Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Nemita,
vilken ersättning har du?

Kör du Nan 2 så fortsätt introducera smakisar och sen den goda kvällsvällingen när han blivit 4 månader, det mättar gott för stora små människor.

Kör du något annat än Nan 2 så testa att byta, vi trasslade runt mycket med Enorma mängder ersättning och mattrötthet tills vi bytte märke..

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack CC!

Vi kör just NAN2 och tycker det fungerar bra. Däremot använder vi MAM-flaskorna och är inte lika nöjd med dem. Jag tycker inte att bottenventilen verkar fungera så bra eller så är lillkillens ätteknik dålig, för det blir massor av rapar. Vi använder tvåans napp och jag försöker vänja honom vid treans, men det är inte populärt. (Vi har också en "vanlig" MAM-flaska (dvs utan bottenventil) som vi har tvåans och treans napp till men jag tycker inte att det går bättre.)

Det känns skönt att det är andra barnet så man vet att det snart är andra, mycket krångligare bekymmer som väntar... :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Nemita!

En fråga bara; varför skall du mata inom 1 timme?
Jag tänker så här; jag hade inte övergått till att mata inom 1 timme "för att boken säger så", när matning på säg 1h20min hade funkat perfa innan.
Man kan förhala det hela tänker jag, mer följa kiddon än boken/vad vi andra säger.

Jag får mer intrycket att Gosen behöver mer än 20min mellan 1a och 2a omgång (sådan var Smulan nämligen, hon ville gärna ha 45min emellan, typ).

Sen att han behöver powernaps emellan ger mig mer vibbar att schemat behöver justeras, fast det har du ju redan kommit på. (Samma här, Smulan powersusade gärna, tills jag fann det perfekta SmulaSchemat åt henne).
Du kan inte tvinga i honom maten, du kan inte äta åt honom, du kan bara ge de bästa förutsättningarna.

Min andra erfarenhet, det med att mata på lite olika ställen är inte de bästa, men det är mina erfarenheter det. Det slutade med att jag fick soffkura mig och Smulan :lol: "På soffan äter vi, punkt", efter att ha matat Lilbruden på alla möjliga ställen och ställningar, fattades bara hängandes knäveck från taknocken.

Flaska, du kan gå upp en dinappstorlek ja. När du inför det, testa att skruva åt flaskan allt vad du har, höll't jag på att säga, det täpper till flödet en aningens. Det i samband med att du liksom inte tippar flaskan helt gör att flödet inte blir Niagarafallsfart på maten; sen när du ser att han behärskar nya flödet så kan du sluta dra åt flaskan så mycket.
Finkänslighet gäller här och studering av barnet, till slut hittar man bästa åtdragningen, lutning och flöde - tillsammans.

Nu har du fått så mycket råd att du kanske blir snurrig så jag slutar här.

Allt gott till er!
:)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Kalaskakan skrev:En fråga bara; varför skall du mata inom 1 timme?
Jag tänker så här; jag hade inte övergått till att mata inom 1 timme "för att boken säger så", när matning på säg 1h20min hade funkat perfa innan.
Man kan förhala det hela tänker jag, mer följa kiddon än boken/vad vi andra säger.

Jag får mer intrycket att Gosen behöver mer än 20min mellan 1a och 2a omgång (sådan var Smulan nämligen, hon ville gärna ha 45min emellan, typ).
Hej Kalas! Tack för input! Tja, varför... helt enkelt för att han ska bli hungrig nån gång så vi hinner med fyra mål innan dagen - och han - är helt slut... :) Men visst är det en god tanke att anpassa. Hela första månaden, och nästan hela andra också, matade jag inom 2 snarare än 1,5 så han ÄR en långsamätare, helt klart. Men, jag får tagga ner på strävan, helt klart. En längre paus kan göra susen. (Det känns mer ok med en lång paus om han ätit 140 i början och ska fylla på med 100 till, än om han ätit 50 i början och äter 200 till i slutet. Då känns det som om hela målet är förflyttat.)
Sen att han behöver powernaps emellan ger mig mer vibbar att schemat behöver justeras, fast det har du ju redan kommit på. (Samma här, Smulan powersusade gärna, tills jag fann det perfekta SmulaSchemat åt henne). Du kan inte tvinga i honom maten, du kan inte äta åt honom, du kan bara ge de bästa förutsättningarna.
Det luriga är att han säkert skulle klara ett vakenpass galant om han "slapp" äta... det är just ätandet som verkar jobbigt för honom. Det är just därför jag skulle vilja hjälpa honom att ta större napp, så han slipper anstränga sig så mycket för att suga fram maten. Men det tar väl ett tag att vänja sig. (Jag gör ungefär som du beskriver när jag använder den större nappen.)

