Eländiga skarvar...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Loppisen

Eländiga skarvar...

Inlägg av Loppisen »

Hej!

Ny här på forumet, eller nja, ny är jag väl inte för jag tycker jag har lusläst varenda tråd här på Späda barn och små, men det är första gången jag skriver något själv.

Jag har en alldeles underbar liten Oscar som föddes i mitten av juni (42+1) och alltså snart är fyra månader. Vi hade en lite krånglig start då herren i fråga inte riktigt lyckas suga ordentligt, vilket ledde till en hel cirkus av amningsbekymmer. När jag väl fått lite ordning på maten och kunde släppa det till viss del (har fortfarande inte släppt det helt, även om jag jobbar på det. :? :D ) så insåg jag att min lilla ängel som sov så fint i början nu plötsligt vaknade efter en halvtimme varje gång han sov på dagen och/eller så fort vagnen slutade rulla.

Jag hittade då Barnaboken och när jag läste Annas ord om att det inte finns något problem i en spädis liv som inte mat löser så började jag trycka honom så full av mat som jag tyckte verkade orimligt och han har i princip inte skrikit i vaket tillstånd sen dess. Jag läste även om standardmodellen och hittade hit till forumet, tack för det!

I början siktade jag mot 2-2 och runt tre månader införde jag ett spikat schema. Tycker det funkar bra i mångt och mycket, men jag har ett STORT problem i Oscars skarvar. Jag är duktigt fast i vagningsträsket och längtar sååå efter att få något slags kvitto efter två månaders SM att jag är på rätt väg, men den lille skrutten lär sig inte somna själv på dagslurarna, och framförallt så vaknar han upp efter en halvtimme och somnar inte om själv. Han har sovit några enstaka gånger en och en halv timme på dagen, men i de allra flesta fall vaknar han efter en halvtimme. Det går att söva om honom, men man måste vara med när han börjar skrika, eller allra helst när han bara bökar. På en tvåtimmarslur får jag passa honom mellan halvtimmen och timmen, sen kan han ofta sova vidare en timme till utan att vakna.

På nätterna har vi aldrig haft några större problem, konstigt nog, han sov sin första hela natt, sju till halv sju i varje fall, häromdagen och har som regel bara ett uppvak för amning per natt. Vissa nätter vaknar han oftare, men som regel somnar han om själv efter amning och jag kan lägga tillbaka honom i vagnen. Jag väcker honom inte vid någon speciell tid på nätterna för mat, utan låter honom styra det själv, eftersom han gjort det så bra. Däremot har jag på senare tid börjat vagna honom om jag bedömer att han vaknar "för tidigt". Då somnar han om.

Mina huvudsakliga funderingar är:

Kan det vara möjligt att jag försöker tvinga honom till att sova för mycket? Han är en riktig piggis, och en glad kille. Den enda gången han gråter är i princip när jag ska försöka tvinga honom att sova, och varje gång jag ska lägga honom så undrar jag (för mig själv, fattar att attityden är viktig) om jag borde hålla honom uppe lite till.

Hans schema ser ut som följer:
07.00 Vakna, mat, umgänge m.m.
08.45 sova 45 min
09.30 mat, umgänge m.m.
11.30 sova 2 timmar
13.30 mat umgänge m.m.
15.30 sova 45
16.15 mat umgånge m.m. (nattslurk 18.30)
19.00 sova natt
nån gång under natten får han mat.

De gånger han sovit absolut bäst på natten är de gånger dagslurarna strulat riktigt mycket så att han är skittrött när jag lägger honom på kvällen, vilket jag kan känna tyder på att han kunde klara sig på mindre sömn dagstid, samtidigt vill jag ju gärna att han ska få ett längre pass på dagen för att vila ordentligt, men det är nästan alltid det som strular värst. Jag har löst en del av skarvproblematiken genom att bara ha en lång lur per dag, men skulle så gärna vilja att den funkade...

Min andra, eller egentligen första och största fundering är: Hur sjutton kommer jag ur vagningsträsket och får honom att somna själv, så att han klarar skarvarna själv??? Som det är nu försöker vi backa, och det funkar iofs bättre och bättre, som regel somnar han alltid själv på kvällen, men det gör han verkligen inte på dagarna.

