Skrik vid amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Så skönt att det inte blev för mycket cirkus med vändningarna. Det där med vagnträsk har jag varit med i.

Till slut fick jag sluta vagna :shock: jag gjorde det tvärt. Och det mötte reaktioner så klart. Kanske behöver ni inte vara lika drastiska :wink: vill mest säga att attityden gör jobbet här. Man kan backa i etapper också. Använda ramsan som svar och ge ett par drag med vagnen som svar endast för att se till att lilla godingen inte jagar upp sig.

Se det hela som snabba ock effektiva svar på litens frågor. Så korta konversationer som möjligt! Du finns där men backar rejält! :D

Det tar ett par dagar innan lilla barnet förstår det hela. Så ha tålamod!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Morr...... nu har maten börjat strula. :(
Det här är tredje dagen som hon inte vill äta mat. Inte med mig och inte med ngn annan heller. Bara gråter och skriker. Bröstet tar hon mer än gärna, det är det hon vill ha. Gröt äter hon sen till kvällen.
Maten har aldrig varit ngt problem, därför vet jag inte riktigt hur jag skall göra?
Skall jag mata på och försöka och vill hon inte ha får hon vänta till nästa mål då hon ammas, eller skall jag ge henne bröstet som alternativ om hon inte vill ha maten :?: :?:
Antar att jag oroar mig för om hon får i sig tillräckligt om hon bara får bröstmjölk och ett mål med gröt.
Hmmm.... några bra idéer? ](*,)
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Louise! :D

Är det nåt annat som verkar visset med henne? En storätare som plötsligt inte vill äta kanske har ont i magen? Eller feber?

Annars skulle jag fortsätta som vanligt, erbjuda mat (man kan ju sätta lite guldkant i form av smör eller fruktmos, beroende på vad hon gillar, på den om det nu är tredje dagen) med en Attityd av Självklarhet och sedan fylla på med amning. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej! :)

Hmm, neej inte vad jag kan komma på. :? Det enda som jag funderar på är det faktum att hon är 5,5månad och har upptäckt att hon är en egen liten person och att jag kan "försvinna" en stund. Hon "bor" ju hos mig igen om hon får ligga vid mitt bröst. Men samtidigt så säger det emot sig själv då hon ju ser mig när jag matar henne. Men återigen så är hon ju som mest nöjd då hon har koll på mig och allt är "i sin ordning". :roll:
Hon har sovit lite lite på dagarna (framför allt eftermiddagen då, men det kanske ändå kan spela roll, även om sovningen är efter den krånglande matstunden). Jag får väl tro på att det är övergående, men jag gör som du skriver och fyller på med amning efter maten, så kanske det ger sig själv. Skall även testa att blanda i lite annat. Hon är inte jätteförtjust i fruktpuréer, men jag kan ha i lite morot för det tycker hon mycket om.
Tack för hjälp, bollning, tips och idéer!! :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Kan det vara tänder på gång? I så fall kan maten smaka bättre kall, faktiskt. Du kan ju testa. Men om det är tänder så lär det dreglas och gnagas en hel del, så det kanske du hade märkt?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej hej

Har avvaktat några dagar o försökt kika efter små bissar, men nej inget som dykt upp. Tack för tipset dock, kan ju definitivt komma till användning när det börjar spricka. :)

Maten går dock lite bättre igen, det är lite fram o tillbaka olika dagar, men jag ändrade lite i hennes tider sen några dagar tillbaka o tycker det funkar bättre nu, så jag har bestämt mig för att inte göra allt för stor sak av det. (har en stor-ätare sen innan och det kan ju ge lite "fel" preferenser)
Den här lilla personen skulle nog klassas av AW som "sparrisen" då hon inte är en stor-ätare, har lite svårt att somna själv mm och ja, så får det väl vara då...
:wink:

Återigen, tack för era tips och idéer! Så skönt att denna sida finns! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"