bebisen som sov och sen inte sover...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nâgra tankar i farten om sovläge. En bebis som vant sig vid fâ sova pâ mage O:) kan nog ha svârt att gilla läget om man sedan läggs pâ rygg och förväntas sova 'som vanligt'. Det finns vagnar där man kan ha larmet, det brukar gâ att hitta begagnat inte alltför dyrt pâ blocket/tradera osv. Annars är sidläget det 'näst bästa' enligt min erfarenhet och det brukar ju funka i de flesta vagnar.

Och du O:) , du jobbar pâ jättefint :thumbsup: :heart: . Klart att det kan kännas jobbigt ibland när man är trött och ingenting riktigt vill sig. Men glöm inte att jobbet du gör nu, att ta ledningen och visa din lille kille att du har koll pâ läget, kommer att ge utdelning framöver. Jag lovar! Jag hittar inte trâden jag tänker pâ nu, men jag tror att det var Acnaib som skrev nâgonstans om hur tacksom hon var att hon kämpat pâ med standardmodellen och rytmtänkandet när hon nu i efterhand sâg hur fantastiskt 'lättskött' hennes lilla unge var, jämfört med alla andra jämngamla barn som fâtt fri amning och fri sovning och allt vad det heter frân start. Sâ ge inte upp!

PS Ber om ursäkt om det nu inte var Acnaib och om jag 'citerat' fel, men jag tycker att själva tanken var sâ bra :D
idel

riktigt ledsen

Inlägg av idel »

:cry: altså just nu känns det inte så..., startar dagen med goda intentioner, och idag hade vi inget alls inplanerat så bra förtutsättningar för att lyckas... (igår var jag på efterkoll hos barnmorskan o var tvungen att åka in till stan det blev en massa strul, stressade amningar, sov inte i vagnen...) men sen har det ballat ur. Nu här på eftermiddagen var lillkillen rikitigt riktigt ledsen, det var lite samma historia som många gånger innan, han är ledsen, jag lägger honom, vaknar efter ganska kort stund...han får komma upp (ja, tokigt men så blev det...) sen blir han jätteledsen och fick läggas igen, sover nu dock.....

känns liksom så synd, allt började ju så bra, han sov så fint, somnade själv (han har aldrig varit en bebis som det har gått att amma till sömns...), men nu blir det bara värre o värre, och det känns så tråkigt att han ska behöva bli så förtvivlad...

nej nu MÅSTE jag styra upp det hela, tror jag får vänta med schema men om jag mer ska börja köra SM på allvar med honom så är jag lite osäker på vad som gäller nu, han blev ju 2 månader 30 okt, då ska han äta typ en timme eller? (då räknar man med blöjbyte o dyl eller?, helt obegriplit annars hur jag ska få honnom att äta så länge.. känns som han lätt blir frustrerad när han ammar...) Kanske har vi hamnat lite i en ond cirkel där han är för trött för att äta ordentligt, för hungrig för att sova gott ..?!? :(
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
idel

osäker

Inlägg av idel »

altså jag blir så osäker på hur mycket han behöver sova, när och hur länge åt gången, tror som sagt det är en tröttis vi har :) svårt att veta tycker jag...

läser runt här på olika trådar, ibland skrivs det att man märker när sömnen "bottnar" - vad menas med det utrycket?
Sofia
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej idel,

gå in under Klistrade favoriter här på Späda och Små.
Där hittar du SM modellen beskriven klart och koncist, förslag på Sov och Schematider och en massa annat bra. Läs noga, fundera, mata, mata mata och sakta kommer ni komma fram till vad som passar er som schema.

Just uttrycket "sömnen bottnar" beskriver hur det kan vara när en liten övertrött person med sömnbrist äntligen får hjälp att sova och börjar Sova! Det är ofta så skönt så den första perioden sovs det njutningsfullt och tungt och lite mer.

Bra att du börjar dagen med goda intentioner! När vi kämpade på här hemma med Lilla L så gick jag och la mig varje kväll med mantrat: Ny dag nya tag! (Låter kämpigt hurtigt men det va vad som behövdes!)

Liten är ännu ny på jorden och den första perioden sover många små bra och mycket. Sen när man börjar "vakna till" så kan det bli trassligare men det reder sig med lite is i magen och värme i händerna.

Gå in på Klistrade favoriter och läs på - du kommer få svar på dina frågor där.

