Snart startar vi! Hjälp och stöd behövs :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
An1

Snart startar vi! Hjälp och stöd behövs :)

Inlägg av An1 »

Hej!

Vår lillasyster M föddes i mars 2010 och närmar sig snart 5 månader och nu har vi bestämt oss för att SHN-kura henne, eftersom sovandet är huller om buller. Jag är en mamma som tycker om att ha ordning och reda och sova om nätterna. :) Tycker också att det ska bli skönt när både jag, lillasyster och hela familjen vet när det är mat- och sovdags, för just nu stämmer ingenting.

Lilla M sover otroligt oregelbundet, ibland sover hon riktigt lite på dagarna och nån annan dag sover hon riktigt mycket, och då tar hon antagligen igen sömnen som hon tappat tidigare. Nätterna är också oregelbundna, ibland sover hon 10 timmar i ett sträck utan minsta lilla pip (hon sover i eget kolsvart rum i spjälsäng på natten och i vagnen på dagarna) och ibland sover hon 6 timmar, är vaken och skriker i några timmar (såååå hemskt!!), för att sedan somna om och sova ända till morgon. Och de allra flesta nätterna vaknar hon under vargtimmarna och tror att hon ska stiga upp! För det mesta somnar hon om efter några pip/skrik, eller så skriker hon upp sig och somnar inte så vi får ta morgon. Alltså, just nu är allt mycket varierande och oregelbundet! Usch... så nu behöver vi verkligen få ihop ett schema och få nån ordning på det hela :)

Vi har försökt lägga henne för natten strax efter 20, men sanningen är den att hon somnar närmare 21. Morgon har vi tagit 7-8. Ibland också 9.30, då hon varit vaken mycket på natten.

Jag har snart läst igenom SHN-boken och sen skall min man göra det. Jag har också läst en hel del här på forumet. Jag är verkligen på gång och det känns som om jag inte alls skulle vilja vänta en dag längre på att få börja! Men jag vill vara ännu mer säker på alla verktygen och tekniker, så jag inte behöver darra när jag äntligen får sätta igång!

Ok, ville bara skriva av mig.. Hoppas verkligen att ni kan hjälpa ifall det går fel nånstans eller om vi fastnar. TACK så mycket redan på förhand!! :)
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Vad bra att du och din man läser på ordentligt innan ni sätter igång. Det har ni igen senare. Har ni börjat skissa på något schema ännu?

Visst finns vi här för stöttning och hjälp (även om det här svaret har dröjt. De flesta som brukar svara i trådaren har just nu semester).

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen och tack!

Det här forumet är så bra så det är riktigt trevligt att vara här... eller jaa, nästan. Trevligare skulle det ju vara om man inte hade nå problem med barnets sömn och slapp att hänga här, det finns ju så många andra viktigare saker att göra :D

Nej, vi har inte börjat skissa något schema ännu, skall göra det idag så jag återkommer med den senare för feed-back!

Men!! Nu har den senaste tiden gått så att vår lilla M har somnat inför natten helt nöjd och glad, några små pip har jag hört men inget desto värre. Så, nu undrar jag förstås HUR jag skall börja med kuren, kan inte tänka mig att det är nån vits att börja med nån buffning för att lugna ner henne inför somnandet??! Hon kommer ju att börja ställa hur många frågor som helst och undra vad jag egentligen håller på med då hon ska börja sova :? Den senaste tiden har hon sovit rätt så bra, inga timslånga nattskrik el dyl, utan bara några korta pip/skrik nu och då under natten. Men sen under vargtimmarna har ju pipen och skriken kommit oerhört tätt, nog för att hon har lugnat ner sig själv där emellan. Så, nu är jag ju fundersam hur jag skall gå tillväga med alltihopa...?

Hoppas på svar så fort som möjligt, fast jag förstår att det är semestertider! :)
An1
Stora M - 220907
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Om hon är nöjd första gången du lägger henne så buffar du bara kort som markering och ramsar dig ut. Sen står det väldigt tjusigt i boken precis hur du bär dig åt resten av natten :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag vill bara tillägga: Vad äter hon?
:idea: 5-mànadersbebisar kan vara sà absurdt hungriga! :shock:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
An1

Inlägg av An1 »

Igårkväll startade vi! :) Hon var inte alls glad å nöjd när hon lades kl 20, så ja buffade en kort stund, hon slappnade av och jag ramsade ut. Hon fortsatte att låta av sig, korta skrik/ljud, stånkade, stönade å bölade så jag gav henne några påminnelseramsor nu och då. Sen när hon var tyst och jag trodde att hon höll på att somna så gav jag bekräftelse. Men hon fortsatte med sina ljud, blev påmind och bekräftad.. Men det är så svårt att veta när man skall ge den sista bekräftelseramsan!!? Nå, måste väl ta det på känsla...

