Kan suga på fingrarna ge svamp eller liknande?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
hannah

Kan suga på fingrarna ge svamp eller liknande?

Inlägg av hannah »

Hej,

När vi tog bort nappen för vår dotter vid 4-5 månader (kommer inte ihåg!) började hon genast att suga på två fingrar i stället. Helt fine tycker vi eftersom hon då vare sig behöver skrika sig till napp eller att vi stoppar in nappen istället för att kolla vad det är hon egentligen behöver.

Fingrarna åker in och ur munnen mest hela dagen. I perioder ser vi dem väldigt lite, men andra stunder, som nu, ser vi dem väldigt ofta. På natten sitter de i större delen och när hon vaknar på morgonen är de helt vita och urvattnade :-)

Eftersom hon just nu har dem i munnen så stor del av dygnet har hon börjat få "symptom" av det. På insidan av handen strax nedanför fingrarna är hon röd och liksom knottrig. Ser ut som svamp nästan. Det är ännu inte jättetydligt eller utbrett, men jag befarar att det kan bli värre när det nu aldrig får torka riktigt långa stunder.

På dagarna ser vi alltid till att hon får saker att pyssla med när vi ser att fingrarna är på väg. det brukar funka, men eftersom vi inte övervakar henne varje sekund vet vi att de slinker in ändå. Även under bilfärder eller när hon själv stannar upp för att fundera på livet åker fingrarna in. Egentligen inte så konstigt tycker jag., själv pillar jag mig alltid i håret när jag sitter stilla och funderar...

Någon som har erfarenhet av detta?

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Ed suger på tummen och i perioder har den sett förfärlig ut verkligen. Uppblött och eländig. :shock: Jag tror säkert att man kan få lite svamp och allt möjligt, och det enda jag kunde komma på var att muta. Massa saker i händerna ett par dagar så att den fick torka upp. Nu är han ju större så nu funkar det (i allmänhet) att plåstra den ett dygn.
hannah

Inlägg av hannah »

Ok, vi får passa henne noga under några dagar så att fingrarna får torka!

Men för nyfikenhetens skull, är det någon som lyckats vänja sitt barn av att suga på fingrar/tummen? Så klart inte aktuellt nu än på ett par år, men sen... Är det vanligt att de slutar självmant eller kan man "hjälpa till"?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Här är vår prins 7 månader, han har aldrig sugit på fingrarna utan sedan han var jätteliten så har han haft en snuttetrasa som han sover med.
Den trycker han så långt in i munnen när han skall sova så jag förstår inte hur han andas :shock:
Även om han skulle få tag på den när det inte är sovdags så åker den in i munnen och det är svårt att få ut den.
jag tänkte att det kanske är ett alternativ att ha något annat som kan åka in i munnen under natten :?:

Fast jag har ju aldrig haft en tum eller fingersugare så jag vet ju inte om det duger med något annat :wink:

/Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här kommer en tråd som bara handlar om TUMMEN :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22634

Lycka till :wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
CiL

Inlägg av CiL »

3,5-åringen här suger på fingrar när han somnar sig och jag tycker det är OK. Efter att han slog av en flisa i framtanden har det bildats en valk på ena fingret. Den växer nog bort om han slutar. Tandläkarna tycker inte om att han suger men kan inte se på tänderna att han gör det ett par gånger om dagen.

Så vår son får fortsätta. Jodå, han har snuttefilt också, som han stoppar i näsan ;-). Något i mig känner att smågrabbar i den här världen mår bra av att få ömma om sig själva, och de här sätten har han valt själv.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"