Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Petra32
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 10:33

Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Inlägg av Petra32 »

Hej,

Jag vet inte vad jag ska göra... Jag har en liten son hemma som blir 6 veckor på lördag som är så himla ledsen/arg/missnöjd så fort han är vaken.

Ingenting jag gör fungerar och min frustration är maxad… Han vaknar alltid med ett gallskrik och jag är där på en nanosekund med mat. Han är argsint genom maten, sätter i halsen och sväljer en massa luft. Han rapar bra när jag lägger upp honom på axeln men han pruttar mycket så en massa luft stannar kvar. Han får oftast bara i sig 80ml för att efter 1 timme få i sig resten (vilket brukar kunna bli mellan 60-80ml). Jag flaskmatar (Semp Lemolac) + att han får Minifomdroppar. Jag trugar och ibland lyckas jag få i honom hela flaskan på en gång men det har hänt kanske 3 gånger. Han blir fly förbannad om jag försöker truga för mycket… Oftast när jag trugar kräks han till slut.

Jag följer standardmodellen så gott det går och vissa dagar funkar det ok men kotten är väldigt trött och vid vissa vakenpass är det helt omöjligt att hålla honom vaken över huvud taget. Då vaknar han bara för mat, skriker en stund och faller i sömn igen (av utmattning antar jag). Igår sov han hela dagen i stort sett, jag orkade inte följa något schema över huvud taget och den där nappen jag hatar åkte in så fort han var vaken för jag orkade helt enkelt inte höra skriket (och han har aldrig napp annars!). Han kanske var vaken totalt 3 timmar igår (varav 2 timmar på kvällen mellan 8-10) och jag överdriver inte när jag säger att han skrek 2½ av dessa…

Jag lägger honom på skötbordet (som funkar i 5 minuter) sen försöker jag visa honom en massa roliga saker som hans babygym (han börjar gallskrika så fort jag böjer mig ner över det för att lägga ner honom, babysittern funkar var 3e/4e gång i 5-10 minuter. Jag sätter på musik som vi lyssnar på, erbjuder honom lite leksaker som han kan titta på; jag har honom i mitt knä så att vi ser varandra och jag försöker prata med honom och ler etc för att han ska vara nöjd. Och jag bär. Och bär och bär (men jag har problem med ryggen sen tidigare så detta är en ohållbar situation i längden) Men inget fungerar…

Jag känner mig totalt misslyckad och jag är en hemsk människa men jag känner att jag inte har/kan knyta an till honom. Vissa dagar vill jag inte ens att han ska vakna för att han bara skriker ut sitt missnöje (och jag känner mig totalt misslyckad och helt värdelös som mamma). Jag har inte sagt detta till någon innan och när jag ser det på pränt känns det skit… Och jag bara gråter. :(

Jag har en dotter sen tidigare (som är 4 idag) som är SMad och hon var ett litet ljus om man jämför dem, vilket man såklart inte ska göra men det är ju det enda jag har att jämföra med.

Jag har börjat dra mig för att träffa folk för jag orkar inte med att han hela tiden skriker för jag blir så otroligt stressad i dessa situationer…

Han sover på mage med larm utan napp och sover i vagnen och han somnar fint varje gång. På dagarna brukar jag inte behöva vagna över huvud taget utan han somnar själv. Han kan vara lite svårlagd inför natten och vaknar oftast efter 10 minuter men då vagnar jag bara några gånger igen så somnar han efter en stund. När han vaknar (var 3:e timme ca) så somnar han om lätt efter nattmålen.

Barnaboken finns här hemma men just nu orkar jag inte göra någonting; all min energi går åt till att ladda inför nästa skrikperiod. Jag orkar inte ens leta i detta forum om det finns en liknande tråd om detta… :(

Usch, jag är så ledsen och tårarna rinner när jag skriver detta för det känns så otroligt hopplöst; jag vet inte vad jag kan göra. Jag vill ju att min lilla prins ska må bra och vara nöjd.

Är det någon som har några idéer på vad det är jag gör för fel?

