Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

schema för en 2-månaders

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Jag tänkte börja med 8-timmars natt för min 2-månaders och jag gjorde ett schema igår som jag tror ska funka, men jag vill gärna ha lite synpunkter om ni tror att det är bra? Är lite osäker... :oops:

Såhär blir det iaf:
07.30-08.30 morgon, äta (han är väldigt morgontrött har jag noterat)
10.30-12.30 äta, umgås
14.00-16.30 äta, umgås
18.00-20.00 äta, umgås, bad, godnatt!
04.00 mat, somna om till 07.30

Kram och tack! :)
Mamma till Wayne född 10-08-28
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Måste bara tillägga: Kan tycka att vakenpassen är lite väl långa, märkte just att han hade svårt att klara 2,5 h vaken? Och som jag läste någonsans här "ju tröttare de är vid läggning, desto svårare blir skarven" , stämmer det???
Tycker jag har problem med varenda skarv i nuläget, så hur ska jag justera detta schema?
Elle

Inlägg av Elle »

Här har du en variant på schema, men A och O är ju att det passar juvelen och resten av familjen. Tjoa om du vill bolla mera.
TorsMamma skrev:
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3-4 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack!

Jag tror jag kör det schemat rakt av, vi får pallra oss upp vid sju och helt enkelt :) Ska prova det imorgon...

sen om han inte orkar vara vaken 2 h, så kan man väl spela på marginalkvarten, eller halvtimmen??? :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Det är ju inget som hindrar att ni har senare morgon om det passar er bättre. Fundera vilka pass han fixar 2 tim och kör hårt där, ett annat kanske det går med 1,5 tim. Gör det som passar juvelen bäst!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Jag har gjort lite olika scheman, jag vet inte vilket som kommer passa bäst egentligen? Hur mycket kan man testa sig fram, så han inte blir förvirrad? Kan man prova det ena schemat ena dagen och ta det andra en annan dag, eller hur gör man? Om man väljer ett schema så kanske man hålla sig till det ett tag först innan man provar ett nytt?? :?

Det som gör att jag inte vet vilket jag ska ta är för att jag inte vet om jag ska börja dagen 7.30 eller 7.00 och om han orkar vara vaken 1,5 eller bara 1 h det första morgonpasset... och detta gör att dagarna blir olika beroende på vilket av dessa scheman jag tar... därför känns det som jag måste prova mig fram på nåt sätt? Förvirrad jag blev ....
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mamawayne! :D

Som jag ser det finns det två sätt: antingen tar man god tid på sig med schemasättningen och lyssnar in sitt barns preferenser ordentligt, är han morgonpigg eller kvällspigg, t ex? Eller så bestämmer man sig bara för ett schema, håller fast vid det för allt vad man är värd i 10 dagar och utvärderar sedan vad som behöver justeras. :D

Du vet ju redan att han är morgontrött, om jag förstår dig rätt. :wink: Och du vet att schemat ska innehålla 4 SM-mål + en nattslurk med 3-4h intervaller mellan måltiderna. Vidare behövs det ca 16h sömn vid 2 mån. Du bestämmer vilken tid dagen ska börja och sluta - och placerar in 3-4 dagslurar och måltiderna däremellan. :D

:idea: Läs på en extra gång om lilla Hugo, 2 mån, i BB om du känner dig osäker! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för svar!
Ja det låter ju vettigt :) Ska kika i BB igen också.
Kram! :)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej mamawayne!

Hur går det med dina funderingar?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej! :) Tackar som frågar!

Jag har inte kunnat spika ett schema än, då det händer lite saker de närmsta veckorna, som gör det lite svårt att hålla stenhårt på ett schema. Men dagarna ser ungefär likadana ut med en diff på en halvtimme max, beroende på när han vaknar på morgonen...

