Lära sig sova i vagn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Christina_H

Lära sig sova i vagn?

Inlägg av Christina_H »

Hej alla goa människor!

Första gången jag skriver i föräldarforumet, men inte första gången jag besöker det! Tycker att man fått massor av toppenbra tips för att kura men framförallt blivit inspirerad och peppad när man behövt det som mest . :D

Nu har jag dock en fråga som jag inte hittat svaret på någonstans!

Jag har kurat min son Leo ( född 100509 ) sedan den 9 okt 2010! Det har gått några steg framåt och några steg bakåt men det är en process så jag fortsätter. Alternativet finns inte!!!

Jag har låtit honom ta alla sina sovlurar både dag som natt i hans spjälsäng! Alla tider har inte satt sig än, men vi jobbar på det! Nu undrar jag hur jag ska introducera sova i vagnen! Annars är man bra begränsad om han är tvungen till att sova alla sina lurar i sin säng!!!! :(

Han har tidigare sovit i sin vagn men sällan längre pass än 45 min!
Min lille plutt är nu alldeles för stor för att läggas på mage i vagnen och då jag kommit så långt att jag inte buffar, vaggar, eller trafikerar i hans rum ( i så fall vid krisläge), så känns det kanske onödigt att börja vagna????

Har funderat om jag kan markera helt enkelt att det är dags att sova genom att dra ner vagnen till sovläge, låta honom ligga på rygg, lägga hans huvud åt höger (hålla en liten stund för att markera), lägga en filt över vagnens öppning för ljuset (och markera ytterligare) sen ramsa!
Skulle detta vara något?????

Tacksam för alla svar!
Tjing/Christina
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen hit! :)

Vad har ni för vagn? Vi har en gammal brio av något slag utan liggdel och det går fint för min stora (ca 10 kg) son att sova på mage i den, med sele såklart. Men han sover inte lika bra i vagn som hemma, varför vi helst tar åtminstone långluren hemma. Annars tycker jag att du kan köra så som du skriver. Risken är ju att han inte sover lika länge i vagn som hemma, men om det inte är varje dag så gör det ju inte så mycket. En resesäng är också suveränt om man åker bort och är hemma hos någon över en lur!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Tack för att du svara :D

Vi har en gammal Teutonia från 06...en traktor som går och går och går :lol:

Skönt att höra att det funkar att lägga en 10 kg raring på mage min är ca 9 kg nu.... Varför jag funderade på att prova med ryggläge i vagnen är för att det är "lättare" i framtiden att bara dra ner till liggande läge, men även då han oftast efter läggning i sin säng gnuffar och gnuffar tills han oftast hamnar på rygg diagonalt eller annan intressant position... jag brukar vänta 10 min innan jag går och lägger honom tillrätta.

Brukar du låta vagnen stå still eller rullandes när din lille plutt började sova i vagn?

Ha det bäst
Mvh/Christina
Christina mamma till Leo född 9 maj 2010, påbörjad kur 9 okt 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi har inte haft några lurar i vagn utan alla i sängen. Men rent generellt och det som AW förespråkar bör insomnandet ske före man går ut. Dvs man lägger och ramsar sig bort från vagnen. Blir det höga frågor vagnar man kort och tydligt enligt vagningstekniken och avslutar med ett skak i handtaget osv. Det står om vagning i SHN boken, du kan även se film här på sidan under fliken Sova hela natten.

Sedan börjar vissa gå efter 10 minuters sömn. Tanken är ju att du inte skall behöva vara gåendes för att juvelen skall kunna somna om man säger. Vissa är ute på promenad och när det är dags att sova så stannar man och gör själva insomnandet där...

Hoppas du blir hjälpt av detta. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej igen och tack för det snabba svaret!

Håller på och laddar och går igenom processen i mitt huvud hur jag ska göra!
Tänkte nämligen sätta igång nu vid nästa sovlur :? :?

Ska kolla in hur man vagnar... och se om jag inte hinner öva lite innan han vaknar från sin middagslur och ska ha mat! Vill liksom inte öva vagning med honom i...

Ska prova med att ta honom på en promenad först ( han brukar bli såååå trött av det :D ... så när det börjar bli dags för att sova så drar jag ner innan han somnat till sovande läge, huvudet åt höger, filt på och ramsa :idea:

Ush nu börjar jag bli osäker och det är ju inte bra! Man ska ju bestämma sig för något och bara köra!!!

Tack igen nu ska jag öva på vagning med förhoppning att inte behöva använda det!

Tjing/C

Känns fel att koppla loss honom från selen och åkpåsen för att lägga honom på mage som han inte är sååå förtjust i, koppla på igen och sen åkpåse på... Eller :?: :?:
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej igen!

