Min fråga var: Hur gör ni för att liten ska lära sig detta med att dela och att det finns andra människor här i världen?
Jag får redan nu höra att mitt barn är egoistisk eftersom han är enda barnet .
Exempel: Kusiner hälsar på. 3 st. De åker rutschkana. Bebis vill oxå. Det får han. Han åker och tycker det är JÄTTEKUL. Så fort kusinen dyker upp på rutschkanan för "sin tur" då skriker Bebis jättearg medans han pekar och flaxar med armarna. Jag tolkar det som att han vill att kusninen ska bort, helt enkelt. När alla står vid sidan om, DÅ är Bebis nöjd och åker av hjärtans lust igen. Eftersom jag tycker alla måste få vara med låter jag alla åka varsin gg även om Bebis blir arg av att få vänta samt se andra bruka banan...
Är det rätt? Eller hur gör man?
/Luvisen
------------------------------
Hej,
Mitt svar och erfarenhet är som följer.
1. barn under 3 år fattar inte "dela" på samma sätt och därför lär man sig bara att skrika mer eller mindre, inte dela om du hänger med?
2. det börjar hemma, man får dela med mamma och pappa, ge inte efter utan tvinga fram lite "dela" i vardagen, det måste ju inte ske med syskon, det kan väl ske mellan barn och vuxna också. Visst?
3. det finns studier som visar att det optimala åldersspannet mellan syskon är 3-5 år så jäkta inte, och även om man bara har 1 barn så finns ju kompisar.
4. KOmpisar och dagis, där lär man sig dela också (om det är bra kompisar och dagis) Men som jag sa innan, man lär sig även hemma! Gör dela med dig lekar!
5. Jag känner flera barn där de är typ 2:a, 3:e, 4:e barnet som inte kan dela alls för att större syskon låtit dem få allt de vill ha och nu när de träffar Tor så blir Tor förtvivlad för att detta barnet inte vill dela med sig alls.
6. Man lever som man lär, man delar med sig själv och föregår med gott exempel. Så dela dela dela själv skall du se!
7. Din lille är ju inte så stor, utan han kan gott få lära sig att vänta även under viss protest, det dör han inte av. Så ställ alla i kö, även han och åk, åk, åk. Men "dela" har jag inte märkt att barn gör förrän efter trotsen mera medvetet, så det säger inget att din lilla plutt är egoistisk, 2 åringen ÄR egoistisk, läs förtrots och 2 åring. Inget är konstigt!
8. Vid 3 års ålder kan ni börja spela spel och dela mera i lekar och med kompisar, då skall du se, det händer grejer.
Försök att inte lyssna så mycket på vad folk säger, deras barn är inga änglar, oftast får de gå på dagis från 1 år och lära sig djungelns lag tidigt och inte dela alls. I vissa familjer med flera barn lär sig barn bara att slåss och ha eget, mitt, mitt och mitt.
Observerar du noga och lite med "objektiva glasögon" så skall du se, deras barn är inte änglar utan har annat för sig som man är glad att man slipper med bara ett barn än så länge. syskon är inget krav.
Sista tipset, behandla ditt barn som om han var NR 5! Detta har jag haft i bakhuvudet med min son. Han får inte uppmärksamhet direkt han vill, han måste som andra säga snälla och vara trevlig. Lära sig tacka, heja och förlåt osv.... Ingen frisedel för att man är 1 (ensam) utan låtsas ha 5 barn till, eller 19 kor och 17 bebis som skriker NU om du inte hört den innan.
Kramar och oroa dig inte, lyssna inte på andra så mycket. Lyssna innåt det gör du så fint, det har jag läst och hört!
/Torsmamma
Fina råd va'?
I like!