Får inte till SM på 8 veckors baby - tips?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lillhjärtats mamma

Får inte till SM på 8 veckors baby - tips?

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Hej!

Vi har en underbar liten son på 8 veckor! :D Jag läste Barnabokens första kapitel innan han föddes och tänkte SM – det ska vi fixa, kan inte vara så svårt! Och sen… när han kom så visade det sig inte vara så lätt som jag trodde. :? En del strul i början med att få igång amning, eksem, hans magont särskilt på eftermiddagar, kvällar och nätter samt ”första-gångs-föräldra-oro” gjorde att planerna inte riktigt blev realiserade. :(

Morgnarna funkar klockrent enligt SM. Han har en vakenperiod från 7-9 och sen sover han från 10-12. Men sen… har eftermiddagarna inte riktigt funkat. Kanske för att det ofta blivit avbrott med BVC, flyttstök, handling etc? Vi är ute en sovperiod varje eftermiddag och går i Babybjörn eller vagn, men det är inte alltid han sover hela tiden. Ofta får vi dock till en sömnperiod mellan 15-17 eller 14-16, ibland i vagn/Babybjörn när vi är ute och går, ibland i hans säng. Då (i hans säng) har han dock lätt för att vakna och svårt att somna om, även om jag vaggar med Vyssan-Lull fötterna.

Fram tills förra veckan var nätterna en pärs. Han somnade aldrig före 22, oavsett mat och vaggning, med mellan en och tre amningar (ofta 01, 05 och ev en 03) men sen vi fixade andningslarm och lät honom sova på mage har han sovit betydligt bättre. Nu ”nattar” vi honom vid 19, med byte till nattkläder, massage, mys och amning. Men killen vill inte somna! Går vi runt med honom till musik med bärsjalen så somnar han oftast vid ca 20-20.30, men vaknar när vi tar ur honom ur bärsjalen och då ammar vi igen vid ca 22. Nu sover han från ca 22-03/05, äter ordentligt då och sen är det samma visa som förut: han vaknar efter ca 1 ½ timme och har ont i magen. Har prövat Minifom och Sempers magdroppar, utesluta mjölk ur kosten samt ”kolik”-massage men ingenting funkar. Han ”kolik”-skriker inte så ofta, men är gnällig och kommer inte till ro, men vill samtidigt inte ha mer bröst. Så…

1) Sonen sover ju ett långt första pass, mellan 4-8 timmar och sen vaknar han ca en gång varje timme. Verkar då ha ont i magen, hur ska jag få honom till ro igen? Vaggning funkar bara i typ 5 minuter sen vaknar han igen och är gnällig och ledsen…

Vad gör man när han har ont i magen men inte vill ha bröstet? (Hela han knyter sig och spänner magen så jag vet att det är magen.) Ibland lättar det när vi går på toaletten (han verkar gilla när jag håller honom över toaletten – bajsar lättare då och spänningen släpper), men ofta sitter det i.

2) Hur ska jag få till SM metoden på eftermiddagen? Han vägrar helt enkelt att sova… Har prövat att både ”lägga honom” ute i vagnen och gå, men också att lägga honom inne i hans säng, eller på ett fårskinn i händelsernas centrum men får det inte att funka. Somnar han så vaknar han efter typ 10-20 minuter. Han verkar mätt för han går upp som han ska i vikt och äter ordentligt. För att få in SM – måste man vara på samma plats hela tiden, inne och hemma eller är det tiderna som är det viktigaste? Känner inte att jag fått det att funka med BVC, matinköp. Hur har ni andra fått till det? Det enda som ev får eftermiddagsluren att funka är att jag går runt med honom i Babybjörnen eller vagnen. Morgonluren går klockrent – då lägger jag honom i sängen och han somnar själv direkt, ev efter lite trötthetsgnäll, men inte samma problem som på eftermiddagen. Vill så gärna komma in i rutiner för hela dagarna!

3) För Sova Hela Natten och för eftermiddagslurarna: vi har bara en vagn och bor i lägenhet 4 trappor upp utan hiss så vi kan inte använda vagnen inne annat än under en mycket kort övergångsperiod– har ni tips på hur vi kan göra då?
Jag har i perioder känt mig rätt förtvivlad, dum och desperat för att jag inte får till SM ordentligt och inte kunnat fixa fasta rutiner till gossen över hela dagen. Det är ju mitt ansvar som vuxen! Men när jag coolat ner mig och tar det lite lättare så njuter jag mer – så nu har jag den approachen. Han är en glad och rolig liten kille, underbar att vara med. Jag skulle bara vilja ha schyssta rutiner runt honom och hjälpa honom att sova så mycket som han behöver!

