3-åring, vaknar för tidigt, OAVSETT!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
grabbmamman

3-åring, vaknar för tidigt, OAVSETT!

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Vi har kurat lilebror i våras och är jätteglada och tacksamma för detta.
Storebror nyss fyllda tre år har alltid vaknat tidigt; runt sex och har sedan vi i våras införde läggning kl 19 sovit ca 11 timmar per dygn.

Just nu mår jag jättedåligt över hans sömn. jag känner mid SÅ stressad över att han inte sover mer. JAg har försökt , vad jag tycker, allt.
Vi började med väckarklocka i våras, den var han bara rädd för :?: Ville inte att den skulle stå i hans rum osv. Vi försökte med att min mobil skulle ringa som morgon signal, det gick bättre, men han låg likväl vaken, för tidigt, och frågade var femte/var tiomnde minut om det inte var morgon, hur jag än hade förklarat att NÄR KLOCKAN RINGER ÄR DET MORGON!

Förtejpade fönster har vi, det kan ingen klaga på...

Vad gäller utevistelse så är vi det jättemycket. Dock är han en liten latis och en social liten krabat, vilket innebär att på dagarna håller han sig intill mig som ett plåster och vill inte springa omkring och leka,(självklart hänger han på när jag springer runt, men han springer inte runt självmant!) eller upptäcka saker på promenader annat än ifrån vagnen bredvid lillebror...
Detta har jag funderat på, om det är så att han inte behöver så mycket sömn för han inte rör sig så mycket. Jag vet själv, att när jag tränar mycket kräver jag mer sömn än annars.

Äter ganska knapert, det har han alltid gjort..

För några veckor sedan kände jag att jag måste göra en hel kur på honom för att få dete att funka.
Det blev fruktansvärt.
Han som varit torr i 9 månader började kissa på sig på nätterna och det var en väldit ofeeling, så att säga kring det hela. Jag kände tillslut att jag inte kunde fortsätta så med ett så stort barn, att ramsa och så. Även om jag var fast besluten från början så kände jag att han reagerade med otrygghet och det blev INTE bra... :(

Efter det släppte jag alla funderingar, försökte..., och tänkte att jag har försökt allt, och han har ju förutsättningar att sova 12 timmar men gör inte det, men så ja... nu denna morgon tappade jag fattningen, 10 timmar och 20 minuter, jag får panik när jag tänker på att han kanske blir skadad av sömnbrist. Jag måste få hjälp med mina tankar, för jag har förökt så mycket och kan inte hjälpa honom till 12 timmar. MÅSTE DET VARA 12??? ÄR INTE BARN OLIKA!!!???

mycket tacksam för hjälp!
mvh kämp-mamman
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Hur går läggningarna till idag? Somnar han själv eller?
Har han ingen spjälsäng längre så tycker jag att det kan vara en ide att ge tillbaka den. Det är tryggt att sova i den.

Jag förstår inte riktigt hur nätterna har blivit otrygga pga av ramsan. Om det bara är så att han vaknar en timme för tidigt så är ju inte problemet något stort.
Anna W säger inte att barn måste sova 12 timmar. Det är en rekommendation. :wink:

Här är tips för äldre barn. Läs den flera ggr.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Om det är så att ni bara har problem med för tidiga uppvak så kan man lura dem lite. Det är viktigt att ni får honom att sova tills ni väcker honom. Hade jag varit er så hade jag ställt klockan på 06 under några dagar så att ni verkligen väcker honom. Ni flyttar fram den 5 -10 minuter succesivt tills den är framme vid 07.

Tänk också på Social delaktighet under dagen och att ni kan
lägga lite tidigare på kvällen när du känner att det blivit för lite sömn.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Tack för snabbt svar!

Nej, han sover inte i spjälsäng, lillebror har den nu...
Ska kanske prova med resesängen och se om han vill sova i den, som prov?

Läggningen går bra, han somnar själv i sin säng utan protester.
Behöver ofta kissa en gång på natten och ibland i samband med att vi hjälper honom med det så vill han komma över till våra sängar. Det har gått i perioder huruvuda vi har tillåtit honom att göra det eller ej. Det påverkar inte hur länge han sover på morgonen.
Anledningen till att vi i nuläget låter honom komma över är att då slipper vi problemet med att han väcker brorsan som sover i rummet precis intill, när han vaknar tidigt och hojtar.

Bra tips med att väcka honom på morgonen...ska prata med min man och nog testa detta..

Skönt att du säger att det är en rekommendation med 12 timmar, detta har under lång tid verkligen stressat mig. Ska försöka vara mer avslappnad till det hela.

Det som jag tror oroade med ramsan var att han tyckte jag var helt urknäpp som inte svarade honom som jag brukade när han vaknade på natten och efter kisset (eller om han vaknade ändå) ville sova i våra sängar. Han blev stressad av att jag inte pratade som folk, för ja, så skulle jag uppfatta det oxå när man börjar bli större och är van att mamma PRATAR och inte bara "goddag-yxskaftar#. Jag trodde det skulle funka när jag läst andra inlägg om större barn och ramsan, men efter att ha provat med min son känner jag inte att det blev bra. Han storgrät och undrade varför jag inte SVARADE honom. "Mamma, jag FRÅGAR dig", skrek han SVARA mig!!!!!
Förstår ni?

Jag ska som sagt begrunda detta och ja, kom gärna med fler synpunktter
mvh!!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Mycket som rör sig i storebrors huvud. Konstigt med mamma som inte gör som hon brukar :? 8)
Jag har en 07 (novemberbarn) som iofs kurades vid 9 mån men allteftersom växer ju förstånd, talet utvecklas och tankar snurrar. Svara honom bara kort på hans frågor och säg sen typ "godnatt och sov så gott". Dag hojtar ofta mycket just nu om "att han inte vaknar" :roll: och eftersom man vill undvika all form av diskussion på natten (då sover man ju :D ) så svarar jag typ "jodå, jag väcker dig. Sov så gott vi ses imorgon"
En annan fråga som förekommer här är "mamma jag vill ha vatten" varpå svaret blir "vi dricker mer imorgon. Sov så gott vi ses imorgon" (alltså, han får massor INNAN läggning om nån undrar).
Förstår du. Korta svar, ingen diskussion, åsså natt.
Det skapar lugnet!

Susanne G, Smart med att väcka vid 6 och sen flytta fram!
Stora kramar, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "