Vi har haft en underbar smekmånad där vi har ätit, sovit och gosat. Enda bulan på vägen har varit en mage med lite ont (hoppas att det har med mitt mjölkintag att göra, har bytt till havremjölk och tagit bort andra mjölkprodukter helt) som har gjort att en del nätter och dagar blivit lite trassliga.
Nu undrar jag över följande saker:
D är ganska trött på förmiddagen och första målet enligt SM blir därför kort, kanske 1-1.5h. Sedan sover han en vända och den luren blir också kortare – ofta runt timmen. Framåt kvällen är det tvärtom – då kan han lätt vara uppe 3 timmar och ändå inte vilja sova. Under andra månaden, hur mycket ska jag ‘bråka’ med honom på förmiddagen för att hålla honom vaken, och hur mycket ska jag insistera på att han sover ‘färdigt’?
Eftersom D fortfarande är ganska oförutsägbar känns det svårt att gå ut på promenad med honom. Om han vaknar och blir hungrig vill han ha mat DIREKT, annars blir han snabbt väldigt upprörd. MÅSTE man gå ut på promenader med en sån liten kille? Jag är ganska nöjd med att vara hemma och mysa, men jag är lite rädd att han inte får den stimulans han behöver... Jag vet att Anna säger att ‘världen måste vara få vara liten innan den blir stor’ så jag undrar just om D kan vara nöjd med att hänga med mig och pappa ett tag till innan vi måste ut i världen? Det känns som att ‘alla’ springer runt med sina små bebisar på stan och i parken och om man inte gör det är man konstig liksom.
Napp – vill jag helst inte använda, eftersom jag själv hade den för länge och blev retad...och D verkar inte ha något extra stort sugbehov. Däremot tänkte jag att det kanske kunde vara en ide att ha en på lut just när man fastnar någonstans och inte kan amma direkt...just för att han inte ska behöva bli otröstlig hos läkare och på vägen hem från platser...vad tror ni om den iden?
Magen – nu har som sagt magen ställt till det lite ibland och gjort att D vaknat inom en timme dag och natt och velat äta mer. När det är sådana här små problem, kan man sätta SM lite på undantag tills allt är bättre, och i sådana fall, vart börjar man igen? Där man avbröt eller där man skulle ha varit om man följt SM utan avbrott? Jag vill liksom inte bråka med honom när magen redan bråkar.
Hoppas att mina frågor inte är alltför virriga. Jag kan inte skylla på sömnbrist, för D sover mellan 2.5 och 4 timmar i stöten de flesta nätterna, och eftersom både pappa och jag är hemma får jag alltid en siesta någon gång under dagen...
Tack till alla/spanjorskan