När vi tog bort nappen för vår dotter vid 4-5 månader (kommer inte ihåg!) började hon genast att suga på två fingrar i stället. Helt fine tycker vi eftersom hon då vare sig behöver skrika sig till napp eller att vi stoppar in nappen istället för att kolla vad det är hon egentligen behöver.
Fingrarna åker in och ur munnen mest hela dagen. I perioder ser vi dem väldigt lite, men andra stunder, som nu, ser vi dem väldigt ofta. På natten sitter de i större delen och när hon vaknar på morgonen är de helt vita och urvattnade
Eftersom hon just nu har dem i munnen så stor del av dygnet har hon börjat få "symptom" av det. På insidan av handen strax nedanför fingrarna är hon röd och liksom knottrig. Ser ut som svamp nästan. Det är ännu inte jättetydligt eller utbrett, men jag befarar att det kan bli värre när det nu aldrig får torka riktigt långa stunder.
På dagarna ser vi alltid till att hon får saker att pyssla med när vi ser att fingrarna är på väg. det brukar funka, men eftersom vi inte övervakar henne varje sekund vet vi att de slinker in ändå. Även under bilfärder eller när hon själv stannar upp för att fundera på livet åker fingrarna in. Egentligen inte så konstigt tycker jag., själv pillar jag mig alltid i håret när jag sitter stilla och funderar...
Någon som har erfarenhet av detta?
/H