bebisen som sov och sen inte sover...
bebisen som sov och sen inte sover...
Hej
Vi har en liten pojke (6 veckor nu) som har varit väldigt trött och sovit VÄLDIGT mycket. Det har i princip varit vakna och amma, byta blöja, amma lite till o sen somna om. Han har varit jätteregelbunden från början o ätit var 4;e timme. Det har varit jättelätt att få honom att sov, han har sovit fint i vagnen, eller somnat själv både med och utan napp. Sen en tid tillbaka har han dock börja strula lite... det började med att det blev svårt att få honom att sova, särskilt på kvällarna jag hade nån tanke att han kanske blivit övertrött, varit uppe lite för länge o sen fått svårt att sova, dock var det en period fortfarande lätt på nätterna, bara att amma o lägga igen. Nu har det dock förvärrats, han har blivit väldigt känslig och det tar tid innan han sover djupt; somnar han med napp vaknar han om nappen ramlar ur, somnar han i rullande vagn vaknar han när den står stilla. Nu är det framförallt kvällar o nätter vi har problem...han är oftast inte direkt missnöjd, skriker ytterst sällan, dock "stirrig" och som sagt vaken; vägrar somna. Han kan va på g att somna o sen spattar han till som han kämpar emot....vet inte om han liksom lite vänt på dygnet lite, för på dagen gör han oftast inte så, men då är det oxå lättare, vi kanske är ute o går med vagnen eller dyl o ute sover han oftsast bra...
han ökar mkt i vikt och jag tror inte han är hungrig (då borde han oxå gråta mer....)utan eventuellt nån konstig övertrötthet.
svårt att veta hur vi ska göra, tänkte försöka ha honom mer vaken på dagen men samtidigt är han ju trött då o jag är rädd att han blir ännu mer övertrött, känns som problemen blir ännu värre de dagar han sovit dåligt på dagen...
nån som har några tips...?
kan tillägga att vi har en 4 åring som vi körde snh med när hon var sju månader.
Vi har en liten pojke (6 veckor nu) som har varit väldigt trött och sovit VÄLDIGT mycket. Det har i princip varit vakna och amma, byta blöja, amma lite till o sen somna om. Han har varit jätteregelbunden från början o ätit var 4;e timme. Det har varit jättelätt att få honom att sov, han har sovit fint i vagnen, eller somnat själv både med och utan napp. Sen en tid tillbaka har han dock börja strula lite... det började med att det blev svårt att få honom att sova, särskilt på kvällarna jag hade nån tanke att han kanske blivit övertrött, varit uppe lite för länge o sen fått svårt att sova, dock var det en period fortfarande lätt på nätterna, bara att amma o lägga igen. Nu har det dock förvärrats, han har blivit väldigt känslig och det tar tid innan han sover djupt; somnar han med napp vaknar han om nappen ramlar ur, somnar han i rullande vagn vaknar han när den står stilla. Nu är det framförallt kvällar o nätter vi har problem...han är oftast inte direkt missnöjd, skriker ytterst sällan, dock "stirrig" och som sagt vaken; vägrar somna. Han kan va på g att somna o sen spattar han till som han kämpar emot....vet inte om han liksom lite vänt på dygnet lite, för på dagen gör han oftast inte så, men då är det oxå lättare, vi kanske är ute o går med vagnen eller dyl o ute sover han oftsast bra...
han ökar mkt i vikt och jag tror inte han är hungrig (då borde han oxå gråta mer....)utan eventuellt nån konstig övertrötthet.
svårt att veta hur vi ska göra, tänkte försöka ha honom mer vaken på dagen men samtidigt är han ju trött då o jag är rädd att han blir ännu mer övertrött, känns som problemen blir ännu värre de dagar han sovit dåligt på dagen...
nån som har några tips...?
kan tillägga att vi har en 4 åring som vi körde snh med när hon var sju månader.
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
-
chokladkaninen
Hej idel! 
Välkommen till SoS och grattis till den lille!
När bebisarna är helt nyfödda är det ofta precis sådär som du beskriver - de vaknar bara för att äta, sedan sover de igen....
Men sedan, oftast kring 3 veckor men lite senare för er vad det verkar, kommer barnet till det Anna kallar Den egentliga födelsen. Då börjar de plötsligt vara vakna mycket mer, och "med". Och då börjar också ev kvällstrassel.
