Hej! Vi har precis kurat vår Isak som är drygt fem månader. Innan jag bestämde mej för SHN så körde vi en hel del NCSS. Jag tycker E. Pantley har många bra tankar och vi fick en del idéer. Bla så testade vi hennes Gently Removal plan med nappen och vi försökte förlänga dagslurarna på det sätt du beskriver. Isak vaknade (och vaknar, eller vaknar till) på slaget 30 minuter efter det att han han somnat, ÄVEN om han somnar helt själv, utan vagning eller nåt annat. Om man är där och drar vagnen precis när han börjar röra sej kan han sova vidare. Det funkar på förmiddagspasset, men är svårare de andra passen. Kruxet är att när jag börjat vagna efter 30 minuter, så kan jag inte sluta, då vaknar han. Så att han sover över av sej själv, funkar inte på Isak, vi fastnade i vagnträsket i stället. Vi har gjort så här sen han var typ en månad... Men jag vet flera som har fått det att funka!
Vi kurade inte dagarna, när vi körde kuren, utan fortsatte som vi brukar, dvs vagnade när han vaknade efter 30 min, för att få honom att sova sina lurar(man blir bra på att vagna med en hand och skriva på datorn med den andra...

). Det är förmodligen bättre att kura allt rakt av, samtidigt, men jag märker hur som helst inte att detta har påverkat nätterna negativt, utan han har svarat bra på kuren. Detta är vår erfarenhet. Ska väl ta tag i dagslurarna så småningom, och då blir det dag-ramsa. Ramsan är ju så oerhört effektiv på natten.
Angående nappen så testade vi alltså Pantleys GRP. (För er som inte är insatta: Man låter barnet ha nappen/bröstet/flaskan till det nästan somnar, då tar man bort det. När barnet börjar bli lessen så stoppar man tillbaka, och så håller man på så, ända tills barnet somnar utan nappen i munnen). Det funkade så långt att han faktiskt somnade utan nappen, och vi var glada. Han somnade ibland helt utan den dagtid också, om vi vagnade aggressivt. Detta försökte vi väl med nån vecka, kanske var för kort. Hur som helst, så påverkade det inte hans sömn det minsta. Han vaknade ändå alltid tuttifrutton gånger per natt och ville ha nappen. Spelade ingen roll om han somnade utan den, han hade lärt sej (korrektion:
VI hade lärt honom) att han inte kunde somna om utan den.
Så mitt råd angeånde nappen:
TA BORT DEN!!! Det är så oooooerhört skönt att slippa den, och det gick sååååå mycket lättare än jag trodde! Jag var inställd på att det skulle bli skitjobbigt, hur ska vi nu göra när han är gnällig, åker bil, ska sova på dagen osv. Trodde JAG skulle sakna den jättemycket. Men det har gått suuuuuperbra! Första dygnet var förstås jobbigast, men jag upplevde att han sökte efter nappen i kanske 2 dygn. Det enda jag ångrar angående nappen är att vi inte tog bort den tidigare! Fast det var ändå toppen att ta bort den i samband med kuren, då hade man ju verktyg och visste hur man skulle hantera det när han saknade den.
Nu, två veckor senare har Isak tagit tummen. Många vill ju inte det, men jag personligen tycker det är toppen. Vår store pojk sög på tummen sen tre månader och det har påverkat hans sömn positivt, den sköter han ju själv. Och det är ju sååååå sött! Och så slipper man borttappade nappar, och att barnet ständigt han napp i munnen. Tummen behöver man ju till annat.

Men det är en annan debatt.
Vill inte starta debatt ang Anna Wahlgren versus Elisabeth Pantley eftersom jag tror att olika "metoder" passar olika familjer, men för OSS är SHN det rätta alternativet! Därav inte sagt att jag inte läser och tar till mej av vissa saker Pantley har att säga.
Angående den långa luren tror jag det är bäst att lägga den runt lunch, eftersom det är ungefär då som hon kommer att sova när hon blir äldre och bara sover ett pass.
Oj det här blev vissst långt...