Kur eller minikur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sofias mamma

Kur eller minikur?

Inlägg av Sofias mamma »

Jag har kört SM med Matilda sedan födseln och det funkar fint. :D Har dock varit dålig på att backa :oops: och hon har svårt att somna och ibland att somna om själv. Nätterna var bättre förr faktiskt. En typiskt natt nuförtiden börjar med att jag vagnar henne till söms eller nästan till söms, tar några minuter. Jag vet att det inte ärbra och att det är mitt eget fel att hon inte kan somna om själv, men vi har varit på landet i veckor delat rum med syskonet och det har lett till att jag vagnat för mycket tyvärr. Ofta vaknar hon efter 30 min då jag vagnar igen och sedan vaknar hon runt 00 för att vagnas igen, sedan kanske runt 03 då hon får mat. Sedan vaknar hon vid 05-06 och sover mkt oroligt och jag har vagnat henne lite för mycket.. (ibland bara någon gång, men ofta 3-4 uppvak). Natten är 07-19.

Dagtid har hon schema sedan någon månad som funkar bra, hon somnar ibland själv men inte alltid.

Jag vet inte vad som är bäst, köra en "minikur" och vagna bort nattmålet (+flera uppvak...) och jobba in ramsan, eller köra en riktig kur i spjälsäng från natt 1. Hon har ju inte såå stora sömnproblem och är pigg och jätteglad och go, så jag vet inte jag om hon kvalificerar sig för en kur? :wink:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

hej! hade exakt samma problem med min lille, se min tråd "kura nils" och bestämde mig för att köra en riktig kur och är nöjd med det beslutet :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej! Jag har läst din tråd tidigare idag och och inspirerad av den började jag kura ikväll :D . Läggningen gick lugnt till, nu ska det bli spännande att se vad som händer inatt. Jag har ju kurat en gång tidigare med min älsta dotter så jag vet ju att det funkar. Ser fram emot att sova hela nätter igen :sleep:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

_lill, hur gjorde du med korta lurarna, vagnade du eller buffade i vagnen? Såg att du liksom jag var inne i vagningsträsket ett tag.. Jag har själv tänkt att ha långluren i spjälsängen och korta lurarna i vagn. Men vet inte om jag ska buffa eller vagna än.. Känns ju som att vagningen är bränd som verktyg, men funkar det att buffa i vagn kan tro..?
_lill

Inlägg av _lill »

Låter fint! Våra små är ju nästan exakt lika gamla också :) Tänk nu på att inte "mesa" för att det är lillasyskonet :roll: :lol:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tog kortluren i morse i vagn och långluren i spjälisen. Funkar fint hittills :sleep:
Sofias mamma

Vändningscirkus

Inlägg av Sofias mamma »

Kuren har hittills gått bra :thumbsup: , men jag har ett litet (stort) problem med att hon vänder sig till mage ofta.

Har läst på om olika strategier och tänkte köra på att gå in och vända och sen gå ut tyst från rummet. Men, är det lämpligt under kuren? Första natten så gick jag inte in direkt o vände, men då gnyr hon till med några minuters mellanrum tills hon vaknar till ordentligt och skriker högre. Nu har jag lärt mig att tyda hennes gny och vet direkt att hon vänt sig. Inatt gick jag då in och vände direkt, blev 3 sådana gånger (00,01,05), i övrigt inga uppvak.. Hon ligger oftast på snedden, längs med kortsidan eller som en gång inatt, med huvudet där fötterna ska vara.. :roll: Försökte boa in spjälisen inatt o la in en ihoprullad handduk längs med långsidan, men vet inte om det räcker.

:idea: Några tips på hur man ska hantera vändningscirkus under kuren och uppföljningsveckan? Nu är jag inne på dag 5. Idag på lunchluren vände hon sig efter 20 min och hade svårt att somna om. Jag antar att hon tror att hon är utsövd nu :wink: .
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Inatt sov hon hela natten utan vändning, så jag kör på som jag gjorde :!: :D
_lill

Inlägg av _lill »

Låter ju som det går super för er :D