:heart:
Mamma till V 2008, L 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: riktigt ledsen

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
idel skrev: - - - han blev ju 2 månader 30 okt, då ska han äta typ en timme eller? (Då räknar man med blöjbyte o dyl eller? Helt obegripligt annars hur jag ska få honom att äta så länge...)
Nej då, det arma barnet behöver inte äta oavbrutet i en timme :wink: :lol:

Några små riktlinjer för SM (för tvåmånaders äldre herrar):

:arrow: Äta under inte MER än en timme. Sedan ska lilla magen och matsmältningsapparaten få vila i (minst) 2,5 tim till nästa måltid.

:arrow: Under måltiden, den max timslånga, ska han ha sina (minst) fyra små rätter: Förrätt, varmrätt, dessert och kaffe med kaka :P Däremellan ska han rapas, högt över axeln och med fösande stadiga buffar i lilla blöjbaken, nerifrån och upp, så han inte somnar som en säck potatis :roll:

:arrow: Under måltiden ska han vara VAKEN. Suga med slutna ögon får man göra, men då ska man suga också :wink: Efter maten ska man fortsätta vara vaken i minst en halvtimme till, helst en timme - nu är principen för SM 2-2; 2 tim vaken, 2 tim sömn - och därför kan det vara smart att bli bytt på då först, och få ligga med lilla rumpan bar ett tag, och kvickna till om man blivit pömsegris.

:arrow: Och sedan läggs man vaken, somnar själv och får vid behov lite hjälp med vagning att sova vidare tills tvåtimmarspasset gått och man vaknar - eller väcks - pigg och glad. Och lagom hungrig igen \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
idel

glad

Inlägg av idel »

Hej igen och tack! :D
Vet ni det är ju så häftigt...det har känts så hopplöst men nu tänkte jag att "nu jävlar" ska han somna själv och inte vagnas till sömns...och Voila en styck bebis som sover! och somnade själv! och det tog inte ens särskilt lång tid! :D
Barnafadern tittade med skeptiska ögon när jag tog in vagnen i sovrummet och han hörde gnölandet...men jag är envis!

har ju läst en hel del men sen blir man ändå osäker och det är så lätt hänt att tänka "ja men nu sover han så skönt, inte väcka nu"...om det tagit lång tid för liten att somna. Och egentligen är det så konstigt efterssom jag tänker att folk med sömnstrulande barn är underliga som inte gör något åt det och att det liksom inte finns på kartan att ungen inte sover. Ska ta tillbaka den attityden!

och sen bara en liten tanke, det är så lustigt det där om man lite försiktigt tipsar om Sova hela natten (som vi ju körde med storasyster när hon var 7 månader) så har folk alltid nån ursäkt...det är som Anna W skriver nånstans att man liksom vill legitimera lidandet...att man nästan vill att det ska va jobbigt...obegripligt tycker jag...

blev oxå väldigt inspirerad av Camilla Läckbergs text här och tror jag får börja bli lite mer modig och propagera för dig Anna och SM och SHN! :D
Sofia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart! Bra tänkt! :D

Å så en ny dag imorgon!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
idel

Bra och dåligt

Inlägg av idel »

Natten var bra! :D Kändes som han sov mycket bättre när han fick somna själv, när vi vagnat honom till sömns har han sovigt oroligt ganska länge och vi har fått vagna honom då och då, nu sov han så fint... :) …han vaknade nog till en gång, lät som om han skulle vakna o vilja ha mat men somnade om själv! :D Nattmålet blev kl. 3.00 :D (det är ju oxå då vi vill att han ska äta eftersom vi vill börja dagen vid 07.00).

Första målet 6.45 då han vaknat, tog upp honom då (han var inte ledsen eller sur ”sa” ingenting…sen orkade han vara vaken 1,5 h (så brukar de ju vara så det var väntat. Sen sov han fint nästan 2 timmar (somnade själv efter lite vagning, vaknade själv…. :) ).

Andra målet typ 10.00, var då vaken nästan 2 timmar, det klarade han nätt o jämnt….sen sov han i 2 timmar igen, vaknade till lite och jag vagnade lite (var ute o gick först och var sen iväg, inte riktigt läge att exprimentera med att han skulle somna om själv), sen sov han igen o jag väckte honom. En mycket trött herre då (tänker här att kanske skulle han sovit länge denna sömnen…).

