Träning 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Nya tag till hösten då LO :wink: :)

Min vecka:

må: cykling 8 km, styrka 45 min (ben, mage, armar med hantlar)
ti: cykling 6 km, jogging 10 km
ons: cykling 8 km
to: jogging 6 km+ mage(situps,pilates), armhäv, dips
fre: cykling 7 km
sö: jogging 6 km

Kloka ord Nya mamman. Anna, du kan ju bra ta det lugnt nu på sommaren och se om din kropp mår bättre av det. Vi börjar semestern om en vecka och då blir det lugnare med träningen för mig. Kan nog säkert inte låta bli helt för jag mår så bra av träning, men lugnare blir det säkert nog :) Så jag kommer antagligen inte att rapportera här varje vecka nu på en månad.

Ha det bra alla och njut av sommaren :D :D :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
mån: Bröst och biceps på gym
tis: Rygg och triceps på gym
tors: Axlar och mage på gym
sön: Ben och mage på gym

Kroppen är en komplex konstruktion, det blev helt uppenbart när jag såg en utställning om kroppens alla organ. Att allt fungerar är helt otroligt :shock: . Jag tränar för att jag mår bra av det. Känner mig piggare, gladare, sover bättre och har mindre ont i rygg och höfter. Sömn är en viktig process för kroppen, så att inte sova ordentligt ska vara en varningsklocka att ta på allvar. Nya mammans tankar om att lägga om strategi låter väl värt att prova. Stress är inte bra för kroppen och träning ska göra kroppen mer stresstålig, inte tvärtom.

Jag tänkte variera mig genom att träna mer kondition under semesterperioden. Få upp ett ordentligt flås och klara av joggingen utan de initiala trötthetstecknen i ben och kropp. Det ska bli skoj (och inte stressande :wink: ).

Trevlig semester Tilda!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nya mamman:
Nu trodde jag att jag kommit på VARFÖR min mage svullnat så.
De senaste veckorna har jag nämligen börjat dricka betydligt mer vatten. Och vad hände? Jo magen drog sig tillbaka, och vikten stabiliserade sig istället för att fara upp och ner så. Det var en på Hälsokostaffären som berättade att hon precis varit på kurs och lärt sig att kroppen av för lite vätska kan binda vätska!
Men så kom du här och sa så mycket att jag har grubblat väldeligt sista veckan...
Åh, jag vet knappt vart jag ska börja...Du har så rätt, i så mycket!
Jag HATAR verkligen när magen är sådär stinnt utspänd. :( Har lidit av det så länge jag kan minnas, och när jag då bytte kost, och började äta GI/ LCHF för c:a 4-5 år sedan försvann den! Du kan inte ANA vad underbart det var! Jag märkte om jag slarvade med för mycket kh, ja, då kom den tillbaka. Men denna gång GICK den inte tillbaka TROTS skärpning med kost och motion. Därför blev jag så otroligt irriterad!! :twisted: OM det nu är så "lätt" att det är vätska kroppen behöver, är det ju fine!

Men så var det allt det andra...
Jag kör stenhårt med mig själv, på alla plan du beskriver. Jobbar halvtid i butik, jobbar drygt heltid med min egen firma, uppe på detta är jag noga med att laga hemlagad mat till familjen, diskar, tvättar, rensar trädgården, inreder, målar, röjer, plockar, hämtar/lämnar barnen, tränar... Jag är aldrig, aldrig still... Sätter mig aldrig med en bok. Klarar inte riktigt det...Sätter jag mig i trädgården, ser jag genast något som behöver rensar och "ska bara" göra det innan jag sätter mig, sedan springer man förbi tvättstugan, och "ska bara" slänga in en tvätt, ser då tvätten jag tvättade dagen innan ligga i maskinen, och "ska bara" hänga den först. Innan jag går ut "ska jag bara" kolla mailen, och där ligger en beställning, lika bra att trycka den först. Och så är det dags att förbereda middagen, o.s.v, o.s.v, tills jag till slut stupar ner i soffan framför en film, men en jobb-påse bredvid. DET är favoritstunden, sitta och pysseljobba och vika kort framför en film! :D Då kopplar jag av, trots att jag jobbar samtidigt. Men inte blev det någon vilostund i trädgården denna dagen heller... Det är väl den där "duktiga flickan" i mig... :cry: Den som är nöjdare ju mer hon får gjort på en dag...

