Schemaändring för prematur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
k

Schemaändring för prematur

Inlägg av k »

Hej på er allihopa! Va härligt det är att detta forum och BB finns... :heart: Blir lätt så att jag spenderar en del tid här inne och med näsan över BB för att läsa, läsa igen å ännu en gång för att på så sätt försöka pussla idéer och tankar för att hitta vår väg a´la AW med vår lilla son utifrån hans lilla person och beteende! Tack!

Den 25 maj föddes vår lilla "a" som egentligen var beräknad till den 25 juli, dvs han kom exakt två månader för tidigt (v31+1) och vägde 1930gr och var 42cm lång. Han har varit grymt stabil hela vägen, men behövde ju givetvis en sond i näsan för matning samtidigt som vi övade upp hans sugförmåga så att han skulle kunna amma fullt ut till slut.

I slutet på juli, dvs när han var 0mån/2mån (BF/verklig födsel) införde vi ett schema för honom för att försöka strukturera upp vår vardag lite grann.

7:00-8:00 Mat & vaken
8:00-10:30 Sova
10:30-12:00 Mat & vaken
12:00-14:30 Sova
14:30-16:30 Mat & vaken
16:30-18:30 Sova
18:30-21:30 Mat & vaken inkl bad
+ nattmål när han själv vaknar och vill ha mat

Detta schema har vi alltså haft ett tag nu och här kommer nu min fundering. Grejen är nämligen den att han sover ganska länge numera innan han vaknar för sitt enda nattmålet vilket gör att det ofta hamnar ganska tätt inpå "frukosten" kl 7.

Därför funderar jag nu på att ändra schemat så att natten börjar kl 19:30 och pågår till kl 7:30 men även här låta honom bestämma hur natten och dess mat skall se ut.

Han är ju inte så gammal egentligen, 1mån/3mån (BF/VF), så jag känner fortfarande att jag skulle vilja ge honom mat under natten när han själv vill för att sedan när han blir lite större styra in honom mot 12timmars natt genom vagning.

Är det någon som har några tankar kring detta? Låter det som en alternativ väg att ta för att lilla magen skall få hinna vila mellan nattmål och frukost?

//k
A :heart: 100525 (v31+1)
T :heart: 131012 (v38+3)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej K och grattis till bebisen :heart:

Jag har själv ingen erfarenhet av prematurer (som du kan se i min signatur :wink: ) men det finns det en del här på forumet som har. Generellt är det väldigt svårt att säga, alla är ju olika stabila. Men som du beskriver er situation, är nog precis så jag skulle resonera. Man utgår från barnet med fokus på att stilla överlevnadsångesten. Vissa barn mår bra av schema tidigt medan det för andra mer ställer till det med prestationsångest mm.

Funkar schemat för övrigt så hade jag kört precis som du säger och tidigarelagt natten. Min minsta ville ha natt 19:30 typ, redan när han var ca 2 månader han också och det funkade fantastiskt fint.

Vad roligt att du hittat glädjen med barnaboken, det är verkligen ett guldkorn i vardagen :heart:

Vi finns här om du behöver bolla fler frågor. Känn dig varmt välkommen till späda och små :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
k

Inlägg av k »

Tack Anna för ditt svar!
Hahaha, ser att du personligen varit långt ifrån prematurfödslar... :lol:

Men som sagt, tack för ditt svar gällande min fundering. Känns som en väldigt naturlig (för vår del) väg att gå, men ville bara kolla så att nån med mer erfarenhet av SM och SHN inte tyckte att man sabbar något längre fram om vi testar på detta sätt.

//Katrin
k

Inlägg av k »

Hej igen!
Här hemma flyter allt på kanonbra! Tack Anna W och alla andra engagerade människor här på forumet!!!

Schemaändringen genomfördes strax efter förra inlägget så numera sover Alexander klockren natt 19:30-7:30 (med ett snabbt nattmål under natten).

Däremot så har det de senaste dagarna uppkommit ett nytt beteende hos den lilla herr´n. Ibland under daglurarna så vaknar han till, och nu menar jag inte dom "vanliga" skarvarna som han har haft tidigare med lite gruff å bök å omsomning (själv eller med hjälp). Utan nu går han från 0 till 100 på en millisekund å verkligen gallskriker vid helt slummässiga tider under luren känns det som!!! Dvs från stensovande till gallskrikande vilket gör att det är väldigt svårt att förekomma och förebygga.

Ett tag trodde vi att det hade med sovplatsen att göra, för vi har börjat låta honom sova i sin spjälsäng i sitt rum ibland på dagarna istället för i vagnen som han vanligtvis sover i. Men har insett att det antagligen inte är det eftersom det händer även i vagnen.

Är det någon annan som har varit med om detta???

Tacksam för lite ideér!!!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!

Skriker han upp sig eller blir det bara ett skrik? Ibland tänker jag att de drömmer och sover oroligt i perioder.

För att undvika att de skriker upp sig, har jag vagnat. Därför har jag inte flyttat över dem i spjälsäng förrän de sovit hela nätter. Om du ser varje skrik som en fråga så måste den ju besvaras med att allt är lugnt (=vagning eller buffning). Men då måste DU vara säker på att han inte har ont mm. Attityden du vet

8)
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
k

Inlägg av k »

Gomorron!
Nä, han skriker inte bara till utan han fortsätter för full hals tills vi vagnar honom lugn. Sen ibland så sover han klart sin lur å ibland så går det ett litet tag å så händer samma sak igen å då blir det vagning igen.