4) Har ni tips på lämpligt dagschema för liten kille i hans ålder, och tips på hur jag ska få in rutinerna?

Djupt tacksam för hjälp och tips!

Allt gott,
Maria och Lillhjärtat
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
chokladkaninen

Re: Får inte till SM på 8 veckors baby - tips?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Välkommen till SoS och grattis till lillen! :D
lillhjärtats mamma skrev: För att få in SM – måste man vara på samma plats hela tiden, inne och hemma eller är det tiderna som är det viktigaste?
Nej, ingetdera. :shock: Det viktigaste är mat mat mat mat mat och mera mat. 8) Från vad du skriver gissar jag att ni har ett problem med icke-stillad överlevnadsångest, läs om det en gång till i BB så att du är helt säker på att du förstår vad jag menar. Det låter som att ni börjar dagarna bra men att din kille sedan blir hungrigare och tröttare allteftersom dagen går, för att landa i ett rejält kvällstrassel (=för trött för att äta, för hungrig för att sova, ](*,) en riktigt besvärlig spiral) på kvällskvisten.
lillhjärtats mamma skrev:Jag har i perioder känt mig rätt förtvivlad, dum och desperat för att jag inte får till SM ordentligt och inte kunnat fixa fasta rutiner till gossen över hela dagen. Det är ju mitt ansvar som vuxen! Men när jag coolat ner mig och tar det lite lättare så njuter jag mer – så nu har jag den approachen. Han är en glad och rolig liten kille, underbar att vara med. Jag skulle bara vilja ha schyssta rutiner runt honom och hjälpa honom att sova så mycket som han behöver!
Helt rätt! =D> Som Anna brukar skriva: oro är den största boven i spädbarnsvård. Bebisen behöver en mätt mage och en lugn mamma, så faller det mesta andra på plats sedan. Så fortsätt med att jobba på din egen inställning. :thumbsup:

Det är rätt vanligt att man vill väldigt mycket och börjar försöka strukturera upp livet med bebisen lite för tidigt, och smekmånaden, som bara skulle ägnas åt att lindra överlevnadsångest och lära känna varandra, försvinner lite i omställningschocken. :cry: Men det går att komma tillbaka på banan rätt snabbt, så misströsta inte! :D
lillhjärtats mamma skrev:Har ni tips på lämpligt dagschema för liten kille i hans ålder, och tips på hur jag ska få in rutinerna?
Jag skulle vänta ett tag med schemat. 8) De flesta börjar med schema vid ca 2 mån, men jag tycker absolut att du ska försöka råda bot på överlevnadsångesten först av allt. Det viktigaste då är att mata vid första pip. Var noga med att göra ditt allra bästa för att få till ett äkta SM-mål, dvs med amning x4. Han får inte slumra under tiden (upp på axeln och rapa om han gör det! :D), men du kan lägga in en 5-minlur exakt om det behövs för att han ska äta ordentligt. Trilskas han med matningen kan du ha nytta av Ömma järngreppet, Anna visar här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Låt hela SM-målet ta 1,5h eller max 2h. Sedan sova 2-2,5h. Och så börjar allt om igen. :D Vaknar han för tidigt så hade jag tagit upp och trattat i lite extramat i det här läget. Om han vaknar efter 20 eller 45 min: en extraslurk och sedan sova igen, räknat från där man var. Om han vaknar efter 1,5h eller senare: börja nytt SM-mål.

Personligt råd: skippa babybjörnen! :lol: Man får ont i ryggen av dem, och barnen sitter obekvämt. :roll: Har du vagn, så kör på den, eller bärsjal när du vill bära. För sovandet rent i allmänhet går det bra att använda sängen redan från början. Bäst sover såna här små på mage, med larm. :D Anna visar buffning och solfjäder också i länken ovan ifall du behöver hjälpa honom till ro.

