Att dela med andra

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Luvisen

Att dela med andra

Inlägg av Luvisen »

Hade följande mailkorr med Torsmamma och kom på att det nog inte bara jag som har nytta av hennes goda råd.

Min fråga var: Hur gör ni för att liten ska lära sig detta med att dela och att det finns andra människor här i världen?

Jag får redan nu höra att mitt barn är egoistisk eftersom han är enda barnet .

Exempel: Kusiner hälsar på. 3 st. De åker rutschkana. Bebis vill oxå. Det får han. Han åker och tycker det är JÄTTEKUL. Så fort kusinen dyker upp på rutschkanan för "sin tur" då skriker Bebis jättearg medans han pekar och flaxar med armarna. Jag tolkar det som att han vill att kusninen ska bort, helt enkelt. När alla står vid sidan om, DÅ är Bebis nöjd och åker av hjärtans lust igen. Eftersom jag tycker alla måste få vara med låter jag alla åka varsin gg även om Bebis blir arg av att få vänta samt se andra bruka banan...

Är det rätt? Eller hur gör man?

/Luvisen

------------------------------
Hej,

Mitt svar och erfarenhet är som följer.

1. barn under 3 år fattar inte "dela" på samma sätt och därför lär man sig bara att skrika mer eller mindre, inte dela om du hänger med?

2. det börjar hemma, man får dela med mamma och pappa, ge inte efter utan tvinga fram lite "dela" i vardagen, det måste ju inte ske med syskon, det kan väl ske mellan barn och vuxna också. Visst?

3. det finns studier som visar att det optimala åldersspannet mellan syskon är 3-5 år så jäkta inte, och även om man bara har 1 barn så finns ju kompisar.

4. KOmpisar och dagis, där lär man sig dela också (om det är bra kompisar och dagis) Men som jag sa innan, man lär sig även hemma! Gör dela med dig lekar!

5. Jag känner flera barn där de är typ 2:a, 3:e, 4:e barnet som inte kan dela alls för att större syskon låtit dem få allt de vill ha och nu när de träffar Tor så blir Tor förtvivlad för att detta barnet inte vill dela med sig alls.

6. Man lever som man lär, man delar med sig själv och föregår med gott exempel. Så dela dela dela själv skall du se!

7. Din lille är ju inte så stor, utan han kan gott få lära sig att vänta även under viss protest, det dör han inte av. Så ställ alla i kö, även han och åk, åk, åk. Men "dela" har jag inte märkt att barn gör förrän efter trotsen mera medvetet, så det säger inget att din lilla plutt är egoistisk, 2 åringen ÄR egoistisk, läs förtrots och 2 åring. Inget är konstigt!

8. Vid 3 års ålder kan ni börja spela spel och dela mera i lekar och med kompisar, då skall du se, det händer grejer.

Försök att inte lyssna så mycket på vad folk säger, deras barn är inga änglar, oftast får de gå på dagis från 1 år och lära sig djungelns lag tidigt och inte dela alls. I vissa familjer med flera barn lär sig barn bara att slåss och ha eget, mitt, mitt och mitt.
Observerar du noga och lite med "objektiva glasögon" så skall du se, deras barn är inte änglar utan har annat för sig som man är glad att man slipper med bara ett barn än så länge. syskon är inget krav.

Sista tipset, behandla ditt barn som om han var NR 5! Detta har jag haft i bakhuvudet med min son. Han får inte uppmärksamhet direkt han vill, han måste som andra säga snälla och vara trevlig. Lära sig tacka, heja och förlåt osv.... Ingen frisedel för att man är 1 (ensam) utan låtsas ha 5 barn till, eller 19 kor och 17 bebis som skriker NU om du inte hört den innan.

Kramar och oroa dig inte, lyssna inte på andra så mycket. Lyssna innåt det gör du så fint, det har jag läst och hört!
/Torsmamma

Fina råd va'?

I like!
:P :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm... jag finner just den rätta balansgången svår att få till. Alltså antingen blir jag mkt åt ena hållet och försöker hela tiden undanröja besvikelser för Bebis. Men då blir han lite för "gapig" om ni förstår vad jag menar. Eller så går jag åt andra hållet och håller honom på halstret typ nästan varje gg för att han ska känna på att vänta lite grann och då kan det hända att han ger upp lite :( .

Svårt det här. Är glad när jag får låna några parvlar så att det blir balans av sig själv, om man säger. :oops: :lol:

Fattar inte att det ska vara så svårt för mig att skilja på saker och ting... :roll:

Nåväl. Säg mig är det ngn som har några enkla små Dela-med-dig lekar?

Jag har så väldigt dålig fantasi just nu... Är lite matt. Måste få igång matten igen så det tar det mesta av min kreativitet just nu.

Kram/Luvisen
SM rookie
Trebarn

"Din tur!"