Hur anpassade du schemat åt Smulan? Från vad till vad?
Min andra erfarenhet, det med att mata på lite olika ställen är inte de bästa, men det är mina erfarenheter det. Det slutade med att jag fick soffkura mig och Smulan :lol: "På soffan äter vi, punkt", efter att ha matat Lilbruden på alla möjliga ställen och ställningar, fattades bara hängandes knäveck från taknocken.
I nuläget försöker vi minimera intryck under matning, samma plats, gärna lite mörkt, direkt efter sovning i de fall det är möjligt.
Nu har du fått så mycket råd att du kanske blir snurrig så jag slutar här.
Haha. :lol: Ingen fara, det är bra att få fundera över vad som egentligen brukar fungera bra och vad det är som egentligen trasslar.

Men jag ska erkänna att när varje matning är... inte en strid, för vi är ju inte på olika lag, men... ett trassel och ett bök och kräver min fulla uppmärksamhet för att få det att fungera, så blir jag rätt trött och nere till slut. :(

Tack för ert stöd och era tips!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hur anpassade du schemat åt Smulan? Från vad till vad?
Jag släppte _alla_ tider och tyglar lösa och lät henne visa mig hur länge hon ville sova vid varje pass samt hur länge hon orkade vara vaken.
Det började med att jag gick från 2-2 till att försöka sätta schema när hon var 2 månader. Resulterade i en jätte trött tjej som bara var ledsen och som behövde powernaps till höger och vänster.

Hon visade, när jag lät henne guida och då var hon närmare 3 månader (minns inte riktigt nu men allt finns nog i min tråd från då) och då visade det sig att några 12+45+1,5+45 inte var hennes grej. Snarare 11,5+2,5+2+45. Hon låg alltså bra mkt mer i sömn än de rekommenderade antal timmar.

Att betänka Nemita är att alla bebisar inte är klockrena BB-bebisar som Anna skriver om. Anna ger oss riktlinjerna sen får vi utröna, justera, läsa av och lyssna hemma och så köra på de tiderna som passar alla bäst :heart:
-Allt detta vet du redan, jag bara påminner - från en vän av ordning till en annan :wink:

Smulan var inte en storätare men inte åt hon "snabbare" för det. Jag tror faktiskt aldrig att vi kom till någon matning inom 1 timme så länge hon flaskade. Och att tratta i henne några 1000ml+/dag var ren lögn, hon ville inte ha så mycket mat hur mycket jag än ville att hon skulle äta så mycket.

Så, hitta och följ erat vinnande kocept!
:)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Okej. Tack igen!

Jag har kört i princip utan schema fram till för några veckor sen och det har fungerat bra. Det har bara varit kvällarna som krånglat när han har varit lite för trött för att äta bra. Då införde jag schema för att styra upp det lite och för att vara säker på att han fick den sömn han behöver. Men nu har jag återgått och kör precis som du skriver, men försöker hålla koll på vakentimmarna. Det kan hända att han behöver mer sömn, precis som du säger.

Japp. Jag jobbar vidare. Tack alla för tips och stöd, igen! :)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Här går det inte så bra, tyvärr. :( Lillen trasslar mer och mer för varje matning och nu tar han aldrig flaskan när han är vaken. När jag erbjuder (oavsett hur länge sen det var han åt) så suger han några tag och spottar sen och spänner sig i en båge. Sen kan han suga lite igen innan han spänner sig igen. Och så suga lite till. Och sen blir det gråt och tandagnisslan. Om han är trött kan jag då lugna honom mot min axel och i bästa fall äter han då efter en liten stund, halvsovandes. På natten och på morgonen går det bättre, men han äter inte mer än 60 ml på morgonen längre. Han måste alltså i princip sova eller slumra för att äta, och det gör ju allt ganska krångligt, särskilt när han verkar behöva så långt mellan målen.

:arrow: Han beter sig som om det gör ont i magen när han äter om han är vaken. Om han slumrar så äter han lugnt. Min tolkning är därför att det INTE är magont, utan kanske snarare hunger-ont (att han tolkar hunger som smärta eller nåt sånt) som stör honom. Någon med andra erfarenheter? Kan det vara magont (förutom hunger) ändå? Vi ska till att börja med byta till BabySemp för att se om det kan göra någon skillnad.

Det är som om han har blivit av med överlevnadsångesten - han vet att han kommer att klara sig - men fortfarande inte riktigt fattat att det är MATEN som har varit grejen.

