Svårt att få ihop schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag är VERKLIGEN inget proffs. Men det här med sovtiderna är inte helt enkelt. Visserligen är barn olika och vissa grejer får man jobba lite extra med. För er är det sovtimmarna, att dem skall sitta. Jag hade nog ändå försökt få till någon lång lur per dag. Det är nämligen inte bara sovtimmarna som räknas utan även att barnet behöver sammanhängande sömn även på dagen. Visst, känner du att det inte går alls så är det naturligtvis upp till dig, men jag hade nog jobbat på med målet för ögonen för att få till de där långa lurarna. Barn som blir övertrötta äter inte ordentligt och sedan är man inne i en negativ spiral. Bara en tanke från mig...

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Vet inte om det här blir rätt forum men jag fortsätter på samma tråd.

Nu är lillasyster 4,5 månader gammal och allt funkar riktigt bra. Det händer då och då att hon vaknar vid 4-5 tiden men i princip sover hon nu hela natten.

Läste lite i BB och såg att det nu är en bra tid att flytta till eget rum/syskons rum. Lillasyster ska få dela rum med storebror som snart fyller två år.

Ser fram emot detta men undrar hur läggningarna ska gå till egentligen. Idag går lillasyster och lägger sig 19 och storebror ca 19.30.
Lillasyster tar sin lilla tid på sig att somna fortfarande jag får gå in och buffa lite och så. Storebror i sin tur för ett jäkla liv när han ska sova. Just nu vill han inte gå och lägga sig alls och protesterar en del (kanske dags att ta bort middagslur) men när han väl ligger i sängen ligger han och tjoar och tjimmar. Sjunger, provar rösten, dunkar foten i väggen osv.

Känns som att det kommer att bli väldigt svårt att få ihop det. Precis när lillasyster somnat så ska storebror in och stöka. Erfarenheten säger att lillasyster är lättväckt under den första timmen ungefär.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp det hela?

Jättetacksam för tips och råd!
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Glömde skriva att det inte är ovanligt att storebror ligger och sjunger och snackar i en timme innan han somnar.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gör en stor grej av det hela så storebror förstår hur viktig händelse det här är när lillasyster ska flytta in till honom. Ha ett riktigt inflyttningskalas med glass och ballonger eller annat som faller barnen i smaken.

Sen hade jag lagt dem samtidigt men allra, allra först hade jag sett till att lillasyster sover hela natten lång utan några planerade insatser som buffning på kvällskvisten. Här är det ramsan som ska jobba och ingenting annat, så finslipa tekniken och ta itu med det hela. När hon sover hela natten så är det dags att flytta in till storebror tycker jag.

Fördelen med att lägga barnen samtidigt är ju att de inte stör varandra om de har olika läggningstider, dessutom blir det ju bara en nattning för er föräldrar.

När de väl flyttat ihop får man ta hand om eventuella snurror om det uppstår några, oftast går det jättebra och de stör sällan varandra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Tack snälla Susan! Hoppas på att snart få ställa till med kalas:-)

Kram
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Hej,

Min rubrik verkar stämma rätt bra fortfarande:-)
Nu har min lilla tjej snart blivit sju månader det händer väldigt mycket just nu med ålning och krypning, två små tänder och så en rejäl förkylning på det. Tycker att allt detta borde göra henne trött men tvärtom så vill hon plötsligt inte sova på dagen. Mitt schema ser ut så här:
7-19 natt
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min (skulle precis dra ner från 45, sov dock alltid 35).

Sen några dagar tillbaka har allt bara varit pannkaka. Idag t.ex. så la jag henne i sängen för att sova 8.45. Klockan 10.20 tar jag upp en glad liten tjej ur sängen som fortfarande inte somnat!!! Nu ligger hon på golvet och leker hur glad som helst och jag satsar på att lägga henne igen 11.45 utan att ha sovit förmiddagslur. Samma sak har hänt de senaste 3-4 dagarna men det är olika lurar som fallit bort. Märk väl att lillan är lika glad ändå.
Jag tror att det skulle passa henne med två lurar en längre på förmiddagen och en kortare på eftermiddagen skulle det vara dumt? Jag vet att vi kanske borde tänka långsiktigt eftersom det är mitt-på-dagenluren som på sikt kommer att vara kvar men att få henne att somna tre gånger om dagen går inte just nu.

Vad säger ni kloka?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Så olika vi ser det :D 8)

Som jag ser det så tycks ni kunna dra ner på fm-luren. Säg att ni erbjuder och ger förutsättning till en 20mins.
Sen, beroende på kan ni skjuta fram 11.45-luren till säg 12.00 (OM hon orkar) och ge 2 timmar där.
15.40 kan ni senarelägga också, endera behålla den eller ge en 20min där också.

Alltså, vad jag vill ha sagt är att tiderna inte är ristade i sten, ni KAN lätt stuva om lite :wink:
Väl värt att testa, eller vad säger ni?

