Standardmodellen utanför huset...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SarahWard

Standardmodellen utanför huset...

Inlägg av SarahWard »

Hej på Er..
Jag var i Sthlm o träffade Anna i fredags och efter en lärorik dag åkte vi hemåt med standarsmodellen i bagaget.... Hela helgen har varit toppen och min William har anammat modellen bra.. Gissa om min man blev förvånad nä jag la sonen på kvällen och han somnade på stört...
Hade dock fått vagna tidigare pass efter vi åkt från Anna och första sovpasset hos Anna var gnälligt....
Från söndag morgon till måndag morgon följde han mitt prellschema till punkt o pricka och sov även sin första långa natt. Mellan 21:30 till 04:00. Somna om 4:30 och vaknade kl 08:00.
Under dagen körde vi 2-2 utom på FM då han var vaken 1,5. Så totalt fick vi ihop 16 timmar... :lol:
Helt galet och jag skuttade av lycka... Men jag skulle inte tagit ut segern i förskott..
Fråga 1: Har ju varit hemma sen vi tog tåget hem från Sthlm. Vilket gör det lätt att följa tiderna till punkt och pricka... Håller stenhårt på 2 timmars sömn enligt Annas råd däremot så har han velat sova innan det gått 2 timmar då jag tagit marginalen till hjälp..
Men idag hade vi tid hos BVC kl 11:30- W vakna kl 08:00 och somna sedan kl 09:!5 inga problem... Kl 11:15 tog jag upp honom och på med overallen för att åka till BVC. Vi hann äta första målet "förrätten" innan det vae dags för vägning mm. Fortsatte sedan med matningen enligt SM.. 13:00 drar vi.. W vaken. Vi sätter oss i bilen och jag passar på att göra ärenden.. W sover från och till mellan 13:00-14:30 sen åker vi hem och jag lägger honom för att sova en stund till utefter det ursprungliga schemat. Knorrar och somnar tillslut efter vaggning.. Tar upp kl 15:30 och följer sedan schema fram till läggning 21:30.. Från att knappt hunnit lägga honom de senaste kvällarna så får jag hjälpa till att få honom att komma till ro i en hel timme. lite mer tom..

Varför??? Återfall??? Vår utflykt?? SM hemma ja men hur tar man med sig den ut.. Försöker planera, men han vaknar hela tiden när vi är ute.. Dock ej i vagnen, men vi måste ju åka bil ibland med... Blir det bättre när man satt scvhema..?? Hur gör man då man ska förflytta sig, resa??. När man ska väcka på dagen när man är ute och handlar så han inte sover för mkt..
Lång bilresa.. Sova resp vara vaken... ??

Berätta hur gör ni för att få allt att gå ihop.. Blev en dålig dag pga BVC...
Kan ju inte sitta hemma och uggla... Ibland kommer det ju tider man måste passa. TEX babysim på förmiddagar... Möten mm....

Tacksam för hjälp och tack till Anna än en gång.. Det var toppen att få träffa dig.. "Skogspromenadenskaket" och skak ggr 2 funkar kanon på Buggaboovagnen... Dock kom lite frågor upp då jag märkte att det blev lite strul då vi var tvungna att åka från trygga hemmet...
Kram Sarah mamma till William 6 veckor
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, välkommen till forumet och grattis till nykomlingen.

Du har ju en riktigt bra grund att stå på som har varit hos Anna och lärt dig hur du ska använda de olika verktygen och hur standardmodellen fungerar.

Men hur överför man då detta till den riktiga världen undra du? Jo man planerar lite mer bara, BVC-tider går alltid att få som man önskar, det är bara att förklara att liten sover då och då och en tid då skulle passa bättre. Sover liten bra i bilen passar man på att göra utflykter under en sovtid, ammar du kan du ju göra det var som helst i princip och sen får man ge och ta lite, lite när det kör ihop sig. Men om hela eftermiddagen blir ett sammelsurium av småsovande och korta vakenperioder då blir det svårare att komma till ro på natten.

Vi har faktiskt släpat med våra små på allt vi måstat göra och som inte gått att ändra men det har lett till att jag även ammat gående i affären, med de två andra barnen i kundvagnen medans vi handlat. Det går om man måste men är naturligtvis inte optimalt för någon part.

Det enda vi har anpassat åt efter är babysimmet och det har vi gjort med alla tre. Här handlar det mycket om vilken attityd man kan uppbringa och hur viktigt man tycker att det är . Mika har simmat precis i en mat-tid men då har jag ammat före och direkt efter, så simmet blev som en paus i matningen helt enkelt.

