Ensamstående hur göra med nätter?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Colinsmamma

Ensamstående hur göra med nätter?

Inlägg av Colinsmamma »

Jag behöver lite råd. Sonen är 2,5 månader och äter ersättning 5-6ggr7dygn.
Han somnar vid ca 21 på kvällen men vaknar runt 2-4 och ska ha mera mat, sen sover han till 8. Skulle gärna få ett typ-schema som lilla hugo i BB men han har svårt att vara vaken så länge. Behöver han mera mat? Han äter runt 950ml och det är svårt att truga i honom mer då han ser äcklad ut och räcker ut tungan..:) Om jag ska börja vagna så är det ju lite jobbigt eftersom jag är ensam och kanske inte orkar "vaka" 3 dygn.. :oops: Några råd??
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

5-6ggr/dygn menar jag..
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Men vad är problemet, kära du :?: Sover han fint från 9 till 2-4, får ett nattmål och sedan sover vidare till 8, går väl det att leva med alldeles utmärkt :?:

Varför skulle du "vaka" i 3 dygn :?: Han är ju inget kurbarn. Han vaknar inte en gång i timmen eller halvtimmen och skriker i överlevnadsångest :shock:

Om ca tre veckor kan du vagna bort nattmålet enligt trenätterskuren i BB och då får han elva timmar sammanhängande - det är inte illa :wink: Vid fyra månader kan du sedan lägga honom 8 på kvällen om du vill ha 8-8, så han får sina tolv timmar.

Han behöver precis vad han får; man siktar alltså på en liter / dygn.

Jag tycker det verkar som om du sköter honom alldeles utmärkt =D> och som om du dessutom fått en liten tröttmössa, vilket ju onekligen underlättar livet 8) Vill du styra upp det hela med fastare tider är det ju bara att göra, utifrån de tendenser han visar så tydligt nu.

Så vad är det du skulle vilja ändra på :?: Som du inte tycker är bra nog :?: Är det att du är ensam, så kan vi nog inte åtgärda det :roll: :cry: :roll:

Jag var ensam med sex. Säger det inte som skryt utan som stöd. Allting går som måste gå [-o<

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Tsss... :oops: visst är det bra men när han borde klara 8h utan mat på natten så vore det ju skönt...Menar bara att när jag skall försöka få bort det sista nattmålet och kanske få gå upp och vagna ettpar gånger så finns det ju ingen som avlastar mej på morgonen/dagen då man antagligen känner sig som en zombie och om jag då avbryter och ger han mat iaf så lär det ju ska bli svårare nästa gång?
Och sen så har jag ju också dragit på honom den dåliga vanan med napp, ibland får jag sätta in nappen flera gånger då han tappar den, ibland släpper han den när han somnar gott och sover då vidare utan napp. När skall jag få bort den? Jag har aldrig behövt vagna honom innan, han somnar av sig själv med nappen varsomhelst. :D
För att få fasta tider, han blir arg på en sekund när han är hungrig så han kan inte vänta på maten, hur skall jag göra då? Sen orkar han vara vaken högst 1,5h åt gången..? Borde kanske ha mera kul o hålligång?
Nej att jag är ensam är inte problemet i sig utan att klara av att få fastare tider själv.. :)
annawahlgren

Re: Ensamstående hur göra med nätter?

Inlägg av annawahlgren »

Colinsmamma skrev: Skulle gärna få ett typ-schema som lilla hugo i BB men han har svårt att vara vaken så länge. - - - Några råd??
:D Du har ju Barnaboken. (Hoppas den aktuella, 2008 :!: Den är bäst :lol: ) Där har du Standardmodellen nogsamt beskriven. Hela boken är full av råd. Orkar han inte vara vaken mer än 1m5 tim i stöten nu så förändras ju det, om det inte redan gjort det. Små älsklingar förblir inte nyfödda :!:

Vill du ha åtta timmar på raken (eller elva, inom kort), är det bara att hjälpa honom - och dig själv - till det. Du ser framför dig hur du blir en zombie eftersom du är ensam.

Ja, man blir det, om man inte får sova på nätterna. Men här handlar det om tre-fyra nätter, och han behöver sova ca 15,5 tim / dygn - och gör det tydligen snyggt och prydligt ändå, om man säger. Så då har du ju rätt många timmar att sova på du med. Även om du vagnar över nattmålet några nätter.

Jag vill rekommendera dig att införskaffa Internationella Sova hela natten. Den förklarar hur små barn fungerar, alldeles oavsett om de behöver kuras eller ej, och det kan tänkas att du finner den lättare att ta till dig än stora tjocka tegelstenen BB :wink: :lol:

Lycka till :!: Återkom när du har konkreta frågor om man säger, så får du konkreta svar.

:heart:

PS Napp har man eller har inte. Du ser hur den börjar stjälpa - störa - mer än hjälpa, allteftersom han växer. Valet är ditt. Väljer du att ta bort den, glömmer han den på en natt. Men bara om du själv verkligen VALT och inte tror att HAN ska göra jobbet åt dig och säga, i handling: "Mamma, nu behöver jag ingen napp längre, så du kan ta bort den."

:arrow: Små barn gör som vi lär dem.
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Okej..sonen är lite på 3 månader och förr åt han ca 170-200ml per gång med 3,5-4h intervaller...NU äter han 100-150ml varannan timme!! Varför och hur ska jag få honom att äta mer och mer sällan??
Han har kanske komjölksallergi plus att han nu går på penicillin mot urinvägsinfektion men det dåliga ätandet började redan för ett par veckor sen..
Det verkar fortfarande som att det gör ont när han äter men det har blivit mycket bättre sen vi började med Almiron pepti..
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Colinsmamma!

