frågor om dagsovandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fiffan

frågor om dagsovandet

Inlägg av Fiffan »

Vi håller på att ladda för en kurning av vår nästan-femmåning. I samband med detta håller jag på att spika ett (reviderat) schema för dagarna, jag har hittat ett som jag tror fungerar men har ännu inte riktigt spikat det.

Hon har svårt att sova längre stunder om dagarna, och det är om detta jag undrar:

:?: Jag har upptäckt att hon är som en klocka när hon sover förmiddagsluren - efter 40 minuter piiiiiip vaknar hon. :) Eftersom hon sover i vagnen försöker jag vagna henne en stund, men jag har aldrig lyckats söva om henne!!! Hon är pigg från första stund, ligger och pratar och pillar med fingrarna. :roll: Jag har även läst No Cry Sleep-boken och funderar på att ta till det knep som beskirvs där, dvs. att man står där när man vet att barnet brukar vakna och gungar vagnen lite lite direkt hon rör en muskel. Efter ett tag ska barnet sova längre automatiskt. Nu undrar jag om detta på något sätt kan förstöra verktyg och handlande kring en kur så småningom, dvs. att man "tränar bort" vaknandet på detta sätt?

:?: För närvarande upplever jag ett slags varannan dags syndrom: Varannan dag sover hon ett längre pass kring lunch och ett kortare på em. Varannan tvärtom, dvs ett kortare kring lunch och längre på em. Är någon variant att föredra framför det andra? Jag ser inte varför det blir den ena en dag, men den andra varianten nästa. :?

Sen har jag en nappfråga. Jag har sökt lite bland tidigare frågor och svar kring detta, men vill komplettera med en undran:

:?: Är det någon som har erfarenhet av att INTE har tagit bort nappen på en natt, utan gjort det på något annat sätt?

Tacksam för svar!
Fiffan

tillägg!!

Inlägg av Fiffan »

Jag glömde skriva varför jag vill att hon ska sova längre på förmiddagen. 40 minuter är för lite för henne, har jag märkt, eftersom hon redan efter cirka 30 minuter bir trött och grinig. Jag skulle vilja att det blev längre sömn så att hon orkar med lite mer vakentid samt att äta en omgång- vilket hon inte alltid orkar med på 40 minuters sömn :(
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Jag ser nyfiket fram emot vad du får för svar!! Jag har lite likartade frågor fast min arvid är 10 mån.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej! Vi har precis kurat vår Isak som är drygt fem månader. Innan jag bestämde mej för SHN så körde vi en hel del NCSS. Jag tycker E. Pantley har många bra tankar och vi fick en del idéer. Bla så testade vi hennes Gently Removal plan med nappen och vi försökte förlänga dagslurarna på det sätt du beskriver. Isak vaknade (och vaknar, eller vaknar till) på slaget 30 minuter efter det att han han somnat, ÄVEN om han somnar helt själv, utan vagning eller nåt annat. Om man är där och drar vagnen precis när han börjar röra sej kan han sova vidare. Det funkar på förmiddagspasset, men är svårare de andra passen. Kruxet är att när jag börjat vagna efter 30 minuter, så kan jag inte sluta, då vaknar han. Så att han sover över av sej själv, funkar inte på Isak, vi fastnade i vagnträsket i stället. Vi har gjort så här sen han var typ en månad... Men jag vet flera som har fått det att funka!

Vi kurade inte dagarna, när vi körde kuren, utan fortsatte som vi brukar, dvs vagnade när han vaknade efter 30 min, för att få honom att sova sina lurar(man blir bra på att vagna med en hand och skriva på datorn med den andra... :? :oops: ). Det är förmodligen bättre att kura allt rakt av, samtidigt, men jag märker hur som helst inte att detta har påverkat nätterna negativt, utan han har svarat bra på kuren. Detta är vår erfarenhet. Ska väl ta tag i dagslurarna så småningom, och då blir det dag-ramsa. Ramsan är ju så oerhört effektiv på natten.

