Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Katten77

Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Inlägg av Katten77 »

hej!

Ny här på forumet :)
Jag har en liten kille på 3,5 mån och vi har fastnat i ett riktigt snuttisträsk. Behöver därför era råd och tips hur vi kan ta oss ur det.
Hittills har dagarna i stort sett gått ut på att han är vaken 1h, sedan ammar jag honom till sömns och han sover 1h, vid lunch brukar det bli lite längre sömn, 1,5 - 2h. Så håller det på från ca 06.30 till 19.30-20.00 då han somnar för natten. När jag nattat honom brukar jag kunna lämna honom i sovrummet. Ibland vaknar han till 1-2 ggr den närmaste timman, då går jag in till honom och ger honom bröstet så somnar han om på någon minut. Nästa amning (mer eller mindre i sömnen) brukar vara vid 23 och då brukar jag även lägga mig för natten. Under natten vaknar han var eller varannan timma (det blir tätare ju närmare morgonen vi kommer) och vill ha bröstet för att somna om.

Som ni hör är detta ohållbart och nu är det hög tid för förändring. Jag har testat att förlänga vakentiderna på dagarna och det tycks fungera bra. Det största problemet som jag ser är att han använder mitt bröst som tröst- och insomningssnuttis. Jag vill att han ska kunna somna och somna om UTAN att ha bröstet tryckt mot kinden eller i munnen....
Han kan somna i vagnen på våra promenader: efter ganska exakt 20 min somnar han fint utan mycket gnäll och sover 30 min, sedan är han klarvaken igen och ligger och plirar upp på mig. Det är heller inga problem att somna i famnen eller i bärsele. Eftersom han är van att amma sig till sömns i sängen är han van vid att sova både på rygg och på sidan med täcket som stöd på båda sidor.

1) Min tanke är att börja med SM så att vi får 6h sammanhängande sömn till att börja med.

2) Jag tänkte försöka vagna honom till sömns istället för buffning då jag vill undvika magläget in i det längsta.

3) När jag fått ordning på nattsömnen och insomning utan tutte (mha vagningen) kanske jag slipper kura honom?

4) Vad tror ni om detta schema?:

07.00 -07.15 Blöjbyte, gos
07.15 -08.15 Frukost: amma nr 1 (x2), Lek, amma nr 2 (x2)
08.15 -08.30 Lek
08.30 -09.30 Sova 1h
09.30 -10.15 Lek, blöjbyte, lek
10.15 -11.15 Lunch: amma nr 1 (x2), blöjbyte, amma nr 2 (x2)
11.15 -11.30 Lek
11.30 -13.15 Sova lunch 2 h
13.15 -13.45 Blöjbyte, lek
13.45 -14.45 Mellanmål: amma nr 1 (x2), lek, amma nr 2 (x2)
14.45 -15.15 Lek
15.15 -16.15 Promenad /sova middag 1h
16.15 -17.15 Blöjbyte, lek
17.15 -18.15 Middag: amma nr 1 (x2), leka, amma nr 2 (x2)
18.15 -18.30 Lek
18.30 -19.00 Kvällstvätt m blöjbyte, kvällsslurk, skratta
19.00 God natt
22.00 Nattmål i sömnen
04.00 Nattmål i sömnen

Tacksam för all hjälp...
Katten77

ooops....

Inlägg av Katten77 »

Jag upptäckte att det fanns en relativt ny tråd som handlar exakt om samma sak, så vi kan väl radera denna tråd och fortsätta i denna: 3månaders med stora sömnproblem :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Välkommen till forumet och grattis till lillen! :D

Vi vill gärna ha all info om samma barn i samma tråd så behåll du din egen! :wink: Du har förstås sett rådet jag gav Majbrittsanna: att lägga maten direkt efter sömnen. Det gäller även dig. 8) Vidare är 1h inget naturligt sömnpass, så satsa på 12h + 45 min + 2h + 45 min istället. Så slipper du förhoppningsvis en del skarvproblem och att väcka en liten kille på fel sida (dvs ur djupsömnen). :D

:idea: Ryggläge är ingen garanti mot PSD så skaffa andningslarm i vilket fall.