(Och nu ska jag tillåta mig att vara lite nere över det här... Måltiderna tar otroligt lång tid och består av skrik, gnissel, buffning, sövning och trassel. Att göra någonting annat samtidigt är inte att tänka på. Att gå iväg och vara någon annanstans vid en mattid är inte att tänka på. Att ha gäster är inte att tänka på. Dessutom sover han så mycket sämre på nätterna nu när han äter så dåligt att jag börjar vara rejält trött. Jag börjar bli grymt psykiskt trött (även av andra skäl) också, så jag är inte så bra på att se positivt på det här som jag brukar.)

Okej. Nu ska jag vara lite konstruktiv också. :oops: :roll: Jag VET ju att det inte har varit så här så länge. Han har trasslat ett tag, ja, men inte så här mycket särskilt länge. Det är en vecka som har varit riktigt jobbig, inte längre. Och jag tror att han kan vara övertrött, kanske konstant, på grund av ett gäng omständigheter. Så nu ska jag andas, ta det lugnt och inte ha så j****a bråttom. :)

Puh. Tack för mig.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Du, han är 3,5 mån nästan, eller hur? Då rekommenderar jag att du börjar med mat i någon form :shock: - det kan ju verka lite tidigt men det är ju inte skoj för nån ifall all vakentid bara blir en matfight. Bättre då att diversifiera sina strategier litegrann och i gengäld kunna slippa lite överkoncentration och bråk. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi har börjat med mat men bara sen ett par dagar. Mycket populärt. :) Han är ju stor och har alltid varit hungrig. Lite besvärligt att få koll på munnen, tungan, skeden och det där grejset som är så spännande, så han blir inte så mätt av det än. Men jag håller med, det är så skönt för mig att få en stund av matning som inte är trasslig utan bara kladdig. :) Jag hoppas att saker och ting ska bli bättre om några dagar/någon vecka när han börjar få bättre koll på hur han ska få ner det i magen....
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja då slänger jag mig in i din tråd :lol:

När Malte närmade sig tre månader var det omöjligt att mata honom annat än DIREKT efter sömn. Bäst var det om jag väckte och snabbt, snabbt lade honom till bröstet. Påfyllning fick jag glömma utan hela måltiden intogs i ett svep och sedan rap. Det krävde en hel del planering eftersom jag också var hemma med storasyster knappt två år. Han var känslig för ljud och distraherades direkt om jag pratade eller någon annan stojade i rummet.

Vår matordning 3-4 månader
Första måltiden i sovrummet, andra måltiden hade storasyster ensamlek, tredje måltiden sov storasyster (jag tog upp honom 20 minuter före henne) Fjärde måltiden hade min sambo kommit hem och jag satte mig i sovrummet.
Schemat var upplagt så att matning skedde direkt efter sömnen.

När jag hade besök så fick jag gå undan i ett annat rum och köra in vagnen dit så jag kunde mata ifred. Jag undvek att vara iväg när han skulle matas, funkade bara om jag visste att jag kunde gå in i ett eget rum. Besvärligt, men vi anpassade oss så gott vi kunde. Kan säga att vi var hemma mer än vad jag hade önskat den perioden.

Det visade sig att det här inte alls var ovanligt, utan flera flera på forumet hade upplevt detsamma (jag har en lång tråd om detta) Nu säger jag inte alls att ni har samma situation som vi, men när du skriver att han helst äter småslumrandes så känner jag igen mig så väl.

Av förklarliga skäl började vi med gröt och smakisar tidigt. När han var 4 mån och 1 vecka åt han fullt grötmål på kvällen, vid 5 månader ammades han bara morgon och efter middagsvilan. I övrigt fick han mat. Jag introducerade välling vid drygt 5 månader och sedan gick det fort så släppte han bröstet helt.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Linda, och tack! :heart:

Ja, det kanske är så att jag måste tänka om. Jag hamnade ju här eftersom lillen inte åt om det inte var minst 3,5 timmar mellan målstarterna. Men å andra sidan gjorde jag inte några stora ansträngningar för att mata "direkt från sömn", om man säger så, utan tog upp, värmde ersättning, noterade att han inte verkade direkt panikhungrig och gav sen mat. Som han inte hade tid att äta. :roll:

Men hur sjutton lägger man tiderna så att man matar direkt från sömn utan att det blir alltför nära mellan målen? Hm. Till att börja med kan jag ju inte ha 12 timmar natt, för då blir det för korta sovpass för att de ska "räcka" fram till nästa mål. Kanske:

7 frukost (ersättning)
9-10.30 sova 1,5h
10.30 lunch (ersättning + potatissmakis)
12.30-14.30 sova 2h
14.30 "mellanmål" (ersättning + fruktsmakis)
17.00 sova 1h (han är ju en 30-60-kille)
18.00 middag (ersättning + gröt)
bad mm (passar ju bra efter gröten... :roll: )
19.45 läggning + nattslurk = somna vid 20

Det är ju (förstås, suck...) ingen idé att ge honom nattslurk så länge han är vaken, men om jag lägger honom och han har svårt att komma till ro, så äter han en rejäl slurk i mörker efter en stund om jag erbjuder (idag 80 ml).

