Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Jag svarar med några generella frågor då:
:idea: Hur går det med maten? Är han rejält mätt?
:idea: Kommer ni ut ibland och får lite frisk luft? Man måste ju upptäcka världen lite också! :D
:idea: Får han vara med och titta på - gärna "hjälpa till" lite efter förmåga, typ hålla en smörkniv :lol: - när du jobbar med något, t ex lagar mat eller viker tvätt? Brukar vara spännande och inspirerande för såna små!

Ang morgonluren så skulle jag ha tänkt så här: han behöver sin sömn. Har hela luren gått utan en blund skulle jag också ha hjälp till en del - däremot skulle jag ha utnyttjat mariginalkvarten för att få in 20 min sömn, eller i alla fall 5. För annars blir han övertrött, får svårt att äta etc och då kommer skarven på lunchluren som ett brev på posten. :? Så om han inte somnar om nu så var verkligen jättenoga med att han äter ordentligt under eftermiddagen så att han har en chans att få sova ett helt pass då. Quickfixa med en 5-minlur i vakenpasset om det behövs för att han ska äta ordentligt. :D

Och så kom ihåg Attityden! :D Jag vet ju att du kan det här nu, så låt dig inte nedslås. Snart är ni framme. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för dina svar / frågor!

Tycker att han äter bra generellt, men igår hade han lite magstrul och åt lite okoncentrerat. Tror han är lite hård i magen idag så det kan ju också spela in.

Ska bekänna att vi slarvar med utevistelsen men tar tag i det from i morgon! :oops: Minst 45 min ute varje eftermiddag får det bli! :thumbsup:

Brukar ha honom på diskbänken när jag lagar mat och på bänken när jag viker tvätt. Idag har han varit med och tittat när vi målat bänkskivor. Men ska bli ännu mer noga med att ta med honom i "vuxensysslorna"! :D

Ja idag har vi lärt oss en hård läxa: inte fippla med sovtiderna utan hålla oss stenhårt till det satta schemat! En 5-minutare är en bra idé nästa gång vi hamnar i en liknande sits. :sleep:

Hmmm.... undrar om det är lite tandsprickning på gång också - han är VÄLDIGT intresserad av att gnaga på mammas fingrar! :lol:

kram!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Katten,
ja som kära Chokladkaninen påpekar,
UT! Och inte bara i vagnen utan väl ute i parken låt honom känna på bark, peta på buskar, kanske kräla lite på magen och känna doften av blöta löv... Varje dag. Resten av hans liv (som du ansvarar för i alla fall!). Det funkar, tro mig.

Sen mata mer! Potatismos har sagts förr och tål att sägas igen! Med massor av smör, mer än du tror. Gillar han inte potatis så gå på sötpotatis eller majs.

Och berätta allt för honom. Om ni går och handlar - prata om allt ni ser och gör, visa paketet med ex bacon och säg bacon som om det vore en Nobelupptäckt och det godaste ni ätit! Ser ni nån som joggar - säg såg du en joggare! eller en hund! och Visa världen. Efter det potatismos. Sen sova.

Kram Clara :D
Mamma till V 2008, L 2010
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Clara Cecilia för dina råd! Det blir ändring from idag, lita på det!!!
Potatismos med katrinplommonpuré serveras till middag varje dag redan, och det tycker han är gott. :thumbsup: fast jag har rapsolja istället för smör.?

Gårdagens cirkus satte sina spår på nattsömnen. Det blev ett par skarvar under kvällen men de var hanterbara. I natt vaknade han MÅÅÅÅNGA ggr men efter lite bökande somnade han om varje gång. :heart:

Däremot i morse vaknade han redan 06:12 och gnällde och grät. Vid 06:25 konstaterade jag att det luktade väldigt illa i vagnen, han måste ha bajsat. Så jag tog upp i en paus och gjorde morgon. Jag vet att det var väldigt dålig tajming (och nu visade det sig att det var falskt alarm så det var helt i onödan, suck) :shock: men hur gör ni när ni tror att era skräp har bajsat på natten/morgonen?

Idag är en ny dag och nya tag. Mycket aktivitet och utomhuslek så den lilla skrutten ska kunna sova gott! :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Och så är det det här med VINTERTID... Hur sjutton hanterar jag det?

kram
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katten!

Jag hade samma funderingar som du nu i veckan, sâ jag startade en liten undersökning inne pâ Polls, där du kan fâ lite inspiration.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23264

Jag hade tänkt ta det lite successivt, med en halvtimme om dagen, men vâr lillebror har blivit störtförkyld och däckar snarare en halvtimme innan vanlig läggning, sedan nâgra dagar. :?

Som alltid sâ fâr du nog räkna med tre dagar plus en vecka innan det satt sig ordentligt :wink: , vilket sätt du än väljer.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ahhh.... intressant! :thumbsup:

Vi är ju mitt i en minikur och knasade dessvärre till tiderna igår. Dagslurarna strular ordentligt med myyyyycket skrik och gråt - och i morse blev ett tidigt uppvak.
Så jag tror att jag kommer försöka hålla honom kvar i sängen 13h i natt, dvs göra morgon kl 07.00 vintertid.
Alternativt kör vi på utan att ändra till vintertid den närmaste veckan.

Vad tror ni om det? Parveln är ju bara 4,5 månad och mitt i en kur...
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Här finns det säkert flera vägar att gâ, men jag skulle inte ha väntat med att införa vintertiden. Annars fâr ni ju börja med en förändring när ni väl har fâtt in era rutiner och det tror jag blir mera jobb än att skjuta schemat en timme över nâgra dagar nu. Mina tankar bara :wink:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Uj uj uj här är det blandad kompott. Igår hade vi 3 riktigt bra dagspass :!: då han sov i stort sett som han skulle och vi fick göra glada väckningar!!! :D

Natten var bra men skrutten vaknade redan 05:10 med gråt och tandagnisslan av och till tills jag gjorde morgon kl 06.

Och frukostpasset idag var helt suveränt! Somnade på EN MINUT och sov utan skarv hela sitt pass, tjohooooo!!! :heart:

Men lunchpasset.... ojojoj.... :( Sov 37 min och sedan bröt helvetet lös. Han skrek mer eller mindre oavbrutet i 90 minuter! :shock: :cry: Tog upp i en paus och han var alldeles rödgråten och svettig. Fy vad usel jag känner mig just nu... :(
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nej, känn dig inte usel ! :shock: :D

Ni jobbar ju pâ jättefint! En gâng är ingen gâng och ni hade ju sânt flyt innan. Ni är tillbaka pâ banan fortare än du anar. Titta inte ât sidorna utan kör pâ rakt framât!

Hur gjorde ni med vintertiden förresten?
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för din peppning Sarisparis!

Vi gav den lilla räkan en 5-minutare i bärselen förut och nu är vi inne på eftermiddagsluren. Det var en mycket arg kille som skrek i 7 min innan han somnade. Tack o lov.... Hoppas han sover sina 30 min nu :roll:

Vi väntar med att införa vintertid tills efter uppföljningsveckan. Vi behöver få lite framgångar innan vi stökar till det för oss igen ;)

kram!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Följer er med stort intresse och tycker du gör ett fantastiskt jobb :heart:

Kram Anna!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Natten förflöt bra med ett par små uppvak som han fixade själv :heart: Lite gnäll och snyft på morgonen men bara i små korta sessioner så det går framåt! :thumbsup:
Ännu en perfekt frukostlur, åh vad glad jag blir! :D Han sov sina 60 min och vi fick väcka när den var slut.
Samma sak med eftermiddagsluren; 30 min i sträck och vi var på plats för väckning när skarven närmade sig.

Däremot var lunchluren en lika stor katastrof idag. Sova 31 min och sedan skrika i 98 min (visserligen till och från, men ändå! :shock:). Suck...
Tog upp i en paus, ammade och sedan på med overall och sele. Ut på promenad så han fick en 5-minutare i selen.
Kurstart 2010-11-19
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Katten!

Hur gör ni vid uppvak på lunchluren?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Elle!

När han vaknar avvaktar jag lite, ger sedan påminnelseramsa om han låter mycket upprörd. Varje gång han tystnar ger jag en mjuk bekräftelseramsa x2-4, varpå han brukar gå igång igen. Efter ett par minuter tystnar han igen och jag ger bekräftelseramsan igen osv.

Det är inte ett hysteriskt skrikande utan han skriker/gråter ett par minuter för att tystna en liten stund, och sedan dra igång igen. Någon gång har jag gått in och vagnat ett par drag och då tystnar han och hulkar lite och andas snabbt. Men så fort jag slutar är det alltså igång igen, med ännu mer kraft.

När lunchluren närmar sig sitt slut går jag in i en paus, tänder i taket, "väcker" med glada tillrop och plockar upp. Då är han rödgråten och svettig och arg och vill bara borra in näsan i mammas nacke :(

Känns väldigt tråkigt att han ska ligga och skrika sig hes på detta sätt, är MYCKET tacksam för råd.
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"