:idea: Lästips: i Barnaboken om En dag med Sofia, om Hugo, 2 mån och om Marie & Samuel i 5:e delen.

:idea: Så här skrev jag nyligen till en annan mamma:
chokladkaninen skrev: Jag brukar se det så här:
Första månaden :arrow: bara smekmånad; man lägger grunden för en fin SM-rutin senare genom att stilla överlevnadsångesten och lära känna varandra.
Andra månaden :arrow: man börjar försiktigt styra genom att hålla vaken och insistera med maten när det går, väcka när barnet sover längre än 2,5h, plocka bort knock-outslurken och försiktigt öva på att somna själv.
Tredje månaden :arrow: man sätter ett schema med fasta tider.
Fjärde månaden :arrow: alla rutiner kommer på plats, ev kvällstrassel upphör och man kan börja med smakisar
Femte månaden :arrow: barnet äter som en häst, funkar som en klocka och sover hela natten.
Detta skulle innebära att du har klarat av första månadens uppdrag finfint men liksom blivit kvar där. Nu behöver du jobba med andra och tredje månadens uppdrag (dvs ingen mer knock-outslurk och öva på att somna själv samt strukturera upp tillvaron och sätta ett schema. Och om ett par veckor går du in på fjärde månaden (där ni tidsmässigt redan befinner er :lol:).
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Schema....

Inlägg av Katten77 »

Hej! Tack för snabbt svar. :)

Nu har jag skissat på ett schema. Tror att jag får väldigt svårt att hålla Oliver vaken hela 2h på morgonen, tror du/ni att det skulle fungera med detta schema där första vakenpasset är 1,5h?

07.00 - 08.30 Frukost, Morgonpyssel
08.30 - 09.15 Sova 45 min
09.15 - 11.30 Lunch, vakentid
11.30 - 13.30 Sova 2 h
13.30 - 15.45 Mellanmål, vakentid
15.45 - 16.45 Sova 45 min (promenad 1 h)
16.45 - 19.00 Middag, vakentid (bad)
19.00 - 22.00 Insomningsslurk, sova
22.00 - 22.20 Kvällsslurk
22.20 - 04.00 Sova
04.00 - 04.20 Nattslurk
04.20 - 07.00 Sova

Jag tänkte köra igång med vagning osv på måndag kväll men har redan tjuvstartat med dagtiderna... :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej igen!

Jag kommer eventuellt börja redan i morgon med vagningen/SM-schemat och har ytterligare 2 frågor:

:?: Ifall Oliver nu skulle vara helt otröstlig, är det ok att prata med honom, sjunga, hyscha eller liknande för att lugna honom? (Ifall nu inte vagningen fungerar) Eller ska man vara helt tyst oavsett hur han reagerar?

:?: Vilket är bäst: att börja vagningen vid nattningen eller redan vid en av dagslurarna?

Ska bli så skönt att få ordning på nattsömnen, hoppas nu bara att jag klarar att "hålla vargen borta"... :shock:

Så skönt att ha hittat detta forum, tack alla underbara medlemmar som bidrar till att sporra och ge bra tips! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon allihopa!

Nu har jag beställt ett andningslarm, för här ska banne mig sovas - på mage eller på rygg - utan en orolig förälder!!! :sleep: :thumbsup:

Jag och sambon satt och diskutera fram och tillbaka i morse och bestämde oss helt sonika för att skippa vagningen och istället köra direkt på spjälsängen med buffning, ramsning och hela kalaset. Räknar med att sätta igång så fort andningslarmet har landat i brevlådan i slutet av veckan! :thumbsup:

:!: I morse höll vi det lilla monstret vaket i hela 2h (!) och bara för att testa prövade vi att lägga honom tillrätta på mage i spjälsängen och buffa.
Och dra mig baklänges på en kärra, han somnade på 30 sek och sov i 30 min!!! :shock: :D
Så nu känner vi oss ÄNNU mer motiverade att sätta igång så fort som möjligt! Nu fuskade vi ju lite iom att han precis fått mat innan så han var väl mer eller mindre i paltkoma och supertrött, men ändå!!! :)

Nu har jag alltså ett par dagar på mig att träna in buffningen och ramsan ordentligt samt plugga in själva förfarandet så det sitter som berget.

