Börjat med tokprotester på dagslurar i vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
klarasmamsi

Börjat med tokprotester på dagslurar i vagn

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!
Vår dotter kurades för drygt en månad sedan. Nätterna fungerar bra. Hon sover inte 12h men oftast 10 eller 11. Vi har bestämt oss för att vara nöjda med det! :)
Dagslurarna har vi kört i vagnen, på mage och oftast på promenad. Hon vill gärna att vagnen ska guppa i insomnandet (ja, jag vet att det inte är enligt läran men vi har råkat utveckla en egen variant här och det har fungerat att stå still med vagnen när hon somnat och sen har jag inte orkat ändra eftersom jag har varit nöjd med att nätter och tider fungerar).
När det är dags att sova fäller jag ner ryggstödet och vänder på henne. Det har gått bra tidigare med de två senaste veckorna har hon TOKPROTESTERAT: gormat och gråtit. Hon reser sig upp på knä och vänder ut huvudet. OTROLIGT pinsamt när man är på stan... Folk tittar på en som om man inte var riktigt klok när man lägger ner henne på mage igen och kör på med sin självsäkra attityd. Ja, ni vet säkert vad jag menar. Det finns några i omgivningen som inte är förtjusta i AW och jag märker att de nu får vatten på sin kvarn. Jag vill inte att de ska få rätt!! Jag är fortfarande övertygad om att detta är bästa sättet och vill att detta ska fixa sig.
Hon somnar vanligtvis inom 10 minuter men finns det någon anledning till att hon har börjat att bli så ARG :evil: när jag lägger ner henne? Jag har gett det två veckor nu och börjar bli rädd att jag gör fel någonstans. Tänkte först att det skulle vara övergående... :(

Klaras mamsi (Klara född JANUARI 2010)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur ser schemat ut?
Stämmer det att hon är ca 8 mån? Det finns en del bra trådar på forumet om åttamånadersångesten som kan vara värda att läsa! De flesta barn sover sina daglurar bättre i sängen där det finns lite mer plats att röra sig och inte lika mycket ovanliga ljud och intryck som stör.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!
Det stämmer! 8 månader imorgon. Jag hade tänkt att gå över till dagslurar i sängen och jag tror att jag har bestämt mig nu. Jag gjorde ett försök idag men protesterna var så högljudda att jag gav efter... :? Jag får skärpa mig och odla attityden.

Schemat:
upp 6 eller 7, frukost direkt
fm-lur efter 2 timmar (45-60 min) (vanligtvis vid 9)
lunch vid 10:30
middagslur (60-90 min) 2-3 h efter fm-lurens slut (vanligtvis vid 12)
mellanmål kl 14
em-lur 2-3 h efter middagslurens slut (30 min) (vanligtvis vid 16)
gröt kl 17:30
nattning från 18:30
säng 19-20-tiden

(Anledningen till att jag är så ungefärlig med tiderna är för att jag nu försöker anpassa henne till den kommande vrida-tillbaka-klockan-dagen och för att hon ska sova längre än till 6, men utan resultat.. Jag var stenhård med tiderna första månaden. Jag har också märkt att hon gärna sover 30minpass och INTE 20 eller 45.)

Tack för ditt svar! Jag ska söka efter 8månaderstrådar.
Vh Klaras mamsi
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Bara ett litet tips. För många barn blir det förvirrande när det är ungefärliga tider. Om långluren ska vara 1,5 h såskulle jag ha det varje gång t.ex.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej Ida!
Tack. (Jag har utopin: 45 min, 1,5h och 30 min på de tre dagslurarna, samt 12h natt.)
Jag lyckas ibland få henne att somna OM på mittluren men anledningen till att jag skrivit ungefärliga tider är att det ibland blir omöjligt att få henne att sova den avsatta tiden fullt ut. Endast under inlärningsdagarna gick det bra. Då fick jag väcka henne varje gång för att hålla tiderna. Jag förstår att det blir tokigt när hon inte får exakt samma varje dag, men jag ger henne förutsättningarna och mer går ju inte. Kanske är det något fel i schemat från början.... Hmmm....
Vh Klaras mamsi
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Klarasmamsi!

Hur går det för er nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!
Jodå! Här händer det grejer! Jag har fått henne att sova i sin säng på dagslurarna. Känns väldigt bra för då vet jag att hon inte kan klättra därifrån. Gällande vagnen tror jag att hon sa ifrån. Hon tyckte nog att det var obekvämt på mage. Nu sover hon på rygg i vagnen och somnar utan minsta pip. Jag fäller ner henne och efter 10 meter så blundar hon. Med tiderna har det ändrats lite. I ca en vecka har hon vägrat sista luren. Men igår och idag ville hon sova em. Hon är kanske på gränsen mellan att behöva den och att kunna plocka bort? Hon säger till när hon behöver.
Jag är med andra ord väldigt nöjd med hur det har blivit. Om jag ska komma på något som jag vill förbättra så är det möjligtvis att jag måste skaka sängen för att hon ska somna på dagarna. Det är lite märkligt för inför natten går det bra. Jag har väl inte riktigt tagit striden.. På lördag ska vi prova att sova borta. Vi känner att nattrutinen sitter tillräckligt bra för att testa. Tack för att du frågade hur det var med oss!
Vh Klaras stolta mamsi
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, va härligt ni verkar ha fått det! :D Bra jobbat!! :thumbsup:
Om jag ska komma på något som jag vill förbättra så är det möjligtvis att jag måste skaka sängen för att hon ska somna på dagarna.
Du vet nog själv hur du ska kunna komma till rätt med det, eller hur? :wink:
det är bara bestämma sig och sen kör du en "mini-dagslur-kur". Lägga till rätta i sängen, ramsa ut och så påminna, bekräfta (x flera om det behövs).
Tre dagar, med rätt attityd, så fixar ni det! :D :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Tack Bianca! :D

Du skriver så att jag blir peppad!
Jag kör igång i morgon!