4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej.

Tredje lugnare natten nu efter helgens katastrof. Sedan i måndags har vi ransonerat vagningen på ett helt annat sätt (ja varför vi inte gjort det tidigare kan man verkligen fråga sig :oops: ) .. och det verkar faktiskt som att det gör Loa lugnare och tryggare.

Ett par frågor som uppkommit efter läsning:

:?: Första dagen av kuren.. Hur frikostig ska man vara med besked här, ska man köra ugf på samma sätt som första natten eller ska man gå över mer på vad som gäller för andra natten, dvs i huvudsak påminnelseramsa vid uppvak istället för besked om inte kris uppstår?

:?: Den sk "pangramsan", skall den inleda även påminnelseramsan, inte bara godnattramsan?

Tacksam för svar.. vi fortsätter ladda och plugga inför eldprovet.
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna

Hej igen.

Tänkte beskriva lite mer vad jag menar med en "lugn natt", tänker att det kanske kan vara bra för er rådiga människor att veta inför kurning, ni vars hjälp vi är enormt tacksamma för. :heart:

Kvällen och natten förflöt som följer:

18-19 Gröt, bad och mys med pappa, en slurk välling, sen efter en del trugande skrattet till gonattet
19 Lägger Loa med beskedet, solfjäder stoppar om med tjock bomullsfilt. Först tyst, sedan gråt ock skrik
19-19.20 Vagning, så kort det går, av och till. Musik, fläkten på i köket och högtljutt köksgrejjande.
19.20 Tyst
22 Välling, sover vidare när jag lagt ner henne efter en megarap.
01.10 Vaknar och smågnäller, avvaktar men hon varvar upp lite, går in och vagnar tyst, går ut.
01.20 Nya frågor, avvaktar, vagnar tyst, ut.
01.22 Nya frågor, avvaktar, vagnar tyst, ut.
01.30 Nya frågor, avvaktar, vagnar tyst, ut.
01.40 Nya frågor, avvaktar, vagnar tyst, ut.
01.45 Tyst
04 Välling, sover vidare när jag lagt ner henne.
05.30 Vaknar och gnäller/gråter, efter två korta vagningar, tyst och somnar om.
06.30 Samma som 05.30.
06.40 Tyst
07 När pappa gör morgon med tjo och tjim väcker han en djupt sovandes bebisflicka.

Så ser det alltså en bra natt ut för oss just nu.. och så kan vi ju inte ha det! Framförallt känns det så osäkert, som att det är rena turen om natten blir som ovan.. den kan lika gärna innehålla ännu fler, särskilt kvällstid är ofta fulla av korta uppvak som Loa inte reder ut själv..
majbrittsanna

Ännu en fråga..

:?: Första natten vid läggning.. om Loa (mot förmodan kanske) inte börjar fråga efter tillrättaläggande, lagt om med filt och halv solfjäder.. ska man ändå buffa då? Som markering? Eller om hon är tyst; ramsar man sig bara ut? Pappan och jag lite osäkra :?

Tack på förhand :heart:
majbrittsanna

Hej.. jättetacksam om någon kan svara på ovanstående frågor inför kurstart imorgon :!:

De senaste dagarna har varit lite upp och ner, alltså både ris och ros. Det som känns skönt är att Loa inte längre gråter per automatik när man lägger henne i vagnen för att sova.. hon är oftast tyst en liten stund och bökar runt och sen gnäller och gnölar, skriker argt för att hon inte lyckas somna ibland, men hon låter inte olycklig alls lika ofta som tidigare..

Dock är det inte lätt med maten. Jag får jobba rätt hårt för att få henne att äta.. hon måste vara rejält hungrig samtidigt som hon inte kan vara för trött för då orkar hon liksom inte äta. Vid varje måltidstimma kör vi smakisar först och sen välling efter nån halvtimma. Hon blir väldigt arg när man trugar med flaskan samtidigt som jag känner att jag måste göra flera försök eftersom hon första gången ofta bara äter 50-70 ml. Till slut tar hon ofta flaskan ändå och äter lika mycket till, men man får jobba så mycket för att få henne att göra det.