Tröttisar kan ligga +30min för de rekommenderade timmarna, Piggos kan ligga -15-20typ. Ni känner er Skrutt bäst :heart:
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Tack snälla Kalaskakan! Vi testar såklart!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Kalas :D !
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Hej igen,

Gav det en vecka men tycker inte att det funkar alls.
Nu somnar hon motvilligt vid 9.30 efter 45 minuter i sängen. Jag väcker henne efter 20 minuter vilket verkligen tar emot, jag hatar verkligen att väcka henne!! Hon är lite trött men köper gärna att få komma upp ur sängen. Lägger henne igen kl 12 och hon vill inte alls sova. Idag låg hon glatt och pratade med sin gosekanin i en timme innan hon somnade (på rygg för första gången i sitt liv!!). Efter en halvtimme vaknade hon men jag lyckades buffa henne till sömns igen. När mitt-på-dagen sömnen blir så sen så lyckas jag inte få henne att sova på eftermiddagen och jag har en MYCKET trött liten dam vid halv sex-tiden på kvällen. Nu börjar jag få panik. Det är ingen ordning på tiderna och det för lite sömn på dagarna. Och hon spenderar på tok för mycket tid i sängen när hon kunde göra så mycket roligare saker. Läste i en "favorittråd" om scheman då TorsMamma skriver att "piggisar" kan ha följande upplägg:

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

När jag läste detta blev jag glad och kände att jag genast måste överge "tröttis"-spåret och ansluta mig till "piggisarna". Det skulle innebära att vi nu i 2 månader framöver kan sova t.ex:

9.30-11 (1,5) (eller 2 tim om hon vill och 20 på eftermiddagen)
14.45-15.30 (45)

Jag tror att det skulle passa lillfröken som handen i handsken. Vad tror ni om detta? När tycker ni då att man ska äta? Det brukar serveras mat kl 7, 10, 13.30, 17 & nattslurk 18.30

Sen funderar jag oxå på hur jag bäst utvecklar dessa sovtider vid 9 månader.
Skjuta på långluren och korta ner eftermiddagsluren?

Hoppas att någon orkar titta på detta känner mig lite vilse :D

Kram
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Nä, panika ska man ju inte göra! :D Verkar väl mycket konstruktivare som du gjorde, att ändra schemat för att lösa fnurran! :wink: Hur har det gått?

:idea: Det verkar som en bra idé att gå över till två lurar (och ett nytt matschema kommer du att kunna sätta rätt lätt, t ex 7,11, 14, 17, 18.30. Vid 9 mån behöver du ju bara dra av en halvtimme från långluren, inga bekymmer. :D Jag vet att ElinN med sin yngsta hamnade i det läge att hon vid typ 1 år hade en lång morgonlur och kortare lunchlur och behövde göra sig av med en lur, och då tror jag hon löste det genom att tidigarelägga och förlänga lunchluren, och bjuda på en 5- el 20-minlur på morgonen de dagar det krävdes (t ex under promenad).
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Hur har det gått?
Jo, bara för att jag bestämt mig för att köra på nytt schema i fredags så vaknade lillskruttan kl 6 på morgonen och då blev det lite svårt att orka. Däremot funkade det gamla schemat mycket bättre när det blev en timme till på morgonen :) Hur som helst så körde vi nytt schema idag och jag tycker att det funkade hyfsat för att vara första dagen. Hon vaknade lite tidigt så jag tidigarelade första sovpasset och förlängde det andra sovpasset lite. Det sköna med det nya schemat är att hon får sova länge första gången jag lägger henne på dagen vilket är precis vad hon vill. Inga skarvar. Inget bråk. :D

7 vakna, amma
8 andra frukost m familjen
9.30-11.00 sova
11.00 Äta lunch
14.00 Äta mellis
14.45-15.30 Sova
17.00 Äta middag
18.30 Godnattslurk
19 sova

Tror det blir toppen. Synd bara att det blir vintertid om en vecka... Kommer att komplicera det hela lite men får väl marginalkvarta under veckan.

Tack snälla Chokladkaninen för hjälpen!
chokladkaninen

:thumbsup: :D
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Hjälp, är åttamånadersångesten här för att stanna?

Min lilla supersovare är sedan ett par veckor tillbaka som förbytt. Känns som att det kom på dagen då hon fyllde åtta månader. Hon sover jättedåligt på natten (upprepade uppvak, gråter, gnyr, känns som att hon drömmer mardrömmar). Får tokpanik så fort jag lägger henne i sängen även på dagen. Äter dåligt och är allmänt gnällig och håglös på dagarna. Jag har egentligen inga konkreta frågor men har glömt min BB hos föräldrarna på annan ort så jag skulle behöva lite pepp och råd. Hur länge brukar det hålla i sig? Just nu är vi i något slags buffningsträsk. Jag och maken turas om att spendera i princip hela nätterna böjda över spjälsängen. Men det kanske får vara så om det ändå går över snart? Hon känns så ynklig? Eller har vi släppt in vargarna och borde skärpa oss? Skulle vara tacksam för lite råd!

TACK!
chokladkaninen

Hej! :D

Att tillbringa hela nätterna med att buffa låter inte som nån hit.... :mrgreen: Dels kör man ju raka vägen ned i buffningsträsket då (=barnet får för sig att man inte KAN sova utan buffning), och dels får man lätt med sig hela vargflocken in i sovrummet om man inte håller stenhårt på att allt är PRECIS som vanligt. För under 8-månångesten svajar ju världen lite för barnet, och då är det viktigt att man gör sitt bästa för att hålla den yttre tillvaron så stabil och oföränderlig som möjligt. :D

Så mitt tips blir att ni backar rejält med buffandet och investerar i ramsan istället (tänk minikur om det behövs, dvs backa gradvis under 3 nätter). Ang maten så är plockmat oftast det som går hem hos småfolk i 8-månåldern. :wink: Och så vara med och jobba, förstås - sitt t ex på golvet och skala potatis, det tycker en 8-månkrypare är hur spännande som helst! :D

:idea: Och så lite litteratur:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"