Angående nappen så testade vi alltså Pantleys GRP. (För er som inte är insatta: Man låter barnet ha nappen/bröstet/flaskan till det nästan somnar, då tar man bort det. När barnet börjar bli lessen så stoppar man tillbaka, och så håller man på så, ända tills barnet somnar utan nappen i munnen). Det funkade så långt att han faktiskt somnade utan nappen, och vi var glada. Han somnade ibland helt utan den dagtid också, om vi vagnade aggressivt. Detta försökte vi väl med nån vecka, kanske var för kort. Hur som helst, så påverkade det inte hans sömn det minsta. Han vaknade ändå alltid tuttifrutton gånger per natt och ville ha nappen. Spelade ingen roll om han somnade utan den, han hade lärt sej (korrektion: VI hade lärt honom) att han inte kunde somna om utan den.

Så mitt råd angeånde nappen: TA BORT DEN!!! Det är så oooooerhört skönt att slippa den, och det gick sååååå mycket lättare än jag trodde! Jag var inställd på att det skulle bli skitjobbigt, hur ska vi nu göra när han är gnällig, åker bil, ska sova på dagen osv. Trodde JAG skulle sakna den jättemycket. Men det har gått suuuuuperbra! Första dygnet var förstås jobbigast, men jag upplevde att han sökte efter nappen i kanske 2 dygn. Det enda jag ångrar angående nappen är att vi inte tog bort den tidigare! Fast det var ändå toppen att ta bort den i samband med kuren, då hade man ju verktyg och visste hur man skulle hantera det när han saknade den.

Nu, två veckor senare har Isak tagit tummen. Många vill ju inte det, men jag personligen tycker det är toppen. Vår store pojk sög på tummen sen tre månader och det har påverkat hans sömn positivt, den sköter han ju själv. Och det är ju sååååå sött! Och så slipper man borttappade nappar, och att barnet ständigt han napp i munnen. Tummen behöver man ju till annat. :-) Men det är en annan debatt.

Vill inte starta debatt ang Anna Wahlgren versus Elisabeth Pantley eftersom jag tror att olika "metoder" passar olika familjer, men för OSS är SHN det rätta alternativet! Därav inte sagt att jag inte läser och tar till mej av vissa saker Pantley har att säga. :-)

Angående den långa luren tror jag det är bäst att lägga den runt lunch, eftersom det är ungefär då som hon kommer att sova när hon blir äldre och bara sover ett pass.

Oj det här blev vissst långt...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Fiffan

Inlägg av Fiffan »

Tack för svar! :D :D :D
Ja, jag vet inte om det kommer att funka, det där med att vagna så att hon sover allt längre, men jag tror jag ska testa. Vi har inte vagnat henne så mycket innan, inga längre studner, så jag tror inte hon har blivit så väldigt van vid det. Än. :?

Det där med nappen känner jag stor osäkerhet inför. Och det är just därför - JAG kommer tveka, och därmed släppa in vargar. Så jag måste komma överens med mig själv o maken att vi gör på ena eller andra sättet, och sen hålla fast vid det innan vi kör igång. Hon har ju sovit i princip hela nätter förut, både utan och med napp, så jag är inte övertygad om att det just är nappen som spökar. (Det är först den senaste månaden, drygt, som hon börjar leva om så väldigt på nätterna.) Det kanske är den i kombination med att hon inte tror sig kunna somna om i allmänhet - med eller utan napp. :shock:

GRP har jag testat tidigare och det funkade inte. Men med mitt äldre barn körde vi nån blandvariant, där vi tog bort nappen från majoriteten av lurarna under dygnet, och när den användes så ryckte vi ut den allt tidigare - i början när han sov, sen när han precis somnat, sen när han höll på att somna, sen när han var lugn men vaken. Det gick bra, men tog tid och jag tror dessutom denna lilla fröken är bra mycket mer bestämd... :) Fördelen då var ju att vi kunde ha den när det verkligen behövdes, tex. vid sjukdom, bilresor etc.

Hmmm, jag ska fundera. Tack igen för ditt svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"