Lilla M somnade kl 20.39 och efter det så hörde jag av henne nästa gång kl 6.00 för jag har faktiskt sovit hela natten!! :D Så tydligen fixade hon vargtimmen själv den här natten. Kl 6 var jag beredd att ramsa, men hon blev aldrig olycklig eller ledsen, så hon fick vara i fred. Små läten mm och att hon rörde på sig i sängen hörde jag, men sen somnade jag igen!! Vaknade själv 7.30 och började vänta på att få göra glad morgon :D Klockan 8 gick hela familjen in och väckte en sovandes lilla M som blev så glad! Härligt! Nu har vi ätit morgonmål och snart skall vi börja på med dagslurarna, spännande att få se hur det nya shemat tas emot.

Kort sagt kan jag säga, nu redan, att natten har gått väldigt bra och lilla M är så glad och nöjd, känns som om hon är tacksam över att inte själv behöva undra och fundera över sömnen osv.. hoppas det nu håller i sig!

Joo, jag har märkt att 5-månadersbebisar är otroligt hungriga!! Den senaste tiden har hon bara ätit och ätit och jag har faktiskt funderat att hur mycket skall jag trycka i henne då det känns som om hon inte har något botten :lol: Här kommer schemat med maten:

8 God Morgon!
8.15 BM eller ersättning
9.30-10.15 Sova 45min
10.30 Grönsakspure, plommon och BM/ersättning (snart också kött)
12-14 Sova 2h
15 fruktpure och BM/ersättning
17-17.45 Sova 45min
18 Gröt och BM/ersättning
19 Bad
19.30 BM/ersättning
Lek och skoj
20-8 Sova 12h

Tanken är att när det sedan blir vintertid så har hon natt 19-7, vi överför alltså schemat smidigt till vintertid! :)
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

HJÄLP! Nu behöver jag hjälp med mina/våra problem! Vi har nu två nätter och två dagar bakom oss av kuren. Nätterna har gått helt bra, lite sämre den här förra natten då lilla M var vaken mellan 5.50 och 6.55, men jag kom med en upplysningsramsa (skall man då också ge en bekräftelse till på köpet?), antagligen för sent, men hon somnade om efter en stund.

Men dagslurarna har gått hur osmidigt som helst, usch!!

Problem nr 1: HUR skall man veta att lilla M håller på att somna, för att hinna sätta in en bekräftelse innan? Jag menar då man inte ser om ögonen är öppna. Det har många gånger känts som om hon hunnit somna innan bekräftelsen :(

Problem nr 2: Nu har lilla M börjat skrika redan vid tillrättaläggandet, varenda gång! Hon slappnar inte alls av. Så här går det oftast till: jag lägger henne tillrätta, hon börjar skrika, jag ramsar mig kvickt bort, skriket avtar, hon hinner ofta lugna ner sig innan påminnelseramsan är slut. Små skrik nu och då, inga arga, inga ledsna. Jag ger nån påminnelse när det låter lite ledset och låter henne fixa det själv, håller själv på med en massa i köket. En bekräftelse då jag TROR att hon håller på att somna. Och ifall hon hör av sig så ger jag en bekräftelse till då jag igen TROR att hon håller på att somna... så här håller vi på, är det rätt? Men varför skriker hon vid tillrättaläggandet direkt?

Problem nr 3: Som ni ser på schemat så är det 3 timmar vakentid mellan 14 och 17, men det lyckas inte, har jag först nu konstaterat :? Strax efter kl 16 börjar hon gnälla och gråta, är antagligen trött.. kan jag sätta in en 5 minuterslur här, eller hur gör jag? Schemat får jag väl inte ändra på i det här skedet har jag förstått.

Hoppas ni kan hjälpa oss, tack igen!
An1
Stora M - 220907
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bry dig inte så mycket om om hon har somnat. Då går den in bakvägen så att säga. Ramsan sätter sig ändå.

Om arga läggningen: Ta det coool. Ni är precis i början kuren och hon måste ju får reagera. Nyheter är inte vad de små älskar mest här i världen, liksom. Eftersom hon lugnar sig så snabbt skulle jag inte alls dra några stora växlar på det. Troligtvis är hon lite övertrött.

Backa du sistaluren något. 30 minuter tycker jag absolut att du kan flytta den utan större åthävor.
An1

Inlägg av An1 »

Tack för svar, TorpSara! Nu känns det lite lugnare :)