Det blev sådär igår med vagnen...
Vi gick på en liten promenad innan och hann inte komma hem innan han mer eller mindre rullades in i sömn :oops:

Så innan han slocknade helt stannade jag på vägen och drog ner vagnen i liggläge, huvudet åt sidan, filten över och ramsade en gång samt en bekräftelse. Sen väntade jag i ca 7 min.... Fortsatte gå på min promenad då jag ändå inte hann hem... Men jag hann hem innan 45 min gått och lät honom vakna i ej rullande tillstånd. Han började gnuffa innan 45 min gått men jag lät han vara en stund! Sen när tiden gått gjorde jag uppvaksramsa med glad röst( jag brukar bara säga go morron, go morron vid uppvak så att det inte misstolkas mot de andra ramsorna)! Så man kan säga att vi hade en smygpremiär istället!

Idag har jag planer på en mycket kortare promenad och sen försöka med att få honom till att somna i stillastående vagn och ej rullande... Det är la en process antar jag!
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Uppföljning:

Igår så tog vi en mycket kortare promenad på 6 min innan det var dags att sova! Då parkerade jag vagnen, fällde sätet till liggläge, försökte lägga huvudet åt höger, la filt över vagnöppningen och ramsa....
Inte ett pip kom???? :shock:

Blev lite förvånad men glad, väntade i 10 min sen fortsatte jag promenaden. Innan hela 45 min gått så hörde jag att det började röra sig i vagnen men inget ljud... så jag fortsatte som vanligt så när 45 min gått stannade jag vagnen, sa min uppvakningsramsa, go morro, go morron glatt och tog bort filten... Han såg lite sömnig ut men ändå nöjd. Vi fortsatte promenaden en liten stund till utan att han somnade i den :)

Idag ska vi prova att sova på vår altan i vagnen, utan promenad innan, under eller efter... få se hur det går!!!

Utöver det så kämpar vi som många andra med de underbara vargtimmarna... urk! Dessvärre har det blivit lite trafik de senaste tre dagarna, men försöker begränsa dem till att de blir mindre och mindre då jag väl är inne där!
Imorse skulle jag säkert kunnat gjort bättre ifrån mig men jag var sååååå trött att jag knappt visste vad jag hette.... Får göra bättre ifrån min inatt!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen säger även jag! :D

Underbart att det fungerar så bra med vagnen nu! Strålande arbete! :thumbsup:

Ang. vargtimmarna så vet du ju egentligen, eller hur? Ingen trafik! En upplysningsramsa, glatt i förbigående och sen inget mer! Ju tidigare ni börjar med det ju tidigare kommer uppvaken i vargtimmen att upphöra :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Tredje dagen med vagnen!

Idag så gick jag inte på någon promenad innan (om man inte räknar med gå och hämta posten i brevlådan) gick tillbaka och parkerade i carporten då det regnade så. Men jag körde min grej drog ner vagnen i liggläge la honom tillrätta, tog filten över vagnöppningen och ramsa! Denna gången kom det frågor... så då det var första riktiga gången i vagnen så bjöd jag på mer ramsor än jag gör hemma i spjälsängen... men det var ändå nytt. När frågorna blev fler så fegade jag kanske men jag vagnade kort tills han blev tyst, ramsa och gick ifrån, gjorde detta vid två tillfällen sen var det tyst... Tog hela 7 min allt som allt från att jag parkerade vagnen till att plutten sov.... Så jag var rätt nöjd :D

Snart kan man ta med sig honom och mamma kan känna sig lugn över att han sover sina lurar gott i vagnen!

Angående vargtimmarna... jag vet att det inte ska vara någon trafik... Jag provade för tre nätter sedan en variant som en annan tjej skrivit! Det hade ju fungerat för henne så man kan ju försöka!

Att panga vid första pip, sen panga vid nästa paus, sen om frågorna fortsatte skulle man panga igen... och slutligen mamma går och lägger sig nu pang.
Jag gjorde så till och med Mozart i bakgrunden. Resultatet blev att lillen skrek upp sig mer och mer i sådär 1,5 timma så att ingen pangramsa tog efter det! När jag gick in till honom för att lugna så hade han krupit upp med hela sin lilla till kortändan med huvudet i kanten skrikandes.... :(

Försöker låta allt negativt rinna mig...inte krypa isäng med min egen varg. Utan känna att inatt, inatt blir det bättre, inatt så blir det ingen trafik under vargtimmen, för jag har lyckats med det tidigare.

De senaste två nätterna så har det tagit dryga timmen att lugna plutten, där jag solfjädrar kortare och kortare (natt två solis ca 1 min och natt tre solis ca 30 sek )! I hopp om att nedtrappning ska fungera. Hoppas på att pangramsa fungerar bättre inatt och att han ska finna sin egen lugn.

Ha en bra natt allihopa utan något ylande he he!
Tjing/C
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra att det fungerade så bra med vagnen. Jag har alltid tyckt att det är skönt att kunna lägga dem så. Då har man ju alltid sovplatsen med sig.

Angånde vargtimmen måste man själv hitta något man tror på för att det ska funka är min upplevelse.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej och tack för svaret samt uppmuntran! :)

Vagnen har vi utforskat ytterligare!
Igår var vi och handlade och det blev dags för att sova, gjorde min grej fast då det var lite svårt att stå still i 10 min och sen gå vidare så fick det bli en kompromiss. Han låg snällt och vilade ca 5 min innan han somnade in gott, sen vaknade han ca 40 min senare och då gjorde jag uppvakningsramsa när jag såg att det började röra sig under filten...

