Jag har en fråga om min 14 månaders tjej. Hon har sedan några veckor totalt vänt upp och ned på sitt sömnmönster. Hon har tidigare sovit hela nätter utan krux (10-12 timmar) men sover nu max 4 timmar innan hon gnyr/gråter/skriker och behöver ses till.
Det är en del som hänt omkring oss;
* Bla är vi bortresta under sommaren och sover därför helt plötsligt i samma rum som mig (pappan bortrest i jobb i 3 månader). Hon har sovit själv sen hon var 3 månader i eget rum hemma.
* Hon har börjat gå.
* Hon har haft dubbelsidig öroninflammation+influensa.
Hon är aldrig "kurad" eftersom vi har kört en ganska enhällig linje sen hon föddes (somna själv, ej tas upp ur sängen, buffning vid behov osv) och detta har fungerat jättebra.
Är det dags för att kura? (om jag orkar, när jag är själv med henne flera månader).
Eller är detta en naturlig fas?
Om det är en fas (vilket jag har förstått att det är ökade drömmar, intryck mm) hur ska jag på ett bra sätt hantera detta?
Det är protester att somna, och ett skrik utan dess like om hon inte får komma till mig om natten. Denna tjej har ALDRIG velat/kunnat sova hos oss tidigare.
Jag vill bara att min lilla tjej ska få en hel natts sömn. Dagrutinerna behöver hon som de är. Hon är "morgontrött" och "kvällspigg" och behöver två sovningar. Vill inte ändra dem, de fungerar bra.
Vakna ca 08.00
Frukost
Dryck
Sova ca 10.30-12.30
Lunch 12.30
fika
Mellis 15
Sova ca 16-17
Middag
fika
Kvällsfika
20.00 godnatt.
Är tacksam för alla erfarenheter/råd, om det är en fas som jag misstänker. Hur länge håller detta på? Både jag och lilltjejen är sömnlösa