Jag tror inte att övertrötthet är ert stora problem, utan nattklubb. För att ta er ur den behöver ni få ihop en 7-8 vakentimmar per dag (inte mer!
). Det kan vara lite jobbigt först (eftersom han är van att sova på dagen
) men på tre dagar har ni vänt på skutan. Så jobba med att rapa honom så fort han håller på att somna till, gå runt och visa lampor och speglar, dansa lite, allt ni kan hitta på för att hålla honom vaken ca 1,5-2h per matningspass (en mikropaus i form av en 5-minlur kan man tillåta sig om det krävs för att han ska orka äta ordentligt). Och väck honom ifall han sover längre än 2,5h på dagen. 
Har du Barnaboken? Annars, skaffa den! 8) Där står allt du behöver veta, och du har nytta av den i typ 16 år framåt!
Om du inte har den så finns en sammanfattning av Standardmodellens grundstruktur här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Välkommen till SoS och grattis till den lille!
När bebisarna är helt nyfödda är det ofta precis sådär som du beskriver - de vaknar bara för att äta, sedan sover de igen....
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
hetsandas o stirrar
Ja, nu är det så att han ofta blir gnällig väldigt fort på dagen pga trötthet, han kan fortfarande somna själv med napp men vaknar ofta till efter en stund. Till slut blir han jätteledsen, svårt att låta honom va vaken då tycker jag...Satt och läste i barnaboken för att repetera lite och försökte tänka att han skulle vara vaken en och halv timmme och sen sova två och en halv timme. Än så länge har det väli inte hjälp och det är oxå svårt att vara konsekvent, har trots allt andra saker som behöver göras och går man med vagnen eller kör bil somnar han ju...
Än så länge har jag inte väckt honom, kan förstås prova med det. ...men oftast sover han ändå inte längre än två och en halv timme. förutom i sådana situationer där vi kanske är i väg o han sover i vagnen...det blri oxå lätt så att hans vakenperiod krockar med annat, vi ska äta, maten måste lagas eller dyligt, har då inte möjlighet att lägga fokus på honom...
det känns dock som han lätt kommer in i nån slags antisovafas, han ligger liksom o stirrar och hetsandas...han är inte ledsen eller nåt bara illvaken...och får svårare o svårare att somna...har därför funderat över om detta kan bero på att han är övertrött...
sedan jag läste barnaboken igen och jag trugat lite extra med amningen har vi två nätter fått till sex timmars sammanhängande sömn på natten, efter nästa amning har han dock sovit kanske 3 timmar... men det tar sån tid att få honom att sova och speciellt att få honom att sova djupt, han ligger o rör sig o låter mkt. ...
förbryllande...
Än så länge har jag inte väckt honom, kan förstås prova med det. ...men oftast sover han ändå inte längre än två och en halv timme. förutom i sådana situationer där vi kanske är i väg o han sover i vagnen...det blri oxå lätt så att hans vakenperiod krockar med annat, vi ska äta, maten måste lagas eller dyligt, har då inte möjlighet att lägga fokus på honom...
det känns dock som han lätt kommer in i nån slags antisovafas, han ligger liksom o stirrar och hetsandas...han är inte ledsen eller nåt bara illvaken...och får svårare o svårare att somna...har därför funderat över om detta kan bero på att han är övertrött...
sedan jag läste barnaboken igen och jag trugat lite extra med amningen har vi två nätter fått till sex timmars sammanhängande sömn på natten, efter nästa amning har han dock sovit kanske 3 timmar... men det tar sån tid att få honom att sova och speciellt att få honom att sova djupt, han ligger o rör sig o låter mkt. ...
förbryllande...
Sofia
-
chokladkaninen
Hej igen! 
Sover han på mage, med larm? Det är klart sömnbefrämjande (och dessutom bra för både magen och för den motoriska utvecklingen
).
Om han stånkar, morrar etc är det kanske en rap som har kommit i kläm? Här är våra bästa raptips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa
Och sedan gäller det att förhålla sig lite tålmodig och inte försöka sova/somna åt honom, du kan bara tillhandahålla förutsättningarna, eller hur? Sova får han göra själv sedan! 8)
Ang strukturen på dagen så är det helt enkelt planering som gäller så att du kan passa på att göra annat när han sover och göra aktiviteter som han kan vara med på när han är vaken.