Här är några länkar som jag tror att du kan ha nytta av:
:idea: Amning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
:idea: Rapning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa
:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Vi börjar där! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lillhjärtats mamma

Fortsatt eftermiddags/kvällsstrul

Tack Chokladkaninen! :-)

Först kändes det konstigt med överlevnadsångest, för han äter som en häst, och har gått upp mellan 200-500 gram varje vecka de senaste veckorna. Släktingarna klagar på att jag ger honom för MYCKET mat... :-) BVC menar att hans kräkningar beror på att han kräks upp överskottet. Men... kanske är det därför han äter så mycket, av överlevnadsångest?! Vi prövar! Så nu har jag försökt köra på 2 timmars vakenpass (mindre funkar endast på morgonen), och sen 2 timmars sovning.

Som vanlgit har det gått finfint på morgonen: två timmars vakenpass med två timmars sovning emellan. Lunchsovningen gick vi ut och då gick det bra som vanligt, 11.30-13.45 sov han fast han vaknade ne liten stund och somnade om igen. Eftermiddagen var dock som förgjord, som det brukar... :( Han är helt enkelt för pigg. Jag fick honom att sova i 45 minuter ca mellan 16-16.45 men innan och efter vägrade han att sova. Prövade att tanka i honom en extra snutt, men han såg det mer som ett nytt SM vaken pass...

Men - vill inte äta. Tuttar som tusan, men släpper efter ett tag. Att "tjohoa" spelar då ingen roll, inte heller att byta blöja. Han vill helt enkelt inte äta mer, kräks upp, men är vaken och igång och vill inte heller sova när jag prövar att lägga honom och vagga honom. Enda som möjligen funkar är att bära omkring på honom. Oftast är han dock glad.

Vi har prövat att tanka i honom tilläggsmat med nappflaska (Dr Browns) för att bota överlevnadsångest. Men det gör honom verkligen pissed off! Han hatar nappflaskan och börjar skrika så fort han får mjölk... (Tips? Bytte till napp 2 häromveckan...) Han vill dock tutta och suger gärna på bröstet, mer av njutning eller sugbehov tror jag, då han ibland vägrar ta bröstet, men gärna vill ha nappen.

Ikväll lyckades vi inte få honom att somna förrän 20.30 och då hade vi försökt i flera timmar. Också försökt fem-minuterslura honom, men han vägrar i sten. (prövat såväl i hans säng som på fårskinn mitt i händelsernas centrum). Har ni fler tips? Jag kör på i samma mönster tills jag får fler tips från er! Jag hoppas verkligen på det här... blir ledsen av att inte kunna hjälpa honom att sova. :?

Tack för all hjälp!
chokladkaninen

Hej igen! :D

Överlevnadsångesten har inte så mycket med faktiskt matintag att göra utan med vetskapen om att det finns mat, hela tiden, varje gång man vill äta. :D Och för mycket kan det aldrig bli - det kommer ut igen i endera änden! :lol: Så fortsätt mata på så faller hans polett snart ned. :D

Ett par varningens ord:
:idea: Du får inte dra några slutsatser utifrån hur det går en dag! [-X Alla förändringar med småbarn tar 3 dagar att sätta sig, så våga inte utvärdera efter en dag! :D Fortsätt jobba på oförtrutet och optimistiskt i ett par dagar till, och utvärdera sedan.
:idea: Attityden av Självklarhet är oerhört viktig här. :shock: ( http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 ) Ditt inlägg andas uppgivenhet och testande - och visar du det för sonen så har han ju inget skäl att tro på att du vet vad du gör, eller hur? Du måste känna dig som en klippa, trygg och stadig och styra er tillvaro utan att darra på manschetten, för sonen förväntar sig ledning från dig. Och visst är det så att du kan stå för vad du gör? Du vill ju hjälpa sonen av sova för att du VET att det är bra för honom! :D Så var stolt över att du styr upp er tillvaro och gör det med huvudet högt! Funkar mycket bättre så. :wink:

Sedan till det mera praktiska:
:idea: Hur mycket sömn får han ihop på ett dygn? Han behöver ca 16h, vilket motsvarar t ex 11h natt, 2h morgonlur, 2h lunchlur och 45 min eftermiddagslur... dvs ungefär vad ni verkar ha fått ihop idag? Ja, du fattar. :lol:
:idea: Hur ställer du dig till napp? En del bebisar har stort sugbehov i början och då kan en napp vara till hjälp. Sedan plockar man bort den strax efter 4 månader, för då avtar sugbehovet rejält och nappen har ännu inte hunnit bli nån etablerad vana (för barnet :lol: däremot ibland för föräldrarna... :roll: :mrgreen:)
:idea: Kan jag justera mitt tidigare råd till att rekommendera dig att försöka hålla varje matning inom max en timme istället? (Men fortfarande med 4 omgångar mat.) Det låter nämligen som att det blir lite snuttätande och svårt med aptiten? Det innebär alltså t ex att vaknar han kl 7 så matar du till 8 och sedan får han ligga på köksbordet och kolla när du äter frukost (mäkta spännande! 8)) till kanske 8.30, sedan lägger du honom (utan att amma igen) och han får sova till 10.30, och sedan börjar ni om igen.... :wink:
lillhjärtats mamma

Natt-trassel...

Tack igen Chokladkaninen!

Har inte hunnit ta till mig allt du skrev, men behöver skriva av mig lite...

Det är just att han sover mindre än 16 timmar per dygn som gör mig ledsen och lätt desperat...

Inatt vaknade han 01.30, ca 4,5 timme efter han somnat, vilket är tidigare än vanligt (normalt 5,5-6 timmar, första natten på magläge: 8 timmar, sen tillbaka till 5 eller 6 timmar). I början var allt som vanligt: han gnäller men sovande och jag matar honom. Denna gång slutade han äta efter bara några minuter. I vanliga fall lägger jag ner honom då och så somnar han om igen och vaknar efter någon timme eller två och gnäller igen. Men övertygad om tanken om att han har överlevnadsångest på grund av för lite mat så försökte jag få honom att äta mer. Resultatet blev att han vaknade på riktigt, var klarvaken, tog bröstet, åt, släppte, sparkade omkring,"trilskades" och gick inte att få lugn på 2 timmar. Till slut blev han lugn när han legat och suttat bredvid mig och känt mina hjärtslag.
Nappen prövade jag, men som vanligt så spottar han ut den efter ett kort tag, trots upprepade försök att sätta i nappen och "hålla kvar".

Jag blir riktigt ledsen, kan inte rå för det. Vad är det jag gör för "fel"? Varför går det inte lika bra för mig som för er andra?
Självklart fortsätter jag med mat, mat och mat. Och jag vet att tålamod är enda vägen. Men jag tycker just inte att vi fått till något "nytt" som ska introduceras, förstår du vad jag menar?

Är det tilläggsmatning som kan hjälpa? Och varför vägrar han ta nappflaskan? Något tips?

Allt gott,

Maria
chokladkaninen

Re: Natt-trassel...