:!: Vi har tjuvstartat med dagsschemat för att redan nu börja komma tillrätta med tiderna. Dock har han som sagt fått maten innan sovstunderna men from i morgon tänker jag lägga dem i början av vakenpassen istället.

Nu till frågorna (så klart...):

:?: Jag ger honom rejäla nattslurkar med rap emellan kl 22.00 och 04.00 och då somnar han om när jag lägger ner honom. Men hur gör jag med de andra uppvaken på natten tills jag fått andningslarmet? Kan jag ta upp honom och söva honom i famnen för att sedan lägga ner honom och låta honom sova vidare? Det måste väl vara bättre än att han snuttar sig till sömns? (Detta gäller alltså bara tills vi kör igång i slutet av veckan.)

:?: Hittills har jag kunnat skönja ett mönster vad gäller Olivers sovtider. Han brukar vara som tröttast och lättast att natta kl 20.00, möjligen 19.30. Han brukar även vara vaken kl 06.00 snarare än 07.00. Bör vi ha ett schema efter dessa förutsättningar eller tror ni att schemat med sömn 19-07 kommer att fungera? Har gjort 2 alternativ nedan...

:arrow: Schema nr 1 (19.00-07.00)
07.00 -09.00 Frukost, Morgonpyssel
09.00 -09.45 Sova 45 min
09.45 -11.45 Lunch, vakentid
11.45 -13.45 Sova 2 h
13.45 -15.45 Mellanmål, vakentid
15.45 -16.45 Sova 45 min (promenad)
16.45 -19.00 Middag, vakentid (bad)
19.00 -22.00 Insomningsslurk, sova
22.00 -22.20 Kvällsslurk
22.20 -04.00 Sova
04.00 -04.20 Nattslurk
04.20 -07.00 Sova

:arrow: Schema nr 2 (19.30-06.00)
06.00 -08.00 Frukost, morgonpyssel
08.00 -09.30 Sova 1,5h
09.30 -11.30 Lunch, vakentid
11.30 -13.30 Sova 2h
13.30 -15.45 Mellanmål, vakentid
15.45 -17.15 Sova 1,5h
17.15 -19.30 Middag, vakentid (bad)
19.30 -22.00 Insomningsslurk, sova
22.00 -22.20 Kvällsslurk
22.20 04.00 Sova
04.00 04.20 Nattslurk
04.20 06.00 Sova

Tacksam för all input :)
Kurstart 2010-11-19
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Katten, passar på att hälsa dig välkommen hit till SoS jag med!
Se mina svar i röd text nedan.
Katten77 skrev:hej igen!

Jag kommer eventuellt börja redan i morgon med vagningen/SM-schemat och har ytterligare 2 frågor:

:?: Ifall Oliver nu skulle vara helt otröstlig, är det ok att prata med honom, sjunga, hyscha eller liknande för att lugna honom? (Ifall nu inte vagningen fungerar) Eller ska man vara helt tyst oavsett hur han reagerar?

-Gör det som krävs och det som fungerar, är mitt svar. Inget hattande fram och tillbaka, det brukar förvirra både barn och förälder.
"Bara" ni inte fastnar i ett evigt sjungande typ, eller sjungande och duttande, eller duttande och pratande, om du förstår mig rätt. Var man hittar sitt bästa verktyg, vissa av oss stenhårt på vagning, andra på buffning, en tredje med solfjäder osv osv.

:?: Vilket är bäst: att börja vagningen vid nattningen eller redan vid en av dagslurarna?

-Jag hade börjat vid första morgonluren på nya dagen. Ny dag, nya rutiner, nya standards, allt i ett bräde.

Ska bli så skönt att få ordning på nattsömnen, hoppas nu bara att jag klarar att "hålla vargen borta"... :shock:

Så skönt att ha hittat detta forum, tack alla underbara medlemmar som bidrar till att sporra och ge bra tips! :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag ger honom rejäla nattslurkar med rap emellan kl 22.00 och 04.00 och då somnar han om när jag lägger ner honom. Men hur gör jag med de andra uppvaken på natten tills jag fått andningslarmet? Kan jag ta upp honom och söva honom i famnen för att sedan lägga ner honom och låta honom sova vidare? Det måste väl vara bättre än att han snuttar sig till sömns? (Detta gäller alltså bara tills vi kör igång i slutet av veckan.)
-Varför inte använda dig av vagning och/eller buffning?