Och om han sover på nätterna - som det verkar nu - så är det ju inget stort problem att han sover mycket på dagen (en del bebisar är Tröttisar
); men om han däremot håller nattklubb är det ett tydligt tecken på att du måste lägga mer krut på att samla ihop mer vakentid på dagen.
Givetvis blir han trött ibörjan när du försöker vända på dygnet (jfr om du själv har nattsuddat och behöver vrida dygnet rätt igen!
) men min poäng är att det är värt den investeringen om man vill sova på nätterna.... 
Givetvis blir han trött ibörjan när du försöker vända på dygnet (jfr om du själv har nattsuddat och behöver vrida dygnet rätt igen!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
mystiskt
jo, men som då igår då jag tänkte på att hålla honom vaken och så, sen hade han bara 3h mellan målen igår men jag tänkte att det kanske är 7v tillväxtfasen...sen höll han sig typ 5½ timme på natten och sov fint, när jag vaknar är han vaken, ligger och "stirrar" sen är det omöjligt att få honom att somna om, somnar inte om förrän jag ammar honom lite på morgonkvisten o han däckar helt på tutten. Han är altså inte missnöjd, ligger bara o kollar....
nu idag har jag varit nog med allt, han har oxå sovit o varit vaken som han ska tills nu, skulle sova men somnade o vaknade igen o sen kört att få honom att somna om....kanske vi kan låta honom va vaken men jag har känslan av att allt bara blir värre...
nu idag har jag varit nog med allt, han har oxå sovit o varit vaken som han ska tills nu, skulle sova men somnade o vaknade igen o sen kört att få honom att somna om....kanske vi kan låta honom va vaken men jag har känslan av att allt bara blir värre...
Sofia
-
chokladkaninen
Re: mystiskt
Hej igen idel! 
Att få till en rytm är jättebra, men låt det inte bli en tvångströja! 8) Det är helt OK på det här stadiet om tiderna diffar lite mellan dagarna; bara du håller SM i bakhuvudet så att du kan arbeta med att tillfredsställa hans behov förebyggande.
Fortsätt vara noga med mat och sov, men ta det inte så hårt om dagens sista sovpass bara blir 45 min. De flesta barn drar åt det hållet, och det brukar vara ett tecken på att det är dags att lägga för natten lite tidigare.
Lägg in en 20-minlur i sista vakenpasset om det behövs för att han ska orka äta tillräckligt.
Här är våra bästa mjölkökningstips för ökningsperioden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Och så ha lite mera tålamod! O:)
Att få till en rytm är jättebra, men låt det inte bli en tvångströja! 8) Det är helt OK på det här stadiet om tiderna diffar lite mellan dagarna; bara du håller SM i bakhuvudet så att du kan arbeta med att tillfredsställa hans behov förebyggande.
idel skrev:nu idag har jag varit nog med allt, han har oxå sovit o varit vaken som han ska tills nu, skulle sova men somnade o vaknade igen o sen kört att få honom att somna om....kanske vi kan låta honom va vaken men jag har känslan av att allt bara blir värre...
Här är våra bästa mjölkökningstips för ökningsperioden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Och så ha lite mera tålamod! O:)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
idel skrev:Hej![]()
våran fina pojke blir nu två månader och jag blr mer o mer övertygad om att det är dags med ett schema för honom. Har läst en äldre version av BB och även sova hela natten...vår pojke var från början en riktig tröttis, sov VÄLDIGT mycket och somnade själv utan problem,
var oxå från början väldigt regelbunden o ville ha mat var 4:e timme. Har inte kört SM exakt (hade inte läst BB...) men det blev ändå så naturligt att äta från ett bröst, truga, byta o sen en tutte till så nästan SM kan man säga...
sen ett tag tillbaka strular gossen med sömnen en del, vaknar väldigt lätt, svårt att få att somna....han sover på mage med larm ibland, men i vagnen när vi är ute på rygg...då gillar han sin napp, men risken att han vaknar när han tappar nappen är rätt stor...har även tendenser att vakna när vagnen står stilla om han somnat under en promenad...
vi har haft en del rikgtig dåliga nätter då han sovit väldigt lite, han låg på rygg innan vi fick andningslarmet o då ligger han bara o stirrar...känns plötsligt som tillvaron kretsar kring hans sömn...