Tack /Petra
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
LottaS72
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 11:23

Inlägg av LottaS72 »

Hej Petra,

Vill bara ge dig den största styrkeKRAMEN och jag är övertygad om att du är den bästa mamman din son kan önska sig, tro inget annat!!!
Råden att komma på rätsida kommer snart hagla in till dig från andra som vet att få ordning på trasslig vardag... :)

Tills dess, sluta slå på dig - du är inte misslyckad!!!

KRAM
* mamma till dotter maj-07 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Petra! :D

Hu, vilken trist början ni har fått! :shock: Men chin up - jag ska börja med att bekräfta dig: Du gör helt rätt när du släpper allt vad tider och scheman heter! :D Strunta också i att träffa folk och göra saker om du blir stressad av det - det kommer snart en tid när din lillkille är regelbunden som en klocka och det blir lätt att planera dagarna, och då kan du göra alla de där sakerna. Nu behöver du lugn, avlastning och kanske söka hjälp för förlossningsdeppression?

:idea: Låt tiderna flyta, mata när han är hungrig och ansträng dig inte för att hålla honom vaken en viss tid. Han kommer snart att orka vara vaken mera, och då märker du det! :wink:

:idea: Att han skriker när han vaknar tyder på att han fortfarande har överlevnadsångest, så fortsätt mata så fort han vaknar, rapa och truga. Bjud honom sedan på en 5-minlur (exakt! :wink:), väck och mata igen. Då bör han kunna äta lite mer. Lägg honom sedan med eller utan en knock out-slurk.

:idea: En del bebisar är extremt trötta och orkar inte vara vakna 7h förrän de är kring 3 månader.

Jag förstår att ni har det jobbigt nu - men ni är snart igenom det. :heart:
Här är en tråd att inspireras av. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,
jag vill bara säga: så bra att du kommit till forumet! Här finns god hjälp att få i mängder!

Två små råd från köket:

Min flicka (som också flaskades och Skrek) blev bättre av NAN 2. Bvc och andra får inte rekommendera märke men NAN verkar vara mildare för magen. Dr Brown och Tommie Tipee är bra flaskor med "kolikventil" som dom kallar det.

Och be mannen, släkt, nån vän eller grannen att sticka och köpa dig ett rejält parti av den godaste färdiglagade mat som finns i affären. Så du bara kan ta fram och äta ordentligt när det är paus en stund. Det är lätt att glömma sig själv och missa att äta och vila.

En stor kram :heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Petra32
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 10:33

Inlägg av Petra32 »

Tack snälla ni för era kommentarer och svar. Det värmer.

Igår var faktiskt en bra dag, han var supermysig långa stunder! Sen blev det skrikfest på kvällen men det kan jag ta; det är dagarna när man är ensam som är jobbiga. Inatt sov han dessutom helt plötsligt 5 timmar i sträck (22:30-3:30) och sen vaknade han 6:30 för mat igen! Så en bra natt mao.

Jag ska försöka släppa på allt och bara följa hans flow (med lite, lite hjälp, kontrollfreak som jag är) och hoppas på att missnöjet avtar...

En fråga om maten: så man kan gå över till 2 redan nu? Har för mig att den är från 4 månader? Vi testade NAN i början men Lemolacen verkar funka ännu bättre; det är tydligen någon speciell syra i denna som är extra bra för känsliga magar... Jag har Avent-flaskorna som oxå är en "kolikvariant". Tycker du jag ska prova med Dr. Brown??

/Petra
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,
så skönt att gårdagen fungerade bättre! Och vilken fin natt ni båda fick :D .

Vi är många kontrollfreak här som fått lugna ner oss med ambitionerna, särskilt vanligt tror jag det är med andra barnet när man vill "göra rätt från början" och glömmer smekmånad och att faktiskt lyssna in barnet. Själv gick jag på pumpen rejält där och fick börja om. Det går det med!

NAN 2 kan man ge redan från födseln om barnet inte ammas. (Det står med pyttelitentext på förpackningen på ena hörnet.) Även vi körde Lemolac på försök men bytte till NAN 2 ungefär efter 6 veckor.

Det ligger en ökningsperiod runt 6-7 veckor. Är man då en Tröttmössa som ditt skrutt verkar vara så kan det vara jobbigt att få i sig så mycket som magen och hjärtat behöver för att bli mätt/trygg.
NAN 2 är fylligare och därför blir dom mättare snabbare.