Så planera lite och kom ihåg att många tider går att ändra så att de passar er bättre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

SarahWard skrev:Hej igen och tack för svar Susan.

Nu börjar det bli dags att spika schema o jag försöker se ett mönster men
det är svårt...

William är nu 7 veckor...
Vårt ungerfärliga schema de senaste veckorna har sett ut enligt följande:
8:00 äta
12:00 äta
16:00 äta
20:00 äta + nattslurk

Sova 22-04. på dagtid satsar vi på 2-2.. oftast får vi ihop 10 timmar på natten då Wille gärna somnar om direkt efter maten...
Dock är det svårt att hålla honom vaken på morgonen då han gärna somnar efter en timme och då uppvak vid 11:00 o allt flyttas fram.. det blir sen mat 15 o 19 o sista passet vaken längre än 2 h,.. men på ngt sätt brukar alltid läggning sluta runt 21-21:30 numera...... ibland uppvak allt från 02:30 fram till 04:00 ( utom nyårsafton då han sov från 21:30-04:30 o sen vidare till 08:30 efter mat.. mkt nattsömn där... :D

Schemaförslag???
Hur ska jag nu gå vidare..?? ska han slussas in i 8h?? skulle gärna vilja ha förslag på schema...!! han sov ju själv över 1:a nattmålet så snart jag satte lite rutin på dsgarna med 4 matningar o en nattslurk... gillar att han har tidig läggning samt att han somnar om efter nattmaten o inte behöver börja dagen runt 05-06- han visar ju inga tecken på det heller... vore så tacksam för schemaförslag för jag har kört fast på tiderna ovan som verkligen inte sitter...

Läste om Nancy o insåg då att jag har stressat en massa kring perfektionism o schema.. Wille sover ändå bra på nätterna enligt mig o BVC tappade hakan då jag berättade att han sov cirkus 6 timmar o sen somna om 3-4 till..
men vill ändå få till det med dagslurarna som krånglar.. dock verkar vi hitta hem framåt kvällen. Viktigast är ju att han äter som han ska.. dock är han ibland halvt medvetslös när han har sovit dåligt på dagslurarna o jag rapar, stojjar o gör allt för att få honom vaken... vågar inte sätta honom i bilen direkt för då skulle han slumra till rejält.

Dagslurar-uppvak. Tips på att få honom att somna om.. Att lägga är noll problem.
men dagarna är svåra.. vaknar ofta efter 45 min eller 1 timme´. förstått att det är skarvar.. överlevnadsångesten är avklarad o det är inte hungrig han är.. jag är bestämd o tar inte upp.. låter honom böka o stöka men skakar i handtaget då han fastnar i skriket.. och jag väntar med att skaka igen.. lugn som en filbunke är jag o tror mig inte ha fastnat i ngt vaggningsträsk mm..
han har somnat om vid uppvak på dagslurar men alltför ofta blir det gnällande tiden ut.. verkar som han är pigg... blir tyst som en mus o verkar superpigg när jag plockar upp honom då det är dags även om han gnällt sista timmen...
ibland vaknar han även kring midnatt men då fixar han det alltid själv... så när han verkar trött så är det inga problem, men på dagslurarna är det svårt... ingen är bättre än den andra... ibland blir det nästan 2 o ibland ibland somnar han om efter 30 min o kan sedan sova på som bara den.. men oftast uppvak efter 45 eller 1 tim..

Matmängd. Ammar inte. Endast mjälkersättning. Hur mkt??
2 mån?
3 mån?

Sist men inte minst. kommer resa en del med min pojk framöver därav min tidigare fråga. Standardmodellen i verkliga livet... pga eget företagande mm så måste jag arbeta lite o kommer flyga samt åka tåg.. men vill fortfarande ha rutiner då jag inte vet hur vårt liv skulle sett ut om jag inte hittat info om standardmodellen av en slump på bibblan.. han sover ju bättre än kompisars 10månaders bebisar redan...

när man reser så har man ju inte alltid tillgång till sin vagn tex. ngn som har erfarenhet av det.?? För wille somnar alltid till efter 2 h vakentid där ä han tydlig.. men sen ska han ju sova sina timmar med... på flyg eller på tåg.. tips på sovplats mottages tacksamt.. Gärna inte famnen i 2h?? kan ju även bli så att kvällsläggning blir hemma hos ngn och sedan tunnelbana eller bil hem. erfarenhet där, brukar det funka bra?? tips mottages gärna...

sista frågan.. ändringar i schemat på resdag.. när flyget tex går under sovperiod kanske han vaknar pga att han tas upp ur vagn mm... ngn som har tips o ideer där??

