Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hmmm... Han är helt klart i ett utvecklingssprång men mer mat skulle nog lindra en hel del kan jag tänka mig. :thumbsup: Just nu har han dålig aptit och svårt att koncentrera sig på ätandet. Idag har jag gett mat direkt efter sovpassen men jag tyckte han åt för lite ändå. Men skam den som ger sig! :D

I natt hade vi iaf en hyfsad natt till att börja med. Nattning kl 18.30 (blev lite tidigare än vanligt pga sömntrassel under dagen), sov till 22.30 då han fick påfyllning, sov till 02.30 då han fick påfyllning igen, sedan gick det utför... :( Han vaknade var 20-30 min fram till 04.20, varpå han sov till 06.00. Då gick det inte att få honom att somna om, han pratade och bubblade och var kanonpigg (till skillnad från sin ömma moder).
Är dock rätt nöjd med de två 4-timmarspassen då det är ett rejält kliv i rätt riktning för oss. :heart:

Ikväll lade jag honom 19.00 och han somnade 19.10. Får se hur det går denna natt, tycker ju som sagt att han ätit dåligt idag så det kanske blir en lååååång natt... [-o< :sleep:

Ser fram emot att börja med smakprover på fredag - har lovat sambon (som veckopendlar) att vänta tills dess så att han får vara med första gången. :)
Och eventuellt börjar vi med "kurningen" då också. :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

:?: Hur brukar ni andra göra - byter ni blöja på nätterna? (om det "bara" är en kissblöja...)
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej igen!

Helgen närmar sig med stormsteg och då är tanken att vi ska ta tag i sovrutinerna här hemma. Men jag behöver er hjälp - jag velar fram och tillbaka vad det gäller vilken metod...

:!: Hittills har alltså Oliver sovit i sängen med mig, somnat med tutten i munnen och småsnuttat mer eller mindre hela natten. På dagarna har vi numera gått över till det schema jag skrev om tidigare (12-45-2-45) och jag tycker att det fungerar hyfsat bortsett från att det lilla trollet vaknar kl 06 istället för 07 :roll:.

:idea: Till att börja med skulle jag vara nöjd om vi fick till 6h sammanhängande tid på natten utan mat, för att efter ett par veckor övergå till 8h, 10h och till sist 12h. I dagsläget har vi vid enstaka tillfällen klarat 4h, jag hoppas dock att 6h ska bli möjligt iom att schemat sätter sig och att vi börjar med smakprover i helgen.

:?: Nu till min fråga: Är det smartast att börja med vagning eller ska vi gå direkt på buffning i spjälsäng? Vilket är "enklast" och ger snabbast resultat? Jag har en vagn med mjuklift och den enda "vagningen" jag gjort hittills har varit på promenader den senaste månaden... Tilläggas bör att jag förmodligen kommer köra denna "kurning" själv då sambon veckopendlar...

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få. :heart:

En fråga till: skiljer det mycket mellan de olika utgåvorna av Barnaboken? Jag har beställt ett begagnat ex men vet inte vilken utgåva det är (se bild nedan).
Bild
Kurstart 2010-11-19
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Först och främst:

Kurade barn behöver inte byta blöja på natten. De sover! När mina barn varit så små att de haft nattmål, har jag bytt blöjan lite snabbt och smidigt efter en slurk mat. Mest för att småbebisar har så känslig hud.

Visst kan du införa 6 timmars natt. Men det är inte Sova Hela Natten kuren. Den utgår från att en 4 månaders inte behöver äta mat på natten, att de istället BEHÖVER sina 12 timmar för att orka dagarna. Jag tror ärligt talat inte att det blir enklare för någon av er om du inför natten i etapper. Det blir bara fler frågor. Vänta då hellre tills du är redo att genomföra en riktig kur och ta då allt i ett svep.

Det är bra att ha den nyaste upplagan av barnaboken, men jag har köpt den mest för att jag vill stödja Anna och för att jag tycker det är härligt att ha dem i bokhyllan :heart: Skall du däremot genomföra en regelrätt kur, kan SHN-boken vara smart att införskaffa.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Blivandemamma, tack för ditt svar! :)

Ahhh, du tycker att jag kan köra SHN-kuren redan från början? Jag hade tänkt börja med SM efter att ha läst denna tråd ang samma problem som jag har: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... nd :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Får man flika in? :wink:
Jag tror att Blivandemamma menade att om du vill kura så ska du vänta tills älskligen är 4 månader och då köra en "hel" kur med alla förändringar i ett svep.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej Bianca, tack för ditt svar! :heart:

:!: Oliver blir 4 mån nu i helgen så vi skulle alltså kunna köra igång en "riktig" kur då. Vi kommer även börja med smakprover av potatis och gröt, jag hoppas att det ska hjälpa nattsömnen.

:?: Men frågan kvarstår: vagning eller buffning?