(kan tillägga att han var rätt stor när han föddes (4,1 kg= och nu gått upp 2 kg på två månader....)
undrar därför...
när jag vill införa ett schema, börjar jag då bara en morgon köra på de tiderna, oavsett hur natten varit (tänker bla på maten om han ätit vid 5 eller 6 lär det blir svårt att få i honnom tillräckligt vid sju...)?
läste nånstans här att vi får börja med att satsa på 6 timmar mellan amning på natten för att sedan övergå till 8 sen 10 sen 12, stämmer det?
fattar inte riktigt hur jag ska tänka med schemat...
tänker mig nåt sånt här om vi tänker 8 timmars uppehåll på natten...
7.00 godmorgon, mat morgontoalett o morgonstök m mamma o syster
8.30eller senast 9.00 sova fm lör 1,5 h, somna i vagnen när vi lämnar storasyster på dagis
sova 8.30-10 alt 9.00-10.30 (bra tid för fm lur även senare...)
11.00 mat, senare bra med smakis här...
12-14 sova långlur (bra tid även senare)
15. mat
19 mat
20 nattslurk
03.00 nattmat
på eftermiddagen är jag osäker med lurarna där...tycker det verkar hattigt med två små 45 min lurar som föreslås Hugo i BB..
undrar oxå hur jag ska tänka om det ska vara sex timmar mellan sista målet o nattmålet...vill sikta på en natt som är 19.00-7.00 så småningom med fm lur 9.00 ch lunch/långlur 12....
undrar oxå (dum fråga kanske...) enligt SM är det ju mat så fort liten vaknar men detta schema blir det ju luckor..dvs kanske vakna 10 äta 11...hur funkar det? vad gör man den tiden?
vad gör man om liten vaknar för tidigt (om han är ledsen blir det vagning...men om han bara ligger o tittar?)
upplever att vi just nu måste hjälpa honom väldigt mkt för att somna, köra med vagnen mm..för tidigt med ramsa ju gäller det bara att vagna så att han är lugn men sen övelåta till honom?just nu känns det som det skulle ta evigheter innan han somnade...känns oxå som han lätt vaknar för tidigt, vill inte ha honom på mage när vi inte kan ha larmet (går med vagnen) fast det är klart vi kanske kan vända honom när vi kommer hem/står stilla?
ibland bökar han runt väldigt mkt på mage, upplever att ibland blir det bättre av att vända honom o ge honom nappen, han liksom suckar av lättnad...
lite förvirrad oxå av Sova hela natten (vet att han är för liten men tar till mig tänket...där är det ju 3-3,5 timmar mellan målen...
ja, jag är lite förvirrad...
kan tillägga att storasyrran kurardes när hon var sju månader främst pga vi hade svårt att få henne att somna..
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
Hej idel! 
Jag stänger den nya tråden och så fortsätter vi här, för det är bra att ha all info om samma barn i samma tråd.
Det låter som en bra idé att införa schema, och ja, bara välj en morgon när du tänker börja och gör det oavsett hur natten har sett ut. De första schemadagarna får man jobba rätt bra för att hålla tiderna ändå, så det spelar inte så stor roll. Läs på en extra gång i 2-månkap i BB för säkerhets skull! 
Vid ung 3 mån brukar man märka att barnets överlevnadsångest är helt stillad, så då är det OK för barnet att vänta lite på maten. Men på ett 2-månschema är det fortfarande så mycket sömn att det är rätt enkelt att lägga maten direkt efter sömn, t ex 7, 10.30, 14, 17 (emlur 16.15-17 i så fall), kvällsslurk 18.30, läggning 19, om du vill ha 12h natt. Eller 20-minlur efter middagen, kvällsslurk 19 och läggning 19.30 Eller lägg lunchluren en halvtimme senare, så kan du peta ned hela eftermiddagsprogrammet en halvtimme.
