Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Nemita för ditt svar :)
Klurigt det där hur man ska klä och bädda ner. Jag testar i natt att ha suffletten lite mindre uppfälld så att den fortfarande skyddar mot ljuset men inte stänger in luften lika mycket!

Lunchluren idag var som sagt en glad överraskning. Tyvärr tyckte inte vår prins att han behövde sova på eftermiddagen så det var svordomar och tårar i 30 min. Fick bli en femminutare i bärselen istället.
Hoppas hoppas hoppas att lunchlurarna ordnar sig nu. Eftermiddagslurarna är ju bara 30 min - hellre det än 90 min skrik på dagen :shock:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Dessa förb*nn*de skarvar!!! :x :x :x

:?: Hur brukar ni göra med bananätandet för att slippa skarvar? Ska jag ge alla mål som vanligt men dessutom peta i honom lite banan precis innan lunchluren? Eller ska banan ingå i det vanliga lunchmålet? Eller ska man flytta hela målet närmare luren?

Natten förflöt bra. Han skrek till vid halv fem men somnade själv om efter lite bök - sedan vaknade han inte förrän 05.45 så det var ju ett steg i rätt riktning.

Men dagslurarna går i skarvens tecken... :(
Frukostluren skarvade han efter 45 min så det blev 15 min skrik och gråt.
Lunchluren skarvade han efter 60 min så då blev det ytterligare 60 min ledsamheter. :(
Eftermiddagsluren blev dock 30 min sova som det var tänkt :)

Nu har vår uppföljningsvecka nått sitt slut och det börjar bli dags att utvärdera schemat.
:arrow: Skarvar är ett STOOORT problem hos oss. Han skarvar nästan alltid efter 30 min och lyckas sällan somna om.
:arrow: Insomningstiderna har dock varit mycket bra de senaste dagarna; endast 1-2 minuter per lur! :D
:arrow: Inför frukostluren är han mycket trött. Här tänker jag att det kan vara idé att ändra från 2h vaken till 1,5h ...

:?: Eftersom han är 4,5 mån funderar jag på att när jag ändå styr om schemat nu så skulle jag kunna göra det för 5-6 mån direkt. Vad tror ni om det? I så fall kan både frukostluren och eftermiddagsluren få vara 30 min vardera - då slipper vi trassla med skarvar i dessa lurar. Lunchluren bör fortfarande vara 2h, där återstår en hel del arbete... :?
Alternativet skulle vara att låta frukostluren vara 1h och lunchluren 1,5h, men då är det ju två skarvar att slåss emot...?

Aaaah... vad jag hoppas att skarvarna ger med sig. Jag ger mer mat än någonsin inför lunchluren men ÄNDÅ blir det skräp av det hela :cry:

Tacksam för alla råd och tips! Tack för att ni finns här... :heart:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Grattis till framsteg på nätterna! :thumbsup:
Katten77 skrev: :?: Hur brukar ni göra med bananätandet för att slippa skarvar? Ska jag ge alla mål som vanligt men dessutom peta i honom lite banan precis innan lunchluren? Eller ska banan ingå i det vanliga lunchmålet? Eller ska man flytta hela målet närmare luren?
:idea: Ge banan som extramål precis före luren nu och låt lunchen vara som den är. Den här extrema hungern är övergående, jag lovar! :D Jag tror den kommer av att han måste växa ohyggligt mycket just nu. Och lära sig rulla och allt vad det är. :heart:
Katten77 skrev: :arrow: Inför frukostluren är han mycket trött. Här tänker jag att det kan vara idé att ändra från 2h vaken till 1,5h ...

:?: Eftersom han är 4,5 mån funderar jag på att när jag ändå styr om schemat nu så skulle jag kunna göra det för 5-6 mån direkt. Vad tror ni om det? I så fall kan både frukostluren och eftermiddagsluren få vara 30 min vardera - då slipper vi trassla med skarvar i dessa lurar. Lunchluren bör fortfarande vara 2h, där återstår en hel del arbete... :?
Låter smart. 8)
Så här skrev jag till Clara Cecilia då det begav sig... :lol: och jag tror att det gäller dig med! :wink:
chokladkaninen skrev: Som bonus länkar jag till Fannys tråd - som du väl själv var med i vid tillfälle? :wink: - om hur mycket ett femmånadersbarn faktiskt kan äta. Skrolla ned en bit så börjar skarvarstoryn. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=90
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej! :D

Helt sant, det är obegripligt hur mycket mat en sån liten person behöver få i sig. Och det tar lite tid att få både magen och hjärtat fullt, så mata på, det kommer att lösa sig.