lillhjärtats mamma skrev: Har inte hunnit ta till mig allt du skrev, men behöver skriva av mig lite...
:idea: Läs igen och ta till dig. Just nu känns det som att det är din egen oro som är det största problemet :shock: :cry: så börja med att försöka övertyga dig själv om att det inte kommer att vara så här trassligt för evigt. 8) För du kommer att göra framsteg, garanterat, men då måste du föreställa dig dig själv som en lugn trygg klippa som inte rubbas ur fläcken av någonting alls. Stabil in till tidens slut, liksom. :wink:
lillhjärtats mamma skrev: Det är just att han sover mindre än 16 timmar per dygn som gör mig ledsen och lätt desperat...
:idea: Nej, inte bli ledsen och desperat! [-X Det är bara ](*,) :!: Gör istället så att du skriver ned hans sovtider under ett par dagar och sakligt konstaterar hur mycket det är och var det (ev :D) borde finnas mer. Så att du vet vad du har att jobba med, inte för att du ska kunna förtvivla och känna dig värdelös. För varför ska din bebis tro på att du vet vad du gör om du inte själv kan utstråla övertygelse om att du vet vad som är bäst för honom? Igen, alltså: det är otroligt viktigt att jobba med sin egen attityd! :D
lillhjärtats mamma skrev:Denna gång slutade han äta efter bara några minuter. I vanliga fall lägger jag ner honom då och så somnar han om igen och vaknar efter någon timme eller två och gnäller igen. Men övertygad om tanken om att han har överlevnadsångest på grund av för lite mat så försökte jag få honom att äta mer. Resultatet blev att han vaknade på riktigt, var klarvaken, tog bröstet, åt, släppte, sparkade omkring,"trilskades" och gick inte att få lugn på 2 timmar. Till slut blev han lugn när han legat och suttat bredvid mig och känt mina hjärtslag.
:idea: Gå tillbaka till som du gjorde innan i så fall! Sover han i vagn? För i så fall kan du ju dra några tag eller skaka lite i handtaget när han vaknar och se om han somnar om - i så fall var han inte så hungrig. Och om han inte somnar om så var han hungrig, och då bör han äta ordentligt, dvs från båda brösten, så att han inte behöver vakna igen om en timme utan kan få ihop ett lite längre sovpass.
:idea: När du lägger honom, tänk på att själv känna hur skööööönt det ska bli för honom att få sova, :heart: hur trygg han är i sin säng, hur bekväm den verkar etc. Släpp inte in en enda negativ eller orolig tanke! :-# :D
lillhjärtats mamma skrev: Nappen prövade jag, men som vanligt så spottar han ut den efter ett kort tag, trots upprepade försök att sätta i nappen och "hålla kvar".
:idea: Strunta i nappen då. En del gillar den, andra inte; no big deal. :D
lillhjärtats mamma skrev:Jag blir riktigt ledsen, kan inte rå för det. Vad är det jag gör för "fel"? Varför går det inte lika bra för mig som för er andra?
Självklart fortsätter jag med mat, mat och mat. Och jag vet att tålamod är enda vägen. Men jag tycker just inte att vi fått till något "nytt" som ska introduceras, förstår du vad jag menar?
:idea: Har du läst den här än? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
:idea: Det nya som behövs är inga dramatiska nya grepp så vitt jag förstår, utan bara ett allmänt uppskärpande av rutinerna på utsidan. Där har jag redan givit dig ordentligt med instruktioner, och mer (bättre! :lol:) hittar du i BB: främst 2-månaderskapitlet och så kapitlet som heter Marie & Samuel, en mailkorrenspondens eller nåt ditåt, i 5:e delen.
:idea: Däremot tror jag verkligen att du behöver försöka hitta en ny inställning på insidan. Det kan vara jättesvårt när man är utmattad och dessutom helt ny som förälder. Men det är helt avgörande för att kunna överföra trygghet till barnet så att han kan sova ordentligt! :wink: Kanske kan det vara till nytta för dig att läsa runt lite på forumet i olika trådar och se hur det brukar trassla ut sig efter hand allteftersom rutiner och fingertoppskänsla kommer på plats? T ex den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0. Eller den här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22248
lillhjärtats mamma skrev:Är det tilläggsmatning som kan hjälpa? Och varför vägrar han ta nappflaskan? Något tips?

:idea: Om du tror att du har tillräckligt med mat gör flaskan ingen skillnad så släpp det. Ett orosmoment mindre! :thumbsup:

Du, läs nu igen och fundera. :D Det kommer att gå bra. :heart:
lillhjärtats mamma

Tack igen Chokladkaninen!! :heart: :heart:

Idag har jag varit supermorsan Hubert och bara bestämt mig för att det SKA gå! Och se... han sov först 2,5 timme på förmiddagen och så nästan 3 timmars lunch/tidig em lur. Seneftermiddagsluren blev 45 minuter - hurra! :-D

Jag fick för mig att ta med mig speldosan som hänger ovanför spjälsängen och spelar "You are my sunshine" med mig på lunchturen. Tänkte att om han hör den när han faller i sömn av vaggningarna i bärsjalen så är oddsen höga att han associerar den till insomning. Och... med tiden borde han automatiskt få "insomningsmode" också när han hör den i spjälsängen. Pavlov´s hundar helt enkelt! Jag måste sett ut som en dåre när jag gick där med speldosan och envetet spelade "You are my sunshine" på stan - men det skiter jag i! :-D
Det funkade nämligen! Inte klockrent, men hyggligt. Nu kör pappan "You are my sunshine" på hög nivå för kvällsläggning. Fortfarande kvällstrassel, men nu har jag jävlar anamma-attityd så det SKA gå! :-D
Tack för all uppmuntran!! Du - jag behövde den där Nancytråden som du skickade också... läser och läser på forumet och lär mig.
Jag tog till mig SM som en lag, men den är ju bara en inspirationsmodell... känns mycket ljusare, och verkligare så! :-)

Återkommer och berättar vad som händer!
Så underbart tacksam för detta forum.... :-) :thumbsup: :heart:
lillhjärtats mamma

Natthojt - vad göra?

