Sömnstrul 14 månaders tjej. Kura eller normal fas?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lingus

Sömnstrul 14 månaders tjej. Kura eller normal fas?

Inlägg av Lingus »

Hej.

Jag har en fråga om min 14 månaders tjej. Hon har sedan några veckor totalt vänt upp och ned på sitt sömnmönster. Hon har tidigare sovit hela nätter utan krux (10-12 timmar) men sover nu max 4 timmar innan hon gnyr/gråter/skriker och behöver ses till.

Det är en del som hänt omkring oss;

* Bla är vi bortresta under sommaren och sover därför helt plötsligt i samma rum som mig (pappan bortrest i jobb i 3 månader). Hon har sovit själv sen hon var 3 månader i eget rum hemma.

* Hon har börjat gå.

* Hon har haft dubbelsidig öroninflammation+influensa.

Hon är aldrig "kurad" eftersom vi har kört en ganska enhällig linje sen hon föddes (somna själv, ej tas upp ur sängen, buffning vid behov osv) och detta har fungerat jättebra.

Är det dags för att kura? (om jag orkar, när jag är själv med henne flera månader).

Eller är detta en naturlig fas?

Om det är en fas (vilket jag har förstått att det är ökade drömmar, intryck mm) hur ska jag på ett bra sätt hantera detta?

Det är protester att somna, och ett skrik utan dess like om hon inte får komma till mig om natten. Denna tjej har ALDRIG velat/kunnat sova hos oss tidigare.

Jag vill bara att min lilla tjej ska få en hel natts sömn. Dagrutinerna behöver hon som de är. Hon är "morgontrött" och "kvällspigg" och behöver två sovningar. Vill inte ändra dem, de fungerar bra.

Vakna ca 08.00
Frukost
Dryck
Sova ca 10.30-12.30
Lunch 12.30
fika
Mellis 15
Sova ca 16-17
Middag
fika
Kvällsfika
20.00 godnatt.

Är tacksam för alla erfarenheter/råd, om det är en fas som jag misstänker. Hur länge håller detta på? Både jag och lilltjejen är sömnlösa :-(
Mitt första barn (Maj 2009)- Vilket äventyr!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Lingus och välkommen hit till forumet :!:

Vilken bra hjälp din lilla tös fått att sova, jag är säker på att ni hittar tillbaka dit rätt snabbt och du bara känner dig säker i vad du gör.

Det är rätt vanligt att barn runt året blir lite oroliga, det är mycket som händer. Men såna perioder gör också att barnen absolut behöver sina sömntimmar för att orka med den sprakande utveckligen, och du har alldeles rätt i att det bästa är att ta tag i det så fort som möjligt.

Jag tror inte en kur blir speciellt krånglig för er, flickan har inte dragit på sig stora sömnproblem utan måste känna sig trygg i att somna själv, som tidigare. Och det bästa är, tror jag, att du kör en regelrätt kur - då har du verktygen och tryggheten i att veta hur du ska hjälpa henne på bästa sätt och du slipper känna dig osäker.

:idea: Så mitt råd är att du skaffar SHN-boken och läser på, bestämmer datum och kör!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingus

Tack!

Inlägg av Lingus »

Tack så mycket för svar.

Jag är lite rädd att ta tag i detta med "kuren" nu, just för att jag är ensam med henne och att hon sover en del hos sin mormor och morfar (för att jag ska ha någon möjlighet att göra något själv) och de är INTE så konsekventa (vi har ganska mycket stridigheter då de gärna "vyssjar" henne till sömns bla). Vi är ju inte i hennes hemmiljö heller.

Är inte detta problem som gör att jag bör vänta? Eller förvärrar jag saker genom att vänta?

Jättesvårt att veta. Jag vet bara att hon kan, och vill sova om natten. Min lilla älskade tjej :-)
miar70
Kontakt:

Re: Tack!

Inlägg av miar70 »

Lingus skrev:Är inte detta problem som gör att jag bör vänta? Eller förvärrar jag saker genom att vänta?
Jag tycker ni ska vänta tills du känner dig trygg och påläst utan att ha någon tittandes över axeln och som kanske börjar vyssja henne till sömns :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
_lill

Inlägg av _lill »

Men vänta nu... ser jag fel eller har hon 15 h sömn på sitt schema? Det är väldigt mycket för en 14 månaders. Barn över 1 år brukar ju ha ca 13,5 h sömn. Kanske är det ett så enkelt problem som ställer till det?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Och det är ju faktiskt så att det är inte alltid den sovtiden som krånglar som är problemet. Dom flesta barn i ditt barns ålder behöver bara en dagslur. Testa och ändra det så löser säker det andra sig också :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Lingus

Inlägg av Lingus »

Hej!

Har nu kört 14 dagar med ett nytt schema.
Denna utesluter eftermiddagssömnen och hon har börjat att somna jättebra, själv så som hon "alltid" gjort på kvällen kl 20.00.

Problemet är dessa skiftande nätter, men som natten som var ex vaknade hon kl 03.30 och jag är HELT slut, så efter 5minuter lyfte jag henne till min säng (ha i åtanke att detta barn aldrig samsovit med oss tills nu när vi kom hem till mina föräldrar och började sova i samma rum mm mm). Då hade hon skrikit sig så vaken att hon var vaken 2 timmar!! Liknande incidenter emellanåt och ibland vaknar hon 05 är vaken en timma i sängen och somnar sedan om till typ 9.30 i värsta fall! Det bästa är att slänga henne i sängen direkt och bara hoppas hon inte vaknar till så mycket. Har till och med tänkt tanken att ge henne flaska på natten (despy mamma) men gud förbjude att jag saboterar henne helt!

Min man kommer undra vad jag gjort med henne när han kommer hem.

Min man kommer hem i början på september. Då blir det garanterat en SHN-kur. Jag håller på att lusläsa boken nu.

Det ÄR bara så jobbigt att mitt tidigare sovande barn helt plötsligt inte får sova! Stackars oss!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det låter jobbigt för er båda detta.

Tycker det låter som en bra ide att du ska ta hjälp av pappan när han kommer hem om du känner att du inte orkar själv nu.

Tills dess kan du väcka henne på morgonen med marginalkvart och inte låta henne sova 1 1/2 timme längre på morgonen. Det kanske ändå rättar till en del av de långa uppvaken på natten.

Läs runt här på forumet så att du känner dig riktigt peppad inför kuren. Det finns mycket bra att läsa.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "