Vi har en underbar liten son på 8 veckor!
Morgnarna funkar klockrent enligt SM. Han har en vakenperiod från 7-9 och sen sover han från 10-12. Men sen… har eftermiddagarna inte riktigt funkat. Kanske för att det ofta blivit avbrott med BVC, flyttstök, handling etc? Vi är ute en sovperiod varje eftermiddag och går i Babybjörn eller vagn, men det är inte alltid han sover hela tiden. Ofta får vi dock till en sömnperiod mellan 15-17 eller 14-16, ibland i vagn/Babybjörn när vi är ute och går, ibland i hans säng. Då (i hans säng) har han dock lätt för att vakna och svårt att somna om, även om jag vaggar med Vyssan-Lull fötterna.
Fram tills förra veckan var nätterna en pärs. Han somnade aldrig före 22, oavsett mat och vaggning, med mellan en och tre amningar (ofta 01, 05 och ev en 03) men sen vi fixade andningslarm och lät honom sova på mage har han sovit betydligt bättre. Nu ”nattar” vi honom vid 19, med byte till nattkläder, massage, mys och amning. Men killen vill inte somna! Går vi runt med honom till musik med bärsjalen så somnar han oftast vid ca 20-20.30, men vaknar när vi tar ur honom ur bärsjalen och då ammar vi igen vid ca 22. Nu sover han från ca 22-03/05, äter ordentligt då och sen är det samma visa som förut: han vaknar efter ca 1 ½ timme och har ont i magen. Har prövat Minifom och Sempers magdroppar, utesluta mjölk ur kosten samt ”kolik”-massage men ingenting funkar. Han ”kolik”-skriker inte så ofta, men är gnällig och kommer inte till ro, men vill samtidigt inte ha mer bröst. Så…
1) Sonen sover ju ett långt första pass, mellan 4-8 timmar och sen vaknar han ca en gång varje timme. Verkar då ha ont i magen, hur ska jag få honom till ro igen? Vaggning funkar bara i typ 5 minuter sen vaknar han igen och är gnällig och ledsen…
Vad gör man när han har ont i magen men inte vill ha bröstet? (Hela han knyter sig och spänner magen så jag vet att det är magen.) Ibland lättar det när vi går på toaletten (han verkar gilla när jag håller honom över toaletten – bajsar lättare då och spänningen släpper), men ofta sitter det i.
2) Hur ska jag få till SM metoden på eftermiddagen? Han vägrar helt enkelt att sova… Har prövat att både ”lägga honom” ute i vagnen och gå, men också att lägga honom inne i hans säng, eller på ett fårskinn i händelsernas centrum men får det inte att funka. Somnar han så vaknar han efter typ 10-20 minuter. Han verkar mätt för han går upp som han ska i vikt och äter ordentligt. För att få in SM – måste man vara på samma plats hela tiden, inne och hemma eller är det tiderna som är det viktigaste? Känner inte att jag fått det att funka med BVC, matinköp. Hur har ni andra fått till det? Det enda som ev får eftermiddagsluren att funka är att jag går runt med honom i Babybjörnen eller vagnen. Morgonluren går klockrent – då lägger jag honom i sängen och han somnar själv direkt, ev efter lite trötthetsgnäll, men inte samma problem som på eftermiddagen. Vill så gärna komma in i rutiner för hela dagarna!
3) För Sova Hela Natten och för eftermiddagslurarna: vi har bara en vagn och bor i lägenhet 4 trappor upp utan hiss så vi kan inte använda vagnen inne annat än under en mycket kort övergångsperiod– har ni tips på hur vi kan göra då?
Jag har i perioder känt mig rätt förtvivlad, dum och desperat för att jag inte får till SM ordentligt och inte kunnat fixa fasta rutiner till gossen över hela dagen. Det är ju mitt ansvar som vuxen! Men när jag coolat ner mig och tar det lite lättare så njuter jag mer – så nu har jag den approachen. Han är en glad och rolig liten kille, underbar att vara med. Jag skulle bara vilja ha schyssta rutiner runt honom och hjälpa honom att sova så mycket som han behöver!
4) Har ni tips på lämpligt dagschema för liten kille i hans ålder, och tips på hur jag ska få in rutinerna?
Djupt tacksam för hjälp och tips!
Allt gott,
Maria och Lillhjärtat