Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Det kan ju bli lite förvirrande om man får sova på rygg i vagnen när man precis håller på att lära sig somna på mage i vanliga fall? Vad tror du om att gå ut lite före sovdags, så att han kan ligga på rygg och kolla himlen några minuter, sedan stanna vagnen, vända över på mage och vänta tills han har somnat innan du kör vidare? Ett förslag bara. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för ditt tips Chokladkaninen! Låter logiskt! :D

:?: Fråga nr1: När han vaknar inför nattamningarna (innan jag hunnit ta upp honom) hur gör man då? Ska jag plocka upp även ifall han smågnäller/småskriker (inte har hunnit bli ordentligt uppjagad än) eller ska det vara helt tyst när jag plockar upp för matning?

:?: Fråga nr 2: Ibland får jag upprepa Bekräftelseramsan flera ggr, tex han är tyst, jag ger bekräftelseramsan, han börjar gnälla igen men tystnar efter en stund, jag ger bekräftelseramsan igen. I dessa fall undrar jag om man ska ge den x1 eller x4? Spelar det någon roll?

Natten blev kanon! Nattningen tog 7 min, hörde ett gnäll vid 21:50 men det blev inget mer av det. Tog upp för amning kl 22 samt kl 04 (då höll han på att vakna så jag fick skynda mig att plocka upp innan det blev skrik). Sedan sov han till 06.31! Påminnelseramsa x3 och eftersom han tystnade kunde jag direkt fylla på med en bekräftelseramsa. :shock: Blev några smågnäll efteråt så jag fick bekräfta ytterligare 3ggr, totalt tog alltihop bara 3 min. Sedan sov han tills jag väckte kl 07.00! *WHOOOHOOOOO*

Har gjort en mindre justering i schemat eftersom jag inser att han skarvar vid 30 min istället för 45 min: Hans frukostlur som tidigare varit 09-09.45 blir nu 08.45-09.45 (han brukar börja gäspa redan 08 och när jag plockat upp honom efter 45 min verkar det som att han är mitt i djupsömnen). Eftermiddagsluren har varit 15.45-16.30 men han brukar inte somna förrän 16.00 och vaknar allra senast 16.30, så det får bli den nya tiden nu. Bättre anpassa schemat efter honom än att fortsätta kriga om lurarna :)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Fasen va bra jobbat!!! =D>

Jag blir mäkta inspirerad ..måste plugga lathunden igen ikväll och sen börja så snabbt som möjligt. Kram Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Majbrittsanna: tack så mycket! :D Ja gör det , är övertygad om att ni kommer att göra stora framsteg på kort tid - ni har ju redan gjort en del av arbetet även om ni kört fast! :thumbsup:

:?: Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina två frågor i mitt förra inlägg. Vet inte hur jag ska göra när Oliver vaknar själv inför amningen på natten och gnäller/skriker. :?

Tack på förhand!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej igen katten.

Har redan fått svar på detta på min tråd men jag är lite trög och vill bara vara 100 % säker på att jag fattat rätt.. När du säger "påminnelseramsa x3" innebär det att du drar din ramsa, vad den nu är :D , ex "blablabla", upprepar detta tre gånger. Eller har ramsan fyra verser, och du kör dessa tre gånger, så att man säger själva ramsan 12 ggr?? Förvirrad :? Kram
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna! :)

ramsan x4 innebär att du säger godnatt fyra gånger. 1 ramsa = 1 vers :)
Godnatt min skatt, sov så gott.

Jag hejar på dig!!!! :D :thumbsup:
kram
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack :heart: Nu fattar tom jag :D Kram
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej allihopa!

Har ett par frågor som jag hoppas få hjälp med...:

:?: Fråga nr 1: När han vaknar inför nattamningarna (innan jag hunnit ta upp honom) hur gör man då? Ska jag plocka upp även ifall han smågnäller/småskriker (inte har hunnit bli ordentligt uppjagad än) eller ska det vara helt tyst när jag plockar upp för matning?

:?: Fråga nr 2: Ibland får jag upprepa Bekräftelseramsan flera ggr, tex han är tyst, jag ger bekräftelseramsan, han börjar gnälla igen men tystnar efter en stund, jag ger bekräftelseramsan igen. I dessa fall undrar jag om man ska ge den x1 eller x4? Spelar det någon roll? Ofta blir det x2 för mig, jag vill inte riskera att han går igång ifall jag kör x4 :(

:?: Fråga nr 3: Dagslurarna är en katastrof, han skarvar vid 30 min och ibland även vid 45 min. Och har MYCKET svårt att somna om. Vi har mörkt i rummet och musik på, samt pratar och gör husljud. Några tips?

:?: Fråga nr 4: Har upptäckt att jag ramsar ganska mycket; går 2-4 min mellan. Antar att det är för mycket och att man bör försöka låta de andra verktygen (prat, skrammel, musik mm) få ordentliga chanser emellan först?

Hoppas ni har tid och ork att hjälpa mig med dessa frågor :heart:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Katten77 skrev: :?: Fråga nr 1: När han vaknar inför nattamningarna (innan jag hunnit ta upp honom) hur gör man då? Ska jag plocka upp även ifall han smågnäller/småskriker (inte har hunnit bli ordentligt uppjagad än) eller ska det vara helt tyst när jag plockar upp för matning?
:idea: Allra bäst om du kan få väcka honom - går inte det så skulle jag nöja mig med att han inte skriker. :D
Katten77 skrev: :?: Fråga nr 2: Ibland får jag upprepa Bekräftelseramsan flera ggr, tex han är tyst, jag ger bekräftelseramsan, han börjar gnälla igen men tystnar efter en stund, jag ger bekräftelseramsan igen. I dessa fall undrar jag om man ska ge den x1 eller x4? Spelar det någon roll? Ofta blir det x2 för mig, jag vill inte riskera att han går igång ifall jag kör x4 :(
:idea: Ibörjan av ramsandet är det noga med bekräftandet, för det är ju det som gör att de lär sig ramsan och förknippar den med lugn och trygghet. :D Men när de redan har koll på det där kan man göra lite som man känner... :oops: Jag ramsar t ex sällan (ö h t, min yngsta är redan 2! :lol: :shock:) mer än 4 ggr, och då ramsar jag kanske 2,5 verser riktigt uppfordrande, och glider över i bekräftelsen när han tystnar så att de 1,5 sista verserna blir mjuka och bekräftande. :D Så kan du också göra nu ifall han tystnar medan du ramsar.
Katten77 skrev: :?: Fråga nr 3: Dagslurarna är en katastrof, han skarvar vid 30 min och ibland även vid 45 min. Och har MYCKET svårt att somna om. Vi har mörkt i rummet och musik på, samt pratar och gör husljud. Några tips?
:idea: Håll huvudet kallt och fortsätt på samma sätt. Det är vanligt att dagslurarna tar ett litet extra tag för att bli prickfria efter att nätterna har satt sig. O:) Det är som att de plötsligt får så mycket sömn på nätterna att de inte riktigt fattar vad de ska sova på dagarna för... :wink:
Katten77 skrev: :?: Fråga nr 4: Har upptäckt att jag ramsar ganska mycket; går 2-4 min mellan. Antar att det är för mycket och att man bör försöka låta de andra verktygen (prat, skrammel, musik mm) få ordentliga chanser emellan först?
:idea: Precis, poängen är ju att du ska lyssna av honom (behöver han verkligen hjälp nu eller ligger han mest och svär lite? :lol:) och successivt backa och överlåta mer och mer ansvar på honom själv. :D
majbrittsanna

Hej Katten!

Ni är ju på rätt spår även om jag förstår att det är frustrerande med dagslurarna. Kör hårt, det kommer lossna, försök ha tålamod!

Kram Anna :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack chokladkaninen för dina svar. Och tack Anna för din peppning :heart:

Just nu känner jag mig lite nere i skorna. Det var en del uppvak i natt så det kändes lite sisådär när förra natten gick så otroligt bra. Men det kan ju inte bli perfekt direkt... 8)

Känner mig rätt usel - lille skrutt är alldeles hes av skrik och gråt. De första 4 månaderna skrek han kanske 5 ggr totalt, max 5 min åt gången så hans stämband är väl inte vana vid att behöva protestera/fråga så här mycket. :(
Vi körde ju med fri amning och samsovning tidigare så varken han eller jag är van vid att det blir ledsamt. :cry:

Det är jobbigt med dagslurarna, får nästan ångest när det börjar närma sig sovstund men visar det inte för plutten. Vi kör stenhårt på Skrattet innan, även om han är lite svårflirtad :lol: För att peppa mig själv har jag antecknat varje pass i ett Excelark så jag kan jämföra dag för dag - och då ser jag att det går ju faktiskt framåt. Det är fortfarande mycket frågor men jag tycker att det riktiga skrikandet har minskat, och det tar lite kortare tid att somna och somna om.

Kram till er som finns här och stöttar! :heart:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej Katten! :D

Chin up! :wink: Det är givet att det är svårare att införa rutiner vid nästan 4 mån än om man börjar Standardmodella ett helt nyfött barn som många andra här på SoS gör. De små är ju vanedjur så det är klart att det blir frågor i början! :? Men du jobbar på jättebra och har målet för ögonen: Att tillvaron ska vara trygg, konsekvent och förutsägbar för din lille, och att ni alla ska få den sömn ni behöver. :D

Fortsätt så! 8)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Chokladkaninen för dina peppande ord. De behövs verkligen! Den här frukostluren skrek han i 45 min!!! Alldeles rödgråten och svettig när jag tog upp honom, usch :(
Men jag får ta på mig en hel del ansvar för den - eftersom han började gäspa och höll på att somna vid bröstet i slutet av måltiden kl 08.00) lade jag honom att sova redan 08:22 (att somna till 08:30) istället för 08:45 (att somna till 09:00) som jag brukar... vilket uppenbarligen blev helt fel :oops: :shock: . Fy vad korkat av mig - jag VET ju att ni har varnat för att göra några ändringar just nu! :x

Natten blev riktigt bra - inga uppvak förutom att han var vaken vid nattamningen kl 04. Men han somnade så snällt om i sin vagn när jag lade ner honom där. :heart: Sedan vaknade plutten kl 06:45 och grät ända tills jag i ett tyst ögonblick tog upp honom 06:55. Det där är ju lite trist - att han börjar gråta så fort han vaknar. Men det kanske blir bättre med tiden? :)
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej Katten! :D

Ja, ni befinner er ju i ett känsligt skede just nu så var konsekvent! Ju konsekventare du klarar att vara, desto tydligare blir det för din lillkille och desto snabbare anser han sina frågor tillfredsställande besvarade och slutar ställa dem. 8)

Sambandet somna ledsen - vakna ledsen brukar vara rätt tydligt i den här åldern, så det kommer att ge sig när läggningarna ger sig. :wink: Försök få ur honom ett skratt eller leende till godnattet så ger du bästa möjliga förutsättningar till glada läggningar och uppvaknanden. :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vi kämpar på och har hittills lyckats hålla oss från att plocka upp när han gråter och skriker, utan väntar tills ett tyst ögonblick.
Däremot måste jag erkänna att på frukostluren idag, då han skrikit i 45 min och var otröstlig - då vagnade jag honom nog nästan in i sömnen och när han sovit någon minut var det väckning.

Nu är lunchluren igång - efter att ha sovit i 45 min ligger han nu och skriker, hittills är han uppe i 50 min med bara några sekunders paus emellanåt. Jag påminner ungefär var 5-10 min, slår i skåp, pratar, spelar musik - men inget hjälper. :cry: Vad gör jag för fel???

:?: Fråga om skarvar: När en skarv dyker upp börjar han gråta (mer eller mindre i sömnen) - hur hjälper jag honom över dessa på bästa sätt?

Tack på förhand, kram från en trött mamma och en ännu tröttare skrutt...
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"