Däremot har jag fortfarande stora problem med skarvar under sovpass som gör att jag börjar tappa min säkerhet :cry: Och det gör inte saken bättre... det börjar bli så att jag får ångest inför vaje sovpass ungefär.
Har försökt se ett möster, dvs vilket sovpass som går dåligt, men det är så olika, ibland är det morgonen som krånglar, ibland eftermiddagen... Ibland skriker han halva sovpasset och då tar jag upp tillslut för jag står inte ut helt enkelt. Enligt mitt schema får han 16 h sömn och 8 h vaken, vilket verkar vara rekomendationerna för en två månaders.

Jag hoppas någon kan ge tips på vad som kan stärka min säkerhet, för så här kan jag och lillkillen inte ha det.

Kram!!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

En fråga till: Läste någonstans här att man kan börja vagna precis när man märker att han vaknar i skarven... så han kan somna om igen innan han vaknar upp ordentligt? Kan jag göra så för att få bukt med skarvarna tror du??
chokladkaninen

Hej! :D
mamawayne skrev:En fråga till: Läste någonstans här att man kan börja vagna precis när man märker att han vaknar i skarven... så han kan somna om igen innan han vaknar upp ordentligt? Kan jag göra så för att få bukt med skarvarna tror du??
Ja, så kan du absolut göra för att "vänja honom av med skarvandet" - då börjar du mysvagna lugnt och försiktigt precis före skarven, och slutar när skarven är färdig. :D Men bara i ett par dagar, sedan måste du anse honom avprogrammerad :lol: och backa, annars kommer han att kräva vagning i skarven istället. :roll:

Så här skrev jag precis till en annan mamma, vars barn är en månad äldre än ditt, men samma gäller dig ändå:
chokladkaninen skrev: Starkare Attityd
När du skriver verkar det som att du väntar dig trassel! Detta kan vara det allra svåraste i spädbarnsvården, men faktum är att du absolut inte får visa din oro och dina tvivel för lillen! [-X För han måste kunna lita på att du vet vad du gör, annars har han ju inga förutsättningar att kunna sova lugnt. Så du måste TRO på att du gör det som är bäst för honom, och utstråla hur skönt det är att sova. Släpp inte in nån negativ tanke (nej, han kommer strax att vakna) utan var orubbligt positiv! 8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
Och du.... Fake it 'til you make it! :mrgreen:
Och som vanligt gäller Mycket Mat! :D Så mycket som går i! Så mata på och känn dig trygg i att du vet vad som är bäst för din bebis! :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för ditt svar!

Provade att vagna över skarven, men jag tror jag började för sent, för han somnade om (trodde jag) i några minuter, sedan vaknade han och var skitarg! Och skrek genom resten av sovpasset.

Du ska tro att jag verkligen försöker hålla min säkerhet och självklarhet, jag väntar in i det sista med att vagna, jag gör det säkert och bestämt och gå direkt därifrån när han slutat skrika... men på något sätt så skiter det sig ändå. Jag försöker ju fejka min säkerhet inför honom, men han känner väl på sig att den inte är äkta... jag undrar bara hur sjutton jag ska få min säkerhet tillbaka, om den inte infinner sig, vad har jag kvar då? Inget.
Finns det någon som känner igen sig i detta?

Har läst sidorna om attityden osv, tar mod till mig och skakar av mig förra dåliga sovpasset, men sen om det går dåligt, känner jag hur jag hamnar på ruta ett igen... beundrar er som klarar det här med attityden, det är inte lätt...
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Jag förstår lixom hur jag måste tänka och handla, men känslorna tar över när skriket eskalerar och vagningen inte biter, då hamnar jag i en ond spiral där attityden falnar. Jag måste verkligen ta mig i kragen... och upp ur det här känner jag!
chokladkaninen

Hej igen! :D

Jag är säker på att du jobbar på jättebra :wink: - men måste ändå fråga igen: hur går det med maten? Är det skrikigt med ett så litet barn så är det nästan jämt precis där som det sitter. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"