Det är du som vet hur din killes preferenser ser ut, när han orkar ett längre vakenpass etc. Tänk igenom det ordentligt, bestäm dig, och sedan genomför. 8)
Även när du sätter schemat har du rätt till en marginalkvart - så vaknar han bara lite för tidigt är det Glatt Återseende som gäller!
Annars får han vara i fred så länge han inte är ledsen. Ligga och titta ifred måste man få göra.
Börja också jobba på att låta honom somna själv. Vagna lugn ifall han skriker, annars skakar du bara i handtaget. Börja med att föresätta dig att han ska somna ett sovpass om dagen utan vagning. 
Jag stänger den nya tråden och så fortsätter vi här, för det är bra att ha all info om samma barn i samma tråd.
idel skrev: 7.00 godmorgon, mat morgontoalett o morgonstök m mamma o syster
8.30eller senast 9.00 sova fm lör 1,5 h, somna i vagnen när vi lämnar storasyster på dagis
sova 8.30-10 alt 9.00-10.30 (bra tid för fm lur även senare...)
11.00 mat, senare bra med smakis här...
12-14 sova långlur (bra tid även senare)
15. mat
19 mat
20 nattslurk
03.00 nattmat
idel skrev:vad gör man om liten vaknar för tidigt (om han är ledsen blir det vagning...men om han bara ligger o tittar?)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
funderar mera...
Hej igen och tack för alla dina råd!
Funderar vidare, jag har för det första fattat fel (läst för fort eller missförstått) efterssom man räknar 4 timmar från måltidens start så trodde jag det var så även på natten, dvs om barnet började äta sista målet 17.00 och sen skulle klara 6 tim utan så blev nästa mål 11.00…men då räknar man altså från när barnet lagt sig säg 19.00 och +6 timmar =01.00?
Funderar oxå på om vi i anslutning till att vi inför schemat ska införa 8 timmarsnatt, eller kan vi göra det redan nu? Tänker att på ett sätt lika bra att köra alla förändringar på en gång…
De tider du föreslår är faktiskt tider jag själv funderat på
, de passar faktiskt oxå bättre, tex hämtas storasyster på dagis 15.00, frågan är bara hur jag ska bära mig åt så att inte lillen somnar i vagnen…?
Undrar oxå hur jag anpassar schemat till 10 timmarsnatt eller kan vi strunta i det och gå direkt på 12 timmar sen vid 4 månader? Och klarar han verkligen att bara sova 3 sovpass redan nu?
Har kört lite mer fria tider, har inte väckt honom el dyl han har då sovit 3 timmar eller mer på förmiddagen sovit från typ 9-12 (och då har han ändå somant till innan dess, dvs vaknat 7, ätit men sen somnat till kanske vid 8.00) då har han ju varit utan mat i 5 timmar…sen ena dagen efter att ha sovit typ 3 timmar var han uppe och åt, byt blöja och åt igen sen ville han typ sova på direkten igen….sov då inte så länge, men somnade igen i vagnen när jag gick o hämtade syster…en riktig tröttis altså han har då ändå sovit bra på natten…har oxå somnat själv en gång la jag bara honom ner på magen i vagnen o så somnade han på studs, annars har han somnat på rygg med nappen…
Svårt att veta vad han har för preferenser…tror han är rätt förmiddagstrött o piggare på eftermiddag/kväll…
Han sover på magen på natten (med larm såklart) och första sömnen brukar vara bra och ca 4-5 timmar, efter amningen sover han tyvärr ofta oroligt, ligger och vänder sig och bökar och låter…som om han vill suga eller är hungrig eller nåt…jag kan då INTE sova och det känns ju som han inte sover så himla gott när han liksom gnäller o gråter i sömnen…
Upplever oxå att det är svårt att amma honom nu, hon flummar ofta, tappar taget, ligger o vrider sig, drar i bröstet…blir oxå ofta missnöjd och gråter på tutten, förmodligen för att han är trött…
Annars är han sällan ledsen, skriker inte av hunger utan som sagt ligger mer o bökar mer och mer…och kan vänta på maten,…
Funderar vidare, jag har för det första fattat fel (läst för fort eller missförstått) efterssom man räknar 4 timmar från måltidens start så trodde jag det var så även på natten, dvs om barnet började äta sista målet 17.00 och sen skulle klara 6 tim utan så blev nästa mål 11.00…men då räknar man altså från när barnet lagt sig säg 19.00 och +6 timmar =01.00?
