvallstrassel som innan. 17:15-20:00-delen blir strulig hur jag an gor. Jag forsoker som sagt fa honom att ta en 20-minutare antingen fore eller efter bad, men det gar sallan.Nagra tips for hur jag ska lagga upp det?

Sedan har D varit arg och missnojd oftare an vanligt de senaste dagarna. Jag misstanker att det ar en utvecklingsfas eller nagot...tillaggas ska att vi ar och halsar pa hos farforaldrarna sa han far hur mycket uppmarksamhet som helst men ar anda inte glad. Kan det vara att han ar FOR mycket handelsernas centrum och tycker att det ar jobbigt? Sedan har vi varit insnoade har och inte kommit ut sa mycket vilket kanske har bidragit till att han samtidigt har blivit lite uttrakad? Och dessutom blir det inte lika mycket rutiner dar han passivt hjalper till...

Jag kanske analyserar for mycket ocksa...for som sagt, allt ar BRA for det mesta!!!

Synpunkter pa schema och hur man far en liten 3-manadersbuse glad och nojd emotttages tacksamt!
D 100901 (v41+1)
spanjorskan

Inlägg av spanjorskan »

Hej igen,
satt och tankte och laste tradar i gar kvall och insag att A) jag inte har givit er alla detaljer, och B) att jag nog hittat lite fler saker som maste fixas. De goda nyheterna ar att jag har lite ideer hur jag ska gora! :D

:arrow: For ett par veckor sedan fick jag en hemsk mjolkstockning och madde skit. I och med det borjade jag amma langre stunder pa natten eftersom D verkade suga effektivare da, och fick ordning pa det onda brostet. Jag misstanker att det har gjort att han nu ater mer pa natten, ar matt pa dagen och vaknar oftare hungrig pa natten. I natt vaknade han (efter nattslurk 23:00) kl 01:30, 03:00, 04:20, 05:10, 06:10 for att slutligen ha morgon 07:15.

Hur fixa detta? Eftersom vi fortfarande ar pa resande fot vill jag inte stalla mig och vagna (inatt kommer han dessutom att fa sova i resesang som inte gar att vagna, otackt!!) sa jag tanker att jag trattar i MASSOR av mat under dagen, haller malen lite langre ifran varandra for att han ska bli riktigt hungrig, och ammar i ett lugnt avskilt rum sa att han inte ar sa upptagen med att flirta med alla och titta pa allt runt omkring. Dessutom blir det mycket lek och stoj daremellan for att trotta ut honom lite extra .

Jag fortsatter med detta tills vi kommer hem (tisdag) och tar da fram stora vagneriet och ser till att det blir storre mellanrum mellan nattmalen ocksa.

Hur later det?

:arrow: Problem nummer 2 ar lite tuffare - mammas attityd...jag tycker inte om att saga till folk vad de ska gora...sa jag gar runt har och vantar lite pa att D ska komma och saga 'inatt tankte jag sova fran typ 23 till 03, vad tycker du om det?'. Jag VET ju att det inte funkar sa och att JAG maste tala om for D att nu sover vi och vaknar bara kl 4 for kak. Men jag ar orolig att han faktiskt ar hungrig nar han vaknar kl 02 och 03 och 05. Hur 17 vet jag att han INTE behover mer mat? Tillaggas ska att jag helammar och skulle vilja fortsatta med det ett par mander till...

Ar det 'ok' att mata 23, 02 och 05 (morgon 08)om han verkar behova det? Jag VET att det ar upp till mig att bestamma vad som ar 'ok', men tror ni att det funkar? Jag tanker nu namligen att en av anledningarna till kvallstrasslet ar att han helt enkelt inte sover tillrackligt pa natten och darfor blir kvallstrott...

Jaha, det bidde en liten uppsats till...ar sa tacksam for svar, forslag och eventuella utskallningar :wink:
D 100901 (v41+1)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Spanjorskan! :D

Så här tänker jag: Mjökstockningen tillhör det förgångna. Så vad du behövde göra då och hur du kände då är passé nu - nu koncentrerar du dig på hur du vill ha det nu. Och då gillar jag din mata mera-plan. 8)

I ditt första inlägg låter det ju som att han blir trött och kvällstrasslar. Får du inte in nån 20-minlur på kvällen så lägg nån extra kvart på någon av de andra lurarna istället - en del barn är tröttisar och om du tror att ditt är en sådan så är det bara att respektera. :D

Ang nattmatingarna så ja, här behöver du skärpa till din attityd litegrann. :wink: Det är klart att det är "OK" att mata kl 23, 02, och 05 - men lite taskigt är det allt att väcka lillskrutten var tredje timme när han är kvällstrasslig och gnällig på dagarna. För man kommer till en punkt där mycket mat på natten börjar göra att bebisen äter mindre på dagen - han lär sig att det är så det funkar, för det är ju vad du kommunicerar till honom. Så mitt råd är att om du ändå ska fram med "stora vagningsartilleriet" imorgon kväll, så kan du lika gärna göra det ordentligt, så blir det mindre jobbigt för alla. Bestäm en mattid, t ex kl 4, och väck då. Och vagna över alla andra uppvak.

Jag vet inte hur det är i Spanien, men i Schweiz, där jag födde ett av mina barn, var det ett väldigt snack om att det skulle helammas i 6 månader (vilket bygger på en missuppfattad WHO-rekommendation, som eg säger att det är möjligt för barn att klara sig på endast amning i 6 mån - inte bättre). Annas åsikt, och - tror jag - även vår samlade erfarenhet här på forumet, är att efter 4 månader behöver de allra flesta barn mer mättande föda. Annars brukar nattsömnen ofta ta stryk. Men sedan kan man förstås fortsätta amma också - själv har jag ammat i 8 mån båda gångerna, sedan tappade jag helt plötsligt lusten att amma. :shock:

Håll oss underrättade om hur det går med uppstyrningen! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"