Inlägg av Trebarn »

Hej Luvisen!
Jag jobbar mycket med det här med mina barn. Din Bebis är ju så mycket mindre, så du får anpassa, hur nu det ska gå till...

Jag ser alltför många föräldrar som SJÄVA tar på sig rollen av rättvis, egenmäktig fördelare. Alltså unge 1 tar sak av unge 2, upprörd förälder tar argt tillbaka sak från unge 1 och ger till unge 2. Föräldern tycker att budskapet är glasklart; unge 1 har gjort fel, och förälder återupprättar ordningen. Problemet är att både unge 1 och unge 2 bara ser en vuxen förebild som argt TAR något.

Jag lär mina barn att säga "din tur!" till varandra.
1- Genom att jag själv ofta säger "nu är det min tur att borsta tänderna/klä på kläderna/diska plastredskapen, och sen är det din tur". Eller storebrors tur/lillasysters tur.
2. Genom att när de vill gunga och det bara finns en gunga och båda skriker och vill ta bort den andra och bara gunga själv, bara "höra" vad de VILL, inte vad de INTE vill. Jag låter bli att tolka in åt dem att de INTE vill varandras bästa, att de till varje pris vill hindra den andra från att gunga. Det låter som att bara vända på orden litegrann, men innebörden blir en helt annan för mig om jag tänker "Han menar att han inte vill att vill hon ska gunga!" än om jag tänker "han menar att han vill gunga". I det första fallet går hela försvarsmaskineriet igång, jag tar på mig att mitt barn är EGOISTISKT; jag har MISSLYCKATS; han håller på att utvecklas till en ELAK PERSON. I det andra fallet blir JAG mer praktisk, och ger honom redskap att lösa situationen. Alltså, föreslår att han kan vänta på sin tur, göra något annat så länge, och så vidare.
3. Jag fördelar aldrig turen åt mina barn. Om mellansyster tycker att det är hennes tur att gunga säger jag åt henne att prata med storebror och fråga om det är hennes tur snart. Eller säger typ "det VET storebror, och han säger SNART att det är din tur. Och sen får DU säga till när det är hans tur igen."

Min minsta lärde sig säga "din tur!" i somras, när hon var 1,5 år. Självklart förstår hon inte betydelsen helt och hållet, men hon är med på att jag och mellansyster står och väntar förväntansfullt på att hon ska säga det. Och hon säger det JÄTTEGLATT, och går gärna ifrån gungan. För att vi blir SÅ GLADA när hon säger det. Och för att jag (ganska) snabbt säger att nu ska vi se när mellansyster säger "din tur!" Det blir snabba byten fram och tillbaka, fulla av förväntan både att få säga "din tur!" och se hur glad den andra blir, och såklart glädjen att få gunga när det är ens egen tur.

Jag har konstigt nog aldrig sett någon annan göra så här. Det är bara föräldrar som tagit på sig rollen av rättfärdiga, stränga domare som nådigt fördelar turen överallt.

Klart att jag kanske har en fördel i och med att mina barn tränar sig på varandra mer än ensambarn. Men jag har uppnått (tycker jag själv!) ganska snabba resultat i sandlådan med andra okända barn med "din tur!". De blir så glada över att få göra rätt och att inte behöva någon domare över sig. Och du kan nog fånga upp situationer hemma då du får saker av Bebis och bli JÄTTEGLAD och säga "Men TACK, är det MIN tur nu???!" eller "vet du Bebis, NUUUU är det DIN tur att ha diskborsten!!!"

En början i alla fall...

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag visste det fanns ngt sätt att visa hur man gör....! :P . Jag kan redan se hur Bebis självmant börjat vara ok med att andra barn vill gunga... Jag började med att låta honom gunga hur mkt han nu önskade genom att uppsöka en park som är helt tom... :shock: . Lite konstigt, men det finns. Iaf. Där gungade han 40 min x3 varje dag i en vecka. Nu gungar han gärna i park full med barn 5 min- sen vill han ur. Titta och sedan gunga lite till. Det är Otroligt vad människan utvecklar sig självt! Och nu kan jag ge honom uttrycket för hans eget initiativ- Din tur!

Tack Trebarn!
:P /Luvisen
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lysande Trebarn!! Tack Luvisen för intressant trâd (igen!) =D>
Trebarn

Inlägg av Trebarn »

:D :heart:

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Här har ni en rättfärdig förälder....
Jag som tycekr jag varit sååååå pedagogisk med mina barn och lär dom dela med varandra & andra. Åsså har jag själv slitit sakerna ur handen på ungen2 som tar nåt från unge1 i min önskan att visa hur man skall göra:!: :oops: Så galet man gör när man inte tänker fullt ut :!:
Vilken tur att jag kan börja göra rätt nu :thumbsup:
TUSEN tack för fantastiskt fina tankesätt :heart:
Kramar, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"