Standardmodellen utanför huset...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Svarar i form av Sparrismamma :D

Ur min synvinkel tycker jag att tiderna ser alla tiders ut!
Det var nog i den åldern som Smulan började visa att matintaget det ville hon sköta själv så det fick hon. -Det var svårare för mig än för henne att tillgodose det behovet :shock:

Eftersom jag _egentligen_ är mer intresserad av att Smulan äter ordentligt vid huvudmålen så stryper jag mattillgången vid mellanmålen. Jag ser mellanmålen som "on the go food", liksom för att hålla blodsockret och humöret i schack mer än för att tokmätta till.
Men så har jag dagar då jag bara är intresserad av att hon äter, då kan jag vara mer givmild vid mellanmålen. ALLT beroende på sjukdomar, om vi är hemma eller inte. Alltså ngt jag med tiden har snickrat till och listat ut.

Jag tyckte i början att det var himla trixigt, Klimp Semlornas Semla som åt allt i sin väg och kontrasten SmulaSparrisSnörre... ja, du kan räkna ut resten!

-För lite mat, där hade jag avläst barnet. Sover det som det brukar/skall, är dess humör jämt osv osv.
Krävs välling 22.00 ja då går ju mer mat ner på dagen. Fast där håller jag med Choko, stressa inte, ta allt i _er_ takt :thumbsup:

Det var mina inputs det
:D
SarahWard

Wille 1 år men var tog solstrålen vägen?

Inlägg av SarahWard »

Hej på er.

Tack för feedback med maten.. Vi är på bana igen och nätterna är lugna och fina utan mat.
Wille fyller ett år imorgon hurra hurra :lol: Tänk vad tiden går.

Vi har dock ett litet bekymmer. Wille är så gnällig och ledsen.. Sover mellan 19.00-07.00 och sover lurar både vid 9-tiden och 13-tiden på dagarna.. Ibland upp till 1 1/2 båda ggr.. Trots detta sovande så är han hur trött som helst vid 17-tiden och middagen äts upp efter mkt om och men och gnällig bebis...

Det är som att hela lilla kroppen bara vill expoldera av ilska och han är så olycklig framåt kvällen. Tycker vi har lagom med aktiviteter på dagen och han är delaktig med oss i familjen.. Mkt skratt och bus.

*Vill inte spekulera i magknip o öronproblem mm. Vilket jag ibland får för mig, men gissar att det är ngt annat som händer i kroppen... Han visar ju inga sjukdomssymptom resten av dagen...
Försöker avleda honom och ge honom annan sysselsättning när han är grinig. Men han är klängig och gnällig fram tills läggning då han tacksamt somnar...
Har ni haft liknande upplevelser med era barn vid denna ålder?? Har ni hittat
anledningar? Känner mig lite otillräcklig för tillfället..

Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter och tips...

Tack Sarah
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Jag har en länk som jag tror kan vara till nytta, även om den handlar om ett lite mindre barn - frustrationen är densamma. :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Och så vill jag tipsa dig om 11-månkapitlet i BB, goda vanor vidare. Där borde det finnas lite feedback till dig. Och rätt vad det är kommer du att märka att han orkar vara med, gå ned till en lur och ha förvandlats till en Ettåring. :heart: En tvättäkta upptäckare och ibland marodör... :mrgreen: Och då blir det dags för nästa kapitel i BB! :lol: Öht kan du botanisera lite bland favorittrådarna på Barnafostran - det finns en del om frustrade ettåringar där. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

PS: Grattis på födelsedagen! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag har inte läst hela tràden men hoppar ändà in.
För smà och stora gnällisar hjälper detta:

:arrow: Social delaktighet är Magiskt! Det funkar som bara den. Känner man sig behövd och att folk, flocken, familjen och hemmet klarar sig sämre utan en, màr man bättre, liten som stor! Lyft upp honom i diskhon och làt honom arbeta och utforska.

:arrow: Utevistelse i stora mängder! Det är skönt för liten och stor att vara ute och krypa och gà och undersöka saker.

:arrow: Göra saker pà golvet. Sà är det lätt för liten att vara aktiv, samtidigt som man är tilgänglig för en liten kram eller lite gos innan liten kryper, àlar eller gàr vidare pà sina äventyr.

:arrow: Sömn. Nog sömn, 13.5 till 14 timmars sömn pr. dygn för 11-12 mndr.

:arrow: Humor, troll spricker i solen, se till att skratta och ha kul tilsammans under dagens lopp.

:arrow: Mutor.

:arrow: Mat, om jag är hungrig är jag ocksà sur...

:arrow: Läs i Barnaboken. Det skadar aldrig att läsa en gàng till. Man upptäcker alltid nàgot nytt. Och kapitlet chokladlkaninen pratar om är jättesuperbra.

Klistrar in en liten tràd var Ewa har svarat sà bra.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=166640

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag har bara en enda sak att tillägga efter dessa förträffliga och sanna råd.

Ordet "skidbacketrött", myntat av TorpSara.

Varje dags utevistelse ska satsas mot ordet "skidbacketrött" dvs åka ner men GÅ/KRYPA upp hela vägen i snö med skidorna på ryggentrött.

Det gör susen! Och är kul! För du hänger ju med! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"