Jag ifrågasätter verkligen inte standardmodellen o rutiner men önskar så tips o idéer om sovande på resande fot.. Matning är ju inga problem, det går ju alltid men vill ju inte förstöra sömnen när vi reser... kanske inte ´blir perfa den dagen men hämtas hem till kvällen som Nancy skrev... är det så det funkar kanske??

Så tacksam för detta forum och ni som ställer upp med kloka råd o erfarenheter. önskar att jag hittat hit tidigare. framförallt inför förlossningen som jag var så skraj inför.. men som sedan var en underbar upplevelse.. hann dock läsa barnaboken innan :D :) :roll: den var med mig in på sjukhuset med.. Tack Anna o ni andra proffs för alla kloka ord..

kram Sarah o William
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Hej Sarah! :D

Grattis till lillskrutten! :D Det làter ju som att det gàr jättebra hos er. :thumbsup:

Jag tycker att du ska vänta tills han är 2 màn innan du sätter schema, för det kommer en ökningsperiod vid 7-8 veckor när mànga barn vill äta oftare i ett par dagar. 8) Sedan finns schemaförslag här, làt dig inspireras bara, och kom ihàg att du vill ha 16h sömn och 4 màltider + kvälllsslurk. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Matmängdsfràgan är enkel att besvara: Sà mycket mat du nàgonsin kan lirka i honom ska han ha. :lol:

Sedan, om flängadet och resandet: har man en gàng infört ordentliga rutiner sà sitter de stadigt sedan, och jag upplever inte att det är nàgot problem att mina barn kommer att sova middag pà ett flygplan imorgon, t ex. Däremot är det viktigt att ta sig tid att införa rutinerna - att försöka göra det pà flängande fot är säkert möjligt, men det verkar verkligen vara att göra det svàrt för sig. Jag vill ocksà slà ett slag för flexibilitet - om din kille lär sig att äta sin ersättning var som helst, och att det är OK att sova i vagn, i resesäng, i bärsjal, eller att buffas till sömns i mammas knä pà ett flygplan, dà har du ju inga problem att hàlla rutinerna även när dagarna inte följer normen. :D
SarahWard

Svårt att hålla vaken på kvällen och uppvak kring midnatt

Inlägg av SarahWard »

Hej igen. Tack för tidigare svar...

Vi har kört igång med schema och har varit iväg på 2 resor.
Det har funkat kanon. Har sovit i sin vagn på tåget och någorlunda hållt sina tider. Svårt när jag måste lägga ner honom innan sovtid pga byten mm.
Då somnar han gärna till litegrann. Men tror det blir lättare ju större han blir och inte är lika sömnig.

Ibland räknar jag antal vakentimmar och sovtimmar på dagen då det är svårt at hålla tiderna. Wille är nu 12 veckor o det har blivit 11 timmar sömn på natten och ca 5 på dagen. Sovpassen ser då ut enligt följande:
11-1,5-2-45-20 alt 11-2-2-45.. Det beror på hur dagen sett ut.

Dock har det denna vecka börjat med att han inte orkar vara vaken fram till läggning och verkligen slocknar en timme innan läggning. Tex.

07:00 uppvak o mat
08:30 somna 1,5 h ibland klarar han endast en timme vaken.
10.-12 vaken o mat äter kring 10.30
12-14 sovpass
14-16 vaken o mat
16-16:45 sova ( om han endast klarar en timme vaken på morgonen så sover han em mellan 15:30-16:15 o seda 20 min krin17:30-18)

16:45-18:30 mat, vaken o bad
18:30 äter nattslurk för han r hungrig o slocknar sedan...
sover ca 45 min.... sen håller han sig vaken en timme till med lite mer mat.
Tanken var ju att han skulle somna kring 19:30 med 11,5 timme natt nu.
Han klarar inte 3 timmarskvällar. Max 2,5 h.

Ibland när vi fått ihop schemat att han sovit tidigare på eftermiddagen och 20 min kring 17,30 så klarar han fram till läggning. Dock äter han inte alltid sitt kvällsmäl. Matar honom då i sömnen kring 22-23 vilket går bra.

Han vaknar alltid kring 01-02 o äter nattmaten och vaknar sedan kring 07..

Några förslag för hur jag ska slippa mata i sömnen o att få nattmaten senare.

när han somna kring 21:30 när jag körde på vaken 2-2 vakna han alltid kring 04 och sov sedan vidare till 08....

Tycker allt flyter på bra men det vore toppen om han kunde sova längre i sttäck. Han äter mkt på natten och somnar om direkt.

Försöker truga med mat på dagen och han äter bra. Dock är det svårt att få i honom mkt på morgonen. Han äter ersättning så jag ser ju vad som äts upp..

På något sätt så slutar alltid kvällen mellan 19:30-20:30 och morgonen nästan alltid kring 07. Dock matar jag honom i sömnen innan jag går o lägger mig o sen äter han kring 01-02 igen för att vakna 07... sista luren på dagen var alltid 1,5 timme förut men nu vaknar han och är hungrig efter 45 min. Ser så väl på honom om han kan somna om eller är vaken. Han skarvar direkt inte lägre utan klarar det själv numera... Vilket är underbart...

Vore så tacksam om jag kunde få lite hjälp med mitt schema.... :lol:

Ytterligare en fråga, vore kul att komma i kontakt med andra BBfans där jag bor... Har ni några förslag på hur man går till väga. ???Kul att umgås med mammor som har samma tänk som en själv.

Kram till er alla
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SarahWard

Ramsan

Inlägg av SarahWard »

En fråga till. :D :D :lol:

När ska jag börja införa ramsan och hur..?? Behöver knappt buffra eller vagna honom och hoppas att det fortsätter så.. Ibland skakar jag i handtaget. Särskilt när han har svårt at komma till ro. Det räcker oftast med några sekunder..
Han är en tröttis, så somnar gör han gärna, men om jag ska bli bättre på att få honom att somna om på nätterna kanske jag ska införa lite ramsande så att jag kan fortsätta med det när han blir äldre o vaknar på nätterna.
Tusen tack!
Kram från ett AWfan
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
chokladkaninen

Hej Sarah! :D

Kul att höra att det går så bra för er! :thumbsup:

Ang schemat så tycker jag att du har en bra början, men kvällsstrulandet kommer du nog enklast runt genom att faktiskt ha fasta tider. Om din lillkille är en tröttis kan det vara värt att fortsätta ha 16h sömn, kanske t o m lite drygt, tills han säger ifrån att han vill vara vaken mer (normalt kortar vi till 15,5 vid 3 månader men tröttis ska respekteras, anser jag :lol:). :idea: Varför inte satsa på att hålla 11,5+1,5+2+45+20 konsekvent? Då får han ju ett litet break i sitt kvällspass, och du kan lägga honom för natten kl 19.30 som du vill. :wink:

AW skriver att vid 2 mån kan bebisen sova natt 8h utan mat (till 3.30) och vid 3 mån 10h. Å andra sidan ser jag inte riktigt varför det inte går lika bra att ge nattmaten vid 1-2 och sedan sova vidare? O:) Det är klart att du kan börja krångla med att flytta nattmålet till 4 om du vill, men jag vet inte riktigt vad du vinner på det när det nu verkar funka så bra som det är? Om han inte sover över nattmålet av sig själv kan du ta bort det helt när han har fyllt 4 mån. :D

Många bebisar har en liten ökningsperiod vid 3 mån - kanske dags att erbjuda mer ersättning, byta till större napphål eller så?

Ang ramsan är det helt rätt att börja "smyga in den bakvägen" nu. Säg den mjukt och fint och bekräftande när han håller på att somna så att han förknippar den med att somna tryggt och fint. :heart:
Läs om hur den funkar här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... elseramsan

:idea: Kackelforum är en guldgruva! Kolla om det ligger nån tråd för mammor på din ort där, och annars är det bara att starta en! :wink:
SarahWard

Vägrar äta

Inlägg av SarahWard »

Hej hopp igen. Tusen tack för bra svar...

Sovtiderna funkar bra och han valde tom att sova 12 timmarsnatt redan andra natten och korta ner dagslurarna vilket han markerade.. För han brukade alltid sova 1,5 h i sträck på förmiddagarna förut och nu vaknar han o är larvaken efter 45 min utan gråt tom. Bara ligger där och kikar damt bökar lite... :D
Så då har jag infört 12-45-2-45 oh det verkar passa honom perfekt.
Igår hade han lite feber men det var inget vi märkte av utan han somnar själv och sover kanon.

Jag har dock två problem.