På dagarna lägger jag ner honom när det är dags för lur, på mage med andningslarm, och går och pysslar med något. Hushållsljud. Men han kommer aldrig till ro. Så det brukar bli att jag går och vagnar några tag, slutar, går tillbaka, slutar och försöker låta honom lösa det sista själv. Men jag faller ofta på att jag känner att det tar "för lång tid" för honom att somna, marginalkvarten försvinner liksom. Hur lång tid ska han få på sig att somna egentligen?

Oj, vilken uppsats, och jag skulle kunna skriva minst lika mycket till... Överkoncentrationen är nära, men samtidigt känner jag mig så frustrerad, för det är just det jag vill komma ifrån... Jag har för sjutton hund och katter och en massa annat att ta hand om, jag hinner inte passa honom vid varje lur. Han förtjänar sin goda sömn och jag vill bara veta hur jag ska hjälpa honom få den. Hoppas någon av er erfarna kan hjälpa en vilsen förstgångsmamma :oops:
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Loppisen! :D

Välkommen hit till SoS och grattis till lillen! :D

Om jag lite systematiskt ska försöka råda dig, så har jag tre synpunkter:

:idea: Sömnen: Du har 15,5h sömn på schemat (mindre är ingen bra idé, även om han verkar vara pigg). :thumbsup: Fortsätt med det! :wink:

:idea: Maten: Du har lite oregelbundna matintervall - jag gissar att han äter rejält kl 7, sedan bara är lindrigt hungrig kl 9.30, och därför inte är helt mätt när det är sovdags kl 11.30. Jag skulle därför satsa på att mata kl 10.30 till 11.30 istället (för visst håller du måltiden inom en timme nu?), nästa mål kl 14-15, och det sista kl 17. Vad tror du?
Och nästa grej är att börja med smakisar - det kan du lugnt göra nu när han är så nära 4 månader! :D

:idea: Om att backa: Det ALLRA viktigaste är Attityden! 8) Du hjälper honom att sova därför att han behöver sova, och du vet vad som är bäst för honom. :heart: Sluta därför fråga dig om han inte borde vara vaken lite till, utan lägg honom hellre några minuter för tidigt så han har lite insomningsmarginal, utan att darra på manchetten. Han BEHÖVER ju sova! :wink: Tänk, när du lägger honom, på hur skönt det är att sova - släpp inte fram några tankar av typen "usch, gör jag rätt nu? Och snart kommer han att börja gråta, oj vad jobbigt" utan försök lura fram ett litet leende (början på Skrattet till Godnattet :D) och se glad ut själv!

Så här skrev SusanD till en annan mamma för ett litet tag sedan:
SusanD skrev:Att lära sig somna själv är just något man måste lära sig och det är ju då vi ömma föräldrar som ska lära ut detta. Det är lätt att säga att man sak backa men inte alltid så lätt att sätta i verket. Men det gäller att verkligen lyssna på lilla barnet så man sätter in rätt verktyg och rätt mängd av den.

Vagna men lite mer distinkt och kortare, sluta så fort hon blir tyst, ge handtaget ett skak. Vi har alltid avslutat med ett skak och en liten dunk som då blir punktsättande men det är en smaksak hur man gör.
När och om hon sätter igång så måste du lyssna med öronen, koppla bort hjärtat ett ögonblick, lyssna om hon verkligen är ledsen eller bara låter för att livet är lite krångligt att förstå sig på just i det ögonblicket. Om det behövs så vagna kort och distinkt igen, det handlar om att vagna på ett tydligt sätt som talar om för barnet att du har vakten och att barnet kan sova tryggt.

Så visst ska det backas, helt rätt men lämna inte lillan att ta hand om stora problem på egen hand utan avgör om det är något litet trubbel som hon kan fixa eller om du måste ge en kort hjälp på vägen till sömnen. Sluta alltid vagna i tid så du inte vagnar till sömns, hon kommer snart att lära sig att vagningen är en signal på att du verkligen har koll och så somnar hon på egen hand. Ge det lite tid men ha en tydlig strategi.