Och sen, senare när mättnaden kommit så är det dags att backa. Det tog tid för mig kan jag säga men det blev bra när jag gjorde det!
:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Chokladkaninen och Clara Cecilia!
Ha ha, sitter och läser Fannys tråd nu med ett stort smajl från öra till öra. Vilken rolig och bra tråd!!!
Mer mat åt bebis alltså... :D

Jag har faktiskt märkt de senaste dagarna att han får ner mer mat än tidigare. Och jag ger bara smakisar på lunch och middag men nu får det bli även till mellis!!! Vad tror ni om detta:
Frukost: amning
Lunch: Amning. 2 msk palsternacka, 1 msk potatismos, 2 msk andra grönsaker, 1-2 msk katrinplommon. Mosad banan innan läggning.
Mellanmål: Amning. Havregröt m katrinplommon
Middag: Amning. 4-5 msk potatismos, 1-2 msk katrinplommon.
Kvällsslurk: Amning.

Kram till er! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Fantastisk tråd jag håller med,

räkna inte msk, lassa in och toppa är mitt råd :lol: :lol:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej tjejer!

Nu behöver jag era kloka huvuden... :) Håller på att fila på ett nytt schema och hoppas på lite tjusig input från er! :D Alla förslag och synpunkter emottages tacksamt. :heart:

:arrow: morgonens vakenpass har kortats in från 2h till 1,5h
:arrow: dagspassen har förlängts från ca 2h till 2,5h (hoppas han orkar, kvällspasset har alltid varit 2,5 och det funkar bra)
:arrow: extra bananintag inför lunchluren
:arrow: samtidigt som vi gör denna schemaändring går vi från Morgon kl 06.00 till 06.30 istället.

Schemaförslag:
06.30-07.30 Morgon! Amning x2
08.00-08.30 Sova 30 min
08.30-09.30 Amning + gröt så mycket som går ner
10.30 Mosad banan
11.00-13.00 Sova 2h
13.00-14.00 Amning + smakisar så mycket som går ner
15.30-16.00 Sova 30 min
16.00-17.00 Amning + potatismos så mycket som går ner
18.15 Nattslurk (amning)
18.30 Godnatt!
21.00 Nattamning (tas bort när dagslurarna funkar)
03.00 Nattamning (tas bort när dagslurarna funkar)

Tycker det blir lite tight mellan måltiderna runt lunchtid men det kanske är nödvändigt just nu när han sover så kass? :?

kram till er !!!
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Här jobbas det :D :thumbsup:

Jag tycker att schemat ser bra ut. Jag skulle se bananmoset innan lunchluren som en sorts nattslurk, som kanske faller bort sen när sovandet satt sig.

Här har jag alltid börjat med maten, och sen fyllt pâ med amning. Det har gâtt ner mer mat pâ det viset. Fetta till maten sâ mycket det gâr :D , t ex riktigt smör i potatismoset.

Ser framemot fortsättningen :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Sarisparis för ditt inlägg :D

Vi hade inga lagom mogna bananer (de ligger i fönstret nu) så jag testade med lite potatismos. Det gick INTE!!! Jisses vad arg han blev! :shock: Så det fick bli en amning istället och det togs emot med öppen mun...

Nu blev inte lunchluren något vidare iaf - han skarvade efter 45 min och ligger just nu och gastar för full hals. Funderar på om jag inte har tillräckligt mörkt i sovrummet på hans lunchlur? Ska testa att hänga upp ett extra lakan framför rullgardinen i morgon (har gjort det nu men nu var det ju liksom redan försent eftersom han redan hade vaknat...)

Men skam den som ger sig! Bättre mörkläggning och mat direkt istället för amning i morgon! :thumbsup:

Kram!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Katten!

Ville bara säga ang mörkläggning att jag har satt folie för hela sovrumsfönstret inne hos Loa. Spraya vatten med blomsterspruta (eller blöt med disktrasa som när man tvättar fönster) så fastnar foliet lätt som en plätt. Det blir beckmörkt om man tätar ordentligt på sidorna :D Ser ej klokt ut utifrån (som om man odlar knark eller nåt sa min kille :? ) men det blir svart!