Idag så skulle vi prova att sova det längre middagspasset som vi idag ändrat från 2 tim till 1,5 tim. och det gick på 2 min :D

(Leo är 5,5 månad och vi hade ett schema där vi erbjöd 15,5 sömn, nu när han börjar sova bättre och bättre så tyckte jag att det var dags att anpassa sovtiderna lite mer då han har börjat vakna lite tidigare och tidigare på vissa sovpass.)

Visste att det kunde bli gnissel då man ändrade i schemat men det har inte varit jobbigt under dagen alls.... nej, nej det kom på nattningspasset! Insomningen var helt jättejobbig plötsligt som den inte varit på ett bra tag! Han t.o.m jobbade upp sig så att ingen ramsa bet och jag var inne och buffade en kort stund för att få lilla valpen lugn. Hela läggningen tog plötsligt 25 min innan han kom ner till snyft och hick stadiet.... Supertråkigt!
Brukar det bli sådant här bakslag??? Vi missade inte skrattet till gonatten eller så, vi la ner en jätteglad liten kille i sin säng... men han började protestera med en gång ( som vanligt ). Men denna gången höll det i sig!

Annars har vi haft det ganska ok med vargtimmarna de senaste tre nätterna, förrutom att han vill vakna 15 min innan utsatt tid. Men det är väl bara fortsätta kämpa!

Tjingeling/ C
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Det är svårt att veta varför läggningen blev lite krånglig igår. Det bästa är bara att köra på som vanligt och inte tänka negativit. Tänka att han kommer somna så gott.

Härligt att vagnsovandet går så bra.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej igen!

Nu har vi kämpat på och är inne på natt 37!
Nätterna blir bättre och bättre men det händer fortfarande att han vaknar i vargtimmen och gråter! Ibland tar han ramsan, men ibland skriker han fortfarande upp sig! Men det är bara till att kämpa vidare!

Tycker personligen att när det kommer vargtimmarna att det är andra regler som gäller.. Att det har varit som en kurning i kurningen ( vet inte om jag förklarar bra )... :?

Har sytt mörkläggningsgardiner men det är inte 100%... så jag ska försöka få till det snart!

Men åter till vagnen!
Jag börjar få svårigheter med vagnen igen... Eller framför allt hur man ska få lillkillen till att finna ro fast det är ljud runt om??? Hur har ni tränat upp toleransen mot ljud? Exempelvis... IKEA... går relativt bra att natta men så kommer de "blip, blip, blip" reklam från deras högtalare och då vaknar han lätt! Eller när man är hemma hos någon så fixar han inte andra barnljud så bra. Hur har ni andra som lyckats gjort???? :?:

Ha det så underbart alla goa kämpande människor!
/C
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!
Men åter till vagnen!
Jag börjar få svårigheter med vagnen igen... Eller framför allt hur man ska få lillkillen till att finna ro fast det är ljud runt om??? Hur har ni tränat upp toleransen mot ljud? Exempelvis... IKEA... går relativt bra att natta men så kommer de "blip, blip, blip" reklam från deras högtalare och då vaknar han lätt! Eller när man är hemma hos någon så fixar han inte andra barnljud så bra. Hur har ni andra som lyckats gjort????
Jag förevisade världen för den lille innan han skulle sova i oljud. :P
IKEA- Kolla här lillen! Roooligt place! \:D/ Åh! Vad var det? Ett blip blip lillen! Vad spännande! :P Ja, så skojigt det är med (o)ljud! :lol:

Här gäller det att ha en positiv attityd och insistera- det är roligt med konstiga ljud! Det du som kan övertyga, vänta inte på att lillen ska visa vägen. [-X

Andra barn- samma sak. Lyssna! Vilka skojsiga röster! \:D/ Hi hi, ho ho, ha ha!

Detta funkade både för min son och mina nerver. :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Tackar tackar!

Vi ska försöka jobba på nya intryck med goa glada miner!

Hade kompisar på besök i eftermiddags och kväll som hade en liten dotter på 7 veckor med sig! De stannade såpass länge att rutinerna inför att gå och lägga sig blev lite annorlunda.
Vet inte om det blev för många nya intryck för vi hade en liten kille som vaknade en timma senare och ville ha svar på sina frågor...han har inte frågat på ca 3-4 veckor, men nu nöjde han sig inte att jag ramsade en gång... Efter att jag några min senare gett honom en pangramsa x 4 lugnade han ner sig en aning för att komma igång igen! Strax därefter åkte Mozart på och då lugnade han sig väldigt fort... ( Vi älskar Mozart).
Men kan han verkligen påverkas så av att ha främmande på besök???? Eller genomgår han någon utvecklingsfas nu i 6 månaders ålder? Tänderna är på gång nu men känns inte som att det är de som spökar!

Är det någon som har några bra funderingar kring detta?

Tjing/C
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"