Ikväll var jag borta mellan 17.30-19.30 vilket innebär att pappa fick sköta kvällsproceduren helt alena inkl ge mat. Eller försöka ge mat. Hon totalvägrade såväl flaska som banan som vi brukar ge strax innan läggdags. Åt inget! Han la henne vid 19, vid kvart i 20 har hon fortf inte somnat och skriker av och till. Vid en tyst stund tog jag då upp henne i mörkret i hennes rum och gav henne välling, hon åt 150 ml i ett svep. Fel :?: :!:

Det känns jäkligt jobbigt eftersom hela kurandet ju hänger på att hon är mätt :!: Vad ska vi göra............................. :?:
majbrittsanna

Usch... vi behöver verkligen hjälp
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag blir nog lite förvirrad men om jag förstått dina senaste inlägg rätt så har ni inte börjat kura ännu. Jag ska se om jag kan besvara dina frågor.
Första dagen av kuren.. Hur frikostig ska man vara med besked här, ska man köra ugf på samma sätt som första natten eller ska man gå över mer på vad som gäller för andra natten, dvs i huvudsak påminnelseramsa vid uppvak istället för besked om inte kris uppstår?

Den sk "pangramsan", skall den inleda även påminnelseramsan, inte bara godnattramsan?
Under första dagen kör du på som under natt 1.

En pangramsa ges under vargtimmen vid första pipet men det gäller inte under första natten.
Första natten vid läggning.. om Loa (mot förmodan kanske) inte börjar fråga efter tillrättaläggande, lagt om med filt och halv solfjäder.. ska man ändå buffa då? Som markering? Eller om hon är tyst; ramsar man sig bara ut? Pappan och jag lite osäkra
Jag skulle markeringsbuffa också. Om hon fortfarande är lugn och avslappnad skulle jag ramsa ut glatt och hurtigt.
Ikväll var jag borta mellan 17.30-19.30 vilket innebär att pappa fick sköta kvällsproceduren helt alena inkl ge mat. Eller försöka ge mat. Hon totalvägrade såväl flaska som banan som vi brukar ge strax innan läggdags. Åt inget! Han la henne vid 19, vid kvart i 20 har hon fortf inte somnat och skriker av och till. Vid en tyst stund tog jag då upp henne i mörkret i hennes rum och gav henne välling, hon åt 150 ml i ett svep. Fel
Självklart var det inte fel. Men dagen innan ni börjar kura så skulle jag mata på under hela dagen, har det roligt och skratta mycket. Sedan kan man ha i bakhuvudet att et är inte så viktigt vad barnet äter precis innan det är dags och sova utan det totala intaget under dagen.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
majbrittsanna

Tusen tack för svar :heart:

Det stämmer att vi inte börjat, skall börja ikväll. Skall bli mycket spännande. Vi känner oss iallafall riktigt pålästa nu, vi vet vad vi ska göra.

Ska försöka göra dagen idag så bra som möjlig, pappan jobbar halvdag, ska sen hem och vila/sova då han ska ta första nätterna.

Det här med maten kan vara trassligt med Loa men jag har läst om "Sophia 5 mån", som innehöll många bra mattips, jag ska inte nojja utan bara köra på :!:

Håll tummarna för oss i natt :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Spännande det skall bli att följa er.

Ett tips till pappan innan han lägger sig att vila - ÖVA ramsor i olika tonfall och volymer när ni är ute eller utom hörhåll. DET gör susen kan jag lova, för säkerheten och tryggheten. :thumbsup:

Att ha lathunden bredvid sig under natten är GULD, att anteckna det som händer gör att man får lite mer perspektiv. Man kan också "föreställa" sig att man kurar någon annans barn - då kan man lyssna av bättre ibland. Och med mer perspektiv. :wink:

Det kommer gå strålande. VAD ni än gör - låt den andre sköta sin del, lägg er inte i. Sammanstråla innan och prata "taktik", sedan går man var och en till sitt. Att under tiden försöka prata om eller än värre, diskutera, vad som skall till signalerar bara osäkerhet. Det kan tyckas självklart, MEN är grymt lätt att fall in i när man väl är där...

Kör hårt, tänk frågor och svar, hela tiden. NI levererar och KAN svaren, inte lilla juvelen, som ju enbart ställer frågor och vill ha era svar.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
majbrittsanna

Hej Anna09!

Japp lathunden kommer vara vår bibel dessa nätter (och dagar..).

Tar till mig vad du skriver om att inte lägga sig i vad den andre gör. Jag är ett kontrollfreak :shock: och måste tänka på det. Vi har snackat taktik och kommer fortsätta med det men sen får jag släppa! Så fort vi skrattat kl 19 ikväll drar jag till min syrra. Har inte här att göra :D Sen är jag tillbaks kl 07 imorgon.

Tack för superbra inställningsråd :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Heja heja heja Loas pappa inatt! :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

Tack världens snällaste Chokladkanin :heart:

Rapport kommer då pappan återkommer till hemmet, han är och sover hos syrran.

Kram Anna
majbrittsanna

Okej nattens resumé:

Okej, här kommer nattens resumé:

19 Buffning inleds efter tillrättaläggande. Först vilda protester följt av 10 min klagosång
19.15 Lugnar ner sig. Solfjäder. Går ut ramsande.
19.17 Bekräftande ramsa utanför dörren, stör henne! Tillrättaläggning, buffning max 5 min. Lugn. Ramsar ut.
19.19 Bekräftande ramsa, inget svar. Sover.
20.05 Vaknar. Tillrättaläggning, buffning 5 min. Ledsen.
20.15 Tillrättaläggning, buffning tyst på 2 min, ramsar ut.Påminner efter 1 min, tre gånger.
20.25 Tillrättaläggning, buffning 1 min. Jättearg. Påminnelse, sex gånger!
20.35 Tillrättaläggning, buffning 3 min. Jättearg. Ramsa. Döv?! Ingen reaktion. Påminnelseramsa, totalt sju gånger.
20.50 Tyst! Bekräftelse efter 30 sek. Tyst.

22 Välling
22.10 Solfjäder, ramsar ut. 30 sek sen bekräftelse, sover.
01.10 Vaknar, Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsa ut. Påminnelse, tre gånger
01.17 Tystnar, bekräftelse efter 30 sek.
02.20 Vaknar. Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsar ut. Skrik, sen tyst. Bekräftelse, blir arg! Tystnar. Ny bekräftelse.
02.30 Sover
06.30 Hör att Loa är vaken. Mamma kommer hem.
06.45 Gråt, Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsa ut.
06.47 Tyst.
06.48 Tjoho! Morgon! Vågar inte ta några risker utan utnyttjar marginal.

Vi tycker ändå det gick över förväntan, pappa hälsar att han blev lite stressad i början.. kanske gick in för fort när skulle avvaktat och påmint med ramsa bara. Sen gick det bättre.

Dagen idag har ju mamma hanterat efter bästa förmåga. Insomnandet första luren tog 10 min, med buffning i 4 omgångar. Även jag blev stressad här i början och gick in lite för fort. Ändå är Loa rejält hes nu på kvällen efter nattens och dagens gråtande :(

Vaknade efter en halvtimma exakt på morgonluren. Men tyst i 10 min då jag avvaktade :? Sen skrik, Okej, här kommer nattens resumé:

19 Buffning inleds efter tillrättaläggande. Först vilda protester följt av 10 min klagosång
19.15 Lugnar ner sig. Solfjäder. Går ut ramsande.
19.17 Bekräftande ramsa utanför dörren, stör henne! Tillrättaläggning, buffning max 5 min. Lugn. Ramsar ut.
19.19 Bekräftande ramsa, inget svar. Sover.
20.05 Vaknar. Tillrättaläggning, buffning 5 min. Ledsen.
20.15 Tillrättaläggning, buffning tyst på 2 min, ramsar ut.Påminner efter 1 min, tre gånger.
20.25 Tillrättaläggning, buffning 1 min. Jättearg. Påminnelse, sex gånger!
20.35 Tillrättaläggning, buffning 3 min. Jättearg. Ramsa. Döv?! Ingen reaktion. Påminnelseramsa, totalt sju gånger.
20.50 Tyst! Bekräftelse efter 30 sek. Tyst.

22 Välling
22.10 Solfjäder, ramsar ut. 30 sek sen bekräftelse, sover.
01.10 Vaknar, Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsa ut. Påminnelse, tre gånger
01.17 Tystnar, bekräftelse efter 30 sek.
02.20 Vaknar. Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsar ut. Skrik, sen tyst. Bekräftelse, blir arg! Tystnar. Ny bekräftelse.
02.30 Sover
06.30 Hör att Loa är vaken. Mamma kommer hem.
06.45 Gråt, Tillrättaläggning, buffning 1 min. Ramsa ut.
06.47 Tyst.
06.48 Tjoho! Morgon! Vågar inte ta några risker utan utnyttjar marginal.

Vi tycker båda att natten ändå gick över förväntan. Pappa hälsar att han blev lite stressad i början och gick in för fort istället för att bara köra påminnelseramsa. Sen skärpte han sig.

Dagen har varit.. ja varierande. Även jag blev stressad i början av första luren, gick in för fort när jag skulle påmint bara. Sen läste jag boken ordentligt ännu en gång. Loa somnade efter ca 10 min på morgonluren, vaknade efter 30 min exakt, somnade sen inte om, tog upp henne i tyst ögonblick.

Lunchluren somnade Loa efter typ 3 min. Tog emot bekräftelse tyst. Vaknade efter 50 min. Sen höll vi på och dividerade i 40 min fram och tillbaka,. var inne och buffade 5 ggr. Blir arg av bekräftelsen tre omgångar. Tystnar till slut och somnar sen inte om vad jag kan höra. Går in kl 14 för väckning men då är hon vaken. Men tyst (såklart).