Funderar oxå på om vi i anslutning till att vi inför schemat ska införa 8 timmarsnatt, eller kan vi göra det redan nu? Tänker att på ett sätt lika bra att köra alla förändringar på en gång…
De tider du föreslår är faktiskt tider jag själv funderat på
Undrar oxå hur jag anpassar schemat till 10 timmarsnatt eller kan vi strunta i det och gå direkt på 12 timmar sen vid 4 månader? Och klarar han verkligen att bara sova 3 sovpass redan nu?
Har kört lite mer fria tider, har inte väckt honom el dyl han har då sovit 3 timmar eller mer på förmiddagen sovit från typ 9-12 (och då har han ändå somant till innan dess, dvs vaknat 7, ätit men sen somnat till kanske vid 8.00) då har han ju varit utan mat i 5 timmar…sen ena dagen efter att ha sovit typ 3 timmar var han uppe och åt, byt blöja och åt igen sen ville han typ sova på direkten igen….sov då inte så länge, men somnade igen i vagnen när jag gick o hämtade syster…en riktig tröttis altså han har då ändå sovit bra på natten…har oxå somnat själv en gång la jag bara honom ner på magen i vagnen o så somnade han på studs, annars har han somnat på rygg med nappen…
Svårt att veta vad han har för preferenser…tror han är rätt förmiddagstrött o piggare på eftermiddag/kväll…
Han sover på magen på natten (med larm såklart) och första sömnen brukar vara bra och ca 4-5 timmar, efter amningen sover han tyvärr ofta oroligt, ligger och vänder sig och bökar och låter…som om han vill suga eller är hungrig eller nåt…jag kan då INTE sova och det känns ju som han inte sover så himla gott när han liksom gnäller o gråter i sömnen…
Upplever oxå att det är svårt att amma honom nu, hon flummar ofta, tappar taget, ligger o vrider sig, drar i bröstet…blir oxå ofta missnöjd och gråter på tutten, förmodligen för att han är trött…
Annars är han sällan ledsen, skriker inte av hunger utan som sagt ligger mer o bökar mer och mer…och kan vänta på maten,…
Sofia
-
chokladkaninen
Hej idel! 
Jag är inte riktigt säker på att jag fattar vad du frågar om, faktiskt?
Är det schemat så har jag ju redan sagt vad jag tror om det så det är bara att bestämma hur du ska ha det och sedan genomföra, stadigt, konsekvent och tryggt för lillkillen.
Vid 3 mån klarar de flesta barn att sova 10h utan mat, men vi vill ju inte få ett nattmål precis före frukost (en del grejar det men andra blir ju väldigt osugna på frukost då
), så de flesta väljer att behålla ett nattmål t ex kl 4 tills de inför 12h-natt vid 4 mån. Så antingen bestämmer du en tid för nattmat den närmaste månaden, eller så matar du när han vaknar på natten. 8)
Om han har svårt att komma till ro efter nattmålet skulle jag gissa på att en rap har kommit på tvären.
Och ang om han klarar sig på 3 sovpass så har du ju utrymme för en 20-minlur i sista kvällspasset, som bonus, ifall det behövs. 
Många upplever att amningen med 3-månaders (som ju är så upptagna med att Upptäcka Världen
att de kan ha svårt att koncentrera sig på maten
) funkar bättre om de ammas direkt efter sömn och läggs halvvakna till bröstet. Så kör man båda brösten i ett svep, utan rap emellan, och så erbjuder man båda brösten igen mot slutet av timmen, men panikar inte om barnet inte vill ha då.
De brukar ha hunnit få till en bra ätteknik i den åldern. O:)
Jag är inte riktigt säker på att jag fattar vad du frågar om, faktiskt?
Om han har svårt att komma till ro efter nattmålet skulle jag gissa på att en rap har kommit på tvären.