Aventflaska har jag inte provat men den är säkert bra. Det är bara viktigt att ha ventil.

Ta Chokladkaninen i handen, följ hennes råd och börja där. Och sköt om dig! :heart:

Kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lillhjärtats mamma
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 11:24

Tänker på dig!

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Hej!

Jag har inga goda råd att ge för jag är verkligen mamma-nybörjare... men jag vill ge dig den varmaste uppmuntranskram jag bara kan ge! Du gör det bra! Hoppas att du kan få konkreta råd på forumet...

Här där jag och lillkotten är finns ett ljus tänt för dig och din lille...

Kram!
Maria
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Petra! :D

Hur går det för er?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Petra32
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 10:33

Inlägg av Petra32 »

Ok, jag tror att vi kommer föröska byta till NAN2 vi med så snart Lemolacen är uppdrucken. Verkar ju toppen att kunna få honom lite mer mätt och på det sättet utöka sovtimmarna på nätterna.

Tack Maria för dina fina ord :) !

Jag har tagit tag i min egen situation en aning och var iväg till en psykolog + dr imorse (ringde till nån akutmottagning och fick komma direkt). Det kändes oerhört bra att få ventilera lite och höra att jag gör allt rätt och att det faktiskt är OK att känna som jag gör; att dret inte är ovanligt med nyblivna mammor som inte tycker att de kan knyta an ordentligt till sina barn på en gång etc. Jag ska dit igen om några veckor för att följa upp, men de tycket inte att jag hade en djup depression eller så men ivll ändå hålla mig under "uppsikt" en aning. Bara besöket kändes som ett framsteg... Så vi får hoppas att spiralen börjar vända uppåt igen!

Jag vet inte om det är inbillning eller önsketänkande men jag tycker att det går lite bättre här hemma (det här forumet brukar ha den inverkan; så snart man har ventilerat sina problem börjar det ljusna :) )

Jag har släppt alla tider och så och låter han styra och jag tror tamigtusan att det var det som krävdes... Han är fortfarande skrikig men inte på samma sätt och ligger nöjd för sig själv lite då och då. Tror dock att jag fastnat lite i vagningsträsket på kvällar och nätter men det orkar jag inte ta tag i nu, det får bli ett senare porblem! :wink:

Jag lär återkomma snart igen! :)
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,
åh så härligt att höra! Har undrat lite här i min hörna hur du har det.
Ta det bit för bit, det kommer bli bra.

Och du, vagningsträsk kan man backa från Senare. Ät och sov ni två och lär känna varandra.

Omsorg är kärlek tills den andra växer fram - och det gör den. I sinom tid. Och när den väl kommer - håll i hatten så härligt det är!

Sköt om er och hör av dig!

Stor kram Clara :heart: :heart: :heart:
Mamma till V 2008, L 2010
lillhjärtats mamma
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 11:24

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Å så härligt att höra Petra! Jag blir glad med dig och er och hoppas att det fortsätter att kännas som att det ljusnar... :-)

Jag vet inte hur det är där du bor, men här där jag bor finns det något som kallas för Spädbarnsteamet. En mottagning för de av oss som kan känna att vi behöver lite extra stöd. Där finns psykologer, sjuksköterskor/skötare med specialkompetens på spädbarn och föräldrakontakter. Jag har haft stor glädje av att gå dit. Ett litet tips bara!

Du och ni finns i mina tankar!

Stor kram till dig på vägen!

Maria

som just köpt ett andningslarm till sonen som också är gnällig och nu ska pröva med magsovning
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,
jag undrar hur ni mår och hur det går?

:heart: :heart: :heart:
Mamma till V 2008, L 2010
Petra32
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 10:33

Inlägg av Petra32 »

Hej!