Nu är det ju som så att jag kört extra hårt med mig själv denna vår/sommar för att det kommer en reporter hit och ska göra ett kombinerat reportage om hemmet och papperstillverkningen :!: :D
Hon kommer denna vecka eller nästa tror hon, och då det lär bli bilder på mig, vill man ju se o.k ut...

Jag har precis målat ett extrarum i vinrött med massa indiska detaljer (TOTAL skillnad mot allt annat i huset) När jag nu kommer in i det rummet får jag verkligen LUST att börja Yoga igen. Inte poweryoga, utan lugn och mjuk Hathayoga, som jag gjorde 30 min varje morgon i 7 år (innan barnen kom)...

Sömnen är det värre med...Jag KAN inte somna så tidigt. Om jag lägger mig då, så ligger jag och vrider och vänder på mig fram till 01-01.30 då jag normalt brukar somna. Jag är inte trött innan dess! Fast nu - när tjejerna har sommarlov, brukar vi sova lite längre åt andra hållet.

Denna vecka har jag i alla fall insett mina begränsningar. Har varit på hantverksmässa, och som alltid 2-3 dagar innan mässa, poppar det upp fullt av nya idéer i huvudet. Och de "måste" genomföras och tas med (det blir ju även grunden för höstens nyheter till mina kunder)

Alltså hann jag bara med 2 pass (men det kanske var bra då)
Mån: Stavgång i slalombacken 1 tim
Ons: poweryoga 45 min.
Tog inte ens med träningskläder denna gång, för jag visste att det inte skulle bli av.
Motionen på mässan blev upp och nerpackningen. Bära många tunga lådor upp och ner för trappor.

Hmmm...Jag ska fortsätta fundera på allt du skrev. Du är klok. :heart:
En vecka kvar innan semester från halvtidsjobbet.
Min firma lever vidare i juli (fast det brukar vara lugnare då), men vi ska väl åka på semester, och då KAN jag ju inte jobba :wink:

Kanske skulle lägga mig...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så klokt Nya Mamman!
Vad fint du skriver anna! När det gäller sömn är jag övertygad om att man är vanemänniska.
Jag förstår att du inte somnar första, andra eller ens tredje natten om du lägger dig i tid.
Men du vet ju att kuren tar fyra nätter och har en uppföljningsvecka då rutinerna ska sättas.

Kram och ha en skön semester!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Denna veckan har jag "slöat till"... :shock: :lol:

2 rejäla pass, sedan tog värmen "struptag" på mig, så jag orkade inte fler...

Ons: Joggade 6 km
Fre: stavgång i slalombacken 1 tim

Ang. sömnen så har semestern trädit in...Jag lägger mig lika sent, men vaknar senare, så nu är det c:a 7 - 7,5 timmes sömn istället för 5,5 - 6, och det är ju bra!

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

bra anna! Men 7,5 timme är fortfarande för lite. Särskillt när det gäller återhämtning. 8 timmar till vardags är vad man behöver!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Har inte varit här på ett tag. Med min träning gick det ... sådär...

Men ni är alla fantastiskt duktiga. Heja på!!

Hälsningar
Glada mamman
Mamma till 2004-08 och 2006-07
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Har inte varit här på ett tag. Med min träning gick det ... sådär...

Men ni är alla fantastiskt duktiga. Heja på!!

Hälsningar
Glada mamman
Mamma till 2004-08 och 2006-07
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
De senaste 3-4 nätterna har jag sovit 9-9,5 timme :shock: Nåt uppdämt sömnbehov där kanske :shock: Ställer vi inte in klockan på väckning, ja, då blir det lite knas...Men det konstiga är att när jag sover mina 5,5-6 timmar, vaknar jag "som ett lik", helt dööötrött. Men efter frukost är jag pigg och på gång hela dagen.
Nu de här maraton-sovningarna, har jag fortfarande vaknat dööötrött (jag är ju ingen morgonmänniska...) men det trötta har hängt i resten av dagen Undrar varför det är så.