Nätterna verkar ju fungera jättebra nu, där är ni inte och plaskar i något vagningsträskt inte. Min teori är att du har mer tid på dagarna att lyssna och agera, på nätterna är man ju tröttare och lite segare i tanken. Så se till att ha något viktigt att aktivera dig med när det är dags för en lur, ta till dammsugare, det är väldigt effektivt som sövande och tryggt husljud och så rent man får hemma sen då.
Jag vågar tro att en medveten backningssträvan i kombination med lite ändrad matordning kommer att göra susen för era skarvar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej Chokladkaninen, och tack!!

Vad skönt det var att läsa det du skriver, känns som att jag funderat i dina tankegångar men inte riktigt haft koll nog för att fatta om jag tänker rätt eller inte...

Sömnen: Ok, ska verkligen anamma att han faktiskt behöver sova! Det är nog här jag får jobba mest känner jag, svårt att lägga en skrutt som är hur pigg som helst, men det jag får försöka ta fasta på är att de dagar det har kaosat ut helt med sömnen är de dagar han varit gnälligast, och jag vill ju gärna ha en pigg och glad krabat när han är vaken :)

Maten: Åh vad skönt att se vad du skriver, jag har själv inte fattat hur det plötsligt ska vara så tätt mellan målen och då inte riktigt vetat hur jag ska lägga maten. Han äter mycket min kille, gör alltid en flaska med ca 240 ml, han ammas på morgonen ibland och då kompletterar jag, sen får han flaska på dagen och nattmålen är amning. Men sen jag la om till en kort lur har jag upplevt att han, som du skriver, inte är så hungrig längre. Ska ge mig på tiderna du föreslår istället. Jag försöker hålla måltiden inom 45, men en timme kanske räcker?!

Jag ska också ge mig på smakisar igen. Började faktiskt med gröt redan när han var ca 3 månader, just för att han är stor och har stor aptit. Men jag upplevde att han blev hård i magen av gröten. Känner dock att det börjar bli dags igen, och kanske ska jag ge mig på lite potatis, och frukt och sådant istället för bara gröt.

Backa: Attityd, attityd, attityd! Ska jobba på det. Jag försöker anamma mina tankar från mångårig hundträning, låtsas som att du vet vad du gör så tror hunden (barnet ) det :P Ska börja ge mig på att lägga ner honom leende.

En tanke som jag haft, när jag darrar på manschetten, är om det inte trots allt vore bättre om han fick somna på rygg... Då slapp han bli så arg för att han ligger på mage och stirrar in i en vagnsuflett liksom... Men samtidigt så vet jag att han sover bättre på mage när han väl sover. Sen har jag också börjat fundera på att han börjar bli för stor till sin ligginsats lagom till vintern och hur jag ska lösa det med sittvagnen och magläge. Jag har ju hund och måste för hennes skull lägga Oscars två kortare lurar på promenad.

Båda dessa funderingar hade säkert inte ens existerat om han bara somnade och sov gott på mage :)

Bra inlägg från SusanD! Ska ta det till mig! En fråga bara om vagningen och att låta honom somna själv. Ofta så slutar det med att jag blir stressad över att hela luren går åt till att få honom att somna, och därför faller jag ofta föga för att vagna honom för mycket tror jag. Hur länge ska man egentligen låta honom ta på sig att somna själv? Då menar jag att jag skulle vagna lite, gå, vagna lite, gå osv. tills han somnar. Tänk om det tar 20 minuter på en lur han ska sova 45. Är det ändå ok att göra så? Kanske utnyttja marginalkvarten till att låta honom få lite extra sömn??

Stort tack för hjälpen så länge!
Oscar född 100611 (42+1)
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej vännen, välkommen hit :D :heart: , så kloka svar du fått!

Det kan vara stressande i början att Liten inte somnar tillräckligt fort, man känner att hela luren försvinner och det inte blir någon sömn kvar. Men tänk så här, att du har gett honom förutsättningarna för att sova gott, och det är upp till honom att fixa resten - med lite stöttning av dig i bakgrunden vid behov. Man kan få ligga och gnöla eller fundera eller böka lite för sig själv utan att mamma behöver störa :wink: , det är ok. Ibland tar det längre tid att somna, ibland kortare. Men tids nog kommer du att märka att det tar allt kortare tid för honom att somna, om du är konsekvent med att backa på vagningen och bara hjälper när det verkligen behövs.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej Lobilina, tack!