Det blir 11h + 1,5h + 2h + 1h = 15,5h. Före 3 månader så var 16h precis lagom för honom, så jag satsar på att 15,5 trots allt passar honom nu.

Okej. Jag ska suga på det här och sen, om jag väljer ungefär ett sånt schema, genomföra en vecka och sen utvärdera.

Något jag har missat?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Till lunchen kan du ju ge ersättning först om han inte äter så stora matportioner än, eller så ger du maten först och då behöver målet ju inte falla direkt efter sömn. :wink: Det är bara de målen som ska flaskas som behöver göras i sömnen, ju. :D

:idea: Jag vet att Kalaso alltid gav Smulan kvällsslurk i form av mosad banan, för hon var inte så vällingroad. Kanske kan vara nåt för er?

PS Min Bebbo var också en rejäl kille på drygt 4,3 kg vid födseln. Och han behövde också få mat tidigt, redan vid 3 mån 10 dagar. Jag var först rädd att han inte gillade mat, för han grinade rätt illa åt gröt och bananer och allt vad det var - men när vi körde igång med potatismoset ordnade sig allt och han blev äntligen mätt, nöjd och glad. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Precis. Mat är (än så länge) roligt och kräva icke sömn. :)

Mosad banan är gott tycker knodd, så det kan vara en bra idé.

Bebbo. :D Knodden här slog honom med ett par dagar (3 mån och en vecka tror jag det blev) men principen är ju densamma. Är man stor och hungrig så krävs det mat. Det känns både skönt och rätt!

Tack igen, chokladis! :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

..lite kort, ska ta strax upp O..

Vi hade precis ditt schema med skillnaden att han sov 45 min på sista passet istället. Det blev ju lite kort mellan pass tre och fyra, men när han fick gröt så fick han vänta på den en stund, så aptiten hann byggas upp.

Jag brukade ge nattslurk 10 minuter efter att han hade somnat in för natten, sedan fyllde jag på vid 21.30-22.00 tiden och sedan hade han ett nattmål runt 3.30.

När han åt mer riktig mat fick han 12 timmarsnätter igen.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack Linda! Kul att schemat liknar ditt. Jag ska fila lite mer på det innan jag driver igenom det fullt ut. Han har tex svårt att äta på morgonen om han hör att storebror stigit upp, så antagligen kommer jag att lägga hans morgon 20 minuter före storebrors, eller kanske en halvtimme om det behövs (6.30).

Det var så kul att läsa det du skriver om nattslurk och nattmål. Vi pratade nämligen just om det i går kväll, att om det nu är så att han bara äter när han sover så får vi gilla läget. Då matar vi när han sover, helt enkelt. Så vi gav nattslurk just EFTER läggningen samt återinförde 22-slurken som vi har varit utan ett par veckor, precis som du föreslår! Och så avvaktar vi mer mat på dagtid.

Det här är så typiskt mig... jag är så himla konservativ. Inte på ett amerikanskt högerpolitiskt sätt :roll: utan genom att jag är så dålig på förändring. Jag gillar tex inte årstidsväxlingar, men jag gillar alla årstider. Jag kör/cyklar/går gärna samma väg varje dag. Jag tycker att saker helst kan få vara som de alltid har varit. Och när det gäller barnen så vill jag hitta det optimala sättet att mata/lägga/uppfostra och sen tror jag att jag är klar... :oops: :roll: Med storebror går det ganska bra numera, men så är förändringarna där relativt långsamma. Med lillebror hänger jag uppenbarligen inte med i svängarna...

Som tur var är jag - när jag väl fattat galoppen - ganska snabb på att acceptera förändringen och anpassa mig till den. Tur för alla i familjen, kan tilläggas... :oops: :)

Idag åts närapå en deciliter gröt (dvs gjord på en deciliter vatten), några matskedar fruktpure samt en halv banan under sista passet. Plus lite ersättning som nattslurk. Hungrig kille. Och nöjd. :)

Kram på er allihop!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"