Jomen jag måste säga att det går så mycket bättre. Kotten är inte alls lika missnöjd längre och kan ligga själv långa stunder och bara titta på saker och prata med dom! En fröjd att slippa kånka runt på en skikande bäbis dagarna i ända! :heart:

Och natten till igår sov han 7 timmar i sträck! Hehe, vi låg som fågelholkar när vi båda insåg att ingen av oss varit uppe och matat honom. Men inatt var det 5 timmar (som "vanligt" men det är bra det med tycker jag. Inte optimalt, men det får duga just nu ) :)

Jag har börjat strukturera upp hans dagar, men är inte benhård med tiderna än. Jag har märkt att den lilla mannen kräver lååångsamma förändringar, så inget förhastat görs med ändring av tider, mat etc (för 2 veckor sen började vi gå över till NAN2 men blandar fortfarande in den "gamla" maten) utan allt sker gradvis.

Jag har ett schema jag följer någorlunda:

8:00-09:30 Vaken (1:30h)
09:30-12:00 Sova (2:30h)
12:00-13:30 Vaken (1:30h)
13:30-16:00 Sova (2:30h)
16:00- 17:30 Vaken (1:30h)
17:30-19:30 Sova (2h)
19:30-21:30 Vaken (2h)
21:30 --> God natt

Han är fortfarande en liten tröttis och det har bara hänt någon enstaka gång på dagarna att jag kan hålla honom vaken 2 timmar men oftast däckar han efter en timme och så kämpar vi i 30 min för att hålla honom vaken.

Vad jag märker är att sista luren (17:30-19:30) är supersvår att få till; han vaknar ofta efter 45 min och sen funkar det IBLAND att få honom att somna under längre stunder. Vi ger honom dock förutsättningarna för att sova och plockar inte upp innan sovluren är slut. Men åh som han älskar att bli vagnad...! Hahaha, så fort vi skakar i handtaget lyfter han upp huvet och undrar vad fasen vi håller på med som slutar. Men vi går därifrån, ser om han löser det själv men får gå tillbaks igen.

Tips? Råd? Är det så att han kommer veta snart att han ska sova över skarven? Eller är det så att han sover för mycket på dagen och helt enkelt inte är så trött på kvällsluren? Jag har plockat upp honom några gånger efter 45 min men efter en liten stund håller han på att gå av av trötthet och då har han fått sova i min famn i ca 20 min eller så. Men eftersom han är van att sova i korgen (står på hjul) eller vagnen blir han skitförbannad när jag försöker söva honom i famnen! Sen har jag ju en liten tjej jag vill umgås med oxå där på kvällen...

Men som sagt, allt går otroligt mycket bättre och jag mår oxå bättre, dock inte 100% men jag är glad att han är nöjd så jag har inte orkat ta tag i mig själv än så att säga...

/Petra

:)
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,
så roligt att höra från er! :heart:
Och så bra det går för er!

Jag tycker att du gör Helt rätt som tar det lugnt med tider och schema.
Du jobbar ju efter en tydlig struktur och rytm med stadig hand, det kommer göra allt lätt när han väl "vaknar till".

Observera honom, som du gör så fint :D se om något vakenpass snart kanske kan förlängas med 15 min bara så där eller något sovpass mer verkar landa åt 2 timmar istället för 2,5. Då talar han om att han är mogen för lite mer av allt, så att säga :D .

När du säger: "Men vi går därifrån, ser om han löser det själv men får gå tillbaks igen. "
Vad är det han gör då?

Beröm dig själv (och pappan!) för det fina arbete ni gör! :-({|= .
Verkligen imponerande tycker jag, bara fortsätt så! :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Petra32
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 10:33

Inlägg av Petra32 »

Hej!

Vad jag menar med det är att han skriker upp sig massor och jag hör att han inte kan ta hand om det själv så vi måste gå tillbaks och lugna honom.

Jag ska verkligen försöka att få honom att vara vaken mer och sova lite mindre på dagarna (tror att han är redo för det nu) för de senaste dagarna har han varit svår att söva när han vaknar andra gången på morgonen (allt mellan 5-7). Han somnar korta stunder och vaknar igen och jag måste vagna. Han somnar alltid om dock förr eller senare och jag väcker för god morgon klockan 8.

Sen äter han verkligen oregelbundet på natten. Ibland sover han 7 timmar på ett bräde och ibland bara 4. Några råd hur jag ska göra här? Låta det bero tills jag spikar dagarna?

Tusen tack!
/P
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"