Han åt, altså trejde målet 14.00, här var det svårt att hålla honom vaken… efter nätt 1,5 timme var han ledsen o trött igen, somnade i vagnen (snabbt..) på promenad (återigen inte läga att invänta att han skulle somna själv…)denna gången vaknade han till efter kanske 45 min, han var då ledsen och jag försökte få honom att somna om gm vagning (med ambitionen att han skulle somna själv…) vagningen fungerar bra generellt, han blir tyst snabbt, men börjar oxå gråta snabbt igen…denna gången prövade jag även lite buffning som oxå funkade bra för att lugna. Men han var ledsen, LEDSEN; ledsen, riktigt gallskrek… :( .tillslut orkade jag inte mer och tog upp honom ..fel jag vet, och om jag nu skulle ta upp honom borde jag väntat tills han var lugn :oops: …ammade lite (nu var klockan nästan 17.00) han åt, men var sådär halvt ointresserad…blev ledsen snabbt igen och vi vagnande honom till sömns…

undrar nu lite varför det blev så här…jag tycker det är lätt att börja tvivla , som jag skrivit ovan upplever jag ibland att det är svårt att amma honom; han flummar, tappar taget, är ointresserad ”pratar”, svårt att få bra tag…vrider sig…sliter i tutten osv…och när han blev så oerhört ledsen så tänkte jag att kanske han ändå är hungrig….

För ett framtida schema tänker jag att det ändå passar honom bra med två 45 min lurar eftersom det är en klar tendens han har haft…även om det kanske blir svårt att klämma in om han ska läggas för natten 18.30, kan i o för sig tänka mig att börja med 11 timmars natt 19.30 – 6.30 och justera senare när han ska dela rum med syrran…funderar alltså på att dagen ska börja 6.30 för att undvika stress (morgon, jag o storasyster ska äta frukost, göra oss i ordning för dagen osv…).

Lite pepp och tips om hur vi kommer vidare önskas!
Sofia
idel

napp...

Inlägg av idel »

kan tillägga att nu när vi sövde honom i vagnen (blev en liten kortlur bara)somnade han på rygg m. napp. Nu vid nattning blev det samma visa, vi skulle försöka få honom att sona själv men han blev så otroligt upprörd ledsen :cry: , min man tog upp honom och han rikgigt skakade :cry: , lugnade honom, och sen somnade han snabbt på rygg med napp igen...så konstigt att det blir så...

tycker att han är så liten och hur jag än tänker på skrik som frågor så kändes det här mer som ren och skär förtvivlan, SÅ ledsen ska man liksom inte behöva bli när man är så liten...
Sofia
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej idel! :D

Hur går det för er?

Jag tänker att du läser av sonen fint, t ex hur trött han är i tredje vakenpasset i inlägget ovan. Nästa steg är att handla på det du läser - i det här fallet är en 5-minlur toppen, så att han orkar äta lite till sedan. :wink: Varpå nästa sovpass blir lugnare och ni får mindre problem med övertrötthet och kvällstrassel. :thumbsup: Tänk att målet är att han ska äta så mycket det går under varje SM-måltid för att få ro att sova gott sedan. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren

Re: napp...

Inlägg av annawahlgren »

idel skrev:vi skulle försöka få honom att somna själv men han blev så otroligt upprörd ledsen :cry: , min man tog upp honom och han riktigt skakade :cry: , lugnade honom, och sen somnade han snabbt på rygg med napp igen...så konstigt att det blir så...
:D Förlåt kusinen från landet, men varför ska han sova på rygg med napp :?: :!:

De är inte precis sömnbefrämjande :cry:

O:) :heart: :sleep:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej idel!

Hur går det för er?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Hej hej!

Vill bara komma med två korta påpekanden eller utpekanden eller vad man ska säga. När min lille var i den åldern var det jättesvårt för mig att hålla honom vaken i 2 timmar på förmiddagen, så jag körde på 1,5 timmar. Viktigt då att komma ihåg är att se till att de får ordentligt med mat i magen, annars kan det lätt bli en ond cirkel, dvs övertrött vid läggning, vaknar efter 35 minuter, omöjlig att få att somna om pga hunger.

En grej som funkade för oss i vagnen, men som jag inte kom på förrän lillungen var närmare fem månader var att lägga honom i framstupa sidoläge. SKITBRA!!! Man lindar lillungen ordentligt (fick lära oss på neo) såhär: ta ett lakan eller en ganska stor babyfilt, vik ner ena hörnet och placera barnets huvud åt det hållet, med den nervikta kanten som stöd för nacken. Vik över ena fliken över kroppen och in under kroppen, gör likadant med andra fliken. VOILA! En lindad baby! När de ligger på rygg kan de få såna där insomningsryck, som liksom väcker dem, vilket man undviker med lindning.

Nu placerar du ditt underverk i vagnen, på sidan i framstupa sidoläge, så välter han inte åt något håll utan ligger stabilt och fint!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"