MVH
Catarina
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj, jag missade att han redan var så stor! :shock: :oops:
Då hade jag personligen valt kuren! Men viktigt att han blir ordentligt mätt på dagen!
Men frågan kvarstår: vagning eller buffning?
Vilket känns bäst för er? Personligen har jag inte lyckats med buffningen för Ronja. Jag körde SM med Ronja och vagnade, tills jag slutade med det :wink: Tack vare Nancy! :heart:
Freja kurade jag, och då buffade jag med framgång! :wink:
Men, i spjälsäng kan du inte gärna vagna, :wink: så vart har ni tänkt att älsklingen ska sova?
Jag tror inte det spelar någon roll för kuren om ni vagnar eller buffar, bara ni bestämmer vilket av det ni väljer och gör det med attityd av självklarhet!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

... och jag vet att man säger Alla Förändringar På Ett Bräde - man jag röstar ändå fortfarande för att du tjuvstartar med maten. :shock: Mycket behagligare för alla att kura ett barn som är mätt i magen redan första natten! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:D

Ja, att kura ett barn som inte får tillräcklig med mat på dagen, skulle inte jag ge mig på :wink: Se till att det funkar först och att du är redo att kura i stor stil därefter.

Vagning röstar jag på! Betydligt enklare med en 4-månaders!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katten77

Inlägg av Katten77 »

tack för snabba svar! :heart:

Bianca: Jag tror det är lättare att lugna/söva med vagning för vår del. Men å andra sidan skulle en framgångslik buffningskur innebära att han kan sova i spjälsängen direkt, och DET vore ju nice :D
*Gaaah* jag är väl helt enkelt tveksam om jag klarar det. (He he, jag måste nog träna upp Attityden först) :oops: ;)

Chokladkaninen: tack för tipset, det låter smart. Så ska jag göra! :thumbsup:

Blivandemamma: Tack för tipset! Jag vill inte gärna ge mig in på något som jag inte tror kommer lyckas. Och jag har en känsla av att det är enklare med vagning.... :thumbsup:

Kramar
Catarina
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej igen!

Nu har vi tjuvstartat med smakprover. :D Det blev potatismos, och det gick hem hos Oliver vill jag lova! :D Han smaskade glatt i sig 1-2 tsk, och envisades med att hålla skeden själv :shock: haha...

Chokladkaninen tipsade även om gröt. Ska jag introducera det redan nu eller ska jag vänta någon vecka? Någon speciell gröt ni vill tipsa om? Ska man hålla sig till ett smakprov per dag eller ska man ge flera ggr per dag?

Ska bli intressant att se ifall det blir någon skillnad i natt nu när han har lite potatis som guppar omkring i kistan... :shock: :lol:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Haha! :D :thumbsup: Mer mat åt barnen! 8)

Nä, jag tycker att potatismos beats gröt any day! :wink: Bara att när föräldrarna fegar lite så brukar de tycka att gröt och banan känns tryggare.... :mrgreen: Hipps gröt med persika och nåt mer från 4 månader brukar gå hem bäst.

Du kan också trappa upp portionsstorleken rätt raskt. Därmot är det en bra idé att hålla er till samma livsmedel, potatis alltså, i ett par tre dagar innan ni inför nåt nytt. Så ifall han skulle bli allergisk, eller få magstrul, så vet ni vad det orsakades av. :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för tipset chokladkaninen! :thumbsup: Ska hålla utkik efter Hipps nästa gång jag handlar på Maxi (hoppas den finns där).
Passade även på att köpa lite palsternacka idag, så det blir det om ett par dagar. :D Halkade även ner ett paket Semper Mild Välling - jag hade tänkt köpa gröt men fick visst tillfällig minnesförlust när jag var på ICA. Nåja, den kan väl komma till pass någon gång... :roll:

:?: Tror ni att det räcker med smakportioner för att få lillskrutten att sova, eller bör man toppa kvällsmaten med ersättning? Jag har fullt med mjölk men han kanske inte står sig lika bra på det? Jag har fattat det som att när man ger ersättning riskerar man att bebisen ratar bröstet i fortsättningen, eftersom det är mer jobb att dia än att äta ur flaska. Och det vill jag ju undvika... :?
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej! :D

Det där med flaska vs amning är en hel vetenskap... :roll: Min erfarenhet är att det går mycket bra att alternera men att det kan vara smart att ha en flasknapp med litet hål om man vill amma också, så att det inte blir så mycket enklare att dricka ur flaskan. :D

Å andra sidan är jag inte säker på att det behövs - hur känner du själv; hinner du producera nån mjölk på kvällen? För när man är så stor som 4 månader är det liksom inte ersättning som ska stå för skrovmålet ändå. Hos oss slutade jag amma till middagen så fort vi fått ordentlig stuns på matintaget, och då orkade brösten istället med att producera en rejäl kvällsslurk åt sonen. :lol:

Det känns som att toppa med ersättning är nåt man gör med små hungriga bebisar - en stor kille som din behöver mat istället. Jag skulle nog ha valt välling snarare än ersättning ifall du inte tycker att bröstmjölken räcker. 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"