Behöver råd inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att han piggnat på sig! Inget roligt när juvelerna är sjuka :(

Om jag vore du så skulle jag jobba med mornarna istället för att kompensera på dagarna. Inget löser sig genom att du kompenserar. Det enda jag isf skulle göra är att använda marginalkvarten vid behov för att tidigarelägga en lur och lägga upp till en halvtimme tidigre till natten. Men lägg in lite krut för att få till 12 tim-natten!

Vi har ofta nattat hos andra och sedan stoppat ner i vagn eller in i bilen och åkt hem. Om juvelerna vaknar när vi kommer hem så har vi gjort om nattningen annars har vi lagt dem i sängen, stoppat om och sagt en mjuuk bekräftelse på väg ut ur rummet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej alla!

Nu vill jag ge en (förhoppningsvis) avslutande lägesrapport :D
Jag tror man kan säga att Lillekillen är "färdigkurad" sedan en vecka tillbaka. Vi körde PANG-ramsor på två morgonar och tejpade för hela fönstret :lol: så det blev kolmörkt, och de flesta morgonar vaknar jag nu av att prinsen sovit 11,5-12 timmar utan ett pip, och när han vaknar så jollrar han belåtet och visar att han är utvilad! HEJA HURRA!! Vissa morgonar ropar han till lite argt vid sex men vi gör inget och han somnar om den sista snutten. Visst är det härligt!!!
Dagslurarna går jättebra. Han vaknar ibland före utsatt tid och ibland får vi väcka honom, men han är gladare och mer harmonisk än någonsin!
Aptiten dunderökade efter en längre tids sjukdom, men är nu lite halvdan igen. Han har god amnings-aptit och lite "lagom" intresserad av vanlig mat. Mellan 8-10 månaderskontrollerna på BVC har han bara ökat 300 g i vikt tyvärr. Detta måste bero på alla hans infektioner, så jag hoppas att han ökar på lite nu när han är frisk... (Har någon nåt mer tips här så välkomnas det storligen!)
Men han SOVER och han är fantasktiskt NÖJD, och vi med honom!!

Så tack alla ni som engagerat er, och jag lyfter SHN och AW till skyarna :D
Tack från en utvilad familj!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt!

Bra jobbat! Vårda nu detta kära ni uppnått. Skratta varje läggning, ramsa ut - alltid.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hjälp!!

Nu i sommarvärmern känns det som om allt går åt pipan!
Var hos släktingar och sov över för någon månad sedan. Första resan efter kurandet. Fullt med folk i varje rum i huset. Killen vaknar och skriker. Jag ramsar försiktigt... hjälper inte, jag blir jätteosäker och rädd att hela huset vaknar, jag tar upp och efter två timmar utan omsomning ammar honom (som jag inte gjort på natten på flera månader nu!) Och så är allt brutet... Sedan dess har det sakta dalat...
Det är omöjligt att ha fönstren igentejpade på natten nu, det blir kooook-varmt! Alltså; det blir ljust, killen vaknar på tok för tidigt, och numera även när det är mörkt, för han är så varm och svettig. Jag har brutit det heliga, och tagit upp honom ibland.. ammat ibland... och ja.. nu sitter jag här där jag inte trodde att jag skulle hamna...Ramsan tar inte och han vaknar nån gång varje natt (nästan) och är arg/lessen.
Jag mår så dåligt över att det känns som om jag förstört hans sömn igen.
JAg blir så osäker när jag kände att jag inte kan åka iväg utan att det förstörs. Sover alla era ungar bra borta på nätterna?

Hur i hela världen ska jag komma tillbaka till våra ljuva 11,5-timmmars hela sköna nätter? Jag tvivlar och känner att många saker inte håller!? Tex mörkt rum i värmen, resa iväg, alla i familjen sover i samma rum etc. Det känns som om kuren funkar på vintern, om jag bara är hemma!!! Förlåt mina tvivel, men det är så jag känner... :cry:
help!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Godmorgon! :D

Nu skall vi se... antingen styr du upp det, med rätt attityd och kurar om, eller så kör du enligt alternativa lösningar.

SHN är ju en livsstil. Så här gör vi i sommarvärme och borta:

Värmen: Vi har en BASTU-varm övervåning de varma dagarna. Men mörkläggningen kan inte tullas på - då vaknar hon. Och hon är en SÄKER sovare vill jag lova. Vi har haft ALLT öppet på övervåningen och vädrat ut en timma före läggning, sedan ställt in en fläkt i hennes rum som sveper runt luften under natten. Annars allt som vanligt. Trots fläkt kan det vara 26 grader i hennes rum - det är det i vårt också. Men hon sover ändå om man säger. Vi också. Har läst om ett par mammor här på forum som ställer en skål med istärningar framför fläktar för att få lite kallare luft. (det är ju inte bra att ligga i kalldrag, det måste man se till). Och så lite kläder, enbart blöja och trosor har vi här på sommaren.

Borta: Mörkläggning nödvändig även här och så avskärmat som möjligt. Hon har sovit i klädkammare - suveränt, och i samma rum som vi. Viktigast är ju ATTITYDEN - av självklarhet. Det är det mest naturliga i världen om man säger.

Läs på mer om hela inställningen (säkerheten och tryggheten) hur man svarar på frågor och förebygger att hamna i gamla dåliga vanor... det kommer komma frågor i framtiden och då gäller det att veta hur man förhåller sig.

Så... "kuren" - SHN - håller även måttet på sommaren och vid resor. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack för snabbt svar!
Alternativa lösningar, hur menar du?
Jag ska begrunda dina förslag, tack!

/Heléne
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
duggan

Inlägg av duggan »

Alternativalösningar kan vara att ta upp och amma under nätterna.. :wink: Om man vill ha det så!

Jag är helt säker på att du kan styra upp i en handvändning, läs ditt sista medelande innan sommaren, genomsyrat av självförtroende och tilltro till den lilla. Läs och försök hitta tillbaka just den där känslan. :D

Det ända som har varit viktigt för oss på våra resor är just mörkläggningen, det är A och O, så eltejp och sopsäckar har varit våran grej, sen att vi som 4 personer i ett rum på 5 m2, det var inga problem!

Hemma på sommaren har vi sopsäckar på rutorna, men sedan har jag haft fönstret öppet på natten, men mörkläggningsrullgardinen nere och den köpte vi i extra bred, så den var 15 cm extra bred på var sida av varje karm, mycket mörk blev det men ändå vinddrag.

Jag hoppas ni hittar tillbaka till era fina nätter igen.

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Nu var det ett tag sedan jag var inne på forumet, men vill bara åter tacka för stöd man får här!
Helt plötsligt insåg jag vilka taskmörtar vi var som inte hjälpte tillbaka lillkillen till de fina nätterna han hade... :oops:

Det tog nog en vecka innan nätterna blev ostörda (när vi alltså kurade om) och ytterligare ett bra tag att få honom att sluta yla i vargtimmen mellan 6 och 7. Nu har det gått bra även på mornarna ett litet tag. Nu önskar jag bara att vi som föräldrar inte börjar ifrågasätta när/om han gör det!

Tack alla igen!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra jobbat! Var rädd om det ni har nu. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"