Ensamstående hur göra med nätter?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Colinsmamma skrev:Han äter risvälling till frukost ca 15-170ml
pure till lunch + ca 70ml ersättning
ersättning ca 200ml
gröt och ersättning ca 50ml
risvälling ca 200ml

Jo jag skulle gärna se att han åt mera men det går inte att tvinga när han kniper ihop munnen och kastar sig bakåt...Tar gärna emot tips...
Okej! Men då äter han ju riktig mat oxå - bra! :thumbsup:
Har du testat med majskrokar? Om du har honom sittandes i ditt knä, med hans rygg mot din vänstra arm (eller tvärt om om du är vänsterhänt :wink: ) Vik in hans högra arm bakom din rygg och håll fast hans vänsta armt med din vänstra hand. (Typ som ömma järnsgreppet, fast sittandes) då kommer han ingen vart! Sen ger du honom en majskrok i vänster hand. Det tycker de allra flesta bebisar är mums att knaga på! Den kommer han föra till munnen och så koncentrera sig på den. Eftersom du håller i hans vänstra arm kan du ta ut kroken och peta in en sked puré mellan varven. Kanske han kan äta lite länge och mer då, om han har nåt annat att fokusera på?
Hur länge matar du honom? Du har ju en timme på dig. Efter att han fått ersättningen efter purén pausar ni. När det sedan är ca tio minuter kvar på timmen (från att ni började äta) så ger du honom en flaska med ersättning på nytt. Ge honom då varm ersättning, för är han inte så hungrig kanske han dissar flaskan bara för att det är lite kallt. (Det gör Ronja :wink: )

Och så ta bort de där 25 min extra sömn i sista sovpasset, så kommer han snart sova fint igen ska du se!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Testade att ge flaskan 10min före tiden gick ut men han ville absolut inte ha... :( Vet inte vad jag skall börja göra när han inte dricker...
29.04.2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ibland måste man "tvinga" dem. Ronja vill inte alls ibland när jag kommer med flaskan. Hons kriker och böjer sig som en banan bakåt och ska absolut inte ha flaskan i munnen. Men ja envisas och krycker in den gång på gågn. Håller henne i ett stadigt "järngrepp" och gungar lite. Eftersom jag vet att hon behöver mer och omöjligt kan vara mätt, så envisas jag, och när hon väl lugnat ner sig, vilket ibland tar lite tid, så tycker hon det är hur gott som helst! Bara du är säker i dig själv och inte tänker "han kanske itne vill ha?" "han vill nog inte" "eller, "vill du det lille vän?" utan istället tänker "nu äter vi, och så är det inte mer med det" så tror jag fakstiskt att han mer än gärna tar lite till. Och om inte, så "Nehäpp! Då blir det inte mer nu, så kanske du äter mer nästa gång."

När min man ska mata Ronja så går det inte här heller alltid, hon skriker och han tvekar. Så klassiskt! Men så fort hon kommer till mig och rätt attityd så äter hon. (Bara en liten parrantes)

Går det absolut inte få i honom mer mat så får det vara bra med det och då kommer nätterna eller de tidigare morgornarna reda ut sig med lite mindre sömn dagtid!

Bianca
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Jo detdär med att tvinga e bekant..Jag får sjunga och gå omkring och ibland går det men när han till sist börjar gråta får jag sluta för då blir hela matandet bara otrevligt. Hans pappa är på besök en gång i veckan (!) och då han ska försöka mata så går det inte alls men jag tror han känner av sin fars osäkerhet så då får jag ta och fortsätta och då går det..men oftast med trick och knep..
29.04.2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ronja börjar oxå gråta ibland, men jag slutar inte för det. Inte om jag vet att hon behöver mer. Du skriver att det blir otrevligt, men min erfarenhet är att de lugnar sig efter en stund, när de inser att det är mat, att det ska ätas. Ibland verkar det som om Ronja inte förstår det. Hon gråter men jag vet vad jag gör och hon inser snart att jag vet bäst :wink:
Bygg upp reält med attityd så den rinner ner över honom när han ska äta :P :wink:

Jag tror ni ska välja en plats och en spec. ställning som betyder mat. Inte alltinera, eftersom han ju verkar lite klurig med maten. Här är det i den ena soffans hörn, mot några kuddar. Alltid likadant - då förstår barnet snart att här och betyder mat!