Men usch vilken kvällsläggning ikväll! :( Det började först riktigt bra med skrattet till gonattet, vi skrattade, lilla M skrattade mycket, jag lade henne i sängen glad, svängde henne hastigt på mage, tillrättalade, solfjädrade kort och ramsade mig fortare än kvickt ut. Lilla M hann inte ens börja skrika :D Sen höll hon på som hon brukar, små ljud nu och då, varken arga eller ledsna.. Efter 15 min ger jag henne en påminnelse, då hon låter lite ledsen+arg, men hon lyssnar inte. Då börjar hon skrika mer ihållande, jag avvaktar, men sen tycker jag att hon inte kan lugna ner sig så jag går in och buffar :shock: . Hon lugnar ner sig, jag ramsar mig kvickt ut och skriket sätter igång, värre än gången före! Nu har jag verkligen kört in vargar i hennes rum :evil: Gör ännu en gång samma procedur och samma sak händer, buffar oerhört kort och hon lugnar ner sig direkt. Skriket fortsätter och jag går in en tredje och sista gång, hon lugnar sig redan då jag lägger henne tillrätta, jag buffar en stund, hon blir lugn och jag ramsar mig ut och vad händer? Jo, hon blir TYST! Jag bekräftar. Misstänker att jag buffade en aning för länge :? Nu i efterhand känns det som om jag hade för bråttom med att fara in och buffa första gången, men gjort är gjort :( Hoppas att det inte har någon betydelse.

Sen så tror jag att hon definitivt är övertrött. Jag är rädd för att vi håller på att bygga upp en ond cirkel av övertrötthet just nu, vad kan man göra åt det?
An1
Stora M - 220907
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kommer inte att ha så mycket betydelse. Men jag skulle nog ha jobbat mer med ramsan där, istället för att gå in. Gå in bara vid kris nu, och ramsa när du har impuls att gå in, om du förstår vad jag menar?

Övertröttheten kommer att ge sig. Jag tror att du kommer att se en förändring redan i morgon. Faktiskt. :thumbsup: :heart:
An1

Inlägg av An1 »

Kommer med en kort rapport: Natten har gått bra sen efter att lilla M somnade 20.43. Jag har hört att hon har vaknat till under natten några gånger, men jag har inte behövt ingripa.

Nu skall jag försöka fokusera mera på ramsan, håller bort mig från buffandet :wink: Förstår vad du menar, TorpSara! Hoppas du har rätt med övertröttheten.

Vi jobbar vidare......
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Hej! :D

Nu har vi 4 nätter av kuren bakom oss och det känns som om allt har börjat gå smidigare. De senaste tre läggningarna har också gått snabbt och smidigt, lilla M har blivit tyst/somnat inom ca 10 min. :D Igårkväll somnade hon 20.10, vilket är nytt rekord under kuren. Men hon vaknar ofta i vargtimmen och jag har gett en upplysningsramsa x4 och hon har blivit nöjd med den och somnat om. Vi får väl räkna med lite strul i vargtimmen ännu en tid framåt, har jag förstått...

MEN! Nu undrar jag en sak. I vilket skede skall man dra ihop påminnelseramsan med bekräftelsen? För det har jag inte gjort ännu...!! :roll: Läggningarna ser ut så här just nu: Jag lägger lilla M tillrätta, kort solfjäder och ramsar mig x4 bort från henne fortare än kvickt. När hon blir tillrättalagd sätter hon ren igång med lite argt skrik, men det bryr jag mig inte om, och innan jag ramsat färdigt har hon redan lugnat ner sig, så gott som. Sen börjar hon gnälla, låta lite nu och då. När hon blir tyst lägger jag in en bekräftelseramsa x4, sen börjar hon gnälla lite smått igen och när hon blir tyst bekräftar jag igen x4. Det brukar räcka med två omgångar bekräftning och sen är hon tyst.
An1
Stora M - 220907
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du kan låta henne sköta insomningen själv nu, utan separat bekräftelse. Risken är bara att de surnar till för att man tjatar. Naturligtvis kan du ge en extra ramsa om hon behöver det, men separat bekräftelse behövs inte eftersom hon ju lyssnar så fint. Lägg henne och rams aoch gå sedan till ditt. Det förtroendet kan hon hantera nu! :D
An1

Inlägg av An1 »

Det här ska visst inte vara så enkelt?! :wink:

Är inne i uppföljningsveckan nu.. Men nu känns det mest som om ramsan inte biter. Jag hade hand om kuren från start t.o.m femte dagen, men från och med igår tog min man över, kan det ha någon betydelse? Igårkväll skrek lilla M i 20 minuter innan hon somnade, verkade inte lyssna till nån ramsa. Vaknade sen runt 23 och var vaken ca 20 min, min man hade kastat ut en upplysningsramsa. Halv 5 vaknar jag då jag hör ett kort gnäll, men hon somnar om själv. Sen klockan 6 sätter hon igång på allvar, håller på till 6.25 (mannen ramsar några gånger), är tyst i 5 minuter, och fortsätter igen ända till 6.45. Sen somnar hon och vi väcker henne 8.10. Idag har det tagit 15-20 minuter att somna till de två dagslurarna, efter mycket skrik. Nu just känns känns det som om hon inte hittar lugnet och inte heller tror på säkerheten, vad göra? Börja från början? Hon har ännu inte sovit en hel natt, suck och stön! :(
An1
Stora M - 220907
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag skulle inte dra för stora växlar av den här natten. Låt pappan jobba på, tänk på att han är nybörjare. Lite tålamod och attityd så kommer allt bli lugna snart är mitt heta tips.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"