Följer dig tycker det går strålande. Kan hälsa att vi också har problem med skarvar och tyvärr ännu ej så god aptit men hoppas det kommer!

Kram!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej Anna!
Tack för peppande ord och tips! Har beställt mörkläggningstyg idag men i väntan på det så låter folie som ett bra och kuligt alternativ! :thumbsup: :D
he he, tur att man bor på landet så inte folk ser mina fönster... ;)

Ja du, skarvarna är ett h*lvete... :x Hoppas de ger med sig både för oss och er!

kram!
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bananerna behöver ju inte bli bruna, det räcker med lite prickiga om ens det. Men inte hârda om du förstâr vad jag menar. För att skynda pâ mognadsprocessen kan man lägga lite äpplen i fruktskâlen (att undvika annars :D ).
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ahh... har lite äpplen i skafferiet, ska lägga dem vid bananerna :)

Jag filar och filar på nya schemat. Vet inte om jag ska köra 12-30-2-30 eller 12-1-1,5-30. Det är bara förmiddagen som skiljer dem åt, efter lunchluren ser de exakt likadana ut. Just nu lutar det åt att låta honom få 1h på morgonen (den brukar han fixa hyfsat) och korta ner lunchluren till 1,5h (han brukar klara 1h så då blir det bara 30 min i förlust).
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon allihopa!

Först lite glad info: de senaste dagarna har det FLERA ggr varit både korta glada läggningar utan ledsamheter! :thumbsup:

Natten som gick...

Positivt: Glad läggning, inte ett knyst från rummet!
Negativt: Han vaknade strax innan amningen kl 03 och var alltså vaken (men tyst) när det blev mat. Vaken när jag lade honom att sova igen och då kunde han INTE somna om.
Positivt: han låg och vred sig hela 40 min UTAN ledsamheter, det tycker jag var starkt. Men sedan blev han till slut ledsen.
Negativt: Mamma fick en tillfällig sinnesförvirring och vagnade till sömns :oops:
Positivt: han sov då i 1h! :D
Negativt: han sov bara 1h och vaknade 05. Grät av och till tills kl 05:45 då mamma gick in för att kolla om han var för varm. Lyfte på täcket och kände efter, varm kille. Tog av täcket och stod och fläktade med det över honom. Han var tyst hela tiden. Lade ner täcket. Nöjda mummel. Ramsade ut.
Positivt: han somnade om! Sov 20 min innan det var väckning 06:05. MYCKET glad kille!!!! :thumbsup:
Negativt: Ätit dåligt och okoncentrerat nu på morgonen.
Positivt: Glad läggning för frukostluren, tyst efter 5 min.

Ska bli intressant att se hur frukostluren förflyter då han åt dåligt innan samt att vi tidigarelagt luren 30 min.
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Nä nu börjar jag bli lite orolig för min skruttunges aptit. Idag har han ammat väldigt lite och okoncentrerat. Det brukar han han göra efter maten, men det brukar inte vara några problem precis efter att han vaknat. Men idag har det alltså inte spelat någon roll NÄR jag försökt amma. :(

Har återinfört riktig mat som mellanmål så nu får han 3 matmål om dagen, kan det vara därför amningen blir lidande? :?

Dagslurarna har varit lite si och så idag. Frukostluren som skulle vara 60 min blev bara 30 min - jag gissar att det berodde på för lite mjölk i magen samt att jag lade honom 30 min tidigare än han är van vid.

Innan lunch var skrutt och pappa ute i skogen. Skrutt sitter i famnen med ansiktet framåt så han ska se ordentligt och kunna känna på träden osv. Plötsligt tycker pappa att Oliver är liiiite slak i kroppen. Han har somnat!!! :shock: Näst intill omöjlig att väcka, det tog närmare 10 min innan vi fått upp ögonen på honom :lol: :shock: Inte så bra för schemat....

Nåja, lunchluren fick lite extra skjuts med banan i magen och då sov han 70 min av sina planerade 90 min.

Eftermiddagsluren knoppade han nöjt in och sov sina 30 min. Hmmm.... i ärlighetens namn sov han 38 min då hans väna moder inte hade hjärta att väcka honom innan.... :oops:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"