Maten!!! :cry: och långluren har börjat trassla... Vaknar redan efter en timme och bökar sedan hela sista timmen och det rejält...
Då han äter ersättning så vet jag att med de 6 matningar som han har får han i sig ca 800-900 ml per dygn dock det mesta kvälls o nattetid :cry:

Igår såg sovschemat ut enligt följande:

7:30 Vakna äter ca 160 ml vakna
9:15-10:00 sover 45 min
10-12 vaken.. åt kring 11 100 ml med mkt trugande
12-14 långlur dock uppvak efter en timme o mkt bök
14-16 vaken o åt endast 60 ml
16-16:45 åt 140 ml kl 17
somna sedan för natten kring 19:30
vakna kl 21 o åt 110 ml

och sedan kl 01 och då klämde han närmre 300 ml sovandes. Så mkt har han aldrig ätít på en gång förut. Sov sedan till kl 07:30 prick imorse och har kört exakt samma schema idag igen men lika krånglig med maten.... Han är så trött när han vaknar vid 21 0ch 01 men är så hungrig märker jag..
på dagarna är han rätt grinig och verkligen ser "äcklad" ut av flaskan.

Tips mottages gärna. Tycker det hela går ganska bra men krångel med maten har vi aldrig haft o långluren har aldrig krånglat förut.... Trodde först han var hungrig men när han vägrar äta på eftermiddagarna så kan det ju inte vara problemet.....

Än en gång är jag så tacksam för detta forum...
Kram sarah
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
chokladkaninen

Hej igen Sarah! :D

Som du själv är inne på är maten grejen hos er. :shock: Anna brukar skriva att man siktar på 1l om dagen vid 2 mån, så 0,8-0,9 är lite klent. :?

:idea: På dagen finns det mycket annat kul för en liten skrutt att göra än att äta, eller hur? Och han visade själv i natt att han äter bra sovandes, eller hur? Så mitt förslag är att du gör i ordning en rejäl flaska ersättning innan du väcker honom och så matar honom halvsovande, alla mål. :D Sedan kan du förstås erbjuda påfyllning igen inom en timme, men satsa på att få i honom maximalt med mat medan han vaknar till, det brukar funka på 3-månadersbarn. Nästa steg, om några veckor, blir att börja med smakisar! :wink:

:idea: Andra saker att fundera på är vad du har för flasknapp och ifall du kan byta till nån stadigare sorts ersättning.
SarahWard

Inlägg av SarahWard »

Tack för snabbt svar...

Två snabba... Stdigare ersättning.. Vet ni om magen klarar semp 2 vid 3 månaders ålder.. Kanske kan man introducera med hälften av innehållet i flaskan??

Kan måltiderna ligga för tätt när man kör på 12-45-2-45 kanske.. Tog Torsmammas schema då han visade att han ville sova 12 timmars natt o fortfarande gör trots mattrubbel...

Sen måste jag även jobba på min attityd för det går bättre när pappa matar undrar varför :lol:
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D
SarahWard skrev: Stdigare ersättning.. Vet ni om magen klarar semp 2 vid 3 månaders ålder.. Kanske kan man introducera med hälften av innehållet i flaskan??
Vet faktiskt inte, men jag fasade över till nr 2 lite tidigare än 4 månader i alla fall.
SarahWard skrev: Kan måltiderna ligga för tätt när man kör på 12-45-2-45 kanske.. Tog Torsmammas schema då han visade att han ville sova 12 timmars natt o fortfarande gör trots mattrubbel...
Måltiderna lägger man med 3-4 timmars intervall oavsett schema, så det är inget problem! :D

:thumbsup: :heart:
SarahWard

mattider

Inlägg av SarahWard »

Hej o tack igen för svar..

En sista fråga ang.maten...

följer följande schema
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

dock kör jag från 07:30 på morgonen o kör 11,5 h natt( alltså läggning kl 20) samt 1,5 h lur på fm. Anledningen är för att han ska bli hungrigare då han sover mer på dagen, är det rätt tänkt..??+ :lol: För han äter fortfarande mest på kvällen.. alltså i sömnen två timmar efter han somnat för natten samt nattslurk.. På schemat ovan..... är det 3,5-4 h emellan målen även om det står kortare.. Ska börja med semp 2 idag o blanda i hälften, så får vi se om han blir mättare... Men min fråga är egentligen mattider här ovan??