Tänk vad tur att jag hittade hit :) och instämmer att jag fått väldigt kloka svar av Chokladkaninen!

Idag har jag lagt ner Oscar för lurar efter att ha lockat leenden och skratt ur honom. I morse började jag dammsuga efter jag lagt ner honom, han bökade en stund och jag fick gå dit och dra några gånger, men betydligt färre än vanligt innan han somnade själv. Nu på eftermiddagsluren drog jag på musik, fick ett skratt ur honom innan jag la ner honom och sen gick jag och bullrade med tvätt och stampade utanför dörren :lol: och banne mig så gnölade han och bökade en del, men inga ledsna skrik och jag behövde bara vagna till några enstaka ggr innan han somnade så fint :shock: :D . Känns klart positivt!!!! Ska bli spännande att se hur han hanterar skarven!
Oscar född 100611 (42+1)
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

... Det går jo an å putte et lite flatt kosedyr eller to ned mellom vognveggen og madrassen, så kan bebisen prate litt med dem dersom det blir for tråkigt...! Og/eller man kan sy på et litt mer spennede innerfor i vogna.. !?

Lykke til! Det går kjempefint. Det blir deilig for han å sovne godt selv!

Mvh
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Jag upplevde att det gick klart bättre igår! Känns så skönt!! Däremot har vi tyvärr haft otroligt struliga nätter två nätter i rad nu :? :( Jag tror att det är rester av en förkylning som bråkar, men han har vaknat flera ggr och varit svår att söva om. När han väl somnat vaknar han efter en timme, trots att han orimligtvis kan vara hungrig eftersom han fått både bröst och flaska (brukar vanligtvis klara sig på bara bröst). Jaja, det går väl över... Ett problem som uppkommer när han varit vaken på natten mer än vanligt är ju att han ätit mer än vanligt på natten och därför inte är så hungrig på morgonen. Men det ger väl sig det också.

En fråga om maten. Nu när vi inför att vi inte längre matar så fort han vaknar utan väntar tills de tider Chokladkaninen föreslog så får han ju mat precis innan han lägger sig för sin långa lur. Mat 10.30-11.30 och sen sova 11.30. Gör det något?? Sen blir det ju också ganska tight med tid mellan mat 17.00 och nattslurk 18.30, men det kanske inte heller gör något?

Det var allt så länge :oops: tack igen!
Oscar född 100611 (42+1)
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det?
Har du kommit pà hur du ska göra med maten?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej!

Jodå, det går framåt här hemma. Jag matar enligt de nya tiderna och tycker det funkar bra! Däremot har jag fortfarande inte något bra svar på om det blir för tätt mellan målet kl 17 och nattslurken... Har börjat med smakisar och gröt till Oscars stora förtjusning, däremot har han de senaste veckorna, sen jag mer eller mindre slutade amma på dagtid, blivit svårare och svårare att truga... Inte alltid jag får i honom så mycket som jag tänkt av ersättningen, vilket verkligen inte varit ett problem tidigare... Han verkar dock nöjd och sover i varje fall inte sämre än förr, så det kanske inte spelar någon roll :?: Inatt sov ängeln t.o.m. från 7-6 och vagnades sen av och till fram till kvart i sju då vi gjorde morgon
:lol: :)

Jag har blivit mycket bättre på att låta honom somna själv måste jag säga, även om det då tar lite längre tid då än om jag hjälper honom. Det kan lätt ta 20 minuter, men han är inte ledsen, mest bara gnölig. Jag vet faktiskt inte om det påverkat skarvarna så mycket än tyvärr, han vaknar fortfarande ofta efter 30 minuter på de korta lurarna. Däremot har han i veckan vaknat först efter 40 minuter ca på sin långa lur och bara behövt en vagningsomgång för att sova vidare, jämfört med att jag behövde passa honom mellan halvtimmen och timmen för att han ska sova vidare. Kanske är vi på rätt håll i backningen, behöver bara ge det mer tid :?:

Som det ser ut nu är det mest på hans långa lur som jag låter honom hålla på så länge, de korta lurarna skulle ju försvinna helt om jag inte hjälpte honom :?: . Jag låter honom däremot somna nästan helt själv där också, genom att helt enkelt gå ut med vagnen när han är vaken och så får han somna, bara någon enstaka extragungning blir det, annars får vagnens rörelse hjälpa honom. Är det dumt att göra så tycker ni? Ska jag hellre låta honom somna själv i stillastående vagn hemma tycker ni och sen gå ut?? Och i sådant fall, ska jag plocka upp honom som vanligt med som mest marginalkvart även om luren bara ska vara 45 minuter? Det kan ju bli att det inte återstår så mycket av luren när han väl somnar?? Och dessutom tycker jag lite synd om min hund då, som inte får särskilt lång promenad :(
Oscar född 100611 (42+1)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

:arrow: Att han äter precis innan luren 11:30, tycker jag absolut inte gör någonting. Då vet du ju istället att han håller sig mätt när han skall sova! Nattslurken är just en SLURK och man ger ju den för att garantera att liten är mätt inför natten. Den kan ges så tajt som en timme efter kvällsmaten.

:arrow: Du kan inget annat än ERBJUDA maten, precis som när du ammade. När du har gjort det, var nöjd :D Är han hungrig, hade han ätit mer och inte sovit hela natten :wink:

:arrow: Jag hade nog låtit honom öva lite på att somna själv :D Att rulla honom tills han somnar (promenad) kan ge lite vagningsträsk. Tycker du att det funkar så FINE! Men jag hade nog taggat ner på vagningen. Han kan somna i stillastående vagn. Som du säger så tar det ju en del av sömntiden för honom i början men SEN när han kan somna helt själv, går det snabbt :D Innan dess får du kanske lägga lite marginalkvartar här och där.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Suck, nu behöver jag nog lite peppning...

Har haft några fina dagar, men framförallt fina nätter där skrutten sovit från 7 till åtminstone 6, vilket gjort att jag fått sova ut lite, men jag tycker sjutton inte att det blir bättre med skarvarna på dagarna :-( Även om jag försöker backa i vagningen så tycker jag inte jag ser någon skillnad på skarvarna alls.

Jag antar att jag måste vara hårdare på att inte vagna alls för att det ska bli bra till slut? Suck, det känns bara som att han inte kommer få någon sömn alls på rätt tider om jag ska vänta ut att han somnar själv varje gång... Jag tycker det är så himla jobbigt att jag ofta lägger ner en pigg och glad liten kille i vagnen som börjar gråta när jag lägger ner honom och sen bara sover en halvtimme innan han vaknar. Jag vet ju att han behöver sova, han somnar ju alltid om jag hjälper honom, men det är såååå frustrerande att han vaknar efter 30 minuter!!!! Det känns så märkligt att han kan sova så fint på natten när han inte klarar mer än 30 minuter på dagen. Är det vanligt att det är så?

När jag skriver det här inlägget så inser jag att jag vet med mig att det handlar om att han måste lära sig somna själv och jag får fortsätta med min backning, men attans vad det tar emot att han vaknar på skarvarna så precist fortfarande, fastän jag faktiskt backat rätt mycket i vagnandet...

Angående promenaderna och vagningsträsk där, så tänker jag att det är mindre vagningsträsk nu när jag bara går och låter honom smågnöla sig till sömn, än när jag vagnade honom till sömns ute. Jag får ta det stegvis tror jag.... Börjar nog med att låta den långa luren bli övning i helt eget insomnande tror jag.
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Här kommer en kram och lite pepp: :heart:

:idea: Det är ganska vanligt i alla fall för folk som SHN-kurar att strulet på daglurarna håller i sig ett tag extra. Men är man konsekvent så ger det sig så småningom. 8) Jag tror att du är helt rätt ute när du tänker backa - och kanske kan du rent av lägga långluren i spjälsängen istället för i vagnen, så att du inte KAN vagna?

:idea: Satsa på Skrattet till godnattet (som kan vara ett leende på det här stadiet :wink:) lägg honom och gå ut med ramsan. Sätt på lite musik eller slamra rejält i rummet brevid så att han hör att du är där. Och andas djupt.
Här är två trådar som inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Rom byggdes inte på en dag, som Torsmamma brukar skriva. :mrgreen: Men rätt vad det var stod det där! :D
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Tack för kram och pepp, det behövdes!