Eftermiddagsluren gick strålande! Somnade på typ 2 min efter kort kort buff och ramsa ut. Hoppas jag hann bekräftelse här, blev så förvånad över att det gick så fort :shock: Väckte efter 45 min.

Nu är Loa sååååå trött. Pappa bär runt henne, jätteledsen om vi lägger ner henne.

Ätit helt ok, för att vara Loa iallafall :) Vid maten kl 14.30 åt vi tillsammans (mamma o Loa), det gick mycket bättre! Kanske bara en slump men ska fortsätta så.

Vad tycker ni?? Känns som natten och morgondagen blir en utmaning...
majbrittsanna

Hej hej,

Nu är det pappa som ger uppdatering efter natt två:

18.50 lägger vi Loa som är riktigt trött. Mamma lämnar lägenheten och säger godnatt.

Säger hej då till lampan, släcker och lägger Loa tillrätta. Inleder med buffning tills Loa är lugn (inte helt tyst). Solfjäder och ramsar mig ut med vilda protester som följeslagare. Påminner efter någon minut då Loa fortsätter skrika. Ingen reaktion. Ny påminnelse. Denna gång börjar Loa lugna sig efter 2:a versen, på 4:e är hon lugn. Lägger in två till och hon tystnar! Efter 30 sek ger jag bekräftelsen genom dörrspringan. Hon somnade!

kl 22.00 (Loa har sovit utan avbrott) får hon sin nattslurk. Lägger tillrätta, solfjäder, ramsar ut och ger bekräftelse efter 30 sek. Tyst.

03.05 Loa hojtar till, men somnar om själv.

04.20 Loa skriker till två gånger. Hinner inte fram till dörren förrän hon är tyst igen. Loa är dock vaken och ligger och rör på sig 10 min, sen tyst.

05.05 Hojtar till men tystnar.

06.00 Hojtar till några gånger och får en halv påminnelse som övergår i bekräftelse. Tyst.

0615 - 06.45 Loa är vaken till och från men ligger och tar det lugnt.

06.55 Storstilad väckning.

Natten gick riktigt bra. Det känns som Loa tycker det är OK att ligga i sängen själv trots att hon inte sover non-stop.
majbrittsanna

Hmm såg just att gårdagens inlägg om natten var rårörigt :D Hoppas ni fattar nåt ändå :D
majbrittsanna

Nu sover Loa efter 10 min hjälp av ett par ramsor och dammsugaren 8)

I stort behov av er input angående matsituationen.

Inspirerad av Sophias tråd ser mattiderna ut som följer:

7.00 Välling (äter mellan 100-180 ml)
8.00 Gröt och katrinplommonpuré (ej 8.30 för hon är så trött då, svårt att orka äta, men äter här endast max 2 msk)
11.00 Grönsakspuré och katrinplommonpuré, blandat oftast för att få henne att äta grönsakspurén. Äter ca 3-4 msk
11.30 Välling (brukar få i henne 100 ml här, idag åt hon endast 20 ml :!: )
14.30 Grönsakspuré och fruktpuré (fruktpurén för att fjäsk.. blandar ofta med den andra purén för att få henne att äta ) Äter 3-4 msk om jag har tur
15.00 Välling ca 100-150 ml
18.00 Välling oftast ca 100 ml
18.45 En halv banan
22 Välling 100-150 ml

Hon äter så jäkla lite tycker jag!

Min fråga är egentligen om jag kan göra något annorlunda för att få henne att äta mer???

Nu under kuren är man ju ännu mer mån om att hon ska äta, innan lunch när hon åt så lite välling trugade jag för mycket känner jag.. slutade bara i gråt och "tannagnissel". Jag tror inte jag ska hålla på och försöka tvinga henne för mycket.. eller?? Även om det ibland funkar, hon ger upp och äter 50 ml till.

Jag skulle jättegärna göra egen mat till henne, särskilt potatismos för det vet man ju är såå gott med riktigt smör i. Men då hon varit komjölksintolerant funkar inte det nu, vi vill inte prova mitt under kuren för då vet vi ju liksom inte vad som är vad, om hon skulle strula med sömnen.

Har sett här på forumet att många ger mellanmål kl 14.30 och riktig mat kl 18. Anledningen till att inte gör det just nu är att det är så trixigt att få henne att ta emot maten och ännu trixigare när hon är trött vilket hon brukar vara sista timmen innan "natten".

Väldigt tacksam för era tankar kring detta..
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"