I vilket fall...har en stunds pyssel kvar, men satsar på att komma upp med väckarklocka imorgon, och någonstans mittemellan på sovtimmar, kanske rent av 8 :wink:

Veckans träning blev 2 pass, alltså - blir det ingen träning på morgonen, verkar jag inte komma till skott längre fram på dagen i värmen...
Hade tänkt mig ett pass idag, men har bränt mig i solen så jag knappt kan böja på benen... :cry:

Tis: Joggde 5 km
Tors: Joggade 30 min före frukost, osäker på längd, för vi var på semester och jag hade ingen uppmärkt rutt.

Imorgon STARTAR jag med träning! Ett löfte!

Gladamamman: välkommen tllbaka NÄR du vill :!:

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra anna!
Uppdämt behov, ja, absolut ;)
Nu ska jag ironisera lite...
Har du hört talas om att det finns ett forum där de hjälper folk med sömnproblem. De säger att det faktiskt fungerar, bara man har rutiner och vissa hjälpmedel.
Det största problemet i början när man börjar sova är att man blir som en zombie, kanske t.o.m sjuk. För att kroppen hinner och vågar slappna av istället för att gå i 180 blås.
Men efter ett tag så går det över, man kan se rosor på kinderna och folk som är nöjda och tillfreds hela dagarna.
Har du hört talas om det forumet? ;)
Vuxna är inte gjorda av något annat än barn, de har bara inte så mycket stöd och hjälp i livet som de kanske skulle behöva.

Kram och ta hand om dig!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Men det är ju tur att jag är så j-la duktig och vet hur man ska göra som iof sover bra men sitter mest på mitt arsle och inte gör mycket - mer än att renovera hus... ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej :)

Lägger in en två veckors rapport mitt i semestern. Kom hem igår och har tvättat kläder. Idag ska vi komma över till Sverige och imorgon ska vi till kolmården. Barnen väntar så :D

Förra veckan joggade jag inte alls. Vi var på en holme var det inte fanns plats att jogga. Jag gympade lite en dag, lite situps, knäböj, armhävningar.. Annars var det för hett för att orka göra något. Har med gott samvete solat och badat :D

Denna vecka har jag joggat 4 gånger: 8 km, 2x4kmoch 10 km.

Vi är hemma igen om två veckor.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Vi befinner oss på bilsemester i Tyskland, men då och då har vi internet, så jag tänkte rapportera för veckan som gått.

Mån: stavgång i slalombacken 1 tim ( vi åkte i onsdags)
Fre: styrketräning på hotellet 40 min (situps, armar, ben m.m)
Lör: joggade 40 min före frukosten

Här är det fet och riklig mat... :shock:

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Vi var i Tyskland hela veckan, och här är vad jag åstadkom:
Tis: före frukost tog jag en 40 min lång joggingtur i skogar/parker runt det SLOTT vi bott på den natten http://www.schloss-wedendorf.de/
FANTASTISKT!! :D
Tors: Vattengympa på hotell i Lübeck 1 tim
Sön: hemma igen, ett pass på motionscykeln 1 tim

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Tillbaka efter några veckor utan rapportering..
Vecka 27:
mån: bröst, biceps på gym
ons: kettlebell
fre: ben på gym
sön: 5 km jogging
Vecka 28:
mån: 5 km jogging, situps och armhävningar
ons: Överkropp på gym
fre: ben och mage på gym
Vecka 29:
fre: Hela kroppen på gym
sön: 5 km jogging
vecka 30:
tis: 5 km jogging, situps och armhävningar
fre: 6 km jogging
sön: rygg och triceps på gym

Är det alltså så länge sen jag rapporterade ?!
Lite jogging som jag lovade har det blivit ändå. Pulsklocka med GPS är kanon och inte så dyra längre heller. Jag har motiverats av min då jag joggat på nya platser på resa under semester. Håller koll på tempo och längd och gör att jag ger det lilla extra med den direkta feedbacken. Går inte att fuska.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"