Efter en natt med en faslig massa snörvel så inser jag att skrutten har blivit förkyld... Får nog vänta tills han har blivit frisk med att kräva stordåd av honom, stackarn vill sova, men klart att om man inte kan andas så tycker inte heller jag att det är så lätt att sova.

Annars ska jag ge mig på att backa. Provade faktiskt för några dagar sedan, när han var frisk ,och jag tyckte det gick bättre och bättre, att lägga honom i spjälsängen för långluren. Det funkade att lägga honom och buffa endast lite för att få honom att somna där, superskönt, men sen hade jag jätteproblem i skarven och fick till slut ta upp honom och lägga i vagnen för att han skulle sova vidare :-( Så nu är jag lite kluven. Jag hade gärna velat få över honom till sängen, både på natten och långluren ibland, men jag vill ju hellre få honom att sova länge? Men det är väl här jag kanske tänker fel? Bättre att ta några dagar med dålig sömn på dagen för att han ska lära sig att somna själv och sova över skarvarna? Då får jag kanske stå ut med att han inte får mer än kortare lurar några dagar? Är det så jag ska tänka tycker ni??

Jag har funderat på ramsan som verktyg, jag har börjat lära in den bakvägen, men är lite rädd för att använda både den och buffning, vill ju inte hamna i buff- eller ramsträsk, räcker så väl med vagnträsk :-) Jag vet inte om det kommer sluta med att vi får köra en SHN kur, jag hade ju trott att det skulle lösa sig själv, har känts så iom att det går bättre och bättre på nätterna?! Men det kanske inte är fel att gå över till ramsan som enda verktyg och köra någon slags minikur?
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Hur har det gått för er?
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej :D

Tackar som frågar! Lillen är lite bättre, sov till fyra inatt men då var han duktigt täppt i näsan, men näsdroppar och amning och sen somnade han prydligt om och sov till sju :D :D

Jag har kommit fram till att på de korta lurarna så ska vår backning bestå av att jag bara lägger ner honom i vagnen och börjar gå. Det är lagom backning för oss för tillfället... Jag tycker att jag märker att han fixar det bättre och bättre att inse att ok, det är sova som gäller. Inga större protester utan somnar inom fem minuter. Eftersom jag nästan alltid är ute med hunden på båda hans korta lurar så känns det rimligt att det får bli så. Däremot skarvar han ofta fortfarande efter 30 min när det är tänkt att han ska sova 45 :( men det kanske ger sig så småningom?? Har faktiskt märkt lite förbättring några ggr när jag lagt en mörk snuttefilt över huvudet på honom, då vaknar han till efter 30 minuter, men när det är helt mörkt över huvudet så lägger han sig ner och somnar igen :lol: Vet inte om det är dumt, men det känns som ett bra sätt.

Annars gick det rätt bra med läggningen idag på långluren. La ner honom efter skratt, ramsade och gick ut och började dammsuga. Han skrek en del, låg upp på armarna och kikade en del och när han började skrika lite trött så gick jag in och solfjädrade bara och han somnade. Så det känns ju positivt, däremot så vaknade han såklart skrikande efter 30 minuter. Suck!!! Men min man vagnade honom och sen sov han, kors i taket, ovaggat i nästan 1,5 timme till. Vaknade inom marginalkvarten så då tog vi upp honom.

Det är för övrigt en fundering jag har. Hur sjutton vet barnet att det ska sova 45 minuter ibland och 2 timmar ibland? Gör jag fel som plockar upp honom när han är vaken och nöjd om det är inom marginalkvarten? Ganska ofta kan det vara hopplöst att få honom att somna om och då plockar jag hellre upp honom med ett skratt när han är glad, istället för att vänta tills han surnar till för att han får ligga vaken på magen i vagnen pigg som en mört. Gör jag fel som tar upp honom då? Han somnar inte om själv om han väl vaknat till ordentligt, då får jag vänta tills han börjat skrika innan jag vagnar honom till sömns :?
Oscar född 100611 (42+1)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"