Jag får erkänna att jag är en smula förvirrad här nu och har svårt att ge dig ett vettigt svar innan jag har mer info från dig.

Hur ser era dagar ut? Hur mycket sover han? När sover han? Var sover han?

Har du läst i Barnaboken om Standardmodellen? Har du gjort något av det som står där?
Med andra ord, var står ni nu?

Alla barn är olika och det finns inte ett standardsvar.

Sen får du gärna fylla i hans födelsedag i din signatur så är det lättare för oss alla som hjälper att se hur gammal han är (vi slipper då scrolla fram och tillbaka/upp och ner).

Vi hörs!
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Han sover mycket!! Jag får honom inte att vara vaken mer en 1-1,5h och på det sover han 1h, ibland tar han en längre lur på 2h. Nätterna sover han bra, äter en gång dock, han sover i sin säng i sitt eget rum.
Vi har följt standardmodellen sen han föddes men det går inte att ha honom vaken i 2,5h!! Om jag inte vill ha honom att gråta förstås och det vill jag inte..
Men det var ju inte sömnen som var det största problemet utan varför han har börjat äta så ofta och så lite i gången..det är inte så lätt att åka nånstans när man har 2h på sig och han dessutom sover 1 av dem..Idag har det gått lite bättre, ca 3h mellan måltiderna och ätit mera per gång så kanske det var bara tillfälligt men jag undrar varför denna ändring från att ha haft så bra rytm förut till att nu börja äta helt på konstiga tider..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Colinsmamma! :D

Jag tror att det du upplevde var den sista ökningsperioden som kommer vid ca 3 mån. Då vill en del barn äta oftare. Den ska vara över på en vecka ungefär, så det stämmer ju bra med vad du beskriver. :D

:idea: Jag tycker att du ska satsa på att införa ett schema nu - det är bara fördelar, särskilt med ett så stort barn som 3 mån. Och man själv kan känna sig mycket säkrare när man vet när det är matdags och när det är sovdags. I BB kan du läsa 2-månaderskapitlet och särskilt om Hugo som inför schema; där beskriver Anna väldigt fint hur man ska tänka när man sätter schemat. Här är en tråd med inspiration för schemasättning också. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60 Scrolla ned en bit så hittar du rätt ålder. :D Och efter vad du berättar ska du nog satsa på ett tröttis-schema! :wink:

:idea: Att sätta schema kan vara tufft i tre dagar - då får du verkligen gå in för att hålla honom vaken de tider han ska vara vaken och få honom att sova de tider han ska sova samt få honom att äta så mycket det bara går när det är matdags. 8) Men efter de 3 dagarna samt en uppföljningsvecka kommer du att kunna se hur schemat sätter sig, bebisen blir nöjd och glad som en Skalman och dagarna blir förutsägbara. Så det är helt klart värt besväret! :D

:idea: Som du själv är inne på är det viktigt att han får i sig tillräckligt med mat för att sömn och i sin tur vakenpass ska funka. När man helflaskar (för det gör du, va?) finns det några saker man kan ta till: flasknapp med större hål (kan bytas betydligt tidigare än tillverkaren anger om man helflaskar men vill man amma också ska man vara lite försiktigare :wink:), och byta upp sig i ersättningssort (t ex kan man ge NAN2 från födseln om man helflaskar).

:idea: Och för 3-månadersbarn blir världen ofta helt plötsligt väldigt intressant så att man får så mycket annat att göra än att äta - därför brukar det vara en bra idé att mata barnet direkt efter ett sovpass, innan han har vaknat riktigt ordentligt. Det ökar chanserna att han får i sig hela flaskan! 8) Och sedan erbjuder du en flaska till i slutet av timmen, och på det lägger du en dryg halvtimme av social delaktighet eller "vara med". Och vips har du grejat en vakentid på nästan 2h! :D

Läs på och fundera! :D Jag tror att du grejar detta! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Okej jag skall försöka men jag ska tala om att det är inte alls så lätt att truga i honom..han sträcker ut tungan så långt han får och börjar få kväljningar...TIPS?? :?
29.04.2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Större hål i nappen kanske? Vad har du nu?
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Jag har nr2 av mam..nästa storlek är vellingnapp... :shock:
29.04.2010
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, försök att inte klaga så mycket :cry: Genomför Standardmodellen (läs gärna på först) och NJUT livet med ditt lilla barn, vilket är ganska enkelt när alla pusselbitar fallit på plats :wink: :lol:

Och den enda som kan fixa det är du. Lilla barnet gör det inte åt dig. Små barn gör som vi lär dem.

Grattis till de fina nätterna! Ine så illa, eller hur? Klappa dig för bröstet! Pris och beröm :-({|=

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

DÄR SATT DEN... :D Har försökt hålla schema nu i några dagar och inatt sov han 12h utan att jag behövde hjälpa till....sååå roligt...hoppas det fortsätter så...
Han äter jätteduktigt nu också men har fått trög mage...plommon var det...
Än har han inte börjat reagera på mjölk så kanske det fixade sig när magen fick vila i 2veckor med almiron pepti , vem vet men huvudsaken är ju att han kan äta och mår bra...(och sover... :P )
29.04.2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

En liten fråga till...han är ju som sagt jätteduktig att äta så det känns som att han äter för mycket så liten som han är...det slinker ner typ ½burk mat och sen ca 180ml ersättning på det...får det vara så?? Han har ju inte klagat och äter med god aptit så jag har låtit det gå...
29.04.2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"