Bianca
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Vi har också alltid haft soffan som matplats men när han börjar krångla och jag tycker han ska äta mera så brukar vi börja gå och då äter han lite till. Men med en 8,5kg klimp blir det ganska jobbigt...:)
29.04.2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Men... det är ju en stor kille du har där hemma nu, och då menar jag åldersmässigt.

Jag sätter en stor slant på att om du introducerade mer matig mat (och faktiskt började slopa flaskan helt) så skulle det gå lite enklare i sinom tid.
Värt att testa :wink: :)
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

FÅR man det? Det skulle ju vara för skönt...I alla papper som man får från BVC står det att en 5-6mån ska få i sig 700-1000ml och det är ju ganska mycket om man äter mat också! De säger ju också att ersättningen är viktigare än maten??
Idag har det sett ut såhär:
08.15 160ml risvälling
10-10.45 sova
11.45 ½brk grönsakspure med nötkött ½brk plommonpure + 70ml ersättning
12.20-14 sova
15.10 260ml ersättning
16.45-17.30 sova
17.45 banangröt med 1msk aprikospure
19.30 240ml risvälling
20.00 sova
MEN jag har fått tvinga i honom flaskan alla mål utom kl.15.10!!! Han fick ju i sig 730ml idag men det är inte alls roligt när varje måltid blir en kamp, speciellt nattslurken som är så nära på gröten..han vill bara inte ha...hur ska jag göra??
29.04.2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Svar: Du skall ge honom matig mat!

1. BVC kan mycket men det kan inte vet INTE allt
2. Killen är ju galet duktig på att visa att han inte vill ha den där flaskan
3. JA, du kan och får ge honom matig mat

Jag vet att Finlans och Sveriges BVC-regler skiljer sig åt, en kompis där hade lika stora huvudbryn när hennes BVC sa emot vad BVC i Sv. säger.
Kolla i affären nästa gång vad som finns i barnmatsburkarna för den åldern. Endera köper du ett gäng eller bara bildar dig en idé och sen lagar du det hemma.
Inför det i lugn takt, fasa ut ersättningen helt enkelt.

Ge killen MAT nu för NEJ ersättningen är inte alls viktigare än matig mat nu längre :heart: :D
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Underbart!!! :D Kan jag försöka sträva till:
8 välling
12 mat+ ersättning(om han vill ha)
15.30 ersättning+ frukt
19.00 gröt och en nattslurk välling om han vill ha
eller ska jag ha de 5 målen som har varit med bara 2h mellan sista målen?
29.04.2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag brukar ju till och med stöddigt skriva till folk med halvårsbarn att ersättning är för bebisar.... :oops: :mrgreen: Skulle som Kalaso skriver satsa på att fasa ut den helt, till förmån för riktig mat och välling till frukost, emmål och kvällslurk.

Kvällsslurken är bara en möjlighet för barnet att ta in några extra kalorier om det får plats några mer precis på kvällskvisten. Men får det inte plats några mer, så får det ju inte. :wink: Så inför den nya matordningen och ge det en vecka eller två och fortsätt erbjuda kvällsslurk (hos oss var den typ en efterrätt efter middagen bara) - men märker du att den ratas konsekvent och nätterna ändå flyter så är det ju bara att sluta erbjuda den. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Tusen tusen tack för svar!!! :heart: Jag skall börja testa lite imorgon, väntar med spänning..:)
29.04.2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Det här funkar inte................WHY????? Han har börjat vägra gröten nu oxå men däremot går drickandet lite bättre...Jag hade tänkt mej följande matschema men jag behöver RÅD:
8 frukostvälling (semper)
12 mat+ ersättning
16 mat+ ersättning
19 gröt
19.45 nattslurk risvälling

Är detta helt åt skogen eller hur skall jag göra????
29.04.2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Colinsmamma! :D

Jag tycker att matschemat ser bra ut, men skulle nog inte ha de två matmåltiderna efter varandra utan hellre till lunch kl 12 och middag kl 19. Kl 16 kan du ge gröt eller välling eller kanske rentav bara frukt så att det blir ett mellanmål bara. :D Om kvällsslurken funkar nu skulle jag behålla den, annars spola den helt. :shock: Är han inte hungrig så är han ju inte! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Men känns det inte lite konstigt att ge mat straxt före läggdags? Och sen..han e inte alls hungrig på morgonen...konstigt efter en hel natt utan mat?
29.04.2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"