Angående schemat så hade jag valt ett där 11-12 timmars sömn finns. 10.5 timmars natt tycker jag är för lite. Ju äldre de blir ju tidigare tenderar de att vilja ha natt.
Har du t.ex. 11.5 timmars natt så har du 30min att disponera på lurarna, sen om det blir +15min för att följa en naturlig sömnrytm (naturliga är 5min, 20min, 45min, 1.5timme, 2 timmar, 2.5 timmar) hade jag inte brytt mig om och bara bjudit på den kvarten.

Alltså är jag personligen mer för schema nr.1. Den tror jag går absolut att fila på så att det passar Oliver :)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej!

Tack Kalaskakan för snabba svar. :D
Vad skönt att höra att du tror på schema nr 1. Det är det vi helst vill köra, om det fungerar för Oliver. Det ger en "skönare" dagsrytm (för oss päron iaf) med lite längre sovmorgon, tidigare nattning samt morgon- och eftermiddagslurar som är perfekta för promenad med vagnen. :)

Jag har velat lite fram och tillbaka hur vi ska bära oss åt nu när vi ska ta tag i rutinerna: vagning eller buffning. Vi hade först tänkt använda oss av vagning (som jag skrev i inläggen igår) eftersom jag inte ville köra med magläge. I morse satte jag och sambon oss ner och diskuterade kring detta och bestämde oss istället för att magläge är "the way to go" 8) med ett andningslarm, och då kan vi också köra direkt på buffning i spjälsängen. :D Detta av flera anledningar:

:!: Vi har inte vagnat Oliver tidigare. Om vi börjar göra det nu måste vi ändå förmodligen använda buffning den dag det är dags för spjälsängen istället för vagnen (och det är ju inte så avlägset, han är ju nästan 4 mån). Genom att köra med buffning i spjälsängen redan nu vill vi hoppa över detta "mellansteg".

:!: Vi slipper dra in den smutsiga utevagnen i huset och inte eller köpa ytterligare en liggvagn.

:!: Vår vagn har en mjuklift och det känns trångt att lägga honom i magläge i vagnen. Och att ligga i ryggläge (som vi hade tänkt från början) verkar ju inte alls lika effektivt.

:!: Vi vill börja direkt med buffning i spjälsängen men väntar tills vi fått andningslarmet så att vi kan köra i magläge. Känns onödigt att börja med en halvhjärtad buffning i sido- eller ryggläge (går det?), när vi ändå ska börja "på riktigt" med magläge i slutet av nästa vecka. :D
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Börjar närma sig nattning. Vi har kört enligt schemat så gott det går idag. Stackars lilla Oliver är helt färdig - han har inte sovit så bra eftersom jag inte låtit honom ligga och snutta sig igenom sovpassen. Räknar med att han har tappat närmare 2,5h sömn idag... :cry:
Försöker hålla honom vaken nu fram till 19.00, han fick en powernap på 5 min för en stund sedan så jag hoppas han klarar det... :sleep:

:?: MEN, jag vet ju fortfarande inte hur jag bör hantera hans nattliga uppvak. Känns inte bra att låta honom snutta sig igenom natten, det är ju det vi måste få bort för att han ska orka äta mer åt gången vid färre tillfällen.
Blir nog att jag försöker ta upp honom och söva honom i famnen för att sedan lägga ner honom igen... Hoppas det fungerar... [-o< Det är ju trots allt bara en tillfällig lösning de närmaste nätterna innan vi kan börja med magläge och buffning...

Blir det kris får jag testa att söva honom i vagnen, men han brukar inte vara intresserad av att sova där när vagnen står still...

Tar tacksamt emot tips på hur vi ska lösa snuttebehovet de närmaste nätterna :heart:
Kurstart 2010-11-19
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Så här tänker jag vad det gäller det nattliga snutteriet - gör inte så stor affär av det hela! Andningslarmet bör ju komma ganska snart och då tar ni tag i det hela, tills dess kan du väl ge nattamaten när du brukar och ta upp och söva i famnen eller vagnen om han vaknar mellan nattmålen.