Många upplever att amningen med 3-månaders (som ju är så upptagna med att Upptäcka Världen
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
osv
tja, jag ville dels kolla att jag tänkt rätt med tiderna, nu när jag kollat runt på olika schemaförslag har jag lite bättre koll!
det jag annars funderade på (och försökte beskriva...men jag var nog lite otydlig) är att jag tycker han verkar vara en tröttis och att 2 timmar vaken tid mellan 10-12 (snodde ett schema jag såg här i nån tråd, mat 7 sova 8.30-10, mat 10, sova 12-2, mat 2, sova 16.15-17, mat 17, nattslurk 18.30 natt 19.00)
eller föralldel som i ditt förslag vaken mellan 7-9, känns mycket...på eftermiddagen kan han kanske klara det, brukar vara lite piggare då...
nu idag blev det morgon 7.00, sova 8.30 (somnade på studs, på rygg i stilla vagn med napp, vaknade till men somnade om igen...vaknade dock lite för tidigt...), mat 10.00, fick lägga en förtvivlade pojke strax efter 11.00, klarar inte att hålla honom uppe när han så uppenbart är trött och jätteledsen...
kan tillägga att natten varit bra, han har sovit om än vaknat för två nattmål...jag tänker här lite att efterssom han var så trött i början kanske han fortfarande behöver sova mer än de där 16,5 timmarna?
tack för många bra tips! tror vi kommer gå direkt från 8 timmar till 12 timmar vid 4 mån!
det jag annars funderade på (och försökte beskriva...men jag var nog lite otydlig) är att jag tycker han verkar vara en tröttis och att 2 timmar vaken tid mellan 10-12 (snodde ett schema jag såg här i nån tråd, mat 7 sova 8.30-10, mat 10, sova 12-2, mat 2, sova 16.15-17, mat 17, nattslurk 18.30 natt 19.00)
eller föralldel som i ditt förslag vaken mellan 7-9, känns mycket...på eftermiddagen kan han kanske klara det, brukar vara lite piggare då...
nu idag blev det morgon 7.00, sova 8.30 (somnade på studs, på rygg i stilla vagn med napp, vaknade till men somnade om igen...vaknade dock lite för tidigt...), mat 10.00, fick lägga en förtvivlade pojke strax efter 11.00, klarar inte att hålla honom uppe när han så uppenbart är trött och jätteledsen...
tack för många bra tips! tror vi kommer gå direkt från 8 timmar till 12 timmar vid 4 mån!
Sofia
-
Clara Cecilia
vaknar
jo ifs, men om jag lägger 11.30 förskjuts ju schemat eller kan ha sova 2,5 h då kanske?
nu vaknade han till efter kanske 35 min, ledsen...känns som det är mkt så, jättetrött, somnade fort men vaknar till...nu la ja honom på rygg med napp o han somnade om direkt...
nu vaknade han till efter kanske 35 min, ledsen...känns som det är mkt så, jättetrött, somnade fort men vaknar till...nu la ja honom på rygg med napp o han somnade om direkt...
Sofia
-
chokladkaninen
Hej igen! 
Vet du, det är precis för att alla barn inte orkar vara vakna lika länge, en del är morgontrötta, en del är kvällströtta etc som det inte finns några standardscheman.
Det är ju DU som känner din kille och har koll på hur länge han orkar vara vaken när, eller hur? 8) Så våga tro på att du vet bättre än vi andra - för det gör du, garanterat!
En del bebisar är tröttisar,
och man gör livet svårt för både sig själv och tröttisen om man håller på och bråkar med sin tröttmössa och vill att han ska vara vaken lika mycket som en piggisbebis. Så om din lillkille verkar höra till den skaran är det smartare att lägga ett schema med MYCKET sömn på, kanske 16,5h, eller 17h eller ännu mer om det behövs och så börja skära i dagssoven när det börjar "bottna". Det märker du genom att nåt sömnpass börjar trassla eller att ni börjar få nattklubb. 
Vet du, det är precis för att alla barn inte orkar vara vakna lika länge, en del är morgontrötta, en del är kvällströtta etc som det inte finns några standardscheman.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
hungrig på natten?
hej igen och tack igen
några fler funderingar;
*nätterna; det mönster han haft tidigare upprepas, dvs hans först sovperiod sover han fint och länge (natten till idag sov han från typ 19.00-02.00
,
men efter att igår natt ha försökt få honom attsomna om på morgonkvisten så hade jag motsatt strategi denna natt, jag tycker han beter sig som han är hungrig...bökar runt och låter och blir mer o mer ledsen dvs inte samma gnyende osv som han hade innan utan mer ledsen, så jag tar upp o ammar, det blev då mat vid 2.00 som sagt sen vid 4.00 och sen vaknade han redan 6.00 som ju fick bli morgon...kan hungern liksom förskjutas så att han blir hungrig tidig morgon/natt för att han fått för lite att äta på kvällen? när jag ammade honom däckade han efter någon minut och det var svårt att få i honom tillräckligt... läst i någon annan tråd om att man kan prova att ge ersättning på kvällen, ska jag testa det kanske?