Hej igen!

Nu undrar jag om natt och tidig-morgontrassel:

Sonen vaknar nu flera gånger per natt istället för tidigare en. Troligen för att han nu blir så upprörd på kvällskvisten när vi försöker lägga honom :-), så han inte får i sig tillräckligt ens när han lugnar sig. Försöka tilläggsmata med nappflaskan gör honom riktigt pissed off. :shock:
Så istället för 6 el 8 timmars sammanhängande sömn har vi nu 4 timmars för gossen. Sen vaknar han en gång varje eller varannan timme till morgonen och gnäller. Känns inte rätt att ta upp honom och mata honom då - blir ingen ordning alls då. Dessutom blir han ju inte hungrig.

När han nu vaknar på tider han haft för några veckor sen, kl 01 och 05 så har jag matat honom. Däremot äter han som i sömnen, bara ett par minuter och verkar inte få i sig så mycket. Men, som sagt, utan mat så slutar han inte gnälla.
Hur ska vi lösa detta? Har ingen vagn uppe (bor på 4:e våningen utan hiss så vagnen behöver vara i cykelkällaren), så gossen sover i spjälsäng med vyssan-lull fötter med vilka vi vaggar sängen. Funkar dock inte för att få honom att somna om från dessa nattuppvak längre... Tips på hur vi ska bete oss i detta läge?

Idag ska jag köpa 18 kor :wink: Tack för all hjälp!! :heart:
lillhjärtats mamma

Om natten...

Chokladkaninen - jag lyckas inte få honom att äta från båda brösten vid nattmålet, det är problemet. Han äter knappt från ett om han är i sitt vanliga tillstånd. Tidigare räckte det för att sova länge, men nu verkar det inte nog. Ångest?

Å andra sidan: väcker jag honom på riktigt så tar det hus i .... försökte igår natt, då var han vaken i två timmar och skrek. Tips?

:) Tjolahopp - supermorsan i supermorsedressen ska susa in och väcka bebis
chokladkaninen

Fin attityd nu, :thumbsup: se till att hålla i den! :wink:

Snabbt: Om en 8-veckors plötsligt börjar vakna massor av ggr på natten rör det sig nästan säkert om en ökningsperiod (ligger en precis före 2 mån som kan vara tuff för vissa). Håll i hatten och räkna med att det går över på ett par dagar, mata på och kom ihåg att själv dricka mycket - det ställs höga krav på din mjölkproduktion. :D

Fortsätt jobba med 5 minluren när du inte tycker att du får i honom tillräckligt - det är jobbigt att suga fram mjölk så det är inte så konstigt att han blir övertrött och ilsk. 8) Och har du inte tillgång till vagn inne så är det lika bra att du vänjer er vid buffning och solfjäder först som sist! :D http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
lillhjärtats mamma

Tips på hur man kan däcka i sömn samt förkorta nattmålet?

Hej igen!

Igår gick det mycket bättre med dagsovningen!
1 1/2 tim förmiddag
3tim eftermiddag
45 min tidig kväll

och sen samma strul med kvällsläggning igen. :?

Började nedräkning med MAT, MAT, MAT. Denna gång tig han nappflaskan men vår plan att däcka honom med NAN 2 gick inte som vi hoppats. Efter att ha trugat i honom 100 ml NAN så var han arg och irriterad, sova var uteslutet och suga på bröstet var det enda som lugnade fram till 22, då han äntligen somnade. Flaskmatning med urpumpad mjölk vägrade han.

När vi trodde han var färdigäten lade vi (flera ggr :oops:)ner honom i hans säng men ICKE! Varken läggning, vaggning, buffning eller något annat funkade - bara MER mat! Endast amning, mer NAN och gräddbröstmjölk (flaska) ratade han skrikande, trots att det rimligen inte kan ha funnits mat i bröstet hela tiden... När han sen vaknade 03 så var han superhungrig och vägrade släppa bröstet på 1 timme fast det inte kan ha funnits mat hela tiden. NAN flaskan ratades också då...