Är inte orolig, utan mest bara lite fundersam på detta ändrade beteende. Men så igår så såg vi en liten liten antydan till tandsprickning, så det kanske kan vara en bidragande orsak...

Annars har vi dock en supergo´liten kille som skrattar å flörtar för fullt under sin vakentid, så vi fortsätter väl så här å ser vart det tar vägen. Känns inte som något jätteproblem som sagt, utan va mest bara nyfiken om nån hade några idéer vad det kunde bero på.

Sen är det så att det oftast är em-luren (45min) som det händer på & han närmar ju sig 5månader utifrån verklig födsel. Kanske e dags att dra ner den luren till 20min istället...

I övrigt så firar vi idag vår första 12-timmarsnatt utan nattmål!!! :sleep:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

KANON ju!

Tror de flesta varit med om det där med gallskrik, någon gång. Så länge han kan vagnas lugn är det ju inga problem egentligen :heart:

Njut på!

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
k

Inlägg av k »

Nä, du har helt rätt, det är egentligen inget problem!!! :D

Tack för svaren :heart: , så återkommer jag om vi inte reder ut det själva!

//Katrin
k

Inlägg av k »

Hej igen! Nu har det gått ett litet tag sedan sist och allt flyter på bra här hemma! :D

Men nu har jag en ny fundering gällande ersättning kontra välling. Ett utav lill-killens mål består utav smakportion och sedan ersättning resten. Han äter välling med god aptit på kvällen innan han ska sova och nu funderar jag på varför han egentligen får ersättning istället för välling efter smakportionen. Det har liksom bara fortsatt så sedan innan vi introducerade välling.

Finns det någon näringsämne eller liknande i ersättningen som gör att jag bör ha kvar den istället för att byta ut mot välling? (övriga mål ammar vi alternativt kör smakportion+amning) Nån som vet eller har nån bra tanke kring detta?

//Katrin
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej k!

När min stora kille var liten (eller mindre...) så funderade jag samma sak. Av BVC fick jag veta att man kan se ersättning som ett "helfoder", dvs. ersättningen innehåller allt man behöver, medan vällingen behöver kompletteras av mat. (Ordet "helfoder" är nog mitt och inte deras. Jag är hundägare... :) ) Vid sex månader tyckte de att man kunde byta ut all ersättning mot välling utan problem. Nu tycker inte jag personligen att BVC:s råd när det gäller amning/ersättning/välling brukar vara så bra eftersom råden utgår från rekommendationen om helamning sex månader (som de dessutom ofta har missförstått skälen till, vilket man märker om man läser forskningstudierna de stöder sig på). Men det kan ju vara av intresse att veta att även de tycker att ÅTMINSTONE från sex månader går det bra. Just när man introducerar välling kan det dock vara klokt att ta det lite lugnt eftersom de flesta sorter (utom majsvälling och nästan också havrevälling) innehåller gluten.

Eftersom du både ammar och ger smakportioner, vilket ger de näringsämnen han behöver, och du redan vet att vällingen fungerar bra (ingen glutenallergi) skulle jag byta ut ersättningen mot välling om jag var du. Mättar mer, helt enkelt! Om du hellre vill följa BVCs råd så är det ju å andra sidan inte länge kvar tills din knodd blir 6 månader om jag räknar rätt.

Vad tror du om det?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
k

Inlägg av k »

Halloj och tack för svaret!
Bra input å liknelse med "helfoder" eftersom jag oxå e fd hundägare! :lol:

Så ja, det känns som om det skulle funka att byta ut det. Det rör ju sig bara om 100-150ml per dygn så det är ju inga enorma mängder...

Tack än en gång! :heart:

//Katrin
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Låter bra! Vov vov! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
k

Re: Schemaändring för prematur

Inlägg av k »

Hej igen allihopa och god jul!
Var ett tag sedan jag var här inne och anledningen till det är att allt flutit på kanonbra här hemma!!! A har sovit som en stock nätterna igenom i spjälsäng i sitt eget rum. Nån gång ibland så har man hört honom gruffa å böka lite i vargtimmen men sedan somnat om av sig själv.

Nu däremot så har en förändring skett!!! :( För ett par nätter sedan så vaknade han 3gånger mellan kl 22 och 2, natten därefter sov han som vanlig igen, men efter det har vi haft 3 nätter då han vaknat ett gäng gånger varje natt och gallskrikit för full hals. Vi har ramsat å vi har buffat å det hjälper ibland och bara ett litet tag å sen e det dags igen.

Han fyller 7mån (ålder) / 5mån (utveckling) idag så vi drog i förrgår ner em-luren så nu har vi 12-45-1.5-20. Gäller det att ha is i magen och avvakta ett par dar så att neddragningen av luren hinner "verka" eller finns det nån som har något tips???

//Katrin
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Katrin!

Vill bara säga att du tänker helt rätt i att alla nyheter tar ca tre dagar innan de sätter sig. Så ge det några dagar så får du se om det är rätt väg! Och mata på förstås. :)

:thumbsup: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
k

Inlägg av k »

Tack för svaret och stödet!!!
Man blir ju lätt uppgiven mitt i natten när man tycker man försökt allt och lider med sin lilla son som inte får sin goda nattsömn! Återkommer om vi inte får ordning på det här eller om vi vi behöver bolla ytterligare... :?

Ha en fortsatt trevlig julhelg! :santa:

//Katrin
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"