*på rygg i vagnen; vill att han sover på rygg när vi är ute med vagnen, dels för att vi inte kan ha larmet då och jag blir nojig, dels som en vanesak, om han inte kan sova i vagnen blir vi ju väldigt låsta..(här tänker jag framåt; när han blir lite större och det blir dags för liggvagn blir det nog inte så bekvämt att ligga på mage...) men ofta när han sover på rygg vaknar han till, och även om han är uppenbart trött och gnällig är det väldigt svårt att få honom att somna om - några tips?
detta känns som det blivit värre, innan om man varit ute o gått med vagnen sov han jättefint på rygg (och hela första tiden sov han fint på rygg...) men nu vaknar han lätt till. Kan även vakna till på magen men somnar om lättare då...
*somna själv, som sag så somnar han lätt med nappen (vaknar då ofta till efter en stund...) men att somna själv på magen är han inte så bra på och jag VET att vi fastnat i vagningsträsket (typ upp till öronen eller nåt) men det känns som om halva natten skulle gå om vi inte vagnade honom till sömns...ibland luras vi lite, låter honom somna på rygg m napp o sen vända på honom, kan funka ibland, men ibland vaknar han då...
känns som han har väldigt stort sugbehov ibland och då blir det svårt att ha honom på mage, då tappar han ju nappen hela tiden...
svårt att få till den där attityden...
några fler funderingar;
*nätterna; det mönster han haft tidigare upprepas, dvs hans först sovperiod sover han fint och länge (natten till idag sov han från typ 19.00-02.00
men efter att igår natt ha försökt få honom attsomna om på morgonkvisten så hade jag motsatt strategi denna natt, jag tycker han beter sig som han är hungrig...bökar runt och låter och blir mer o mer ledsen dvs inte samma gnyende osv som han hade innan utan mer ledsen, så jag tar upp o ammar, det blev då mat vid 2.00 som sagt sen vid 4.00 och sen vaknade han redan 6.00 som ju fick bli morgon...kan hungern liksom förskjutas så att han blir hungrig tidig morgon/natt för att han fått för lite att äta på kvällen? när jag ammade honom däckade han efter någon minut och det var svårt att få i honom tillräckligt... läst i någon annan tråd om att man kan prova att ge ersättning på kvällen, ska jag testa det kanske?
*på rygg i vagnen; vill att han sover på rygg när vi är ute med vagnen, dels för att vi inte kan ha larmet då och jag blir nojig, dels som en vanesak, om han inte kan sova i vagnen blir vi ju väldigt låsta..(här tänker jag framåt; när han blir lite större och det blir dags för liggvagn blir det nog inte så bekvämt att ligga på mage...) men ofta när han sover på rygg vaknar han till, och även om han är uppenbart trött och gnällig är det väldigt svårt att få honom att somna om - några tips?
detta känns som det blivit värre, innan om man varit ute o gått med vagnen sov han jättefint på rygg (och hela första tiden sov han fint på rygg...) men nu vaknar han lätt till. Kan även vakna till på magen men somnar om lättare då...
*somna själv, som sag så somnar han lätt med nappen (vaknar då ofta till efter en stund...) men att somna själv på magen är han inte så bra på och jag VET att vi fastnat i vagningsträsket (typ upp till öronen eller nåt) men det känns som om halva natten skulle gå om vi inte vagnade honom till sömns...ibland luras vi lite, låter honom somna på rygg m napp o sen vända på honom, kan funka ibland, men ibland vaknar han då...
känns som han har väldigt stort sugbehov ibland och då blir det svårt att ha honom på mage, då tappar han ju nappen hela tiden...
svårt att få till den där attityden...
Sofia