Den här kvälls och nattklubben gör honom SÅ trött på dagen... Igår sov han endast 14 timmar och är trött och gnällig idag. Ska jag fortsätta följa hans rytm i kvälls/nattklubben då det kan vara tillväxtperiod? Ingen aning om hur jag kan hjälpa honom att vara färdigäten snabbare eftersom han vägrar flaskan. Tips?

Tack för er inspiration! :D :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med dagsovningen! Bra jobbat :thumbsup:

Hur har ni det med 'ömma järngreppet'? Anna visar här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

Just att inte titta pâ barnet, utan lâta det sköta flaskandet själv tycker jag har varit bra. Och att verkligen se supercool och nöjd ut själv 8) (även om hjärtat pumpar i 180 :wink: )

Som chokladkaninen säger, hâll i hatten under ökningsperioden! Jag fyller pâ med ett till amningstips: drick mycket nyponsoppa själv! :D
lillhjärtats mamma

Tack!

Tack Sarisparis för svaret! :heart:
Känns så enormt skönt med detta forum - att veta att det finns någon som varit med förr som man kan vända sig till med alla frågor!

Vi försöker med ömma järngreppet, men just nu funkar ingenting så bra... :? Inatt vaknade han varannan timme under hela natten och verkade hungrig men sög inte i sig så mycket... försökte därför en gång att hjälpa honom (med buffning, vaggning och solfjäder) att "sova över" för att nästa gång vakna jättehungrig, men se det fungerade inte. Han verkade SKIThungrig men ändå kändes det inte som om det åts ordentligt. Men jag vet inte, kanske har han snabbat sig med ättekniken?!

Idag har det också varit riktigt hopplöst att få honom att sova på dagen. Trots att jag gjort på samma sätt som i veckan med dagssovningarna (som då funkade klockrent! :-)) så har han idag endast sovit i 1 1/2 timme på sin höjd, ohc klockan är nu strax efter 13. Så - maken går ut och går med honom i vagn i några timmar nu så han kan få sova en ordentlig eftermiddagslur.

Grejen är: idag får jag inte i honom så mycket och han kräks som en alika. Har tagit tempen som är 37,4 - alltså ingen feber? Han har legat vid bröstet men utan att få "fart" känns det som... Trots 5 minuterslurar... På måndag när BVC öppnat ska jag gå och kontrollväga före och efter amning för att se hur mycket han får i sig. Han vägrar fortfarande flaskan...

Hur länge brukar tillväxtperioder sitta i? Han hade en liknande grej för någon vecka sen...

Önskar er en underbar dag med era små! :heart:
lillhjärtats mamma

Nytt utvecklingsstadium eller överstimulerad?

Hej!

En fråga - idag är det fullständigt hopplöst med dagssömnschemat! :? När vi lägger sonen på mage i sin säng och buffar så vaknar han snart, grejar med huvudet och tittar runt. Buffar igen och samma visa. Hungrig är han inte, vill inte ha bröstet.

När han är uppe trivs han på mage och tycker det är kul att korva till kroppen och "armhäva sig" för att nästan åla. Kan det vara så att han när vi lägger honom på mage i spjälsängen också förknippar det med hans nya färdigheter, "armhävning", eller är han bara överstimulerad?

Tips på hur vi ska göra? Buffa, buffa, buffa eller?!

Enda sättet att få honom att sova idag har varit att bära honom på oss, ute i bärsjal. Vi har gjort det för vi vill inte gärna göra honom sömnlös och övertrött... Tokigt eller är det bättre än att låta honom ligga i sängen och greja runt? Eller ska vi bara buffa hela tiden? (Vi har buffat i typ 25 min utan att han somnar, samtidigt som han inte vill ha mer mat). Förvirrade - vad tror ni? :?

Allt gott!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

Lugn i stormen! :D
En dag är ingen dag.

När ni lägger honom för att sova så ger ni förutsättningar. Om han inte somnar bums utan ligger och grejar men är tyst och nöjd så är det hans tid och val.
Om han är ledsen och ber om hjälp så ger ni honom hjälp genom att vagna eller buffa.
(Han ligger på mage med larm va?)

Läs igenom Chokladkaninens svar för några dagar sen igen, kolla länkarna hon tipsat om och Andas.
Det kommer bli BRA! :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"