Vad du än tar dig för så handlar det hela om med vilken attityd du gör det. Ger du dig katten :wink: på att det går att söva honom i famnen så kommer det fungera, eller om du bestämmer dig för vagnen så kommer det fungera.

Det är när man börjar tänka i termerna "jag ska testa" och "jag hoppas det funkar" som det tyvärr inte funkar. Trist men sant.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej igen!

Andningslarmet har kommit men nu befinner sig den lille guldklimpen mitt i den mörkaste delen av ett utvecklingssprång, så det känns lite vanskligt att ändra mat- och sovrutinerna just nu. :( Han är i vanliga fall ett riktigt litet solsken men sedan ett par dagar tillbaka är han kinkig och lättretlig och vaknar väääldigt ofta på natten - inte bara för att äta utan han tycks drömma mardrömmar, är allmänt orolig och somnar om först när jag tagit upp honom i famnen. :(
Men med lite tur ger det med sig inom ett par dagar och då är det bara att sätta igång! :thumbsup:

:!: Schemat vi satte upp (kl 07-19) har för övrigt fungerat mycket bra dagtid (eller iaf fram tills för ett par dagar sedan...) Nåja, jag räknar med att det faller på plats igen så fort han börjar komma upp ur sin svacka... :)
:!: Dessutom verkar det som att min mjölkproduktion gått från 4:ans växel till 5:ans, tror det beror på de nya matvanorna! :shock:

:?: Fråga: Tänker jag rätt när jag vill köra direkt på buffning i spjälsäng? Eller tror ni det är lättare att först köra med vagning och sedan flytta över till spjälsäng när han redan lärt sig sova 6-8h i sträck utan hjälp?

Tänk vilken tur att det här forumet finns med alla rara och hjälpsamma mammor!!! :heart:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej igen Katten! :D

:?: Men får han nån mat då? :? När bebisarna närmar sig 4 månader är de huuuuungriga, och det är få som klarar prydliga nätter på bara amning. Så om du inte har gjort det än: våga mosa en banan! :thumbsup: Eller några skedar gröt. Och sedan blir det dags för mitt favoritråd: Potatismos! :D

Nu när ni börjar få ordning på dagarna vore det nästan märkligt om nätterna INTE hyfsade till sig när lillen får lite extra maaaat. 8)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för snabbt svar Chokladkaninen! :)

Vi tänkte börja med smakportioner i form av potatismos nästa helg, lagom till hans 4-månaders-dag :) Än så länge ammar jag honom till sömns :oops: men det blir det ändring på när vi börjar med kuren - då blir det mat efter sovstunderna istället. Det i kombination med den ökade mjölkproduktionen (jag helammar) hoppas jag ska räcka för att få honom mätt! :thumbsup:

I dagsläget klarar han ca 3h utan mat. När jag har lagt honom vid 19.00 så brukar det dröja ca 3h innan han vaknar och vill äta. Efter kl 01.00 blir det dock tätare och tätare mellan uppvaken - men det tycks inte bara vara hunger utan flera av gångerna är han istället orolig och vill bli vyssjad (detta har uppstått senaste dagarna och jag gissar att det är ett utvecklingssprång som spökar).

Tacksam för all feedback och tips!
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej Katten! :D

Ni gör som ni vill, givetvis - men för mig handar det ingalunda om utvecklingssprång när en 4-månaders börjar sova oroligt, utan glasklart om hunger. :D Utvecklas kan man ju göra, förstås, och gör hela tiden, :heart: men det ska inte påverka nattsömnen. För om man jobbar på att lära sig massa nya saker behöver man ju snarast sin sömn ÄNNU mer. :wink: Min tolkning är istället att han vaknar av hunger, sedan blir gnällig och trött för att han inte sovit ordentligt på natten, äter mindre under dagen eftersom han är trött, vaknar av hunger nästa natt etc. Inget att vänta ut i mina ögon, alltså, utan bara att åtgärda. Och du vet hur: mer mat! 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"