När mattider o sovtider sitter så ska jag se hur det blir i vardagen.. för jag tycker det är svårt att få ngt annat gjort än mata o sova just nu...men gör allt för att slippa vakna på nätterna framöver...

Min mamma tog hand om honom i helgen o då kom vi lite ur fas.. Plocka ju upp honom hela tiden, men som tur var sa han ifrån rejält..

Tusen tack för svar.. sarah
Tusen tack..
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Sarah!

Enligt mitt tycke så är det rätt tänkt med 3.5-4hrs mellan målen. Här ges förutsättningar för att aptiten skall hinnas byggas upp.
Ge det ett par - tre dagar för att kolla hur Herrn gillar det hela, det går att finjustera senare också :thumbsup:
SarahWard

Hjälp med schemat

Inlägg av SarahWard »

Hej på Er.

Tack för bra svar. Ngt förvirrad är jag fortfarande trots ett schema som funkar relativt bra.. Fortfarande en del matproblem. Han får i sig kring 900 ml till 1 l men det ser ut enligt följande:

07:30-09:00 vaken o äta mm mm
09:00-10:30 sova 1,5 h
10:30-12:30 vaken o äta mm mm
12:30-14:30 sova 2 h
14:30-1630 vaken o äta mm mm
16:30-17:15 sova 45 min
17:15-20:00 vaken äta mm mm samt bad o pyjamas

Sömnen är inte ngt problem. Klarar uppvak på natten bra då han inte är hungrig.
Men får oftast i sig mellan 500-600 ml fram till läggning. Nattslurk är bara att glömma. Han blir tokig o vägrar..Somnar som en stock. Vaknar sedan ibland kring 21 o äter o sen en gång till kring 23 ibland kring 22-23 o sedan en gång på natten. Med tanke på att det närmar sig 4 månadersgränsen så bör han nu kunna sova hela natten utan mat. Det är ju helt ok att fylla på halvsovandes kl 23 o sen sova resten av natten. Men tycker synd om honom som måste vakna pga hunger. Har testa med allt från 3-4 h mellan målen på dagen och tror nu att även 3 h inte är så illla ibland o ibland 4 h...

Två frågor kring detta.
Enligt BB så börjar all vakentid med mat. Tanken är väl Mat-Aktivitet-Sova??
Är 4 lurar på dagen helt fel tänkt?? Hur länge ska man behålla det i sånt fall??
För kring 5-6 månader borde ju 3 lurar räcka...

Tar gärna emot förslag på schema då 19-07 natt inte funkar pga maten.
Han äter alltså 6 mål per dag just nu. Skulle iallafall vilja korta ner till 5 mål o i bästa fall 4 med nattlsurk. Han är en riktig tröttmössa o sover kring 15 timmar per dygn, vilket känns bra. Klarar ensamlek bra o har bra med aktvitet hela dagen. Så uppvaken på sena kvällar o nätter beror enbart på maten. Har börjat med 4mån ersättning o större hål i nappen. Nästa vecka börjas det med smakisar alt gröt. Så vill så gärna få till mattiderna nu. Har ju testat att vänta lite med maten efter han vaknat o då är han ganska gnällig o inte mkt action. Så jag är helt inne på att mata på en gång även om det bara är 3 timmar emellan

Han vaknar även oftare kring 07 numera, märker att mornarna börjar bli tidigare. Så kanske ska dagen börja tidigare?? Det strulas rejält med maten men försöker visa attityd o trugar som bara den. Ser ju tydligt att han behöver mer mat. Hur dagen än sett ut så är han alltid färdig för natt kring 19:30 o är slö till 20... Så Dagens början bör bli 07 0 slut 19:30. Men det är däremellan jag vill få in 4 timmars sömn kanske lite mer samt maten... Eller ska jag göra ett schema där jag har 5 mål per dag..

Förslag mottages gärna, för jag stirrar mig blind på alla scheman i BB o Sova hela natten kuren..

Så tacksam om ni hat tid att hjälpa mig o Wille.

Tack!
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SarahWard

Tillägg på förra inlägget

Inlägg av SarahWard »

Han äter alltså inte nattmål om han fått i sig över 900 ml under dag o kväll. Så han visar att han är redo att sova natt nu... :lol: dock knorrar magen rejält framåt 23 när han inte fått i sig allt...

Såg en tråd som liknade min. Där natt var 19-07 o ett nattmål kl 23 :lol: hur såg det ut senare för bebisarna??? När de blev äldre hur la ni om schemat då för att få bort 23målet o få i all mat på dagen??
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"